Gå til innhold

hvilke problemer møter keivhendte i hverdagen?

Anbefalte innlegg

Gjest Linusen
Skrevet

Jeg er selv venstrehendt og anser vel ikke at dette skaper noen problemer. I midlertid syntest jeg ofte det var unaturlig for meg å streke opp linjer med linjalen fra venstre til høyre,da jeg gikk i skolen (Når jeg skulle måle opp en gitt lengde,selvsagt) Kan godt være det ikke har noe med å være venstrehendt å gjøre,men..

Tror også jeg kan være et irritasjonsmoment på jobb,når jeg har lånt noens PC og ikke flyttet musa tilbake på høyre side. :-)

Synes det er mange morsomme ting å få kjøpt,spesielt venstrehåndsklokka med viserne "feil" vei.

• Svar 87
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

7

• Caloni Makaroni

6

• Angustia

4

• filiokus81

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest togli
Skrevet

Min mor og min mann er keivhendte. Ingen av dem har vel kreative evner over det normale (iallefall ikke mannen min ;-)). Mamma har fortalt meg at hun syntes det var vanskelig å skrive på tavla på skolen, for hun viska jo ut etterhvert som hun skrev (pga at håndbaken kom etter skrifta).

Jeg hadde iallefall ikke tenkt et sekund over det dersom et av mine barn var keivhendte. Er ganske så normalt å være sånn.

Gjest togli
Skrevet

Kjempeproblemer. Alle blyanter og penner er for høyrehendte. Fjernkontroller. PC-tastatur. Koppene har hanken på høyre side. Skolisser må knytes på høyre-måten. Kjøleskapet åpnes feil vei. Bestikket er for høyrehendte. Tannbørsten og tannstikkerne. Håndball er for høyrehendte og fotballen for de som sparker med høyrefot. Vindusåpnerne er for høyrehendte. Dørhåndtak. Glidelåser. Luene. Skjerfene. Vottene. Stroppene man hodler seg fast i på bussen. Det er høyrekjøring, rattet i bilen er på feil side, gearspaken er på feil side.

Mener du virkelig at det er så problematisk, eller ironiserer du nå? ;)

Mannen min har aldri klaga på at han er keivhendt. Måtte spørre ham her nå og han sier at det eneste han kan komme på er at det er litt irriterende når han skal skyte med gevær og skifte patroner.... På den positive siden er det det at han kommer til der høyrehendte elektrikerkollegaer ikke kommer til ;)

Gjest togli
Skrevet

jeg må si jeg er overrasket over engasjementet over dette, er det virkelig så feil å kalle en som er keivhendt for "skeiv" ? Er folk redd for å bli assosiert med homofile? og ja jeg kjeder meg litt, siden jeg gidder å bruke tid på skrive dette.

Å være "skeiv" betyr jo at man er homse, så jeg skjønner ikke hvorfor man skal kalle en venstrehendt hetero for "skeiv" når det ikke stemmer med virkeligheten?

Gjest togli
Skrevet

Det var da voldsomt til engasjement når det gjaldt dette da, det viser seg at fordommene lever! tror folk kjeder seg i kveld, da de klarer å lage en diskusjon om dette.

Det var vel strengt tatt du som la opp til diskusjonen ;-)

Gjest togli
Skrevet

''Egentlig er det vel ufint å bruke ordet skeiv om homoseksuelle også.''

Det var jeg ikke klar over. Så det er ufint for andre å omtale dem som skeive selv om de selv omtaler seg selv som det? Jeg hadde ingen negative assosiasjoner til ordet fra før, men jeg burde kanskje ha det?

Jeg vet egentlig ikke hva homofile mener om at andre kaller de for "skeive", men jeg vet godt at jeg ikke hadde akseptert å bli kalt "døving" av en som ikke selv er døv...

Skrevet

Det er vanskelig å spille kort når man er venstrehendt fordi tallene står i feil hjørne.

