Gå til innhold

Næringsinnhold i lavkalori diettpulver

Anbefalte innlegg

Gjest Sukkeravhengig

Spørsmålet mitt passer best i mat og ernæring, til tross for at motivasjonen min for å begynne med pulver, handler om vekt og helse. Bakgrunn: Jeg er en kvinne på 46 år, som har en BMI på 29/30. Min vanlige diett er ganske bra mener jeg (3-4 skiver brød dagl, med lite smør, og magert pålegg + middag: 1-2 poteter/ris/pasta, grønnsaker og ca 125 gr. kjøtt/fisk. Noen ganger saus), nokså lite frukt, men noen ganger smoothies. Jeg drikker stort sett Farris og vann. Drikker sjelden alkohol, og aldri sukkerholdig drikke. Spiser sjelden kaker og lite snacks. MEN: jeg spiser 2-300 gram melkesjokolade eller andre sukkervarer hver dag. Jeg går ganske mye på jobben(ca.8-10.000 skritt/dagl), men mosjonerer minimalt utenom. Jeg har en tilstand som heter hypoglycemi, altså får jeg noen ganger føling dersom jeg stresser, hopper over måltider, spiser mye sukker og SÅ hopper over måltider, plutselig trener mer enn jeg pleier, eller lignende. Jeg tror jo at min sukkeravhengighet har utgangspunkt i denne tilstanden som jeg veldig sent ble bevisst på. Jeg har fått smaken på Allèvo kick start shake, som er et lavkalori diettpulver. Jeg har lagt inn næringsinnholdet og ingrediensene per porsjon, nederst i denne meldingen. Min tanke er å bruke dette pulveret til å erstatte f.eks 3-4 måltider daglig, og spise 1-2 måltider (5 totalt) med vanlig mat. Målet er å bruke diettpulveret som hjelp til å slutte med sjokolade/ sukkervarer. Dessuten som hjelp til å ikke hoppe over måltider. Jeg har prøvd enkelte dager med 5 poser pulver, og er mett hele dagen, men blir litt svimmel/sjelven og får svak hodepine. Derfor har jeg hatt ett måltid eller to (vanlig mat) og resten pulver, nå i et par uker. Jeg føler ikke noe ubehag, og merker at suget etter sukker er dempet. Jeg har ikke mirakuløst sluttet med sukkervarer, men føler at jeg beveger meg i riktig retning. Hvilke tanker gjør du deg som ernæringsfysiolog om denne sammensetningen av næringsstoffer. Hvordan vil kroppen (forbrenningen og fordøyelsen) reagere på et daglig kaloriinntak på 550 kcal, dersom man kun bruker pulver? Jeg ser at man vil få dekket dagsbehovet for vitaminer og mineraler 100% og vel så det, selv om jeg bare lever på pulver, men kroppen har jo selvsagt behov for proteiner, karbohydrater og noe fett også. Jeg undrer meg på at jeg faktisk blir veldig mett av dette, til tross for det lave kalorinivået. Hvordan er det mulig? Allèvo Kick start shake, Næringsverditabell per porsjon. Det beregnes 5 porsjoner dagl for kvinner. Vekt, g -- 33 Energi kj 460 Energi kcal 110 Protein, g 12 Karbohydrater, g 14 herav - sukkerarter, 9 Fett, g 2,5 herav - mettede fettsyrer, g 0,5 Linolsyre, g 0,6 Alfa linolensyre, g 0,1 Kostfiber, g 5 Natrium,g 0,2 Vitaminer Vitamin A, µg 200 Vitamin D3, µg 1 Vitamin E, mg 2 Vitamin K, µg 14 Vitamin C, mg 12 Tiamin (vitamin B1), mg 0,3 Riboflavin (vitamin B2), mg 0,5 Niacin, mg 3,6 Vitamin B6, mg 0,4 Folat/Folsyre, µg 60 Vitamin B12, µg 0,6 Biotin, µg 30 Pantotensyre, mg 1,2 Mineraler Kalsium, mg 180 Fosfor, mg 160 Jern, mg 3 Magnesium, mg 70 Sink, mg 3 Kobber, mg 0,4 Jod, µg 30 Mangan, mg 0,5 Krom, µg 10 Selen, µg 11 Molybden, µg 30 Kalium, g 0,6 Klorid, g 0,3 Ingredienser Skummjölkspulver/skummetmelkpulver, sojaproteinisolat, havrefiber, fruktos, fettreducerat kakaopulver, mjölkprotein (kalciumkaseinat), rapsolja, cikoriatrotfiber (inulin), arom (choklad/sjokolade (innehåller vete och laktos), banan), stabiliseringsmedel (guarkärnmjöl, xantangummi), sojalecitin, salt, sötningsmedel/søtstoff (sukralos), mineraler (kaliumcitrat, kaliumklorid, magnesiumoxid, natriumklorid, zink/sink-glukonat, järn(II)fumarat, kopparglukonat/cuprigluconat, manganglukonat, kaliumjodid, ammoniummolybdat, kromklorid/chromichlorid, natriumselenit), vitaminer (L-askorbinsyra, nikotinamid, D-α-tokoferylacetat, kalcium-D-pantotenat, riboflavin, pyridoxinhydroklorid, tiaminmononitrat, retinylacetat, pteroylmonoglutaminsyra, D-biotin, fyllokinon/phylloquinon, kolekalciferol, cyanokobalamin).

