Gå til innhold

Ikke-røykere er smartere enn røykere


Olav Femte

Anbefalte innlegg

Stått opp med feil fot i dag? =)

Jeg hadde et enkelt og greit poeng her i dag. som du tydeligvis ikke greier å fatte.

Joda, men poenget ditt endrer jo overhodet IKKE konklusjonen på undersøkelsen.

Det kan kanskje forklare den, men den endrer ikke noe på IQen til røkere vs ikke-røkere.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 166
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    25

  • Angustia

    11

  • PieLill

    9

  • Nils Håvard Dahl, psykiater

    8

Mest aktive i denne tråden

Gjest beatrcia

Joda, men poenget ditt endrer jo overhodet IKKE konklusjonen på undersøkelsen.

Det kan kanskje forklare den, men den endrer ikke noe på IQen til røkere vs ikke-røkere.

Med vennlig hilsen

Nei det vet jeg det, Sør, men poenget er at det faktisk er LOV å være LITT nyansert...selv om undersøkelse får være undersøkelse..U see?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest beatrcia

Diskuter gjerne saken, i stedet for å komme med bortforklaringer.

Årsaken til den lavere IQen kan være ymse, men det endrer jo ikke på konklusjonen til undersøkelsen.

Med vennlig hilsen

Har du gått opp for argumenter i din noe kåthet etter å ignorere andres synespunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

''Foreldre som røyker er ikke de som gir ungene den fyskiske forstringen som barn trenger. Røykende foreldre drikker mer, og de sliter mer med den pyskiske helsen. I alt en barndom som til stor grad er dysfunksjonell, mer eller mindre.''

Den var i drøyeste laget. Jeg husker med glede skogturer, bærplukking og skiturer, Min mor røykte riktignok en som svamp, men hun drakk fint lite og ikke hadde hun psykiske problemer overhodet.

Nei, den var ikke i drøyeste laget. De foreldre som røykte "dengang da" var en helt annen gruppe enn de foreldre som røyker i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest beatrcia

Diskuter gjerne saken, i stedet for å komme med bortforklaringer.

Årsaken til den lavere IQen kan være ymse, men det endrer jo ikke på konklusjonen til undersøkelsen.

Med vennlig hilsen

Og btw, det VET jeg...Men jeg mener fremdeles, at tross resultat på undersøkelsen, så er det fordummende (spes av en psykiater) å komme med enkeltstående utsagn basert på generaliseringer TROSS resultatet på en undersøkelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Og btw, det VET jeg...Men jeg mener fremdeles, at tross resultat på undersøkelsen, så er det fordummende (spes av en psykiater) å komme med enkeltstående utsagn basert på generaliseringer TROSS resultatet på en undersøkelse.

Hvem som skriver fordummende kan vi selvsagt diskutere :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei det vet jeg det, Sør, men poenget er at det faktisk er LOV å være LITT nyansert...selv om undersøkelse får være undersøkelse..U see?

Men hva er det å "nyansere"? Hvordan "nyansere"?

Man har gruppe A med IQ på X, og gruppe B med IQ på Y. Selvsagt kan man påpeke årsaker for dette, men det endrer verken på hvem som er i A eller B, eller på X eller Y.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, den var ikke i drøyeste laget. De foreldre som røykte "dengang da" var en helt annen gruppe enn de foreldre som røyker i dag.

Ok. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest beatrcia

Men hva er det å "nyansere"? Hvordan "nyansere"?

Man har gruppe A med IQ på X, og gruppe B med IQ på Y. Selvsagt kan man påpeke årsaker for dette, men det endrer verken på hvem som er i A eller B, eller på X eller Y.

Med vennlig hilsen

Du spør fordi du ikke VIL forstå poenget mitt.(Det finnes mange måter å nyansere en undersøkelse på, det finnes det mange eksempler på.....) Ha en fin dag :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest beatrcia

Hvem som skriver fordummende kan vi selvsagt diskutere :-)

Det tror jeg du allerede har bestemt deg for på forhånd NHD; fordi du tåler jo ikke kritikk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spør fordi du ikke VIL forstå poenget mitt.(Det finnes mange måter å nyansere en undersøkelse på, det finnes det mange eksempler på.....) Ha en fin dag :-P

Du kan muligvis forsøke å bortforklare (eller "nyansere") resultatene, men det endrer jo ikke resultatene.

