Gå til innhold

hvilke problemer møter keivhendte i hverdagen?

Anbefalte innlegg

Gjest bare nysgjerrig
Skrevet

Det har da ingenting med å fornærme. Bare at du blander to ting som ikke har noe med hverandre å gjøre.

Det var da voldsomt til engasjement når det gjaldt dette da, det viser seg at fordommene lever! tror folk kjeder seg i kveld, da de klarer å lage en diskusjon om dette.

• Svar 87
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

7

• Caloni Makaroni

6

• Angustia

4

• filiokus81

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Å være venstrehendt er helt grusomt. Huff og huff. ;-)

Hilsen venstrehendte Axcia

Gjest bare nysgjerrig
Skrevet

Å være venstrehendt er helt grusomt. Huff og huff. ;-)

Hilsen venstrehendte Axcia

kanskje du tilfredstiller kravet om uførestrygd? kan jo prøve..

Gjest Ulvinnen
Skrevet

ok så det er fornærmende pga at det å være homofil er fornærmende i seg selv? dette var et forsøk på å være humoristisk, men det var utenfor min tankegang at det kunne krenke noen. Beklager til alle som måtte føle seg tråkket på, dere skal selvsagt ikke bli assosiert med homofile.

Det har absolutt ikke noe med fordommer mot homofili å gjøre, men at du kaller en spade for en ryggsekk. Hvorfor klarer du ikke å skjønne det?

Gjest bare nysgjerrig
Skrevet

Det har absolutt ikke noe med fordommer mot homofili å gjøre, men at du kaller en spade for en ryggsekk. Hvorfor klarer du ikke å skjønne det?

jeg må si jeg er overrasket over engasjementet over dette, er det virkelig så feil å kalle en som er keivhendt for "skeiv" ? Er folk redd for å bli assosiert med homofile? og ja jeg kjeder meg litt, siden jeg gidder å bruke tid på skrive dette.

candyqueen_83
Skrevet

jeg bare lurte på i forhold til kjøkkenredskaper, sakser kniver etc. det finnes jo spesialustyr for venstrehendte. Er en butikk i England som spesialiserer seg på alt venstrehåndsutstyr. Så det må jo være et marked for det.

Men det er jo å få kjøpt så jeg tenkte ikke på det som et "problem" :o)

Gjest Niccola
Skrevet

jeg må si jeg er overrasket over engasjementet over dette, er det virkelig så feil å kalle en som er keivhendt for "skeiv" ? Er folk redd for å bli assosiert med homofile? og ja jeg kjeder meg litt, siden jeg gidder å bruke tid på skrive dette.

Jeg er ikke venstrehendt engang, så jeg blir ikke fornærmet over dette, nei... Men det blir bare grunnleggende feil, særlig siden begrepsblandingen i dette tilfellet drar inn seksuell legning. :-)

Gjest tar deg ikke seriøst
Skrevet

jøss, møter de så mye motgang de homofile da? trodde vi var et liberalt samfunn! Men nå høres det ut som om de er ofre

Jøss, du lever helt i din egen boble du, eller?

Gjest bare nysgjerrig
Skrevet

Jøss, du lever helt i din egen boble du, eller?

''Jøss, du lever helt i din egen boble du, eller?''

jepp, og det har jeg tenkt til å fortsette med.

Skrevet

Datteren min (19 år) er venstrehendt. Hun er verken kunstnerisk eller kreativ, men har andre sterke sider.

Det kan være frustrerende på skolen iblant, fordi de legger hånden oppå det de har skrevet. Det var verre før, men det kan bli litt misfarving med blyantskrift også. Dessuten blir man "gråblank" på hånden, uten at det er noe stort problem. Digre spiraler i bøker er heller ingen fordel. Du får kjøpt alternativer her: http://www.lefthandshop.no/

På skolen har de sjelden sakser for venstrehendte, så det kan være greit å ha en egen saks i sekken, i perioder de driver mye med papir- eller stoffklipping.

Ellers kan jeg ikke komme på noe som har vært spesielt vanskelig. Enkelte ting blir jo "feil vei" når de holder dem slik de vil, f.eks. kopper med foto, men det er jo ingen katastrofe. De må gjøre ting på sin måte iblant, f.eks.kunne hun ikke ape direkte etter meg for å lære å knytte skolissene.

