Gå til innhold

hvilke problemer møter keivhendte i hverdagen?

Anbefalte innlegg

Caloni Makaroni
Skrevet

Venstrehendte er generelt flinkere til å bruke begge hendene enn høyrehendte. Vi er vant med å måtte tilpasse oss og å bruke høyre hånd som "hovedhånd" på diverse redskaper, og derfor blir det lettere for oss etter hvert. Men der det ikke er opplagt hvilken hånd som skal brukes hvor, så velger nok venstrehendte naturlig omvendt av høyrehendte.

Jeg snakker for eksempel tegnspråk "omvendt" ;) Dvs. at man har en dominant hånd og en "hjelpehånd" på alle tohåndsord, og da gjør det automatisk omvendt av det vanlige, og på etthåndsord bruker jeg venstre.

• Svar 87
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

7

• Caloni Makaroni

6

• Angustia

4

• filiokus81

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest bare nysgjerrig
Skrevet

De to av barna mine er venstrehendt og den eldste bruker selv ordet keivhendt, så det er ikke et skjellsord.

jeg ante ikke en gang at det var et skjellsord, så nå jeg virkelig oppdatere meg. Hvorfor skulle det være et skjellsord? Blir man utsatt for diskriminering om man bruker venstre hånd?

Gjest bare nysgjerrig
Skrevet

Venstrehendte er generelt flinkere til å bruke begge hendene enn høyrehendte. Vi er vant med å måtte tilpasse oss og å bruke høyre hånd som "hovedhånd" på diverse redskaper, og derfor blir det lettere for oss etter hvert. Men der det ikke er opplagt hvilken hånd som skal brukes hvor, så velger nok venstrehendte naturlig omvendt av høyrehendte.

Jeg snakker for eksempel tegnspråk "omvendt" ;) Dvs. at man har en dominant hånd og en "hjelpehånd" på alle tohåndsord, og da gjør det automatisk omvendt av det vanlige, og på etthåndsord bruker jeg venstre.

jeg snakker også tegnspråk. problemet er at jeg ofte speilvender tegn. Men det er tydeligvis greit hvis man er venstrehendt og gjør det konsekvent enn at man blander tror jeg. Fikk en del problemer på studiet pga det.

Caloni Makaroni
Skrevet

jeg snakker også tegnspråk. problemet er at jeg ofte speilvender tegn. Men det er tydeligvis greit hvis man er venstrehendt og gjør det konsekvent enn at man blander tror jeg. Fikk en del problemer på studiet pga det.

Ja, man må være konsekvent. Så lenge man er det, så er det ok.

Gjest togli
Skrevet

''Jeg vet egentlig ikke hva homofile mener om at andre kaller de for "skeive"''

Fra min lesbiske venninne har jeg nå fått vite at det er "de homofile" selv som har kommet med ordet "skeiv" og div. andre ord fordi de følte at homse var et skjellsord. Så skeiv kan du trygt bruke om homofile. :o)

Ok, greit å vite :-)

Gjest togli
Skrevet

For ikke å snakke om hvis han/hun hadde insistert på å kalle deg blind...

Hehe, ja, det hadde virka litt snodig ;)

Gjest togli
Skrevet

ja, men jeg forventet faktisk at folk skulle forstå at det var humoristisk ment:)

Joda, men det er en hårfin balanse mellom å skrive humoristisk og å grense til å virke kverulerende ;-)

Gjest togli
Skrevet

Men når homofile omtaler seg selv om skeive i mange sammenhenger er det jo ganske merkelig at de heterofile ikke kan omtale dem som det. De døve omtaler seg selv ikke som døvinger, derfor er det ikke naturlig å omtale dem som det.

Jeg kan godt kalle en døv kompis for en "døving" selv om det nok ikke brukes like ofte som homser bruker uttrykket å være "skeiv" ;)

Hvis homofile synes det er greit at vi kaller dem skeive, så ser jeg ikke problemet jeg heller :)

Gjest togli
Skrevet

''Mener du virkelig at det er så problematisk, eller ironiserer du nå? ;)

''

lol.. måtte du virkelig spørre om det? Er ikke det helt innlysende da?