Derimot kan du kanskje spørre om HVORFOR det er slik. Det har intet med "nyansering" å gjøre, dog.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Farvel til dol

Hvem som skriver fordummende kan vi selvsagt diskutere :-)

du er nokså drøy som kaller andre en antisosial taper- PÅ NETT, som psykiater. Du er i slaget i dag eller?

Jeg mistet akkurat all respekt for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er yngre enn deg og visste at røyking var usunt før midten av 70-tallet. Så kunnskapen må ha vært tilgjengelig. Kan ikke huske å ha visst noe annet. Men ingen av mine foreldre røkte...

Tror de første som fortalte meg det var venners foreldre som røkte.

Røykeloven var en genistrek og kanskje det mest effektive helsefremmende enkelttiltak som noen gang er gjort. Var vel ikke så fryktelig dyrt heller.

Hadde aldri trodd at en av bivirkningene var at røyking skulle gå fra kult til ut. Og så fort det skjedde.

Kan hende var det egentlig mange som hadde ment det lenge, og så ble det endelig stuerent og høylydt synes at røyking var lite ok.

mvh

Det er snodig å tenke på det rabalderet det ble når det ble bestemt at man ikke lenger skulle ha røykesoner på fly. Røykerne raste og ropte ut om diskriminering. Idag tror jeg faktisk svært mange røykere er enige i at det er ubehagelig å sitte i et fly med røyklukt ;)

Godt verden går framover :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er snodig å tenke på det rabalderet det ble når det ble bestemt at man ikke lenger skulle ha røykesoner på fly. Røykerne raste og ropte ut om diskriminering. Idag tror jeg faktisk svært mange røykere er enige i at det er ubehagelig å sitte i et fly med røyklukt ;)

Godt verden går framover :)

''Godt verden går framover :)''

Man får si som Flettfrid: "Den har jo intet annet sted å gå"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, den var ikke i drøyeste laget. De foreldre som røykte "dengang da" var en helt annen gruppe enn de foreldre som røyker i dag.

''De foreldre som røykte "dengang da" var en helt annen gruppe enn de foreldre som røyker i dag.''

Det tror jeg så gjerne.

Men tror du at dersom man hadde tatt en tilsvarende IQ-test somnevnt i hovedinnlegget på rekrutter for 30 år siden at resultatet ville blitt det samme? Eller har gjennomsnitts-IQ'en hos røykerne sunket med årene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er snodig å tenke på det rabalderet det ble når det ble bestemt at man ikke lenger skulle ha røykesoner på fly. Røykerne raste og ropte ut om diskriminering. Idag tror jeg faktisk svært mange røykere er enige i at det er ubehagelig å sitte i et fly med røyklukt ;)

Godt verden går framover :)

Jepp.

Blir litt flirfull når en del røykere påstår de er diskrimminerte fordi de ikke får ryke og reise samtidig etc. Hvor mange som over hodet ikke tåler røyk har ikke blitt diskrimminert opp gjennom årene.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bodde i en dyp dal hvor tv-skjermen lignet veldig mye på snø i perioder :-). Kanskje ingen unnskyldning, men jeg vokste opp på et sted som ikke var så veldig opplyst akkurat. Fikk sjokk jeg da jeg kom ut i "den store verden." :-)

;-)

Håper du har kommet over sjokket nå da.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, den var ikke i drøyeste laget. De foreldre som røykte "dengang da" var en helt annen gruppe enn de foreldre som røyker i dag.

''Nei, den var ikke i drøyeste laget. De foreldre som røykte "dengang da" var en helt annen gruppe enn de foreldre som røyker i dag.

– Nils Håvard Dahl, psykiater''

Jeg, en røyker, har lagt meg flat i denne tråden og alle andre sammenhenger der dette er et tema, men nå ble jeg provosert!

At en fagperson som har så stor autoritet på dette forumet formulerer seg så generaliserende og stigmatiserende, provoserer meg - og det hadde jeg om jeg var ikkerøyker også!

Min nikotinavhengighet tar jeg på min kappe, men hvilken ''helt annen gruppe'' tilhører jeg????

Er i motsetning til mine foreldre høyskoleutdannet (tro det eller ei, hehe), fulltidsarbeidende (i motsetning til de fleste mødre i min oppvekst), langt mer sosialt engasjert og stiller opp for barna mine i en grad som for deres generasjon var fjerntliggende.

Skriver av meg ltt frustrasjon underveis, og antar at du mener at i det tidligere ikke var informasjon om skadevirkningene - mens vi røykere i dag utsetter oss for livsfare med viten og vilje..

Men uansett; ikke sett meg i bås :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...