Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Helt enig i at det er vanskelig å sammenligne ulike yrkesgrupper, selv om de har omtrent like lang utdannelse. Dette er et minefelt.

Men det er en kjennsgjerning at menn altfor ofte har høyere begynnerlønn og ikke minst stiger raskere enn kvinner i helt tilsvarende stillinger. Svært typisk er dette i høystatusstillinger som advokater, konsulenter i de store konsulentfirmaene og mellomledere og toppledere i ulike private bedrifter. Menn ligger fortsatt høyere, og det gjelder også om en ser bort fra etterslep grunnet foreldrepermisjoner etc.

At vi har fullt ut likelønn i dag er bare en myte, og det er for tidlig helt å avblåse likestillingskampen

Jeg ver helt enig med deg, og det er naivt å tro noe annet. Jeg synes det er både overraskende og litt trist at såpass mange kvinner som har svart i denne tråden tror at likelønnskampen er vunnet én gang for alle.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/344005-likel%C3%B8nn/page/3/#findComment-2914486
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest togli

Vi har jo tross alt et fritt marked når det gjelder arbeidskraft i Norge, ergo har Megler Smekk rett i at det er tilbud og etterspørsel som setter "prisen".

I stat og kommune blir det litt annerledes, fordi lønningene der er mer bundet. Men de som jobber i stat og kommune kan jo i stor grad velge å jobbe privat, som ofte er høyere betalt.

Jeg skjønner :)

På den annen side er vi avhengig av statens påvirkning for å få samfunnet til å utvikle seg på en sunn måte. Både i skole og barnehage er det skrikende mangel på menn og hvordan får vi menn til å søke seg slike steder - jo, ved økt lønnsvekst der lønna kan konkurrere med lønn andre steder. Det skremmer meg også at så mange lærere begynner å bli "gamle". Hva når disse pensjonerer seg (som regel rundt 62 års alder)? Lærermangelen vil nok bli stor om noen år. Skolen trenger også dyktige lærere med sterk faglig bakgrunn. Da må man gjøre noe for å få slike mennesker inn i skolen. Hva som skjer i skole/barnehage får så store ringvirkninger på resten av samfunnet på sikt...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/344005-likel%C3%B8nn/page/3/#findComment-2914490
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg ver helt enig med deg, og det er naivt å tro noe annet. Jeg synes det er både overraskende og litt trist at såpass mange kvinner som har svart i denne tråden tror at likelønnskampen er vunnet én gang for alle.

Samme her. Jeg er faktisk litt sjokkert over endel av holdningene i denne tråden ;) Trodde vi hadde kommet lenger...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/344005-likel%C3%B8nn/page/3/#findComment-2914492
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg skjønner :)

På den annen side er vi avhengig av statens påvirkning for å få samfunnet til å utvikle seg på en sunn måte. Både i skole og barnehage er det skrikende mangel på menn og hvordan får vi menn til å søke seg slike steder - jo, ved økt lønnsvekst der lønna kan konkurrere med lønn andre steder. Det skremmer meg også at så mange lærere begynner å bli "gamle". Hva når disse pensjonerer seg (som regel rundt 62 års alder)? Lærermangelen vil nok bli stor om noen år. Skolen trenger også dyktige lærere med sterk faglig bakgrunn. Da må man gjøre noe for å få slike mennesker inn i skolen. Hva som skjer i skole/barnehage får så store ringvirkninger på resten av samfunnet på sikt...

Enig med deg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/344005-likel%C3%B8nn/page/3/#findComment-2914515
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener selvsagt at typiske "kvinneyrker" skal sidestilles med typiske "mannsyrker" lønnsmessig. Kun på den måten vil vil få mer jevn fordeling av kjønnene i de ulike yrkene. Ta f.eks. i skolen og barnehagen.. Skoler og barnehager skriker etter flere mannlige ansatte. Det vil vi ikke få før lønna heves til samme nivå som yrker med tilsvarende lang utdanning.

Hei,

Forskjellen er jo at det offentlige MÅ betale så mye for ingeniører, for hvis ikke jobber ingeniørene bare i privat sektor. Hvis jeg skulle gå til kommunen for jobb, ville lønnen min nesten blitt halvert!

Sykepleiere kommer til å være dårligere betalt inntil de setter makt bak ordene. Enten streik, eller simpelhen søke etter ikke-sykepleier-stillinger i et slikt antall at sykepleiermangelen blir stor nok til at de betaler høyere lønn. (Eller ta fri et år, og dra på jordomseiling, eller studere et par år.)

