Gå til innhold

Mirakelbabyen og abort igjen

Anbefalte innlegg

Gjest Vageroen
Skrevet

http://www.vg.no/nyheter/utrolige-historier/artikkel.php?artid=598092

Jeg synes slike historier gjør abortspørsmålet enda vanskeligere. Og grensen for når en kan redde et barn utenfor mors liv vil nok flyttes lenger og lenger tilbake. 20 uker ,15 uker.

Hvor skal grensen gå?.

Jeg skjønner ikke hvordan det går ann å etisk forsvare abort?. Jeg kan komme på masse pragmatiske grunner til hvorfor det er viktig at kvinner skal kunne avbryte svangerskapet. Men etisk sett så klarer jeg ikke å forsvare det.

Og vanskeligere vil det bil også når legevitenskapen gjør enda lengre fremskritt.

Gjest pamalona
Skrevet

Det står ingen ting om hvor "ferdigutvilket" barnet er. Hva om barnet kommer til å ha store problemer pga manglende utvikling av vitale organer? Skal man ta vare på et liv no matter what?

Gjest Vageroen
Skrevet

Det står ingen ting om hvor "ferdigutvilket" barnet er. Hva om barnet kommer til å ha store problemer pga manglende utvikling av vitale organer? Skal man ta vare på et liv no matter what?

Jeg mener at en skal være veldig forsiktig i forhold til å vurdere hvilke liv en skal gjøre sitt beste for å redde.

Om barnet har mulighet til å få et meningsfullt liv så bør en redde. Altså at sellv om barnet vil måtte leve med handicap så synes jeg ikke det er abortgrunn.

Feks dette som skjer med downs barna er utrolig trist. Hvem skal avgjøre hvilke barn som skal få lov å vokse opp.

Skrevet

I forhold til den babyen, og andre ekstremt premature, synes jeg spørsmålet heller bør være til hva slags liv man "redder" disse barna.

Jeg har snakket endel med en nevropsykolog i forhold til de pasientene han har, blant dem mange premature. Han var helt klar på at man ikke burde intensivt forsøke å redde livet til de ekstremt for tidlig fødte. Dette fordi nesten alle av dem får senskader som gjør at de virkelig sliter senere i livet.

Pasientene selv var enig med ham...

Men som forelder så antar jeg at jeg hadde villet at legene skulle gjort alt de kunne for å redde ungen min.

Gjest har flere premature barn
Skrevet

I forhold til den babyen, og andre ekstremt premature, synes jeg spørsmålet heller bør være til hva slags liv man "redder" disse barna.

Jeg har snakket endel med en nevropsykolog i forhold til de pasientene han har, blant dem mange premature. Han var helt klar på at man ikke burde intensivt forsøke å redde livet til de ekstremt for tidlig fødte. Dette fordi nesten alle av dem får senskader som gjør at de virkelig sliter senere i livet.

Pasientene selv var enig med ham...

Men som forelder så antar jeg at jeg hadde villet at legene skulle gjort alt de kunne for å redde ungen min.

Det der er bare tull, så hvilken nevrolog du har snakket med vet ikke jeg.

Sannheten er at de de fleste premature lever opp uten store senskader.

Dere burde sette dere skikkelig inn i dette før dere debatterer.

Skrevet

Det avhenger jo av hvor premature barn det faktisk er snakk om. I en abort-debatt er det åpenbart snakk om *veldig* premature barn.

Med vennlig hilsen

hidi, the scorpion
Skrevet

Det avhenger jo av hvor premature barn det faktisk er snakk om. I en abort-debatt er det åpenbart snakk om *veldig* premature barn.

Med vennlig hilsen

''Det avhenger jo av hvor premature barn det faktisk er snakk om. I en abort-debatt er det åpenbart snakk om *veldig* premature barn.''

Og har ikke de rett til et liv?

Man dreper tusenvis av barn hvert år, men hjelp til å dø, når smertene blir for ille, er kriminelt...?