Fortsetter under...

Hvis du hadde kuttet ut melkesjokoladen (300 g = 1620 kcal!!!) så hadde du sluppet å spise pulveret... Se på den innholdsfortegnelsen der - vil du virkelig gi kroppen din alle de underlige kjemikaliene og stoffene der? Bortsett fra sjokoladen har du et fint kosthold, litt mer grønnsaker så er det topp!

550 kcal i døgnet er en sikker måte å ødelegge forbrenningen skikkelig på, spør du meg.

regnbuen1365380543

Hvis du hadde kuttet ut melkesjokoladen (300 g = 1620 kcal!!!) så hadde du sluppet å spise pulveret... Se på den innholdsfortegnelsen der - vil du virkelig gi kroppen din alle de underlige kjemikaliene og stoffene der? Bortsett fra sjokoladen har du et fint kosthold, litt mer grønnsaker så er det topp!

550 kcal i døgnet er en sikker måte å ødelegge forbrenningen skikkelig på, spør du meg.

Jeg regner med at alle forstår av innlegget mitt at jeg er klar over at grunnkostholdet mitt er helt greit, og at min høye BMI utelukkende skyldes høyt sukkerinntak og manglende mosjon. Grunnen til at jeg ønsker å bruke denne shaken er for å få hjelp til å slutte med så stort sukkeinntak, og dette er en metode jeg tror kan virke for meg. Å si at "du må være streng med deg selv"...vel, jeg er en bevisst kvinne på 46 år, og har vært sukkeravhengig siden jeg var ca. 14.... hvis det hadde vært så enkelt, hadde jeg hatt en flott BMI fortsatt :-)

Mary Poppins

Jeg regner med at alle forstår av innlegget mitt at jeg er klar over at grunnkostholdet mitt er helt greit, og at min høye BMI utelukkende skyldes høyt sukkerinntak og manglende mosjon. Grunnen til at jeg ønsker å bruke denne shaken er for å få hjelp til å slutte med så stort sukkeinntak, og dette er en metode jeg tror kan virke for meg. Å si at "du må være streng med deg selv"...vel, jeg er en bevisst kvinne på 46 år, og har vært sukkeravhengig siden jeg var ca. 14.... hvis det hadde vært så enkelt, hadde jeg hatt en flott BMI fortsatt :-)

Jeg forstår ikke helt hvordan disse shakene skal få deg til å slutte med sjokoladen? Erdet sånn at når du drikker en shake får du ikke lyst på sjokolade?

Hvis så er tifelle, og planen er å erstatte sjokoladen med shakes så synes jeg du skal prøve det :)

regnbuen1365380543

Jeg forstår ikke helt hvordan disse shakene skal få deg til å slutte med sjokoladen? Erdet sånn at når du drikker en shake får du ikke lyst på sjokolade?

Hvis så er tifelle, og planen er å erstatte sjokoladen med shakes så synes jeg du skal prøve det :)

Ja, du har forstått det riktig. Shaken gjør meg utrolig mett, smaker søtt og "sjokolade". Jeg er likevel spent på ernæringsfysiologen sin respons på dette. :-)

Annonse

Mary Poppins

Ja, du har forstått det riktig. Shaken gjør meg utrolig mett, smaker søtt og "sjokolade". Jeg er likevel spent på ernæringsfysiologen sin respons på dette. :-)

Uansett hva ernæringsfysiologen sier, så er det ingen tvil om at det er bedre å erstatte sjokoladen med nesten hva som helst annet (i ditt tilfelle en shake), enn å fortsette å spise så mye sjokolade.

