Gå til innhold

Kjevebetennelse/kjeven ut av ledd?

Anbefalte innlegg

Gjest prust
Skrevet

Noe er galt med det venstre kjeveleddet mitt. Det begynte i går og var ømt hver gang jeg svelget eller tygget. I dag har det vært mye verre, og nå kan jeg ikke ta jekslene helt sammen - det gjør kjempevondt hvis jeg prøver å presse dem sammen de siste millimetrene.

Hva i all verden er dette? Tidligere i dag, kneppet det veldig, og leddet smalt liksom på plass for hver gang, men nå kommer det ikke helt i riktig posisjon...

Har ikke slått meg. Virker som om jeg er hoven i en liten muskel som går på tvers av kjevebeinet, helt bak mot leddet - er ømt når jeg gnir på den. Ikke vondt i det hele tatt når jeg sitter avslappet med tennene en cm fra hverandre.

Kjevebetennelse - er det noe som heter det? Eller har jeg fått kjeven ut av ledd?

Hvis det ikke blir bedre til i morgen, tror jeg jeg må ringe lege... Eller hva tror dere?

Skrevet

Lege - jepp. Eller tannlege kanskje? Nei, prøv legen først.

Skrevet

Jeg ville gått til legen.

Jeg hadde noe tilsvarende i fjor vår/sommer og det var en betennelse i kjeveleddet. Det var ganske pyton, og jeg ble ganske tynn for jeg fikk ikke i meg noe mat som måtte tygges.

Gjest prust
Skrevet

Lege - jepp. Eller tannlege kanskje? Nei, prøv legen først.

Fikk ikke time hos legen - skulle ta IBUX i noen dager og se om det går over...

Gjest prust
Skrevet

Jeg ville gått til legen.

Jeg hadde noe tilsvarende i fjor vår/sommer og det var en betennelse i kjeveleddet. Det var ganske pyton, og jeg ble ganske tynn for jeg fikk ikke i meg noe mat som måtte tygges.

Fikk ikke time hos legen - skulle ta IBUX i noen dager og se om det går over.

Jeg kan tygge, men ikke noe hardt. Kan heller ikke smile eller le bredt....

Skrevet

Fikk ikke time hos legen - skulle ta IBUX i noen dager og se om det går over.

Jeg kan tygge, men ikke noe hardt. Kan heller ikke smile eller le bredt....

Er det noen forandring i dag, da?

Det går sikkert bra å se an et par dager mens du tar Ibux. Ibux er betennelsesdempende, så det kan hjelpe. Pass i hvertfall på å ta full dose Ibux, dvs. 400mg-tablettene.

Har du noen anelse om hva som kan ha utløst det?

Gjest prust
Skrevet

Det går sikkert bra å se an et par dager mens du tar Ibux. Ibux er betennelsesdempende, så det kan hjelpe. Pass i hvertfall på å ta full dose Ibux, dvs. 400mg-tablettene.

Vi spiste pistasjenøtter på fredag, og 2-3 av dem hadde ikke åpnet seg, så dem knakk jeg med tennene. Dette har jeg gjort før, og aldri fått problemer med kjeven.

Dette med nøttene er det eneste jeg kan tenke meg har utløst det... Har ikke slått meg.

Mannen min mente jeg hadde skravlet for mye... ;-)

Skrevet

Vi spiste pistasjenøtter på fredag, og 2-3 av dem hadde ikke åpnet seg, så dem knakk jeg med tennene. Dette har jeg gjort før, og aldri fått problemer med kjeven.

Dette med nøttene er det eneste jeg kan tenke meg har utløst det... Har ikke slått meg.

Mannen min mente jeg hadde skravlet for mye... ;-)

''Mannen min mente jeg hadde skravlet for mye... ;-)''

Jo, takk, den fikk jeg også høre... Ellers var jo barna glade for at jeg ikke orket å kjefte så mye, da;-)

Skrevet

Jeg ville tatt store doser av nsaids, som f.eks. ibux eller napren, i 3-5 dager.

Har ikke opplevd å ha så vondt som deg, men har fått ganske vondt i samme området når jeg stresstygger tyggegummi.

Gjest prust
Skrevet

Jeg ville tatt store doser av nsaids, som f.eks. ibux eller napren, i 3-5 dager.

Har ikke opplevd å ha så vondt som deg, men har fått ganske vondt i samme området når jeg stresstygger tyggegummi.

Vet ikke hva nsaids er, men jeg tok 2 paracet og 1 ibux i 14-15 tida, og etter en times tid, kjentes det mer avslappet ut i kjeven.

Jeg fikk litt feber de to siste timene på jobb, og gikk hjem klokka 15, og har sovet litt i ettermiddag,

Tar en ibux til i kveld. Merkelig dette her. Det er ikke vondt når jeg holder kjeven helt stille, men litt murring. Tennene klarte plutselig å komme helt sammen i 13 tida på jobb, men det er ekkelt og vondt når jeg åpner munnen. Merker at jeg sitter og biter tennene aktivt sammen hele tiden for å holde dem i rett posisjon, og det er sikkert ikke helt bra det heller.

