Gå til innhold

Har AP blitt helt ko-ko?

Anbefalte innlegg

Gjest Megler Smekk
Skrevet

Det å ha kontantstøtte og skattefradrag for hjemmeværende fruer er tull. Bra at det blir fjernet.

Ap går ikke inn for å redusere levevilkårene for aleneforeldre.

''Det å ha kontantstøtte og skattefradrag for hjemmeværende fruer er tull.''

Hvorfor det? Det er billigere for staten, og bedre for barna, at folk selv passer barna sine enn at de skal gå i barnehage.

Fortsetter under...

• Svar 83
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

31

• Maximia

2

• Lillemus

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest Megler Smekk
Skrevet

Det hadde vært fint om fedrene hadde mulighet til å bli kjent med barna i denne sårbare tiden du beskriver.

Forskning viser hvor stort lønnsgap er mellom menn og kvinner, og kontantstøtten er med på å øke det.

''Det hadde vært fint om fedrene hadde mulighet til å bli kjent med barna i denne sårbare tiden du beskriver.''

Og det kan de. Hvis de vil.

Skrevet

''Bare sørg for at sykepleieren tjener like mye som en ingeniør osv''

Og hvor skal de pengene tas fra? Skal vi øke skatt på alminnelig inntekt fra 28 til 35%? Øke momsen til 30%? Øke toppskatten til 30%?

Det gjelder da like mye for ingeniører som jobber i offentlig sektor.

Med vennlig hilsen

Skrevet

''Det å ha kontantstøtte og skattefradrag for hjemmeværende fruer er tull.''

Hvorfor det? Det er billigere for staten, og bedre for barna, at folk selv passer barna sine enn at de skal gå i barnehage.

1) Hvor har du det fra at det er bedre for ungene å være hjemme?

2) Hvor har du det fra at det er billigere? Det faller på sin egen urimelighet, all den tid man da har (vanligvis) mødre som er ute av arbeidslivet, ikke produserer noe på arbeidsmarkedet, og ikke betaler skatt, eller opparbeider seg pensjon/karriere.

Det du skriver er rett og slett feil.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Det vil også ramme de som tjener "bra" men likevel har mer nok utgifter i en oppstartsfase. La oss si de som tjener 350000- 400 000. Da blir det sånn at det kun er de som tjener nada som får. Og det er jo ikke en sosialstønad. Det er en BARNETRYGD.

Nei, fysj, AP bort med dere om dere fortsetter sånn!!

Du får stemme på SV neste gang, for dette er jo bare "kutt i offentlig sektor" som høyresiden og Frp i særdeleshet er så begeistret for.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Ja, jeg svømmer jo i penger fra før så ta nå endelig fra meg barnetrygda og den lille skattefordelen jeg måtte ha av å ha skatteklasse 2.

Barnetrygda har forøvrig økt med 36,- i mnd eller noe slikt i løpet av de siste 12 årene så den har ikke akkurat være oppjustert gitt.

Jeg stemte ikke rød eller grønt på siste stortingsvalg og det blir det ikke neste gang heller ser jeg.

Dette er jo bare "kutt i offentlig sektor" som høyresiden og Frp i særdeleshet er så begeistret for. Folk som ikke er styrtrike vil fremdeles ha det langt bedre med SV/Ap enn med Høyre/Frp. Sistnevnte gagner kun skipsredere.

Med vennlig hilsen

Annonse

Gjest ko -ko ko-ko
Skrevet

''Bare sørg for at sykepleieren tjener like mye som en ingeniør osv''

Og hvor skal de pengene tas fra? Skal vi øke skatt på alminnelig inntekt fra 28 til 35%? Øke momsen til 30%? Øke toppskatten til 30%?

Man kan hvis man vil. Men vil man? Man kan la typiske mannsyrker få lite lønnsoppgjør for å sikre dette. Det tror jeg er det enkleste og det mest solidariske. Men problemet er kanskje at kvinnene er i det offentlige, mens mennene er hovedsaklig i det private, litt mer utenfor politikernes kontroll. Så da må NHO være med på det.

