Gå til innhold

En venninne som prøver å bli gravid

Anbefalte innlegg

Gjest er anonym nå
Skrevet

Jeg har en venninne som inderlig ønsker seg barn. De har prøvd siden i sommer, og hun har hatt 3 spontaborter på 6 måneder. Første var etter 5 uker, andre etter 6 uker, og siste etter 11 uker. Den siste var egentlig ikke en spontabort, men fosteret hadde sluttet å vokse, så hun måtte foreta en medisinsk abort.

Hun er nå ekstremt deprimert, da hun har fått vite av legen at 3 spontaborter på rad er uhyre sjeldent. Hun skal til utredning på Ullevål sykehus om ikke så lenge.

Jeg har ikke så mye greie på dette, så synes det er vanskelig å komme med noen trøstende ord. Men er dette virkerlig så sjeldent? Trenger det å være noe galt med en av de eller kan de bare ha hatt uflaks?

Gjest førstegangsgravidiuketolv
Skrevet

Det høres forferdelig tungt ut. Jeg aner ikke hva årsaken er, men hadde det vært meg ville jeg bedt om utredning til hva som kan være feil. Har hørt at det kan ha med Blodtypeting, Rhesus el no, å gjøre, samt mye annet.

Ta godt vare på venninna di nå. Hu trenger nok all støtten hu kan få.

KLEM!

Skrevet

Vi har ei i slekta vår som aborterte 4 ganger i ukene 11, 13, 14 og 14 før de fikk førstemann. Så aborterte hun 2 ganger før 2. mann kom.

Nå er hun gravid med tredjemann - 25 uker på vei, og alt ser bra ut.

De fikk oppfølging ved St. Olavs under alle svangerskapene siden det 4. Ingen årsak har blitt funnet, men fostrene som ble abortert, har dødd i magen.

Det er utrolig fortvilende, så bare vær der som en støtte.

Skrevet

Tja, hvor sjelden det er vet jeg ikke, men det spørs jo også hva legen mener med "utrolig sjelden": kanskje ikke den aller mest fintfølende måten å uttale seg på overfor en bekymret kvinne. På den annen side ville legen kanskje bare signalisere at dette ikke er helt vanlig og noe som må tas alvorlig. For det er viktig at legen tar dette på alvor og sender henne til utredning. Hvis du ønsker mer råd om hvordan du kan hjelpe henne, evt. om hun selv ønsker å finne ut mer eller kontakt med andre i samme situasjon kan jeg anbefale forumet på onskebarn.no

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...