Hadde ikke vondt mens jeg sov, men nå er det igjen like ubehagelig som tidligere i dag...

Kjipt.

Skrevet

Vet ikke hva nsaids er, men jeg tok 2 paracet og 1 ibux i 14-15 tida, og etter en times tid, kjentes det mer avslappet ut i kjeven.

Jeg fikk litt feber de to siste timene på jobb, og gikk hjem klokka 15, og har sovet litt i ettermiddag,

Tar en ibux til i kveld. Merkelig dette her. Det er ikke vondt når jeg holder kjeven helt stille, men litt murring. Tennene klarte plutselig å komme helt sammen i 13 tida på jobb, men det er ekkelt og vondt når jeg åpner munnen. Merker at jeg sitter og biter tennene aktivt sammen hele tiden for å holde dem i rett posisjon, og det er sikkert ikke helt bra det heller.

Hadde ikke vondt mens jeg sov, men nå er det igjen like ubehagelig som tidligere i dag...

Kjipt.

Nsaids er en fellesbetegnelse for medikamenter som ibux, voltaren, napren etc.

Ibux har andre effekter enn kun å være smertestillende, så du bør prioritere å ta ibux fremfor paracet i en slik situasjon. Synes også du skal ta større dose; jeg ville tatt minimum 400 mg x3.

Skrevet

Kjipt.

''Vet ikke hva nsaids er, men jeg tok 2 paracet og 1 ibux i 14-15 tida, og etter en times tid, kjentes det mer avslappet ut i kjeven.''

Nsaids er betennelsesdempende medisiner. Ibux er en slik. Jeg ville tatt en ibux til nå og en sent i kveld. Det står på pakken at man kan ta 400mg inntil fire ganger om dagen.

Gjest prust
Skrevet

Nsaids er en fellesbetegnelse for medikamenter som ibux, voltaren, napren etc.

Ibux har andre effekter enn kun å være smertestillende, så du bør prioritere å ta ibux fremfor paracet i en slik situasjon. Synes også du skal ta større dose; jeg ville tatt minimum 400 mg x3.

Jeg tok bare en 200 mg klokka 15. Da tar jeg en til nå, og så en til når jeg legger meg. Er litt forsiktig med acetylsalisylsyre - tålte det ikke som barn, og har holdt meg helt bort fra det som voksen. Tror det er første gang jeg har tatt Ibux.

Skrevet

Jeg tok bare en 200 mg klokka 15. Da tar jeg en til nå, og så en til når jeg legger meg. Er litt forsiktig med acetylsalisylsyre - tålte det ikke som barn, og har holdt meg helt bort fra det som voksen. Tror det er første gang jeg har tatt Ibux.

Ibux inneholder ikke acetylsalisylsyre. Hvis du ikke har problemer med magesår, så ville jeg tatt vesentlig større doser enn du gjør. Du oppnår neppe effekt med så lave doser (men tilstanden kan selvfølgelig gå over av seg selv).

God bedring:-)

Skrevet

''Pass i hvertfall på å ta full dose Ibux, dvs. 400mg-tablettene.

''

Ibux er et preparat som kan doseres vesentlig høyere enn dette. Det er noe av det som er bra med ibux (mens derimot paracet er et preparat som man aldri skal overskride den maksdosen som står på pakken. )

Gjest prust
Skrevet

Ibux inneholder ikke acetylsalisylsyre. Hvis du ikke har problemer med magesår, så ville jeg tatt vesentlig større doser enn du gjør. Du oppnår neppe effekt med så lave doser (men tilstanden kan selvfølgelig gå over av seg selv).

God bedring:-)

OK, takk for svar. Da tasser jeg inn på badet og tar 2 tabletter med 200 mg nå før Farmen.

Det er ikke likt meg å legge meg i senga og sove etter midag!

Gjest prust
Skrevet

''Pass i hvertfall på å ta full dose Ibux, dvs. 400mg-tablettene.

''

Ibux er et preparat som kan doseres vesentlig høyere enn dette. Det er noe av det som er bra med ibux (mens derimot paracet er et preparat som man aldri skal overskride den maksdosen som står på pakken. )

Dette visste jeg ikke. Takk igjen for at jeg har dere her på DOL å spørre!

Skrevet

OK, takk for svar. Da tasser jeg inn på badet og tar 2 tabletter med 200 mg nå før Farmen.

Flink pike:-)

Gjest 600 mg
Skrevet

Du kan godt ta 600 mg ibux tilsammen. Best på ikke tom mage.

Gjest prust
Skrevet

Du kan godt ta 600 mg ibux tilsammen. Best på ikke tom mage.

Takk for svar!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...