Skrevet

Jeg vet egentlig ikke hva homofile mener om at andre kaller de for "skeive", men jeg vet godt at jeg ikke hadde akseptert å bli kalt "døving" av en som ikke selv er døv...

''Jeg vet egentlig ikke hva homofile mener om at andre kaller de for "skeive"''

Fra min lesbiske venninne har jeg nå fått vite at det er "de homofile" selv som har kommet med ordet "skeiv" og div. andre ord fordi de følte at homse var et skjellsord. Så skeiv kan du trygt bruke om homofile. :o)

Gjest høstløv
Skrevet

Hvor mange ganger må du ha det inn? Du bruker begrepene feil, derfor reagerer folk. Jeg har aldri før sett noen omtale venstrehendte som "skeive". Når du gjør det, skjønner ikke folk hva du snakker om. Sier du "keivhendt" skjønner man hva du mener, men det er et uttrykk som gikk ut av språket for minst en generasjon siden, fordi det antyder at det er noe galt/mindreverdig med det å være venstrehendt, noe det selvsagt ikke er.

Og siden det ser ut til at du innbiller deg at jeg tar dette personlig: Både jeg og alle i min familie er høyrehendte.

De to av barna mine er venstrehendt og den eldste bruker selv ordet keivhendt, så det er ikke et skjellsord.

Gjest Tatjana
Skrevet

For ikke å snakke om hvis han/hun hadde insistert på å kalle deg blind...

Gjest bare nysgjerrig
Skrevet

Hvor mange ganger må du ha det inn? Du bruker begrepene feil, derfor reagerer folk. Jeg har aldri før sett noen omtale venstrehendte som "skeive". Når du gjør det, skjønner ikke folk hva du snakker om. Sier du "keivhendt" skjønner man hva du mener, men det er et uttrykk som gikk ut av språket for minst en generasjon siden, fordi det antyder at det er noe galt/mindreverdig med det å være venstrehendt, noe det selvsagt ikke er.

Og siden det ser ut til at du innbiller deg at jeg tar dette personlig: Både jeg og alle i min familie er høyrehendte.

LOL, er du fullstendig blottet for humoristisk sans?

Gjest bare nysgjerrig
Skrevet

Kjempeproblemer. Alle blyanter og penner er for høyrehendte. Fjernkontroller. PC-tastatur. Koppene har hanken på høyre side. Skolisser må knytes på høyre-måten. Kjøleskapet åpnes feil vei. Bestikket er for høyrehendte. Tannbørsten og tannstikkerne. Håndball er for høyrehendte og fotballen for de som sparker med høyrefot. Vindusåpnerne er for høyrehendte. Dørhåndtak. Glidelåser. Luene. Skjerfene. Vottene. Stroppene man hodler seg fast i på bussen. Det er høyrekjøring, rattet i bilen er på feil side, gearspaken er på feil side.

stakkars deg! kanskje du kan få uførestrygd pga det?

Gjest bare nysgjerrig
Skrevet

Det var vel strengt tatt du som la opp til diskusjonen ;-)

ja, men jeg forventet faktisk at folk skulle forstå at det var humoristisk ment:)

Gjest bare nysgjerrig
Skrevet

Men når homofile omtaler seg selv om skeive i mange sammenhenger er det jo ganske merkelig at de heterofile ikke kan omtale dem som det. De døve omtaler seg selv ikke som døvinger, derfor er det ikke naturlig å omtale dem som det.

Gjest bare nysgjerrig
Skrevet

For ikke å snakke om hvis han/hun hadde insistert på å kalle deg blind...

Det forundrer meg stadig hvor lite humor DOL-folket har til tider, og hva de orker å hekte seg opp i. Fasinerende! Kanskje jeg skal begynne med å kalle døve for blinde!