Lykke til :)

Du sier at du er avhengig av sjokolade. Hvordan arter det seg? Er det slik at du får et veldig sug og kjenner at du bare må ha?

Jeg har det slik etter middag/varm mat.

Måten å endre dette på er å være velig bevisst. Du spiser jo utrolig mye sjokolade. Sett deg et langsiktig mål.

Uke 1 = Maks 150 gram sjokolade pr. dag. Gjør klar den tildelte mengden i starten på dagen, og sørg for at du ikke har mer tilgjengelig.

Uke 2 = Maks 100 gram pr dag osv.

Utrolig nok så klarer man å venne kroppen av med dette. For meg tar det nesten 2 uker før jeg kjenner at jeg ikke får samme søtsuget som før.

Nå spiser jeg kun godterier på lørdager (+ fest og litt ekstra i ferier). Også på disse dagene tar jeg en tildelt mengde. Dvs. at jeg ikke spiser ut fra en stor pose/skål.

En liten skål til meg selv som jeg koser meg veldig med:-)

Dersom søtsuget på hverdager blir for ille tar jeg frukt med vaniljekesam. Søtt og godt.

regnbuen1365380543

Du sier at du er avhengig av sjokolade. Hvordan arter det seg? Er det slik at du får et veldig sug og kjenner at du bare må ha?

Jeg har det slik etter middag/varm mat.

Måten å endre dette på er å være velig bevisst. Du spiser jo utrolig mye sjokolade. Sett deg et langsiktig mål.

Uke 1 = Maks 150 gram sjokolade pr. dag. Gjør klar den tildelte mengden i starten på dagen, og sørg for at du ikke har mer tilgjengelig.

Uke 2 = Maks 100 gram pr dag osv.

Utrolig nok så klarer man å venne kroppen av med dette. For meg tar det nesten 2 uker før jeg kjenner at jeg ikke får samme søtsuget som før.

Nå spiser jeg kun godterier på lørdager (+ fest og litt ekstra i ferier). Også på disse dagene tar jeg en tildelt mengde. Dvs. at jeg ikke spiser ut fra en stor pose/skål.

En liten skål til meg selv som jeg koser meg veldig med:-)

Dersom søtsuget på hverdager blir for ille tar jeg frukt med vaniljekesam. Søtt og godt.

Ja, det arter seg som et sug etter sukker (som er den egentlige avhengigheten, men jeg foretrekker melkesjokolade). Jeg har nok forsøkt meg på mange forskjellige måter å slutte på. Gradvis nedtrapping, erstatninger, 70%sjokolade som erstatning, frukt, tilskudd av krom, ikke ha sjokoladen tilgjengelig, spise mat isteden, osv osv. Tror nok jeg har prøvd det meste av vanlige råd, og alminnelig sunn fornuft. Jeg klarer i korte perioder å slutte med sukkervarer, og suget blir mindre etter en stund, men bare dersom jeg er travelt opptatt med noe annet. Likevel varer det ikke lenge til jeg er tilbake i mitt gamle mønster. Litt stress, kjedsomhet eller nedstemthet er alt som skal til. :-§

På meg, som ikke er noen ekspert, virker det som ditt vanlige kosthold inneholder veldig mye karbohydrater i forhold til proteiner.

Har du prøvd å øke mengden proteiner, gjerne på bekostning av karbohydrater? Det kan for mange føre til mindre søtsug og mer stabilt blodsukker. Det kan f.eks. gjøres ved å erstatte brødskive med omelett, spise litt mer kjøtt og mindre potet/ris til middag, osv.

Ja, det arter seg som et sug etter sukker (som er den egentlige avhengigheten, men jeg foretrekker melkesjokolade). Jeg har nok forsøkt meg på mange forskjellige måter å slutte på. Gradvis nedtrapping, erstatninger, 70%sjokolade som erstatning, frukt, tilskudd av krom, ikke ha sjokoladen tilgjengelig, spise mat isteden, osv osv. Tror nok jeg har prøvd det meste av vanlige råd, og alminnelig sunn fornuft. Jeg klarer i korte perioder å slutte med sukkervarer, og suget blir mindre etter en stund, men bare dersom jeg er travelt opptatt med noe annet. Likevel varer det ikke lenge til jeg er tilbake i mitt gamle mønster. Litt stress, kjedsomhet eller nedstemthet er alt som skal til. :-§

Beklager, men det høres ikke ut som om du EGENTLIG vil slutte med sjokoladen....