Godt mulig jeg er dum, men det er mange rare folk her inne, så man kan aldri vite ;-)

Gjest Ulvinnen
Skrevet

De to av barna mine er venstrehendt og den eldste bruker selv ordet keivhendt, så det er ikke et skjellsord.

Da er det vel bare barnet ditt som ikke vet hva "keiv" betyr. Det politisk korrekte er "venstrehendt", ikke "keivhendt".

Gjest Tatjana
Skrevet

Det forundrer meg stadig hvor lite humor DOL-folket har til tider, og hva de orker å hekte seg opp i. Fasinerende! Kanskje jeg skal begynne med å kalle døve for blinde!

Ja, hvorfor ikke? Ettersom du insisterer på å kalle venstrehendte for homofile...

Skrevet

''Den vinåpneren var forresten morsom på fest - mange trodde de var fullere enn de var fordi de ikke fikk opp korka;-) Gjengene gikk motsatt vei, så det enkleste var å skru opp med venstrre hånd''

Men når man skrur korken løs igjen fra helixen skrur man jo motsatt vei? Jeg har ingen problemer med det, i motsatt fall ville jeg jo trengt en vinåpner til hver flaske...

Ikke at jeg betviler at festefolkene sleit, altså! Det er noe med hvordan man forventer at ting skal virke...

Ja, dette er over 20 år siden, så mulig jeg ikke husker korrekt mht bytte av hånd. Men man måtte ihvertfall skru motsatt vei enn 'normalt', og det tok det gjerne litt tid før man oppdaget hvis man var litt på snurr...

Skrevet

Må ha kort med tall i alle hjørnene!

Ja!

Skrevet

Jeg har en venstrehendt fetter, og da vi var små og satt ved bordet, kræsjet vi alltid albuene sammen når vi skulle spise husker jeg :o) Jeg kunne jo flytte meg, mens han hadde samme problemet uansett hvem han satt ved siden av.

Jeg har en _høyrehendt_ kollega som man helst ikke bør sitte ved siden av av samme grunn.... Noen klarer bare ikke å styre albuene sine, og spiser man med kniv og gaffel samtidig, spiller det vel ingen rolle om man er høyre- eller venstrehendt? ;-)

Skrevet

Det har da ingenting med å fornærme. Bare at du blander to ting som ikke har noe med hverandre å gjøre.

Jeg antar at det er fort gjort å skrive "skeiv" istedenfor "keiv" når man ikke klarer å uttale kj-lyden?

Gjest liljana
Skrevet

Jeg er selv venstrehendt og anser vel ikke at dette skaper noen problemer. I midlertid syntest jeg ofte det var unaturlig for meg å streke opp linjer med linjalen fra venstre til høyre,da jeg gikk i skolen (Når jeg skulle måle opp en gitt lengde,selvsagt) Kan godt være det ikke har noe med å være venstrehendt å gjøre,men..

Tror også jeg kan være et irritasjonsmoment på jobb,når jeg har lånt noens PC og ikke flyttet musa tilbake på høyre side. :-)

Synes det er mange morsomme ting å få kjøpt,spesielt venstrehåndsklokka med viserne "feil" vei.

Jeg er venstrehendt, men har bruker musa på høyre side. Plukker også bær med høyre hånd og holder bøtta med venstre.

Gjest høstløv
Skrevet

Da er det vel bare barnet ditt som ikke vet hva "keiv" betyr. Det politisk korrekte er "venstrehendt", ikke "keivhendt".

Barnet vet hva det betyr, han er 31 år.

Gjest lizelotta
Skrevet

Jeg er venstrehendt, men verken skjeiv eller keiv.

Møter ingen problemer i hverdagen.

Skrevet

Jeg har en _høyrehendt_ kollega som man helst ikke bør sitte ved siden av av samme grunn.... Noen klarer bare ikke å styre albuene sine, og spiser man med kniv og gaffel samtidig, spiller det vel ingen rolle om man er høyre- eller venstrehendt? ;-)

Sikkert ikke. Jeg husker oss bare som barn, da albuene sto ut 90 grader for hver skje, og begge spiste med bare en hånd :o)

Gjest Niccola
Skrevet

Jeg antar at det er fort gjort å skrive "skeiv" istedenfor "keiv" når man ikke klarer å uttale kj-lyden?

Mulig det. Men jeg forholder meg til det som faktisk står.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...