Skrevet

''Det avhenger jo av hvor premature barn det faktisk er snakk om. I en abort-debatt er det åpenbart snakk om *veldig* premature barn.''

Man dreper tusenvis av barn hvert år, men hjelp til å dø, når smertene blir for ille, er kriminelt...?

Dette har du fått forklart før, Hidi. At du ikke vil forstå er greit, men du trenger da ikke bare repetere og repetere og repetere?

hidi, the scorpion
Skrevet

Dette har du fått forklart før, Hidi. At du ikke vil forstå er greit, men du trenger da ikke bare repetere og repetere og repetere?

Er det ikke det samme du gjør....;(

Gjest Vageroen
Skrevet

Med vennlig hilsen

Det er jo bare et spørsmål om tid før en kan redde premature barn under 20 uker.

Legevitenskapen fremskritt skaper mange nye etiske dilemmaer. Dette er bare et av de.. Glad det ikke er jeg som har ansvar for slike liv og død avgjørelser.

hidi, the scorpion
Skrevet

Det er jo bare et spørsmål om tid før en kan redde premature barn under 20 uker.

Legevitenskapen fremskritt skaper mange nye etiske dilemmaer. Dette er bare et av de.. Glad det ikke er jeg som har ansvar for slike liv og død avgjørelser.

Helt enig med deg;)

Skrevet

Hva så når legevitenskapen kan "redde" et egg, og få det til å bli et menneske? Er det også et slikt dilemma?

At legevitenskapen *kan* gjør noe, er ikke ensbetydende med at de bør, skal eller har lov til å gjøre det.

Med vennlig hilsen

hidi, the scorpion
Skrevet

Hva så når legevitenskapen kan "redde" et egg, og få det til å bli et menneske? Er det også et slikt dilemma?

At legevitenskapen *kan* gjør noe, er ikke ensbetydende med at de bør, skal eller har lov til å gjøre det.

Med vennlig hilsen

Nå motsier du deg selv.

Skrevet

Nå motsier du deg selv.

Nei.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hva er et liv da? Har de ikke rett til å *slippe* et liv i uverdighet, preget av alvorlige psykiske og fysiske handicap?

Skrevet

Det er forskjell på å være prematur og å være ekstremt prematur, da vet du :)

Jeg har selv to premature barn som overhodet ikke har noen plager i den forbindelse.

Skrevet

Jeg har selv to premature barn som overhodet ikke har noen plager i den forbindelse.

Jeg hadde en kollega som var født flere dager over tiden, og som alltid kom for sent til møter, osv.

Han påstod selvsagt at det var fordi han aldri fikk tatt igjen det han mistet ved en sen fødsel! ;-)

Med vennlig hilsen

Skrevet

Ja, tenk det vet jeg, da jeg har to ekstremt premature.

Vår minste var 700 gram.

Skrevet

Ja, tenk det vet jeg, da jeg har to ekstremt premature.

Vår minste var 700 gram.

Her var det snakk om ca 1/3 av det - 270 gram. Det er en veldig, veldig stor forskjell, selvsagt.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Med vennlig hilsen

Det er ikke så lenge siden de ikke kunne redde babyer født før uke 30. De blir stadig flinkere. Men de kommer nok til slutt til å møte punktet de ikke kan gjøre noe. Men de må jo prøve for å komme videre.

Jeg er forøvrig evig takknemlig for at de kan redde babyer født i uke 26. Og jeg har en sprell levende og frisk gutt som bevis.

Hadde han ikke levd om han ble født noen år tidligere.

Til og med sykepleierne kommenterte at utviklingen går så raskt at kun på måneder, så var behandlingen av premature forandret.

Hele denne tråden vitner om at dere ikke har en anelse om dette emnet. Og har ingen bagrunn for å diskutere dette i det hele tatt.

Syns forøvrig dette gjelder mange diskusjoner her inne...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...