Gå til innhold

Tørrvarer som er gått ut på dato

Anbefalte innlegg

Gjest rydder i skapene
Skrevet

Kaste?

Feks grøtris, mel, spaghetti, kaffe på boks, te?

Er snakk om et par år og mer.

Gjest Revers
Skrevet

Står vel "best før" på tørrvarer. Så lenge de er oppbevart tørt så er det bare å spise.

Skrevet

Tror de fleste av varene du nevner fortsatt er fullt brukbare hvis de har vært oppbevart riktig.

Teen kan evt ha mistet litt smak, men det er jo bare å prøve..

(Det står jo tross alt "best før," ikke "ubrukelig etter")

Skrevet

Kaffe og te mister nok smak og aroma, spesielt om det er åpnet så det hadde jeg kastet.

Pasta, mel og ris hadde jeg spist.

Gjest Revers
Skrevet

Kaffe og te mister nok smak og aroma, spesielt om det er åpnet så det hadde jeg kastet.

Pasta, mel og ris hadde jeg spist.

''Pasta, mel og ris hadde jeg spist.''

Mel skal oppbevares kjølig da.

Skrevet

''Pasta, mel og ris hadde jeg spist.''

Mel skal oppbevares kjølig da.

''Mel skal oppbevares kjølig da.''

Skal det? Det står i romtemp i butikken og hjemme hos folk fleste også vil jeg tro, går helt fint det. Viktigere er det vel at det står tørt og at det ikke kommer småkryp i det.

Gjest Revers
Skrevet

Skal det? Det står i romtemp i butikken og hjemme hos folk fleste også vil jeg tro, går helt fint det. Viktigere er det vel at det står tørt og at det ikke kommer småkryp i det.

De oppbevares i rom temp. i butikken ja, men de skal egentlig stå kjølig. Les på pakken. Det sto på den jeg leste på.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

'' Det står i romtemp i butikken og hjemme hos folk fleste også vil jeg tro''

Det er vel mest vanlig å oppbevare mel kjølig for de som har mulighet til det? Vi har det i kjølerom, og mine foreldre oppbevarer det i en kjølig kjeller.

Gjest tante gamle pine
Skrevet

På hytta har vi spist tørrvarer som har stått i flere år (minst 6-7), og det har gått bra.

Skrevet

'' Det står i romtemp i butikken og hjemme hos folk fleste også vil jeg tro''

Det er vel mest vanlig å oppbevare mel kjølig for de som har mulighet til det? Vi har det i kjølerom, og mine foreldre oppbevarer det i en kjølig kjeller.

Jeg har det på kjøkkenet, også om jeg kjøper 4x2 kg, har ingen andre plasser å ha det. Går helt fint det.

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg ville ikke spist tørrvarer som gikk ut på dato for flere år siden, nei. Sånt fikk jeg mer enn nok av i min barndom!

Men farlig er det vel neppe, så lenge det har stått tørt. Og en må anta at den opprinnelige presumptivt gode smaken dels er forsvunnet, dels er erstattet av en slags bismak... *erfaren*.

Gjest rydder i skapene.
Skrevet

Jeg ville ikke spist tørrvarer som gikk ut på dato for flere år siden, nei. Sånt fikk jeg mer enn nok av i min barndom!

Men farlig er det vel neppe, så lenge det har stått tørt. Og en må anta at den opprinnelige presumptivt gode smaken dels er forsvunnet, dels er erstattet av en slags bismak... *erfaren*.

Kastet alt som hadde dato eldre enn 2009.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Jeg har det på kjøkkenet, også om jeg kjøper 4x2 kg, har ingen andre plasser å ha det. Går helt fint det.

Vi kjøper inn stort, på Harrytur. Så da er det kjekt med kjølig oppbevaring.

Skrevet

Vi kjøper inn stort, på Harrytur. Så da er det kjekt med kjølig oppbevaring.

Hos meg brukes jo melet opp i løpet av 1-2 mnd så det er ikke noe problem å ha det på kjøkkenet i den perioden.

Skrevet

Veldig mange tørrvarer holder i evigheter. Ikke ofte jeg sjekker datoer på f.eks. melvarer og pasta...

Gjest majas mamma
Skrevet

På hytta har vi spist tørrvarer som har stått i flere år (minst 6-7), og det har gått bra.

Når jeg er på hytta har jeg med alt jeg skal spise. Oldefarmor er av den gamle skole som ikke kaster noe, så sist fant vi te-poser fra 1986, ujææk. Men nå har svigermor tatt en storopprydning i skapet så nå finner jeg vel ikke noe som er eldre enn fem....år. grøøøssss. Tar fremdeles med meg alt jeg skal bruke, og bytter diskret ut den uuuutgamle kakaoen i boksen med en ny boks.

Gjest Elextra
Skrevet

Veldig mange tørrvarer holder i evigheter. Ikke ofte jeg sjekker datoer på f.eks. melvarer og pasta...

''Ikke ofte jeg sjekker datoer på f.eks. melvarer og pasta...

''

Ikke jeg heller, men det er fordi vi har lite lager og stor omløpshastighet her i huset. På hytta, derimot, tar jeg gjerne en kikk på dato før jeg bruker ting fra skapet.

Skrevet

''Ikke ofte jeg sjekker datoer på f.eks. melvarer og pasta...

''

Ikke jeg heller, men det er fordi vi har lite lager og stor omløpshastighet her i huset. På hytta, derimot, tar jeg gjerne en kikk på dato før jeg bruker ting fra skapet.

Jeg har alltid ting "på lager", så noe kan nok bli liggende litt. Men jeg tror faktisk ikke at det er så nøye med datoer på slike ting.

F.eks. går brødbaking i perioder. Så enkelte ingredienser kan nok bli gamle.

Og så må jeg innrømme at rydding i skapet ikke skjer alt for ofte *kremt*

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg har alltid ting "på lager", så noe kan nok bli liggende litt. Men jeg tror faktisk ikke at det er så nøye med datoer på slike ting.

F.eks. går brødbaking i perioder. Så enkelte ingredienser kan nok bli gamle.

Og så må jeg innrømme at rydding i skapet ikke skjer alt for ofte *kremt*

''Og så må jeg innrømme at rydding i skapet ikke skjer alt for ofte *kremt*

''

Forleden kom jeg over en eske sjokolade, som jeg mente hadde ligget en stund i skapet. Jeg kikket på den og så den var holdbar til 2002 *hehe*! Etter det har vi flyttet, så den var antakelig allerede for gammel på flyttelasset.

Skrevet

''Og så må jeg innrømme at rydding i skapet ikke skjer alt for ofte *kremt*

''

Forleden kom jeg over en eske sjokolade, som jeg mente hadde ligget en stund i skapet. Jeg kikket på den og så den var holdbar til 2002 *hehe*! Etter det har vi flyttet, så den var antakelig allerede for gammel på flyttelasset.

Nå følte jeg meg litt bedre. Felles skjebne felles trøst liksom *ler*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...