Gå til innhold

skyldes anoreksi en synsforstyrrelse?

Anbefalte innlegg

Gjest en venninne
Skrevet

Jo men det blir feil motsatt også - har en venninne som hadde bulimi og hun sa at det ble så feil når de kun skulle snakke om hva som foregikk inni hodet hennes. Hun sa at det var forferdelig å ikke ha kontroll, og enda forferdeligere at hun følte seg stemplet som psykisk syk i tillegg til å ha spiseforstyrrelsen. "Hvorfor var det ingen som tok tak i selve spiseproblemet?" spurte hun. Men hun ble frisk til slutt da - heldigvis - men hun følte at det kunne gått mye fortere.

jeg er helt enig med deg i det. Selv om de fleste mener at sf er en psykisk lidelse, så er det ikke nødvendigvis at en strategi fungerer for alle. For noen fungerer det med psykoterapi, for andre må man kanskje gå andre veien og fokusere på selve maten først, før man gjør noe annet. De med sf er forskjellige, og derfor blir veien ut av den også forskjellig.

gikk i gruppeterapi sammen med en jente som hadde hatt spiseforstyrrelser i mange år. Jeg følte at terapeutene var veldig opptatt av familieforholdene hennes, at det var det som var årsaken til problemene hennes. Jeg følte at de nesten ikke trodde henne når hun sa at hun ikke hadde hatt noe trøblete familieforhold.I følge læreboka så skal man visst ha det. Jeg tror nok at terapeuter lett kan hekte seg opp i en årsakssammenheng uten å reflektere over om det er veien å gå for akkurat den pasienten.

Gjest MayLynn
Skrevet

For meg er anorexi åpenbart psykiatrisk sykdom. Det undrer meg veldig at "forskere" mener noe annet.

Anorektikere er jo meget, meget syke i hodene sine. Psykiatrisk syke. Det kommer jo helt tydelig fram blant annet i den linken som nevnes i tråden her. Man ser på disse jentenes adferd at de er psyke.

Så psykisk friske som gjennomgår et forsøk (sulter seg) og dermed utvikler anorexi blir psykisk syke? Det er motsatt av hva det forsøket som jeg refererer til lenger ned viste.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det hadde vært interesant å vite om du merket noen forskjell i personligheten deres når de kom opp på et akseptabelt vektnivå?

Og hvordan påvirkes samarbeidet mellom helsepersonell og pasienter når dere bruker tvang? Jeg forstår behovet for å gjøre det, men er de samarbeidsvillige? forstår de alvoret?

Det hadde vært interesant å vite om du merket noen forskjell i personligheten deres når de kom opp på et akseptabelt vektnivå?

S: En merker en tydelig endring av deres måte å tenke på og på deres kognitive funksjoner når vekten øker. Det kritiske punkt synes å være ca BMI 17. Det synes helt bortkastet å drive kun psykologisk behandling av pasienter med svært alvorlig undervekt.

Og hvordan påvirkes samarbeidet mellom helsepersonell og pasienter når dere bruker tvang? Jeg forstår behovet for å gjøre det, men er de samarbeidsvillige? forstår de alvoret?

S: Jeg synes samarbeidet har gått helt utmerket. Etterhvert har alle vært meget samarbeidsvillige.Ja, de forstår etterhvert alvoret.

En liten ting til: Alle har klaget til KKom. De synes lettet når de ikke har fått medhold i klagen. Jeg har opplevd det som at de føler seg "utro" mot anoreksien om de ikke stritter imot og klager. Når de så får avslag kan de falle til ro og si til sykdommen: "Der ser du. Jeg gjorde mitt beste, men tapte."

Gjest hatt anoreksi
Skrevet

S: En merker en tydelig endring av deres måte å tenke på og på deres kognitive funksjoner når vekten øker. Det kritiske punkt synes å være ca BMI 17. Det synes helt bortkastet å drive kun psykologisk behandling av pasienter med svært alvorlig undervekt.

S: Jeg synes samarbeidet har gått helt utmerket. Etterhvert har alle vært meget samarbeidsvillige.Ja, de forstår etterhvert alvoret.

En liten ting til: Alle har klaget til KKom. De synes lettet når de ikke har fått medhold i klagen. Jeg har opplevd det som at de føler seg "utro" mot anoreksien om de ikke stritter imot og klager. Når de så får avslag kan de falle til ro og si til sykdommen: "Der ser du. Jeg gjorde mitt beste, men tapte."

''Alle har klaget til KKom. De synes lettet når de ikke har fått medhold i klagen. Jeg har opplevd det som at de føler seg "utro" mot anoreksien om de ikke stritter imot og klager. Når de så får avslag kan de falle til ro og si til sykdommen: "Der ser du. Jeg gjorde mitt beste, men tapte."

Der tror jeg du har et veldig viktig poeng. Jeg har selv hatt alvorlig anoreksi og har i ettertid sett at tankemønsteret mitt forandret seg da jeg gikk opp. akkurat som det forandret seg da jeg gikk ned. Jeg måtte bli tvangsinnlagt for jeg hadde ikke lov til å ta i mot behandling. Anoreksien var så sterk og dominerende. jeg var ikke vellykket nok før jeg til slutt døde av sult i min syke verden. Jeg kunne ikke være svak å tillate meg å spise. Jeg trengte at noen tvang meg for at det skulle bli lov.

Gjest en venninne
Skrevet

Hva er KKOM for noe? Er det noen sammenheng mellom Anoreksi og OCD-lidelsen?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hva er KKOM for noe? Er det noen sammenheng mellom Anoreksi og OCD-lidelsen?

KKOm = Kontollkommisjonen

Mange av de med alvorlige anoreksi har tvangslignende symptomer. Derfor har alle vi har hatt (de klart sykeste av gruppen) også fått SSRI i ganske høye doser.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...