Jeg tviler på at noen kommer til å si "jammen, det er synd på dere som tjener mindre". Så lenge sykepleiere er "dumme" nok til å bli ansatt for lav lønn, er det ingen grunn til at helseforetakene vil betale mer.

Kynisk, men sant.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/344005-likel%C3%B8nn/page/3/#findComment-2914882
Del på andre sider

Gjest togli

Hei,

Forskjellen er jo at det offentlige MÅ betale så mye for ingeniører, for hvis ikke jobber ingeniørene bare i privat sektor. Hvis jeg skulle gå til kommunen for jobb, ville lønnen min nesten blitt halvert!

Sykepleiere kommer til å være dårligere betalt inntil de setter makt bak ordene. Enten streik, eller simpelhen søke etter ikke-sykepleier-stillinger i et slikt antall at sykepleiermangelen blir stor nok til at de betaler høyere lønn. (Eller ta fri et år, og dra på jordomseiling, eller studere et par år.)

Jeg tviler på at noen kommer til å si "jammen, det er synd på dere som tjener mindre". Så lenge sykepleiere er "dumme" nok til å bli ansatt for lav lønn, er det ingen grunn til at helseforetakene vil betale mer.

Kynisk, men sant.

Med vennlig hilsen

Det er sikkert sant, men kanskje også derfor staten bør inn for å styre lønnsveksten bedre?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/344005-likel%C3%B8nn/page/3/#findComment-2914910
Del på andre sider

Gjest Linnea79

Men jeg sier ikke at det er rettferdig at disse yrkene har lavere inntekt enn andre - jeg sier jo at lavtlønnsyrker SKAL ha et lønnshopp - men det er på bakgrunn av innsatsen de gjør, og hvor viktige disse jobbene er for samfunnet vårt - ikke på bakgrunn av kjønn.

Lik lønn for likt arbeid ER likelønn - og det har vi i Norge. En annen debatt er lønnsøkning i de forskjellige yrkene.

Det er mange måter å tolke ordet likelønn. I likestillingskampen i dag betyr likelønn at typiske mannsyrker og kvinneyrker i tilsvarende kvalifikasjoner, skal lønnes likt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/344005-likel%C3%B8nn/page/3/#findComment-2914918
Del på andre sider

Det er sikkert sant, men kanskje også derfor staten bør inn for å styre lønnsveksten bedre?

Men det innebærer nesten en kommunistisk planøkonomi? Altså, hvis det skal reguleres på den måten.

Altså, det er selvsagt lett nok for akkurat sykepleiere, men hva med andre yrker? Skal man regulere dem også?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/344005-likel%C3%B8nn/page/3/#findComment-2914937
Del på andre sider

Mary Poppins

Jeg mener selvsagt at typiske "kvinneyrker" skal sidestilles med typiske "mannsyrker" lønnsmessig. Kun på den måten vil vil få mer jevn fordeling av kjønnene i de ulike yrkene. Ta f.eks. i skolen og barnehagen.. Skoler og barnehager skriker etter flere mannlige ansatte. Det vil vi ikke få før lønna heves til samme nivå som yrker med tilsvarende lang utdanning.

Som Megler Smekk sier, så handler dette om tilbud og etterspørsel. Det er faktisk så enkelt. Så lenge det er så mange som utdanner seg til sykepleiere, øker tilbudet mer enn etterspørselen, og lønnen synker.

Det jeg ikke kan fatte og begripe, er at noen velger å studere sykepleier dersom lønn anses å være en viktig faktor. Det kommer vel ikke som noen sjokk for noen at sykepleieryrke er et lavt lønnet yrke. De jentene som har valgt å studere sykepleier, har hatt like mye mulighet til å velge en ingeniørutdannelse, som en hvilken som helst gutt.

For meg er lønn viktig, ergo studerte jeg ikke til å bli sykepleier eller lærer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/344005-likel%C3%B8nn/page/3/#findComment-2914950
Del på andre sider

Gjest togli

Men det innebærer nesten en kommunistisk planøkonomi? Altså, hvis det skal reguleres på den måten.

Altså, det er selvsagt lett nok for akkurat sykepleiere, men hva med andre yrker? Skal man regulere dem også?