Det er ikke alltid at de også er venstrebeinte, hun kan komme til å sparke fotball med høyre selv om hun skriver med venstre. Og venstrehendte håndballspillere er ettertraktet :-)

Skrevet

Jeg har en venstrehendt fetter, og da vi var små og satt ved bordet, kræsjet vi alltid albuene sammen når vi skulle spise husker jeg :o) Jeg kunne jo flytte meg, mens han hadde samme problemet uansett hvem han satt ved siden av.

Gjest bare nysgjerrig
Skrevet

Jeg har en venstrehendt fetter, og da vi var små og satt ved bordet, kræsjet vi alltid albuene sammen når vi skulle spise husker jeg :o) Jeg kunne jo flytte meg, mens han hadde samme problemet uansett hvem han satt ved siden av.

men hvis han satt ved siden av en som var venstrehendt så ville han vel ikke fått samme problemet? En familie hvor alle venstrehendte eller skeive (bare for å erte på meg noen) må vel være ideell?

Gjest Niccola
Skrevet

I mitt yrke kan det være utfordringer fordi utstyret vi er avhengig av er montert på en slik måte at en venstrehendt enten må tvinge seg selv til å benytte høyre hånd i noen tilfeller, eller prøve å omrokkere på "ting". Og slik omrokkering er ikke alltid like praktisk.

Jeg er ikke venstrehendt selv, men en av kollegene mine har litt plunder iblant. Og slikt utstyr lages kun med ett oppsett. Ganske diskriminerende, i grunn.... ;-)

Gjest bare nysgjerrig
Skrevet

I mitt yrke kan det være utfordringer fordi utstyret vi er avhengig av er montert på en slik måte at en venstrehendt enten må tvinge seg selv til å benytte høyre hånd i noen tilfeller, eller prøve å omrokkere på "ting". Og slik omrokkering er ikke alltid like praktisk.

Jeg er ikke venstrehendt selv, men en av kollegene mine har litt plunder iblant. Og slikt utstyr lages kun med ett oppsett. Ganske diskriminerende, i grunn.... ;-)

http://www.youtube.com/watch?v=XKSHaXP2c74

Skrevet

men hvis han satt ved siden av en som var venstrehendt så ville han vel ikke fått samme problemet? En familie hvor alle venstrehendte eller skeive (bare for å erte på meg noen) må vel være ideell?

Sikkert :o) Han var imidlertid eneste venstrehendte hos oss.

Skrevet

Sikkert :o) Han var imidlertid eneste venstrehendte hos oss.

Sett ham ytterst til venstre ved bordet slik at han ikke har noen ved siden av seg på venstre side. Problemet løst. :o)

Gjest Aimabel
Skrevet

Er nok over normalt kunstnerisk anlagt. Har hatt problemer med å skrive kalligrafi, og at jeg skygger for lyset på symaskinen. Var knallblå på hånda etter å ha ført inn stiler på skolen, med kulepenn. Kommer egentlig ikke på noe annet i øyeblikket. Har alltid brukt vanlige sakser, klarer ikke venstrehåndsakser, de ligger så godt i hånda, men får ikke skikkelig tak til å klippe i papp og slikt.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Hvor mange ganger må du ha det inn? Du bruker begrepene feil, derfor reagerer folk. Jeg har aldri før sett noen omtale venstrehendte som "skeive". Når du gjør det, skjønner ikke folk hva du snakker om. Sier du "keivhendt" skjønner man hva du mener, men det er et uttrykk som gikk ut av språket for minst en generasjon siden, fordi det antyder at det er noe galt/mindreverdig med det å være venstrehendt, noe det selvsagt ikke er.

Og siden det ser ut til at du innbiller deg at jeg tar dette personlig: Både jeg og alle i min familie er høyrehendte.

Skrevet

Jeg synes det går greit. Jeg kan bruke begge hender, skriver for det meste med høyre men gjør alle praktiske ting som klipping og skjæring med venstre.

På hotellfrokoster gidder jeg aldri å snu brødet tilbake til høyre.

Gjest utfordringer
Skrevet

Kjempeproblemer. Alle blyanter og penner er for høyrehendte. Fjernkontroller. PC-tastatur. Koppene har hanken på høyre side. Skolisser må knytes på høyre-måten. Kjøleskapet åpnes feil vei. Bestikket er for høyrehendte. Tannbørsten og tannstikkerne. Håndball er for høyrehendte og fotballen for de som sparker med høyrefot. Vindusåpnerne er for høyrehendte. Dørhåndtak. Glidelåser. Luene. Skjerfene. Vottene. Stroppene man hodler seg fast i på bussen. Det er høyrekjøring, rattet i bilen er på feil side, gearspaken er på feil side.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...