Gjest way to go utfordringer :)
Skrevet

Mener du virkelig at det er så problematisk, eller ironiserer du nå? ;)

Mannen min har aldri klaga på at han er keivhendt. Måtte spørre ham her nå og han sier at det eneste han kan komme på er at det er litt irriterende når han skal skyte med gevær og skifte patroner.... På den positive siden er det det at han kommer til der høyrehendte elektrikerkollegaer ikke kommer til ;)

''Mener du virkelig at det er så problematisk, eller ironiserer du nå? ;)

''

lol.. måtte du virkelig spørre om det? Er ikke det helt innlysende da?

Caloni Makaroni
Skrevet

Det er vanskelig å spille kort når man er venstrehendt fordi tallene står i feil hjørne.

Må ha kort med tall i alle hjørnene!

Caloni Makaroni
Skrevet

Jeg er selv venstrehendt og anser vel ikke at dette skaper noen problemer. I midlertid syntest jeg ofte det var unaturlig for meg å streke opp linjer med linjalen fra venstre til høyre,da jeg gikk i skolen (Når jeg skulle måle opp en gitt lengde,selvsagt) Kan godt være det ikke har noe med å være venstrehendt å gjøre,men..

Tror også jeg kan være et irritasjonsmoment på jobb,når jeg har lånt noens PC og ikke flyttet musa tilbake på høyre side. :-)

Synes det er mange morsomme ting å få kjøpt,spesielt venstrehåndsklokka med viserne "feil" vei.

Jeg har alltid streket opp fra høyre mot venstre, jeg har ikke klart omvendt vei. Så om jeg skulle ha en 7cm lang strek så tegnet jeg en strekt fra 7 til 0, liksom. Så "venstrehendte" linjaler ser jeg faktisk poenget med.

Caloni Makaroni
Skrevet

Datteren min (19 år) er venstrehendt. Hun er verken kunstnerisk eller kreativ, men har andre sterke sider.

Det kan være frustrerende på skolen iblant, fordi de legger hånden oppå det de har skrevet. Det var verre før, men det kan bli litt misfarving med blyantskrift også. Dessuten blir man "gråblank" på hånden, uten at det er noe stort problem. Digre spiraler i bøker er heller ingen fordel. Du får kjøpt alternativer her: http://www.lefthandshop.no/

På skolen har de sjelden sakser for venstrehendte, så det kan være greit å ha en egen saks i sekken, i perioder de driver mye med papir- eller stoffklipping.

Ellers kan jeg ikke komme på noe som har vært spesielt vanskelig. Enkelte ting blir jo "feil vei" når de holder dem slik de vil, f.eks. kopper med foto, men det er jo ingen katastrofe. De må gjøre ting på sin måte iblant, f.eks.kunne hun ikke ape direkte etter meg for å lære å knytte skolissene.

Det er ikke alltid at de også er venstrebeinte, hun kan komme til å sparke fotball med høyre selv om hun skriver med venstre. Og venstrehendte håndballspillere er ettertraktet :-)

Men det med digre spiraler i bøker vil jo være et problem på annenhver side uansett om man bruker venstre eller høyre hånd til å skrive med! Spiralen blir jo på omvendt side etter hvilken side av arket man skriver på. Eneste løsningen blir å skrive annenhver side med venstre, annenhver med høyre, eller å bare skrive på én side av hvert ark ;)

Caloni Makaroni
Skrevet

Jeg har en venstrehendt fetter, og da vi var små og satt ved bordet, kræsjet vi alltid albuene sammen når vi skulle spise husker jeg :o) Jeg kunne jo flytte meg, mens han hadde samme problemet uansett hvem han satt ved siden av.

Sånn som på kinoene i Trondheim, hvor det er koppholder foran på armlenet på de fleste setene. Det er -alltid- et "geni" som setter drikken sin i holderen til venstre, og fucker opp rekka hele veien, sånn at det er én som ender opp uten noen koppholder ;)

(Ja, jeg er venstrehendt selv, men klarer å holde meg til uskrevne regler fordet :P)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...