Gå til innhold

Besøk av foreldre og ungdom og alkoholdrikking

Anbefalte innlegg

Gjest wertyuii
Skrevet

Er det feil å drikke alkohol når man får besøk av voksne som har med seg tenåringer i tidlige tenår?

Fikk besøk av en forelder med to tenåringer i går og ungdommene virket brydd over at vi drakk litt. Ikke fyll, kun øl og vin til mat og litt etterpå. Problemstillingen har jeg ikke tenkt over pga har så små barn selv at de er i seng kl 07 og er små.

Skrevet

Hvis ungdommene ble brydd, ja da tror jeg faktisk at dere har drukket akkurat litt for mye slik at de kunne merke det på dere. Da blir man flau på andres vegne og særlig ovenfor egne foreldre.

Du vil kanskje nekte selv, men man ser det ikke utenfra hvis ikke man er edru selv. Og jeg har opplevd gang på gang at noen få glass gjør folk anderledes ja..

Skrevet

Jeg synes ikke man skal drikke alkohol når det er mindreårige til stede.

Gjest jeg serverer vin med barn tilstede
Skrevet

Jeg synes man godt kan drikke vin med barn / ungdom tilstede, men ikke så mye at man endrer seg. Hvis ungdommen som var tilstede synes det var ubehagelig, så har kanskje en eller flere av dere fått i seg så mye at barna opplever at personen(e) blir annerledes. Og det kan være ubehagelig (selv om jeg ikke tror de tar skade av denne enkelte opplevelsen).

Det er veldig individuelt om en slik merkbar endring skjer etter et halvt eller flere glass vin. Noen ganger søker man denne endringen bevisst, og da tror jeg den kommer etter første slurken :-).

Jeg drikker et (1) glass vin til maten _ofte_, og da er nesten alltid barna tilstede.

Jeg liker også å drikke mange glass vin når det er selskap, men da er ikke barna mine tilstede.

Hvis jeg visste at noen voksne hadde problemer mht alkohol eller andre vanskeligheter med å kontrollere seg, så ville jeg ikke drukket eller servert alkohol i det hele tatt, og i særdelsehet ikke med barna deres der, som kanskje har opplevd vonde situasjoner før med alkohol involvert.

Skrevet

Jeg synes man godt kan drikke vin med barn / ungdom tilstede, men ikke så mye at man endrer seg. Hvis ungdommen som var tilstede synes det var ubehagelig, så har kanskje en eller flere av dere fått i seg så mye at barna opplever at personen(e) blir annerledes. Og det kan være ubehagelig (selv om jeg ikke tror de tar skade av denne enkelte opplevelsen).

Det er veldig individuelt om en slik merkbar endring skjer etter et halvt eller flere glass vin. Noen ganger søker man denne endringen bevisst, og da tror jeg den kommer etter første slurken :-).

Jeg drikker et (1) glass vin til maten _ofte_, og da er nesten alltid barna tilstede.

Jeg liker også å drikke mange glass vin når det er selskap, men da er ikke barna mine tilstede.

Hvis jeg visste at noen voksne hadde problemer mht alkohol eller andre vanskeligheter med å kontrollere seg, så ville jeg ikke drukket eller servert alkohol i det hele tatt, og i særdelsehet ikke med barna deres der, som kanskje har opplevd vonde situasjoner før med alkohol involvert.

Jeg er enig i alt du skriver.

Skrevet

Øl og vin til maten og litt etterpå også kan godt føre til at man forandrer seg så mye at ungene merker det selv om man ikke merkert det selv.

Skrevet

Jeg tror dette med et negativt forhold til barn/drikking må ha mye med oppvekstforhold å gjøre Enten har man vokst opp i miljøer der alkohol var en sjelden vare, og der man aldri drakk med barn tilstede - eller så har man vokst opp i miljøer der alkohol var synonymt med bråk og vold.

Selv vokste jeg opp i et miljø der man ofte drakk, men lite og "pent" - og som regel med barn til stede. Mine barn har sett oss voksne, enten i kjernefamilien eller i store selskaper, drikke og danse og synge! Barna hadde det morsomt, og så de noen som ble ekle og dumme i fylla, snakket vi om det med dem. Noen tåler ikke å drikke, sånn er det.

Det bekymrer meg litt at det så veldig skal bli enten/eller. Om man aldri drikker så barna ser det, hva slags forhold skal de få til vanlig alkoholbruk i samfunnet da? At enten drikker du IKKE eller så blir du rar og drita og umulig?

Skrevet

Nei, jeg synes ikke det er feil, som sådan. Vi gjør det faktisk stadig vekk (gisp!).

Men om ungdommene virket brydd, kan det tyde på at dere enten A) drakk mer enn dere tror/tålte det dårligere enn dere tror eller B) ungene ikke er vant til at det drikkes overhodet. Variant A er vel ikke helt heldig.

Når det er sagt, kan det selvsagt være andre ting de virket brydd over. I en viss alder (gjerne tidlig i tenåra) er alt foreldrene gjør velegnet til å gjøre kidsa kjempeflaue og beskjemmet - inkludert at de slapper av og hygger seg med venner. Jeg husker selv hvor flaut jeg syntes det var når faren min prøvde å være morsom, for eksempel, helt uavhengig av om han drakk vann eller vin.

Skrevet

Det komme helt av på mengden. Det skal ikke så mye til før du kan merke på et menneske at de har drukket.

Jeg har en del mennesker rundt meg med alkoholdproblemer, og har svært lav toleranse for alkohol rundt barn.

Maks et par øl/glass vin synes jeg er OK.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...