Gå til innhold

Ikke-røykere er smartere enn røykere


Olav Femte

Anbefalte innlegg

Gjest beatrica

At det neppe er noen grunn til å anta at det er så veldig stor forskjell på de som begynner (eller ikke begynner) å røke i Israel og i Norge.

Eller mener du det er det?

Med vennlig hilsen

Vi har jo feks kulturelle ulikheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 166
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    25

  • Angustia

    11

  • PieLill

    9

  • Nils Håvard Dahl, psykiater

    8

Mest aktive i denne tråden

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hva er det jeg ikke forstår da? Kan du forklare meg det?

Selvsagt er det på gruppenivå. Dette er en tråd hvor en kommenterer forskningsresultatene nevnt i første innlegg.

Dessverre er det ikke mulig med grafer her. Men det er ikke vanskelig å visualisere grafer om en blir forklart hvordan.

IQ hos røykere er normalfordelt som i en Gausskurve. Det samme er IQ hos ikkerøykere. Forskjellen er at kurven til ikkerøykerne er høyreforskjøvet slik at topppunktet ligger 7,5 IQ-poeng høyere.

http://no.wikipedia.org/wiki/Gausskurve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er variabler som gjør at en slik iq-test gjort blant rekrutter ikke kan stoles på. De som kommer fra hjem hvor foreldrene røyker gjør det dårligere på skolen enn hvor foreldrene ikke røyker. Det vil ikke si at de som kommer fra hjem uten røyk er smartere, men de har foreldre som bryr seg mer.

Unge som kommer fra hjem med foreldre som røyker kommer fra dysfunksjonelle hjem som oftest, noe som ikke gir en bra start i livet.

Det der er en non sequitur.

Undersøkelsen sier noe om IQen til de som begynte å røke (vs. de som ikke begynte), og så lenge man sammenligner samme grupper, så er selvsagt undersøkelsen gyldig.

Det kan godt være at "bakgrunnen" er forskjellig, men da er det jo det som reflekteres i IQen, i så fall.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har jo feks kulturelle ulikheter.

Joda, men hvordan skulle det ha signifikant innflytelse på hvem som begynner å røke, og IQen?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makan til arroganse skal man lete lenge etter..hva er det jeg IKKE har forstått da? Du kan kanskje hjelpe meg til å forstå du da, siden du vet så mye?

NHD forklarer med gausskurver nedenfor.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være en forklaring, men har du noen holdepunkter for å si at barn som kommer fra hjem hvor foreldrene røyker er dysfunksjonelle? Jeg er enig med deg i at det kan være mange variabler her og poenget mitt til NHD er at han er altfor unyansert i sine uttalelser. Det vil ikke si det samme som at jeg ikke forstår forskningen.

Foreldre som røyker er ikke de som gir ungene den fyskiske forstringen som barn trenger. Røykende foreldre drikker mer, og de sliter mer med den pyskiske helsen. I alt en barndom som til stor grad er dysfunksjonell, mer eller mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest beatrcia

Selvsagt er det på gruppenivå. Dette er en tråd hvor en kommenterer forskningsresultatene nevnt i første innlegg.

Dessverre er det ikke mulig med grafer her. Men det er ikke vanskelig å visualisere grafer om en blir forklart hvordan.

IQ hos røykere er normalfordelt som i en Gausskurve. Det samme er IQ hos ikkerøykere. Forskjellen er at kurven til ikkerøykerne er høyreforskjøvet slik at topppunktet ligger 7,5 IQ-poeng høyere.

http://no.wikipedia.org/wiki/Gausskurve

Takk for linken, men jeg vet hva en gausskurve er for noe. Det eneste jeg ville frem til, (og jeg forstår at du prater om gruppenivå fordi undersøkelsen gikk ut på det) var at det hadde vært fint om du som fagperson kunne uttale deg litt om nyansene i dette. Det må da kunne gå an være litt kritisk, eller nyansert, selv om gjennomsnittet viser disse resultatene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldre som røyker er ikke de som gir ungene den fyskiske forstringen som barn trenger. Røykende foreldre drikker mer, og de sliter mer med den pyskiske helsen. I alt en barndom som til stor grad er dysfunksjonell, mer eller mindre.

''Foreldre som røyker er ikke de som gir ungene den fyskiske forstringen som barn trenger. Røykende foreldre drikker mer, og de sliter mer med den pyskiske helsen. I alt en barndom som til stor grad er dysfunksjonell, mer eller mindre.''

Den var i drøyeste laget. Jeg husker med glede skogturer, bærplukking og skiturer, Min mor røykte riktignok en som svamp, men hun drakk fint lite og ikke hadde hun psykiske problemer overhodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Foreldre som røyker er ikke de som gir ungene den fyskiske forstringen som barn trenger. Røykende foreldre drikker mer, og de sliter mer med den pyskiske helsen. I alt en barndom som til stor grad er dysfunksjonell, mer eller mindre.''

