Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på sanger som passer til påske, men som ikke nødvendigvis har religiøst innhold, altså i familie med nissesangene eller visene til jul. Kan "En liten kylling i egget lå"... men så stopper det liksom der ;) Noen forslag?

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg kan ikke huske å ha hørt påskesanger som ikke er salmer!

Men det kan sikkert finnes mange sanger som passer bra til påsken, avhengig av hva du fyller den med, som f eks "jeg snører min sekk". :-)

Skrevet

For meg er det bare en sang som forbindes med påske, og det er Påskemorgen slukker sorgen. Omtrent den eneste salmen jeg kan - eller jeg kan visst Jesus elsker alle barna også - og siden den assosieres med påskeegg, så liker jeg den godt...*s*

mariaflyfly
Skrevet

For meg er det bare en sang som forbindes med påske, og det er Påskemorgen slukker sorgen. Omtrent den eneste salmen jeg kan - eller jeg kan visst Jesus elsker alle barna også - og siden den assosieres med påskeegg, så liker jeg den godt...*s*

'' Omtrent den eneste salmen jeg kan - eller jeg kan visst Jesus elsker alle barna også - og siden den assosieres med påskeegg, så liker jeg den godt...*s*''

Antyder du at Jesus lokket til seg småunger med påskeegg???

Skrevet

'' Omtrent den eneste salmen jeg kan - eller jeg kan visst Jesus elsker alle barna også - og siden den assosieres med påskeegg, så liker jeg den godt...*s*''

Antyder du at Jesus lokket til seg småunger med påskeegg???

Vet ikke helt, men moren min fortalte i dag at en gang hun prøvde å si nei til et barnebarn som ville ta med opp til flere unger på feriebesøk til henne, så begynte han å synge Jesus elsker alle barna i telefonen. Det virket visstnok.

mariaflyfly
Skrevet

Vet ikke helt, men moren min fortalte i dag at en gang hun prøvde å si nei til et barnebarn som ville ta med opp til flere unger på feriebesøk til henne, så begynte han å synge Jesus elsker alle barna i telefonen. Det virket visstnok.

Hmmm... Det aner meg hvem av disse barnebarna dette var. ;)

Annonse

Skrevet

Hmmm... Det aner meg hvem av disse barnebarna dette var. ;)

Den yngste av dem i vest:-)

mariaflyfly
Skrevet

Den yngste av dem i vest:-)

Var det som var min teori. :)

Skrevet

Men frosken, da, kan du ikke "Deg være ære"? Påskesalmen over noen! :-)

Jeg kan forresten en påskesalme til, og den lyder: "Jesus lever, graven brast, han sto opp med guddoms velde..." (den har forresten samme melodi som en annen salme, uten at jeg i farta husker hva den heter)

Ha! Endelig fikk jeg bruk for all salmepuggingen på småskolen!!! ;-)

Skrevet

Jeg kan forresten en påskesalme til, og den lyder: "Jesus lever, graven brast, han sto opp med guddoms velde..." (den har forresten samme melodi som en annen salme, uten at jeg i farta husker hva den heter)

Niks. Men jeg tror jeg kommer ganske langt på Påskemorgen slukker sorgen, slukker sorgen til evig tid. Dann dara dann da, dann dara dann da, dann dara da da da da da da. Påskemorgen slukker sorgen, slukker sorgen til evig tid!

Skrevet

Niks. Men jeg tror jeg kommer ganske langt på Påskemorgen slukker sorgen, slukker sorgen til evig tid. Dann dara dann da, dann dara dann da, dann dara da da da da da da. Påskemorgen slukker sorgen, slukker sorgen til evig tid!

...den har oss givet lyset og livet, lyset og livet til evig tid....

Skrevet

Takk! NÅ kan jeg hele første verset igjen:-)

Skrevet

Ikke helt sånn, men sånn kanskje:

Påskemorgen, slukker sorgen,

slukker sorgen til evig tid,

den har oss givet

lyset og livet

lyset og livet i dagning blid

Annonse

Skrevet

Ikke helt sånn, men sånn kanskje:

den har oss givet

lyset og livet

Ja, jeg kom akkurat på det. Det er en stund siden jeg sang påskesalmer, skjønner du.

