Gå til innhold

Dumt spørsmål ang. Ipod, mp3 etc...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så flau at jeg ikke tør å spørre vennene min i rl om dette. Jeg er nemlig totalt uvitende når det gjelder Ipod, mp3 og nedlasting av musikk fra nettet. Årsaken er vel kanskje at jeg er forholdsvis lite opptatt av musikk selv, begrenser meg til å høre på radio eller en cd-plate en gang i ny og ne. Derfor har jeg aldri satt meg inn i dette "nymotens greiene"...

Syns altså det er litt flaut da, så jeg spør dere her, jeg. Avkommet har begynt å mase om Ipod. Ok, men hvis jeg kjøper en Ipod, hvordan får jeg musikk over til den? Og hva er forskjell på en Ipod og en mp3-spiller?

Altså, hvor og hvordan kan man laste ned musikk og lydbøker etc.? Og går det an å få musikk fra en cd-plate over på en Ipod? Hvordan, rent fysisk kommer musikken man laster ned, over på Ipoden? Plugges den i PCen?

Setter pris på svar her. Anser meg egentlig som normalt oppegående når det gjelder PC-bruk generelt. Og hadde jeg vært interessert i musikk selv, så hadde jeg sikkert satt meg inn i dette for lenge siden. ;o)

Noen som vil forbarme seg over meg her? :o)

Caloni Makaroni
Skrevet

Du plugger den til PCen med en kabel som følger med. Om du plugger inn en iPod så kommer det opp en melding om at du må installere iTunes (programmet hvor du overfører musikk), du følger bare en link, så er det installert. Sett inn en musikk-CD mens du har iTunesprogrammet åpent, så kommer det opp et vindu hvor den spør om den skal importere sangene til iTunesbiblioteket.

Med andre ord - om du kjøper en slik spiller og plugger inn, så forteller stort sett PCen din deg hva du må gjøre videre. Jeg kjøpte meg iPod uten å vite noen ting om det, men det gikk greit. Bare husk å si ja til å installere iTunes.

Skrevet

'' Ok, men hvis jeg kjøper en Ipod, hvordan får jeg musikk over til den? ''

Du kobler den til pc-en.

''Og hva er forskjell på en Ipod og en mp3-spiller?''

Mp3-spiller er en spiller som kan lagre og spille av musikk på mp3-formatet som er en måte å kode lyd-dataene på. Ipod er en type mp3-spiller, det finnes mange andre merker.

''Altså, hvor og hvordan kan man laste ned musikk og lydbøker etc.?''

Det finnes mange nettsteder du kan laste ned fra. Jeg anbefaler å bruke en tjeneste som er lovlig og som sikrer at opphavsmannen får betalt.

''Og går det an å få musikk fra en cd-plate over på en Ipod? Hvordan, rent fysisk kommer musikken man laster ned, over på Ipoden? Plugges den i PCen?''

Du bruker pc-en til å få cd-innholdet over på mp3-format (eller annet format som kan brukes av din spiller), deretter overfører du det til mp3-spilleren ved hjelp av medfølgende kabel.

Gjest prust
Skrevet

Jeg var på akkurat samme nivå som deg i jula. Da fikk jeg besøk av ei venninne som er ganske teknisk interessert, og jeg tok mot til meg og spurte henne litt om akkurat det du spør om.

Ipod har jeg ikke kontroll på, men mp3 spiller skjønte jeg hva var - og vi kjøpte faktisk en slik til hun på 8,5, mens han på 10 fikk mobiltelefon med mp3-spiller integrert til jul.

Slik vi gjør det, er at vi går inn på en nettside (vet ikke hvilken, det var mannen min som gjorde det), der en kan søke på ulike sangere, grupper og enkeltsanger, og så betaler en med VISA-kort de sangene en vil laste ned. Vi lastet kanskje ned 7-8 sanger i første omgang. Da koplet vi mp3-spilleren sammen med pc'en (var en ledning som fulgte med den), og en lastet det ned omtrent som på en vanlig minnepenn.

Så driver disse ungene og bytter sanger, altså overfører dem fra en telefon til en annen via bluetooth, slik at gutten min nå har mange flere sanger på sin mobil enn han hadde først, og så kan vi overføre dem til søsteras mp3 igjen (tror jeg).

Tror ikke du kan overføre musikk fra cd til mp3-spiller, for det må være et spesielt format på filene, tror jeg.

Du får sikkert svar fra andre som er på himmelhøye nivåer i forhold til oss!

Gjest annlovinda
Skrevet

Jeg var på akkurat samme nivå som deg i jula. Da fikk jeg besøk av ei venninne som er ganske teknisk interessert, og jeg tok mot til meg og spurte henne litt om akkurat det du spør om.

Ipod har jeg ikke kontroll på, men mp3 spiller skjønte jeg hva var - og vi kjøpte faktisk en slik til hun på 8,5, mens han på 10 fikk mobiltelefon med mp3-spiller integrert til jul.

Slik vi gjør det, er at vi går inn på en nettside (vet ikke hvilken, det var mannen min som gjorde det), der en kan søke på ulike sangere, grupper og enkeltsanger, og så betaler en med VISA-kort de sangene en vil laste ned. Vi lastet kanskje ned 7-8 sanger i første omgang. Da koplet vi mp3-spilleren sammen med pc'en (var en ledning som fulgte med den), og en lastet det ned omtrent som på en vanlig minnepenn.

Så driver disse ungene og bytter sanger, altså overfører dem fra en telefon til en annen via bluetooth, slik at gutten min nå har mange flere sanger på sin mobil enn han hadde først, og så kan vi overføre dem til søsteras mp3 igjen (tror jeg).

Tror ikke du kan overføre musikk fra cd til mp3-spiller, for det må være et spesielt format på filene, tror jeg.

Du får sikkert svar fra andre som er på himmelhøye nivåer i forhold til oss!

''Tror ikke du kan overføre musikk fra cd til mp3-spiller, for det må være et spesielt format på filene, tror jeg''

Joda - det kan du gjøre :)

Gjest prust
Skrevet

''Tror ikke du kan overføre musikk fra cd til mp3-spiller, for det må være et spesielt format på filene, tror jeg''

Joda - det kan du gjøre :)

Skjønte det da jeg leste de andre svarene ;-)

Gjest kan ikke så mye jeg heller, men...
Skrevet

Du kan også konvertere de cd'ene du har i huset til mp3 format, legge de over i Itunes, hvis du kjøper Ipod og få de inn på spilleren.

Velger du vanlig mp3-spiller, alla Creative f.eks. trekker du de bare over :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...