Dersom du ikke har sjokolade i huset, så kan du jo ikke spise det!

regnbuen1365380543

Beklager, men det høres ikke ut som om du EGENTLIG vil slutte med sjokoladen....

Dersom du ikke har sjokolade i huset, så kan du jo ikke spise det!

...vel, det er som med andre som har en avhengighet...

Hvis en alkoholiker EGENTLIG vil slutte å drikke, eller en heroinist EGENTLIG vil slutte med heroin, så er det jo bare å la være å kjøpe det. Det er nok noe mer komplisert enn som så.

regnbuen1365380543

På meg, som ikke er noen ekspert, virker det som ditt vanlige kosthold inneholder veldig mye karbohydrater i forhold til proteiner.

Har du prøvd å øke mengden proteiner, gjerne på bekostning av karbohydrater? Det kan for mange føre til mindre søtsug og mer stabilt blodsukker. Det kan f.eks. gjøres ved å erstatte brødskive med omelett, spise litt mer kjøtt og mindre potet/ris til middag, osv.

Ja, det kan hende sånne små justeringer kan gjøre noe med sukkersuget. Jeg er spent på ernæringsfysiologens respons.

Annonse

...vel, det er som med andre som har en avhengighet...

Hvis en alkoholiker EGENTLIG vil slutte å drikke, eller en heroinist EGENTLIG vil slutte med heroin, så er det jo bare å la være å kjøpe det. Det er nok noe mer komplisert enn som så.

Joda. Har en (tør jeg si) forhenværende alkoholiker i familien.

Det som gjorde endringen var at personen virkelig så og forstod hvilken skade dette gjør.

Altså en endring i tankegang og vane.

Det er det jeg sier her også. Vanene må endres. Gjerne på sikt.

Dersom du spiser 300 gram sjokolade pr. dag i dag, så tror jeg faktisk ikke at du vil savne sjokoladen dersom du bestemmer deg for å spise 250 i stedet.

regnbuen1365380543

Joda. Har en (tør jeg si) forhenværende alkoholiker i familien.

Det som gjorde endringen var at personen virkelig så og forstod hvilken skade dette gjør.

Altså en endring i tankegang og vane.

Det er det jeg sier her også. Vanene må endres. Gjerne på sikt.

Dersom du spiser 300 gram sjokolade pr. dag i dag, så tror jeg faktisk ikke at du vil savne sjokoladen dersom du bestemmer deg for å spise 250 i stedet.

Så fint for ditt familiemedlem. Hvis du løfter blikket litt, og ser alle rundt omkring som sliter med avhengighet, regner jeg med at du forstår at de ikke fortsetter med det, fordi ingen har fortalt dem- eller at de ikke forstår av seg selv, at de bare må slutte å kjøpe det stoffet de ikke skal ha,- enten det dreier seg om sukker, alkohol eller heroin.

Det er masse fagfolk som jobber med dette, som ser hvor vanskelig og sammensatt dette er. Hvis du hadde kjent meg, visst om min erfaringsbakgrunn og min viljestyrke så hadde du muligens fått litt flau smak i munnen av din lettvinte og bombastiske løsning.

Så fint for ditt familiemedlem. Hvis du løfter blikket litt, og ser alle rundt omkring som sliter med avhengighet, regner jeg med at du forstår at de ikke fortsetter med det, fordi ingen har fortalt dem- eller at de ikke forstår av seg selv, at de bare må slutte å kjøpe det stoffet de ikke skal ha,- enten det dreier seg om sukker, alkohol eller heroin.

Det er masse fagfolk som jobber med dette, som ser hvor vanskelig og sammensatt dette er. Hvis du hadde kjent meg, visst om min erfaringsbakgrunn og min viljestyrke så hadde du muligens fått litt flau smak i munnen av din lettvinte og bombastiske løsning.

Selvsagt vet jeg at avhengighet er vanskelig å bil kvitt.

Men da du sier at du har forsøkt alle forslag, og at ingenting virker, da virker det jo som om du ikke virkelig vil dette.

Jeg hadde flere forslagt som jeg vet hjelper for veldig mange. Men du avfeide alle med at slike lettvinte løsninger ikke fungerer for deg. Da blir det vanskelig å gi råd.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...