:- )

Skrevet

Takk! NÅ kan jeg hele første verset igjen:-)

Beklager feilinformasjon. Lillemus var så vennlig å hjelpe meg med rett tekst.

den har oss givet

lyset og livet

Skrevet

Melodien er "Lover Herren, Han er nær"

Jeg synes "O salige stund uten like" er en flott melodi. Jeg kan alle tre versene - og de er lange.

"Krist sto opp av døde" er også mindre kjedelig (melodimessig) enn mange andre påskesalmer. Den har også flere vers, men bare én linje skiftes ut i hvert vers, så den er lett.

Du skrev noe her om dagen om å skifte ut innhold i hukommelsen - jeg hadde en lærer de første 4 årene på barneskolen som både var rundt 60 år og veldig konservativ. Og dette var altså på 1960-tallet. Så jeg sleper på metervis med salmetekster som jeg ikke akkurat bruker til daglig. Men det er ikke så lett å erstatte dem med telefonnumre eller navn...

Skrevet

Beklager feilinformasjon. Lillemus var så vennlig å hjelpe meg med rett tekst.

den har oss givet

lyset og livet

Hmmm... den har oss livet, gyset og givet, gyset og givet til evig tid.... Påskemorgen, slukker sorger, slukker sorgen til evig tid.

Nå har den surra rundt i hodet mitt mesteparten av dagen, og teksten blir bare verre og verre.

Men takk for hjelpen:-)

Gjest Elextra
Skrevet

Uten å være særlig religiøs av meg og uten generelt å være glad i salmer, synes jeg akkurat påskesalmene er flotte! *S*

Tror favoritten er "Deg være ære", som har en nydelig og fengende melodi, som jeg husker jeg også likte godt som barn.

Ellers kjenner jeg nok ingen ikke-kristne påskesanger, nei...

Skrevet

Påskemorgen, slukker sorgen er for evig tid knyttet til Kjell Aukrust for min del, for i hans skuespill "Muskedundre og sirpusnipper" beskrives et påskearrangement i bygda, der man har laget en "vegg" som for publikum ser ut som et noteark der rundingen i notearket er skåret ut. På baksida står Simen, Bonden m .fl. og skal synge denne sangen mens de etter tur stikker hodene ut gjennom disse hullene. Det går selvsagt galt, da en av dem har så store ører at han ikke får hodet tilbake igjen etter å ha avsungen sin strofe...;-)

Jeg kan ikke høre denne salmen, eller lese startstrofen, uten å se for meg dette i Aukrusts karakteristiske strek! :-D

Skrevet

Melodien er "Lover Herren, Han er nær"

Jeg synes "O salige stund uten like" er en flott melodi. Jeg kan alle tre versene - og de er lange.

"Krist sto opp av døde" er også mindre kjedelig (melodimessig) enn mange andre påskesalmer. Den har også flere vers, men bare én linje skiftes ut i hvert vers, så den er lett.

Du skrev noe her om dagen om å skifte ut innhold i hukommelsen - jeg hadde en lærer de første 4 årene på barneskolen som både var rundt 60 år og veldig konservativ. Og dette var altså på 1960-tallet. Så jeg sleper på metervis med salmetekster som jeg ikke akkurat bruker til daglig. Men det er ikke så lett å erstatte dem med telefonnumre eller navn...

"O salige stund uten like" kan jeg ikke, men har hørt påstått at enkelte har misforstått teksten og trodd at den het "O salige stund uten liket"....

Ellers kjenner jeg igjen fenomenet med å ha 'brukt opp' masse langringsplass på salmer...;-) Vår "frøken" i 1973-74 var nok bare 36-37 år (jeg søkte henne nettopp opp i skattelistene for å sjekke...*S*), men hun var dessverre like ivrig på salmepuggingen som den gamle læreren du hadde...;-)

Dessverre lærte hun oss ikke alltid melodiene. Husker vi pugget mange vers og så måtte vi stå ved pultene og resitere dem. Heldigvis var det sjelden dette måtte skje én og én elev, som regel (alltid?) var det en og en rekke.

Det å bare pugge teksten og ikke melodien har i det minste én fordel, og det er at denne kunnskapen lettere slettes fra harddisken enn der man også kan melodien :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...