Skrevet

Man kan hvis man vil. Men vil man? Man kan la typiske mannsyrker få lite lønnsoppgjør for å sikre dette. Det tror jeg er det enkleste og det mest solidariske. Men problemet er kanskje at kvinnene er i det offentlige, mens mennene er hovedsaklig i det private, litt mer utenfor politikernes kontroll. Så da må NHO være med på det.

Løsningen er akkurat den samme som menn har brukt i en årrekke - å forvente/forlange mer lønn, eller søke seg et sted som betaler mer.

Hvis dere venter på at noen synes dere er "flinke piker" som fortjener mer, så tror jeg du blir skuffet.

Med vennlig hilsen

Gjest ko -ko ko-ko
Skrevet

Løsningen er akkurat den samme som menn har brukt i en årrekke - å forvente/forlange mer lønn, eller søke seg et sted som betaler mer.

Hvis dere venter på at noen synes dere er "flinke piker" som fortjener mer, så tror jeg du blir skuffet.

Med vennlig hilsen

Ha ha ha...

Jeg tror nok også at det ligger en del politisk vilje bak dette. Fra menn til menn for å si det sånn. Sikkert naturlig også, siden det ikke er så mange år siden kvinnene ble yrkesaktiv.

Men det er nok ikke bare de snille pikene sine feil. Men mer synet man har hatt på hvem som er verdt mest. Nå roper jo menn som gale på delt foreldrerett, og mer samvær med sine barn. Så vi kvinner får rope som gale på mer lønn. Men du har kanskje rett i at vi er litt for snille. Eller ikke kan (lønns)spillet som gutta kan. Gutta fra gutteklubben grei.

Skrevet

Ha ha ha...

Jeg tror nok også at det ligger en del politisk vilje bak dette. Fra menn til menn for å si det sånn. Sikkert naturlig også, siden det ikke er så mange år siden kvinnene ble yrkesaktiv.

Men det er nok ikke bare de snille pikene sine feil. Men mer synet man har hatt på hvem som er verdt mest. Nå roper jo menn som gale på delt foreldrerett, og mer samvær med sine barn. Så vi kvinner får rope som gale på mer lønn. Men du har kanskje rett i at vi er litt for snille. Eller ikke kan (lønns)spillet som gutta kan. Gutta fra gutteklubben grei.

Jeg vet ikke om du misforstod?

Det handler ikke så mye om "gutteklubben grei" (det også), men hovedsakelig at så lenge kvinner er villige til å ta jobber som er dårligere betalt enn tilsvarende i herre-yrker, så er det lite press på noen å betale mer.

Den dagen kvinner velger å utdanne seg til ingeniører, og lar "sykepleierstillingene" stå tomme, så blir de nødt til å heve lønningene for å få ansatt sykepleiere.

Så lenge det er nok "flinke piker" som er villig (mer eller mindre) til å jobbe for lav lønn, så er det da få som ønsker å betale mer enn det de må.

Med vennlig hilsen

Gjest Megler Smekk
Skrevet

Dette er jo bare "kutt i offentlig sektor" som høyresiden og Frp i særdeleshet er så begeistret for. Folk som ikke er styrtrike vil fremdeles ha det langt bedre med SV/Ap enn med Høyre/Frp. Sistnevnte gagner kun skipsredere.

Med vennlig hilsen

''Høyre/Frp. Sistnevnte gagner kun skipsredere.''

Sludder.

Gjest Megler Smekk
Skrevet

Det gjelder da like mye for ingeniører som jobber i offentlig sektor.

Med vennlig hilsen

''Det gjelder da like mye for ingeniører som jobber i offentlig sektor.''

Og poenget ditt er?

Gjest Megler Smekk
Skrevet

''Man kan hvis man vil. Men vil man? ''

Nei. Skattenivået er allerede høyt nok.

''Men problemet er kanskje at kvinnene er i det offentlige, mens mennene er hovedsaklig i det private, litt mer utenfor politikernes kontroll. Så da må NHO være med på det.''

Og det vil de neppe.

Det er forøvrig diverse fordeler med å være oppentlig ansatt, bl.a. større trygget i jobben og bedre pensjon. Dette veier opp for lavere lønn.