Den var i drøyeste laget. Jeg husker med glede skogturer, bærplukking og skiturer, Min mor røykte riktignok en som svamp, men hun drakk fint lite og ikke hadde hun psykiske problemer overhodet.

Er alltid noen unntak heldigvis! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Foreldre som røyker er ikke de som gir ungene den fyskiske forstringen som barn trenger. Røykende foreldre drikker mer, og de sliter mer med den pyskiske helsen. I alt en barndom som til stor grad er dysfunksjonell, mer eller mindre.''

Den var i drøyeste laget. Jeg husker med glede skogturer, bærplukking og skiturer, Min mor røykte riktignok en som svamp, men hun drakk fint lite og ikke hadde hun psykiske problemer overhodet.

Men se på avkommet hennes! :glis:

;-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for linken, men jeg vet hva en gausskurve er for noe. Det eneste jeg ville frem til, (og jeg forstår at du prater om gruppenivå fordi undersøkelsen gikk ut på det) var at det hadde vært fint om du som fagperson kunne uttale deg litt om nyansene i dette. Det må da kunne gå an være litt kritisk, eller nyansert, selv om gjennomsnittet viser disse resultatene.

Det er ikke alltid at gjennomsnittet er det mest representative.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RØYKER!

Jeg synes slik forskning er litt sånn - jaja.....fint for dem.

Det var en rar konklusjon- det er slik at du begynner å røyke dersom du har lavere iq? Siden brødre som ikke røykte var smartere enn broren som røykte. Merkelig ressonement.

En annen ting er at stimuli og skolegang + + + øker sannsynlighet for den type kunnskap som måles i iq tester- hvilke personer er det som er faste røykere før 18 år, og hvilke typer gutter er det som er storrøykere? Det -er- mulig at røyken ikke er årsaken, men at det sannsynligvis kan være en spuriøs korrelasjon. Det vil si to sammenfallende ting som ikke forsåvidt har så mye å gjøre med hverandre- men som samvarierer. Slik som drukningsulykker og is. Stiger antall drukningsulykker så stiger også antall spiste is. Betyr det da at det er en kobling her? Eller er det været som gjør at begge deler stiger tro?

Jeg, røyker- jeg har en iq på 140. Jeg røyker masse :-)

Og- i mange tilfeller ses nå røykere på som "dårligere" mennesker- fordi de røyker. Om du røyker eller ikke- så kan du gjøre mye godt for de rundt deg. Røyken lukter litt ja- men den går nå mest ut over en selv.

Det gjør det ikke når man putter folk i bås og dømmer folk nord og ned ut i fra om man feks røyker eller ikke.

Røyking er ikke bra- men jeg synes bare dette har tatt litt vel mye av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan være en forklaring, men har du noen holdepunkter for å si at barn som kommer fra hjem hvor foreldrene røyker er dysfunksjonelle? Jeg er enig med deg i at det kan være mange variabler her og poenget mitt til NHD er at han er altfor unyansert i sine uttalelser. Det vil ikke si det samme som at jeg ikke forstår forskningen.

Les undersøkelsen en gang til.

Undersøkelsen sier at gruppen som begynner å røke har lavere IQ enn gruppen som ikke begynner å røke. Greit?

Det kan godt være at årsaken er "dysfunksjonelle familier", arv, genetikk, tidlig pottetrening, osv. Det sier ikke undersøkelsen noe om.

Det virker som om du ikke forstår undersøkelsen fra det du skriver.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men se på avkommet hennes! :glis:

;-)

Med vennlig hilsen

*Hehe* Ikke røyker jeg, ikke drikker jeg og jeg er heldigvis psykisk helt frisk gitt. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Hehe* Ikke røyker jeg, ikke drikker jeg og jeg er heldigvis psykisk helt frisk gitt. :o)

Da må det være noe virkelig, virkelig alvorlig i stedet! ;-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest beatrcia

Les undersøkelsen en gang til.

Undersøkelsen sier at gruppen som begynner å røke har lavere IQ enn gruppen som ikke begynner å røke. Greit?

Det kan godt være at årsaken er "dysfunksjonelle familier", arv, genetikk, tidlig pottetrening, osv. Det sier ikke undersøkelsen noe om.

Det virker som om du ikke forstår undersøkelsen fra det du skriver.

Med vennlig hilsen

Hjelpes Sør, ta deg en pille, for alt som er ille ;-)

Tror ikke du VIL forstå hva jeg prøver å si her. Så jeg gidder ikke argumentere med deg. For noen er kverulering selve livet. Synd er det for Dem =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpes Sør, ta deg en pille, for alt som er ille ;-)

Tror ikke du VIL forstå hva jeg prøver å si her. Så jeg gidder ikke argumentere med deg. For noen er kverulering selve livet. Synd er det for Dem =)

Diskuter gjerne saken, i stedet for å komme med bortforklaringer.

Årsaken til den lavere IQen kan være ymse, men det endrer jo ikke på konklusjonen til undersøkelsen.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...