Med vennlig hilsen

Jeg skjønner at det ikke er så enkelt, men burde man ikke jobba for noenlunde lik lønn for antall år med utdanning f.eks.? Ikke så lett å få med alle yrker her, men kanskje spesielt fokusere på typiske kvinneyrker?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/344005-likel%C3%B8nn/page/3/#findComment-2915505
Del på andre sider

Gjest togli

Som Megler Smekk sier, så handler dette om tilbud og etterspørsel. Det er faktisk så enkelt. Så lenge det er så mange som utdanner seg til sykepleiere, øker tilbudet mer enn etterspørselen, og lønnen synker.

Det jeg ikke kan fatte og begripe, er at noen velger å studere sykepleier dersom lønn anses å være en viktig faktor. Det kommer vel ikke som noen sjokk for noen at sykepleieryrke er et lavt lønnet yrke. De jentene som har valgt å studere sykepleier, har hatt like mye mulighet til å velge en ingeniørutdannelse, som en hvilken som helst gutt.

For meg er lønn viktig, ergo studerte jeg ikke til å bli sykepleier eller lærer.

Lønna var ingen spesielt viktig faktor for meg når jeg valgte utdanningsretning. For meg var det viktigst å vite at jeg tok den utdanningen jeg aller helst ville ta, og den utdanningen jeg visste ville gi meg en jobb jeg brenner for. Idag tenker svært mange først og fremst lønn og dette vil før eller siden slå helt galt ut i forhold til stor mangel på faglærte i bestemte yrker. Jeg tror altså man må forsøke å gjøre noe med dette før det er for sent.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/344005-likel%C3%B8nn/page/3/#findComment-2915510
Del på andre sider

Annonse

Mary Poppins

Lønna var ingen spesielt viktig faktor for meg når jeg valgte utdanningsretning. For meg var det viktigst å vite at jeg tok den utdanningen jeg aller helst ville ta, og den utdanningen jeg visste ville gi meg en jobb jeg brenner for. Idag tenker svært mange først og fremst lønn og dette vil før eller siden slå helt galt ut i forhold til stor mangel på faglærte i bestemte yrker. Jeg tror altså man må forsøke å gjøre noe med dette før det er for sent.

''Idag tenker svært mange først og fremst lønn og dette vil før eller siden slå helt galt ut i forhold til stor mangel på faglærte i bestemte yrker''

Her er vi tilbake til tilbud og etterspørsel igjen. Akkurat nå er tilbudet på sykepleiere (bruker det yrke som et eksempel) større enn etterspørselen, ergo er lønnen lav. Dersom det blir stor mangel på sykepleiere, betyr det at etterspørselen blir større enn tilbudet, og lønnen vil øke. Det er ikke mer hokus pokus:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/344005-likel%C3%B8nn/page/3/#findComment-2916002
Del på andre sider

Gjest togli

''Idag tenker svært mange først og fremst lønn og dette vil før eller siden slå helt galt ut i forhold til stor mangel på faglærte i bestemte yrker''

Her er vi tilbake til tilbud og etterspørsel igjen. Akkurat nå er tilbudet på sykepleiere (bruker det yrke som et eksempel) større enn etterspørselen, ergo er lønnen lav. Dersom det blir stor mangel på sykepleiere, betyr det at etterspørselen blir større enn tilbudet, og lønnen vil øke. Det er ikke mer hokus pokus:)

Tja, jeg er ikke så sikker på at lønnsøkningen vil skje før det er for sent ;)

Allerede idag er det skrikende mangel på lærere og førskolelærere, men lønna rekker jo foreløpig ikke akkurat opp til tilsvarende lønn som folk i typiske "mannfolkyrker" (med tilsvarende års utdanning) har.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/344005-likel%C3%B8nn/page/3/#findComment-2917079
Del på andre sider

• 6 år senere...
AnonymBruker
På 3/9/2010 den 11.57, Bookworm skrev:

På bakgrunn av kvinnedagen i går, og endel nyhetssender jeg så i går der diverse kvinnesakskvinner fremdeles kjemper for likelønn i Norge...

Altså; vi har da likelønn? Lik lønn for likt arbeid... Ingen i dette landet blir betalt dårligere fordi man er kvinne... En kvinne og en mann i samme stilling får samme lønn. Dét er likelønn, og det har vi i Norge.

