Gå til innhold

Kvinnenes karriere tilhører hjemmet

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra
Skrevet

Ja går jo det hvis man er rik...

''Ja går jo det hvis man er rik...''

Ja, det forutsetter jo at man kan leve på én inntekt, eller som i dette tilfellet, én og en halv (hun jobbet to dager).

Men jeg tror nok det finnes veldig mange som overhodet ikke kan tenke seg å være hjemmeværende, meg inkludert. Og det er tross alt fantastisk at vi i stor grad kan velge, hvilket knapt var tilfellet i 1945.

Skrevet

Altså, det går jo fint å overleve på én inntekt (mann eller kvinne) hvis man bare er villig til å ha samme levestandard som de hadde i 1945.

De fleste er ikke det. :-)

Med vennlig hilsen

Skrevet

Altså, det går jo fint å overleve på én inntekt (mann eller kvinne) hvis man bare er villig til å ha samme levestandard som de hadde i 1945.

De fleste er ikke det. :-)

Med vennlig hilsen

Godt sagt :)

Gjest dyr utdannelse til hjemmebruk
Skrevet

Når jeg leser slike artikler, skulle jeg ønske journalisten hadde turt å spørre om hvor lite en person som har fått en av landets dyreste utdannelser føler hun/han kan jobbe.

Naboen vår er lege, hun er hjemme med barna og ønsker å være hjemme til tredjemann begynner på skolen. Tror sansynligheten for at hun får fjerdemann også er stor.

Barna er i skole / barnehage, men har korte dager (blir levert sent i bhg). Tror de har det veldig fint.

Mannen tjener også godt, og de har tydeligvis med seg penger hjemmefra (arv) også, så de har høy levestandard.

Men er det greit at leger og tannleger får så dyre utdannelser betalt av samfunnet, og så jobber de et par år og så er de hjemme i kanskje 12 år? Evt jobber en bitteliten stillingsbrøk. Hvor mye bør de jobbe for å "betale tilbake" til samfunnet?

Og hvor god og oppdatert behandlig gir de etter å ikke ha jobbet noe særlig på 12 år? Ville du vært første pasient?

Jeg har ikke svarene, bare lurer..

Gjest Elextra
Skrevet

Når jeg leser slike artikler, skulle jeg ønske journalisten hadde turt å spørre om hvor lite en person som har fått en av landets dyreste utdannelser føler hun/han kan jobbe.

Naboen vår er lege, hun er hjemme med barna og ønsker å være hjemme til tredjemann begynner på skolen. Tror sansynligheten for at hun får fjerdemann også er stor.

Barna er i skole / barnehage, men har korte dager (blir levert sent i bhg). Tror de har det veldig fint.

Mannen tjener også godt, og de har tydeligvis med seg penger hjemmefra (arv) også, så de har høy levestandard.

Men er det greit at leger og tannleger får så dyre utdannelser betalt av samfunnet, og så jobber de et par år og så er de hjemme i kanskje 12 år? Evt jobber en bitteliten stillingsbrøk. Hvor mye bør de jobbe for å "betale tilbake" til samfunnet?

Og hvor god og oppdatert behandlig gir de etter å ikke ha jobbet noe særlig på 12 år? Ville du vært første pasient?

Jeg har ikke svarene, bare lurer..

Interessant spørsmål du stiller.

Men nå tror jeg de fleste norske mødre er hjemme begrenset tid, kanskje et par år. Har man brukt mye ressurser på å få seg en høy utdannelse ønsker man jo ikke å falle helt bakpå faglig heller.

Gjest MayLynn
Skrevet

Må innrømme at jeg forstår veldig godt dem som prioriterer slik. Selv har vi jobbet fullt stort sett hele småbarnsperioden, det var i en periode vi følte vi burde stå på litt for å få oss (ihvertfall jeg) en "skikkelig" jobb og ikke bare vikariat.

Det er utrolig stress å ha små barn og jobbe fullt syns ihvertfall jeg og over tid blir man ganske utslitt. Selv om barna er større nå så er det fritidsaktiviteter og ikke minst lekser... Har gode jobber begge to nå og økonomien er god nå - så det frister å trappe ned og arbeide deltid... man skal jo leve også. Men da vet jeg at økonomien hadde blitt mye verre så jeg venter litt til og litt til - når ungene kan sykle selv til fritidsaktiviteter så blir det kanskje lettere osv osv.... slik tenker vi og så går tiden.

Gjest mora2
Skrevet

Vi er langt fra rike. Men klarer oss fint på en inntekt.

:0)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...