Gå til innhold

hvilke problemer møter keivhendte i hverdagen?

Anbefalte innlegg

Gjest bare nysgjerrig
Skrevet

Har fått en niese som viser seg å være venstrehendt. Hva opplever dere skeive folk som det største problemet i hverdagen?

Og er dere mer kreative og kunstneriske enn andre folk?

• Svar 87
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

7

• Caloni Makaroni

6

• Angustia

4

• filiokus81

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest liljana
Skrevet

Jeg er venstrehendt. Har ingen problemer i hverdagen:)

Gjest høstløv
Skrevet

''dere skeive folk''

Uttrykket at noen er skeiv blir brukt om homoseksuelle. Personer som bruker venstre hånd er keivhendte eller venstrehendte.

Jeg har to barn som er venstrehendte, og de møter ingen problemer i hverdagen.

Gjest bare nysgjerrige
Skrevet

''dere skeive folk''

Uttrykket at noen er skeiv blir brukt om homoseksuelle. Personer som bruker venstre hånd er keivhendte eller venstrehendte.

Jeg har to barn som er venstrehendte, og de møter ingen problemer i hverdagen.

er det en fornærmelse å omtale dem som skeive?

Gjest høstløv
Skrevet

Ja, det mener jeg.

Egentlig er det vel ufint å bruke ordet skeiv om homoseksuelle også.

Gjest bare nysgjerrig
Skrevet

Ja, det mener jeg.

Egentlig er det vel ufint å bruke ordet skeiv om homoseksuelle også.

''Egentlig er det vel ufint å bruke ordet skeiv om homoseksuelle også.''

Det var jeg ikke klar over. Så det er ufint for andre å omtale dem som skeive selv om de selv omtaler seg selv som det? Jeg hadde ingen negative assosiasjoner til ordet fra før, men jeg burde kanskje ha det?

Skrevet

jeg er ikke venstrehendt, og kan aldri huske å ha hørt vesntrehendte ha noen spesielle problemer.

Men i fyllepennens dager kunne det være litt problematisk, da de dro hånda overs skriften etterhvert som de skrev, og risikerte å dra ut blekket.

Og i studietiden delte jeg kjøkken emd en som var venstrehendt og som hadde kjøpt inn både venstrehåndssaks og venstrehånds vinåpner, og det var jo ikke helt urpoblematisk for meg å bruke disse redskapene på "høyrehendt vis", så jeg skjønner at det må være enklere for venstrehendte å ha spesialredskaper innimellom:-)

Den vinåpneren var forresten morsom på fest - mange trodde de var fullere enn de var fordi de ikke fikk opp korka;-) Gjengene gikk motsatt vei, så det enkleste var å skru opp med venstrre hånd.

Skrevet

"Skeivt" betyr noe som ikke er "rett". Dette gjelder på bl.a. tysk og engelsk og sikkert flere språk også. "Bruk den rette hånden" sa de før. Eller "den pene hånden". Unger som var venstrehendte ble tvunget til å bruke høyre hånd, den rette. Rett betyr også rett i andre betydninger, som rettigheter, rettferdighet osv. Det sitter nokså dypt i oss hva rett antyder.

På latin heter venstre hånd manus sinister. Og på engelsk betyr sinister truende, farlig.

Jeg er ikke venstrehendt, men jeg interessere meg for ord og ords betydning. Dermed er det ikke bare å si at "skeive folk" er da ikke noe farlig å si? Nei, ikke farlig, men hvem skal for det første bestemme over hvordan ord oppleves og for det andre endrer man ikke folks oppfatning av tusen år og mer av språket.

Gjest bare nysgjerrig
Skrevet

"Skeivt" betyr noe som ikke er "rett". Dette gjelder på bl.a. tysk og engelsk og sikkert flere språk også. "Bruk den rette hånden" sa de før. Eller "den pene hånden". Unger som var venstrehendte ble tvunget til å bruke høyre hånd, den rette. Rett betyr også rett i andre betydninger, som rettigheter, rettferdighet osv. Det sitter nokså dypt i oss hva rett antyder.

På latin heter venstre hånd manus sinister. Og på engelsk betyr sinister truende, farlig.

Jeg er ikke venstrehendt, men jeg interessere meg for ord og ords betydning. Dermed er det ikke bare å si at "skeive folk" er da ikke noe farlig å si? Nei, ikke farlig, men hvem skal for det første bestemme over hvordan ord oppleves og for det andre endrer man ikke folks oppfatning av tusen år og mer av språket.

tusenkronersspørsmålet er jo hvorfor de homofile omtaler seg selv som skeive, har skeive dager, skeive filmer osv. Er det bare de som har monopol på ordet?

