Gå til innhold

Ikke-røykere er smartere enn røykere


Olav Femte

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater

du er nokså drøy som kaller andre en antisosial taper- PÅ NETT, som psykiater. Du er i slaget i dag eller?

Jeg mistet akkurat all respekt for deg.

Farvel :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 166
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    25

  • Angustia

    11

  • PieLill

    9

  • Nils Håvard Dahl, psykiater

    8

Mest aktive i denne tråden

Dette sier seg vel selv?

Så egentlig bekrefter vel bare dette studiet det vi har hatt mistanke om lenge allerede..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Synes de er mer intelligente som lever livet mens de har det, og dør når de dør.''

Jeg er så lei av det argumentet for røyking. Jeg var lei av det nesten før jeg begynte å røyke som dum 17-åring.

Hva er det røyk gir deg, som gjør at du nyter livet så mye mer enn alle andre? Er det smaken? Ikke vær latterlig. Blir du så attraktiv for andre? Ikke mange som liker den stanken. Er rusen så fantastisk? Nei, det tilfredstiller kun et kunstig behov. Og moralsk sett er røyking et forkastelig valg, så du blir i alle fall ikke et bedre menneske av det.

Røyk er en avhengighet av den mest idiotiske sort. Bortkastede penger, som kunne blitt brukt på ferier og opplevelser. Røykingen fører til dårligere helse lenge før man snakker om å dø av den. Og den døden ville jeg ikke unnet noen - lungekreft eller KOLS frister deg, forstår jeg? Videre øker røyk sjansene for å utvikle angst og depresjon.

Så du nyter livet ved å røyke? Kos deg! Men jeg tror dessverre det er avhengigheten din som snakker.

Veldig godt skrevet!

Undertegner dette 100%

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja, hvis man er klar over alle ulempene røyken fører med seg av sykdom etc og fremdeles synes livet er bra med røyk, så hvorfor ikke? Det forkorter vel kanskje livet til noen, men om man er opptatt av kvalitet kontra kvantitet ...................

Jeg vet om en del med Ulcerøs Colitt som holder sykdommen i sjakk med å røyke. Men legen kan jo selvfølgelig ikke råde dem til å røyke selv om h*n vet at det kan bremse sykdommen.

"Det forkorter vel kanskje livet til noen, men om man er opptatt av kvalitet kontra kvantitet ..................."

Men det er jo dette som er hele vrangforestillingen!

Fakta er at en røyker absolutt IKKE har et bedre liv enn en ikke-røyker.!

Snarere tvert imot!

Den "nytelsen" en røyker opplever av å røyke, tilfredsstiller egentlig bare et behov som er skapt av røyken selv!

Suget etter nikotin gjør at røykeren føler seg stresset og utilfreds. Og når dette behovet tilfredsstilles så lures røykeren til å tro at h*n opplever en opptur ved å røyke, men glemmer rett og slett å ta med i beregningen at det var røykesuget som gjorde at de følte seg utilfredse i utgangspunktet...

En ikke-røyker opplever ikke dette suget, eller følelsen av å være utilfreds. Så m.a.o går de heller ikke "glipp av" det røykeren opplever som nytelsen de får av røyken.

Ikke-røykere er tvert imot tilfredse hele tiden. Og trenger dermed ikke å innrette hverdagen sin til å passe med røykepauser og muligheten til å få tatt en røyk.

Ikke-røykere trenger heller ikke gå rundt med halvdårlig samvittighet fordi de vet at det de gjør et både helsekadelig, dyrt og upopulært, at de er et dårlig forbilde for evt. barn, at de plager andre med røyken sin, eller at de kontinuerlig har dårlig ånde og lukter vondt.

De slipper stressfaktoren ved å sørge for å ha røyk tilgjengelig til enhver tid, og "panikkfølelsen" hvis man er forhindret i å kunne røyke når behovet melder seg.

Så hvis du virkelig tror at røykere nyter livet bedre enn ikke- røykere, så er ikke dette annet en selvbedrageri på høyt nivå!

Men det er vel dette som er standard-unnskyldningen røykere bruker for å rettferdigjøre hvorfor de holder på med noe de egentlig VET er både ufornuftig og dumt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg etterlyste fra deg var å nettopp ikke komme med bastante utsagn som at "røykere er dummere" ut i fra forskning på GRUPPEnivå. Det at det finnes et gjennomsnitt som er dummere enn ikke-røykere unnskylder ikke at du kommer med utsagn som at "røykere er dummere". Da skulle du vært den første til å komme med mer nyanserte utsagn, siden du liksom skal være fagperson på dette forumet. Og du vet fint lite om min evt kunnskap om forskning - jeg har faktisk en god del kunnskap. Jeg trodde du var "større" enn som så NHD - hva med å holde deg til saken og ikke gå på person??

For å snu litt på formuleringen, så kan det sies på denne måten:

Det er flere folk med lav IQ som begynner å røyke, enn folk med høy IQ.

Derfor fremstår, logisk nok, resultatet som at den gjennomsnittlige røyker har lavere IQ enn den gjennomsnittlige ikke-røyker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Så klart

Bare å se på min familie det.

Min mor giftet seg på nytt da jeg var 3 med en mann som hadde 2 barn fra før.

Hans to barn gikk ut fra skolen med 6ere og en og annen 5er. De er godt gift med boliger til flere mill. Ingen på den siden røyker heller ikke deres barn som nå også går ut fra skolen med superkarakterer.

Min side av familien er heller et sørgelig kapittel begge mine to søsken begynte å røyke i ung alder. Min søster har to barn som har vokst opp i fosterhjem hos ikkerøykere, begge barna røyker nå. Ene søskenet mitt er trygdet har aldri jobbet og andre er lavtlønnet. De har ingen videregående utdannelse.

Selv røyker jeg ikke men har også fått målt iq'n til 130 :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...