Annonse

Gjest Megler Smekk
Skrevet

1) Hvor har du det fra at det er bedre for ungene å være hjemme?

2) Hvor har du det fra at det er billigere? Det faller på sin egen urimelighet, all den tid man da har (vanligvis) mødre som er ute av arbeidslivet, ikke produserer noe på arbeidsmarkedet, og ikke betaler skatt, eller opparbeider seg pensjon/karriere.

Det du skriver er rett og slett feil.

Med vennlig hilsen

''1) Hvor har du det fra at det er bedre for ungene å være hjemme?''

Ingen er bedre til å ta seg av egne barn enn mor.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/dok/rapporter_planer/aktuelle-analyser/aktuelle-analyser-om-barnehager/like-bra-hjemme-som-i-barnehagen.html?id=544253

''2) Hvor har du det fra at det er billigere? Det faller på sin egen urimelighet, all den tid man da har (vanligvis) mødre som er ute av arbeidslivet''

Det gjelder ikke alle. Ellers vil en mor som ikke arbeider ha mer overskudd til å holde hus og have i orden, til velbehag for både mann og barn.

Skrevet

''1) Hvor har du det fra at det er bedre for ungene å være hjemme?''

Ingen er bedre til å ta seg av egne barn enn mor.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/dok/rapporter_planer/aktuelle-analyser/aktuelle-analyser-om-barnehager/like-bra-hjemme-som-i-barnehagen.html?id=544253

''2) Hvor har du det fra at det er billigere? Det faller på sin egen urimelighet, all den tid man da har (vanligvis) mødre som er ute av arbeidslivet''

Det gjelder ikke alle. Ellers vil en mor som ikke arbeider ha mer overskudd til å holde hus og have i orden, til velbehag for både mann og barn.

1) Det står ikke noe der om at det er "bedre".

2) Slikt er for tåpelig til å kommentere. God bedring.

Med vennlig hilsen

Skrevet

''Man kan hvis man vil. Men vil man? ''

Nei. Skattenivået er allerede høyt nok.

''Men problemet er kanskje at kvinnene er i det offentlige, mens mennene er hovedsaklig i det private, litt mer utenfor politikernes kontroll. Så da må NHO være med på det.''

Og det vil de neppe.

Det er forøvrig diverse fordeler med å være oppentlig ansatt, bl.a. større trygget i jobben og bedre pensjon. Dette veier opp for lavere lønn.

Neppe. Jeg har sett stillinger annonsert i offentlig sektor som ville bety en 40% reduksjon i lønn for meg.

Med vennlig hilsen

Gjest Megler Smekk
Skrevet

1) Det står ikke noe der om at det er "bedre".

2) Slikt er for tåpelig til å kommentere. God bedring.

Med vennlig hilsen

''Slikt er for tåpelig til å kommentere. ''

Deg om det. Kunsten med å holde et propert og velstelt hjem har dessverre gått i glemmeboken. Mye var bedre i gode gamle dager.

Skrevet

''Det gjelder da like mye for ingeniører som jobber i offentlig sektor.''

Og poenget ditt er?

At kvinner i offentlig sektor ikke er mer ansvarlige for å holde skattenivået nede enn det menn i offentlig sektor er.

"Skatt" er altså ikke noe argument mot likestilling.

Med vennlig hilsen

Skrevet

''Høyre/Frp. Sistnevnte gagner kun skipsredere.''

Sludder.

Det er kun de ekstremt rike som vil gavne på slik politikk, samt McDonalds (for folk kommer til å spise billig mat).

Med vennlig hilsen

Gjest Megler Smekk
Skrevet

At kvinner i offentlig sektor ikke er mer ansvarlige for å holde skattenivået nede enn det menn i offentlig sektor er.

"Skatt" er altså ikke noe argument mot likestilling.

Med vennlig hilsen

Uansett hvordan du vrir og vrenger på det, skatten må settes opp hvis sykepleier lønnen skal opp på nivå for ingeniører. Hvis du da ikke ønsker å sette Ingeniør-lønnen i det offentlig ned.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...