Gå til innhold

Male et rom hvitt??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det finnes så mange hvitfarger og det kan fort bli feil har jeg hørt??

Ønsker kanskje en litt varm hvit, men ikke en som ser gul ut...

Hva med kremhvit? Er det gult i den?

Vi har nettopp skiftet til hvite dører, kjøpt på OBS! Den hvite standarfargen som er på slike dører, er ikke det bomull el??

Lønner det seg og male i den fargen? Kræsjer det med kremhvit og de dørene tro?

Håper noen har peiling:o)

Skrevet

Vil bare si at det er vanskelig med farger! Det lønner seg å dra på f.eks. Obs, og kjøpe 2-3 prøvebokser med maling (0,5 l, koster 63 kr pr stk), å prøve seg fram med forskjellige farger.

Gjest Chi er pent
Skrevet

Gå til en liten fargehandel med god fagkompetanse og spør om råd (og kjøp med deg et lite spann av det du vil prøve.) Hvis det er store magder maling du trenger, så kan du heller sjekke de store kjedene om de har rimeligere maling etterpå, men min erfaring er at der får du mindre god hjelp.

Betal litt for god maling, og er det på vegger der det lett kan komme flekker, anbefaler jeg en vaskbar maling!

De fleste hvitfargene brekkes til gult, men de behøver ikke se gule ut. Mye avhenger av lyset som kommer inn, det er viktig å fortelle de i butikken om det er sør- eller nordvent osv, du trenger litt mer varme i fargen når det er nordvent.

CHI er en fin hvitfarge, den ser helt hvit ut. Eggehvit blir litt gulere, bomull er også fin.

Du kan se mange hvitfarger her:

http://www.jotun.no/

fargevelger

male inne

testbilder (velg feks stue)

fargegrupper (velg hvit)

Skrevet

Jeg synes det er penest å male veggene i en anelse varmere / beigere nyanse ( eller kaldere/gråere hvis du heller foretrekker det ) så det gir fine kontraster til dører, tak og listverk.

Det er ikke store forskjellen som skal til for at det gi en effekt, men at veggfargen fortsatt er lys og nøytral.

En god huskeregel er at alle farger virker mørkere når de kommer på en stor flate. Så hvis valget står mellom 2 ganske like farger, kan det lønne seg å velge den lyseste.

Lykke til med oppussing!

fargeklatten
Skrevet

De aller fleste ferdigmalte dører, vinduer og karmer leveres i egghvit farge som standard.

Gjest majas mamma
Skrevet

http://services.allegro.no/jotun/sens/colors.html

Jeg har denne,Gråtoner, Refleksjon. Den ser klart grå ut, men når du får den på b

veggen er den veldig lys. Du ser kun at det er litt grått i den når du sammenligner med feks hvite taklister.

Jeg malte den på soverommet og ble veldig fornøyd selv om den ble mye lysere enn jeg trodde.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...