Skrevet

tusenkronersspørsmålet er jo hvorfor de homofile omtaler seg selv som skeive, har skeive dager, skeive filmer osv. Er det bare de som har monopol på ordet?

Aldri hørt å mestre motgang med selvironi? Bruket ordet før de andre bruker det om deg?

Gjest bare nysgjerrig
Skrevet

Aldri hørt å mestre motgang med selvironi? Bruket ordet før de andre bruker det om deg?

jøss, møter de så mye motgang de homofile da? trodde vi var et liberalt samfunn! Men nå høres det ut som om de er ofre

Gjest Ulvinnen
Skrevet

''er det en fornærmelse å omtale dem som skeive?''

Å omtale de som er venstrehendte med et ord som betyr at de er homofile, syns du virkelig det høres korrekt ut? Omtaler du døve som blinde også?

Si "venstrehendt", ikke "skeiv" eller "keivhendt".

Skrevet

At de blir kalt for skeivhendte og ikke venstrehendte?

candyqueen_83
Skrevet

Jeg skjønner ikke at en keivhendt skulle møte på noen ekstra problemer pga det?

Gjest høstløv
Skrevet

Jeg skrev litt lenger nede i tråden, at venstrehendte ikke møter noen problemer i hverdagen, det er ikke helt riktig, for de har problemer med å bruke en vanlig saks med venstre hånd, men det er noe de fort venner seg til, og så får en kjøpt spesielle sakser for venstrehendte.

Det er ikke bare det at de er venstrehendte, de bruker også venstre fot til å sparke fotball med f.eks.

Cirka 10 % av alle menn, og 8 % av alle kvinner er venstrehendte.

Skrevet

jeg er ikke venstrehendt, og kan aldri huske å ha hørt vesntrehendte ha noen spesielle problemer.

Men i fyllepennens dager kunne det være litt problematisk, da de dro hånda overs skriften etterhvert som de skrev, og risikerte å dra ut blekket.

Og i studietiden delte jeg kjøkken emd en som var venstrehendt og som hadde kjøpt inn både venstrehåndssaks og venstrehånds vinåpner, og det var jo ikke helt urpoblematisk for meg å bruke disse redskapene på "høyrehendt vis", så jeg skjønner at det må være enklere for venstrehendte å ha spesialredskaper innimellom:-)

Den vinåpneren var forresten morsom på fest - mange trodde de var fullere enn de var fordi de ikke fikk opp korka;-) Gjengene gikk motsatt vei, så det enkleste var å skru opp med venstrre hånd.

''Den vinåpneren var forresten morsom på fest - mange trodde de var fullere enn de var fordi de ikke fikk opp korka;-) Gjengene gikk motsatt vei, så det enkleste var å skru opp med venstrre hånd''

Men når man skrur korken løs igjen fra helixen skrur man jo motsatt vei? Jeg har ingen problemer med det, i motsatt fall ville jeg jo trengt en vinåpner til hver flaske...

Ikke at jeg betviler at festefolkene sleit, altså! Det er noe med hvordan man forventer at ting skal virke...

Gjest bare nysgjerrig
Skrevet

''er det en fornærmelse å omtale dem som skeive?''

Å omtale de som er venstrehendte med et ord som betyr at de er homofile, syns du virkelig det høres korrekt ut? Omtaler du døve som blinde også?

Si "venstrehendt", ikke "skeiv" eller "keivhendt".

ok så det er fornærmende pga at det å være homofil er fornærmende i seg selv? dette var et forsøk på å være humoristisk, men det var utenfor min tankegang at det kunne krenke noen. Beklager til alle som måtte føle seg tråkket på, dere skal selvsagt ikke bli assosiert med homofile.

Gjest bare nysgjerrig
Skrevet

jeg bare lurte på i forhold til kjøkkenredskaper, sakser kniver etc. det finnes jo spesialustyr for venstrehendte. Er en butikk i England som spesialiserer seg på alt venstrehåndsutstyr. Så det må jo være et marked for det.

Gjest Niccola
Skrevet

ok så det er fornærmende pga at det å være homofil er fornærmende i seg selv? dette var et forsøk på å være humoristisk, men det var utenfor min tankegang at det kunne krenke noen. Beklager til alle som måtte føle seg tråkket på, dere skal selvsagt ikke bli assosiert med homofile.

Det har da ingenting med å fornærme. Bare at du blander to ting som ikke har noe med hverandre å gjøre.

Skrevet

Hovedsakelig fordommer fra andre, vil jeg anta.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...