Gå til innhold

Ikke-røykere er smartere enn røykere


Olav Femte

Anbefalte innlegg

Gjest anonymfortiden

Det du kaller "gruppenivå" er vel nettopp å generalisere (på en korrekt måte). Studien viser at i gjennomsnitt har røkerne lavere IQ, men det betyr selvsagt ikke at hver eneste røker har det.

Med vennlig hilsen

Aha- Sør! Hvorfor skriver du ikke det når det gjelder iq og frp velgere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 166
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    25

  • Angustia

    11

  • PieLill

    9

  • Nils Håvard Dahl, psykiater

    8

Mest aktive i denne tråden

Aha- Sør! Hvorfor skriver du ikke det når det gjelder iq og frp velgere?

Hva har jeg skrevet om dem? Jeg har lagt ut en link til en undersøkelse.

Utover det bør vel du også kunne forstå prinsippet bak en undersøkelse?

Med vennli hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonymfortiden

Hva har jeg skrevet om dem? Jeg har lagt ut en link til en undersøkelse.

Utover det bør vel du også kunne forstå prinsippet bak en undersøkelse?

Med vennli hilsen

Du trakk fram den undersøkelsen i en diskusjon som ikke en gang gjaldt frp. og jeg fikk en følelse av at det var din oppriktige mening selv. Du henviste til undersøkelsen, og etter som jeg husket; så mente du at den nesten var vitenskapelig bevist. Husker du ikke selv hva du skriver og drar fram av usaklige ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest beatrica

Så en som slutter å røyke får plutselig høyere IQ?

Nå er det vel også forsket på at flertallet av de som sliter psykisk, røyker. Vil det si at flertallet av de som sliter psykisk er dummere enn andre?

;-)

Ja en kan jammen begynne å lure på en del av utsagnene til NHD.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Du skriver at røykere er dummere enn ikke-røykere. Innbefatter dette på gruppenivå, eller generaliserer du nå, NHD?

Jeg tror du trenger noe basalkunnskap vedr forskning. Når du har skaffet deg det, vil du ikke stille slike spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trakk fram den undersøkelsen i en diskusjon som ikke en gang gjaldt frp. og jeg fikk en følelse av at det var din oppriktige mening selv. Du henviste til undersøkelsen, og etter som jeg husket; så mente du at den nesten var vitenskapelig bevist. Husker du ikke selv hva du skriver og drar fram av usaklige ting?

Det er jo du som trekker det frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja en kan jammen begynne å lure på en del av utsagnene til NHD.......

Det er du som ikke forstår resultatet fra undersøkelsen.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'' Du har kun deg selv å svare for. :)''

Er det slik? Lever hver og en av oss på vår egen lille isolerte klode?

Så lenge mann er snill og grei, og ikke plager andre, kan man gjøre som man vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest når vi snakker om iq...

Hva har jeg skrevet om dem? Jeg har lagt ut en link til en undersøkelse.

Utover det bør vel du også kunne forstå prinsippet bak en undersøkelse?

Med vennli hilsen

Vet du hvilke raser som har høyest IQ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan denne israelske studien overføres til norske forhold?

Det er vel liten grunn til å anta at resultatet vil være noe videre forskjellig her?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest beatrica

Jeg tror du trenger noe basalkunnskap vedr forskning. Når du har skaffet deg det, vil du ikke stille slike spørsmål.

Det jeg etterlyste fra deg var å nettopp ikke komme med bastante utsagn som at "røykere er dummere" ut i fra forskning på GRUPPEnivå. Det at det finnes et gjennomsnitt som er dummere enn ikke-røykere unnskylder ikke at du kommer med utsagn som at "røykere er dummere". Da skulle du vært den første til å komme med mer nyanserte utsagn, siden du liksom skal være fagperson på dette forumet. Og du vet fint lite om min evt kunnskap om forskning - jeg har faktisk en god del kunnskap. Jeg trodde du var "større" enn som så NHD - hva med å holde deg til saken og ikke gå på person??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest beatrica

Det er du som ikke forstår resultatet fra undersøkelsen.

Med vennlig hilsen

Makan til arroganse skal man lete lenge etter..hva er det jeg IKKE har forstått da? Du kan kanskje hjelpe meg til å forstå du da, siden du vet så mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det jeg etterlyste fra deg var å nettopp ikke komme med bastante utsagn som at "røykere er dummere" ut i fra forskning på GRUPPEnivå. Det at det finnes et gjennomsnitt som er dummere enn ikke-røykere unnskylder ikke at du kommer med utsagn som at "røykere er dummere". Da skulle du vært den første til å komme med mer nyanserte utsagn, siden du liksom skal være fagperson på dette forumet. Og du vet fint lite om min evt kunnskap om forskning - jeg har faktisk en god del kunnskap. Jeg trodde du var "større" enn som så NHD - hva med å holde deg til saken og ikke gå på person??

Nei, du kan ikke ha mye peiling på forskningsmetode. Da hadde du ikke kommet med slike spørsmål og utsagn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest beatrica

Nei, du kan ikke ha mye peiling på forskningsmetode. Da hadde du ikke kommet med slike spørsmål og utsagn.

Hva er det jeg ikke forstår da? Kan du forklare meg det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det jeg ikke forstår da? Kan du forklare meg det?

Det er variabler som gjør at en slik iq-test gjort blant rekrutter ikke kan stoles på. De som kommer fra hjem hvor foreldrene røyker gjør det dårligere på skolen enn hvor foreldrene ikke røyker. Det vil ikke si at de som kommer fra hjem uten røyk er smartere, men de har foreldre som bryr seg mer.

Unge som kommer fra hjem med foreldre som røyker kommer fra dysfunksjonelle hjem som oftest, noe som ikke gir en bra start i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva baserer du det på?

At det neppe er noen grunn til å anta at det er så veldig stor forskjell på de som begynner (eller ikke begynner) å røke i Israel og i Norge.

Eller mener du det er det?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest beatrica

Det er variabler som gjør at en slik iq-test gjort blant rekrutter ikke kan stoles på. De som kommer fra hjem hvor foreldrene røyker gjør det dårligere på skolen enn hvor foreldrene ikke røyker. Det vil ikke si at de som kommer fra hjem uten røyk er smartere, men de har foreldre som bryr seg mer.

Unge som kommer fra hjem med foreldre som røyker kommer fra dysfunksjonelle hjem som oftest, noe som ikke gir en bra start i livet.

Det kan være en forklaring, men har du noen holdepunkter for å si at barn som kommer fra hjem hvor foreldrene røyker er dysfunksjonelle? Jeg er enig med deg i at det kan være mange variabler her og poenget mitt til NHD er at han er altfor unyansert i sine uttalelser. Det vil ikke si det samme som at jeg ikke forstår forskningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...