At noen typiske kvinnedominerte yrker har lavere lønn enn typiske mannsdominerte yrker er en annen sak - det er reellt, men ikke noe man skal kjempe for at skal jevne seg ut på bakgrunn av kjønn. Selvfølgelig trenger og fortjener de lavtlønte høyere lønn, men dette er på bakgrunn av yrkesinnsats, ikke kjønn.

Slik det er i dag, kan hvem som helst utdanne seg til hva som helst, uavhenging av om det er et "kvinneyrke" eller et "manneyrke" og dermed kan man ikke klage over at man har kommet i et "kvinneyrke som gir lavere lønn".

Hva mener dere andre?

Det er jo kvinners eget valg å utdanne seg til stillinger der deltid er mest vanlig. En kvinnelig økonom eller ingeniør som jobber like mange timer og får like gode resultater som en mann tjener like mye som mannen. Det er det som er likestilling. 

Anonymkode: b1093...554

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/344005-likel%C3%B8nn/page/3/#findComment-3757981
Del på andre sider

AnonymBruker
På 9.3.2010 den 12.08, Gjest prust skrev:

Mja - det det er snakk om er devis forskjellen mellom typiske mannsyrker og kvinneyrker, som i utgangspunktet trenger like lang utdanning - f.eks. ingeniører vs sykepleier/førskolelærer, eller siv.ing vs jordmor/spesialsykepleier.

Men det er vel også det at flere menn enn kvinner havner i lederstillinger (som er høyerer lønnet) - men her er det jo også forskjeller på utført arbeid.

Jeg er litt enig med deg, at i Norge er det lik lønn for likt utført arbeid - men at vi fortsatt har lavtlønnsgrupper og de er i hovedsaks typisek kvinneyrker.

Er det virkelig slik at menn ofte havner i lederstillinger? En barnehagelærer med pedlederansvar har en lederstilling, og hvor mange kvinner har ikke en slik stilling i Norge? 

Anonymkode: 547ea...e59

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/344005-likel%C3%B8nn/page/3/#findComment-3757986
Del på andre sider

AnonymBruker
På 3/11/2010 den 20.21, Gjest togli skrev:

Jeg skjønner at det ikke er så enkelt, men burde man ikke jobba for noenlunde lik lønn for antall år med utdanning f.eks.? Ikke så lett å få med alle yrker her, men kanskje spesielt fokusere på typiske kvinneyrker?

Det bestemmes av tilbud og etterspørsel, og innsats.

Anonymkode: a4f2a...0a5

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/344005-likel%C3%B8nn/page/3/#findComment-3757987
Del på andre sider

AnonymBruker
På 12. mars 2010 den 12.23, Mary Poppins skrev:

Jeg forstår ikke helt dette?????

Jeg ble utdannet sykepleier på 80-tallet. Tre år høyskoleutdannelse . Min mann gikk ingeniørutdannelse på to år. Han har alltid tjent bedre enn meg. I dag har han dobbel inntekt i forhold til høyeste lønn for sykepleier. 

Det har alltid vært mangel på sykepleiere . Om sommeren måtte vi gjerne få folk fra Sverige for å dekke inn mangelen. Lønnen har alltid vært lav ..... Det at noen nå mener at det er for mange sykepleiere og at derfor må man regne med lavere lønn er etter min mening uriktig. 

Man snakker om eldrebølgen og at behovet for sykepleiere vil øke. Dette at noen innpå her mener at man ikke trenger flere sykepleiere forundrer meg. En skriver til og med at man får lønn etter innsats.... Jeg gidder ikke en gang å kommentere det ....

Anonymkode: f31ee...184

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/344005-likel%C3%B8nn/page/3/#findComment-3758004
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette at noen innpå her mener at man ikke trenger flere sykepleiere forundrer meg. En skriver til og med at man får lønn etter innsats.... Jeg gidder ikke en gang å kommentere det ....

Anonymkode: f31ee...184

Nå skal du ta hensyn til (minst) to ting:

- Tråden er 7 år gammel, så enkelte ting har forandret seg

- Det er ikke alle som svarer i slike tråder, som har all verdens erfaringer og bakgrunnsinformasjon, så det er ingen grunn til å la det gå innpå seg.  Selv om dette er et slags helseforum, er det ikke bare helseeksperter som svarer.

F.eks. innlegget du svarte på: Mary Poppins var ganske ung, hvis jeg husker riktig.  Hun analyserte situasjonen markedsøkonomisk som om sykepleiere var nypoteter eller noe sånt: "Akkurat nå er tilbudet på sykepleiere større enn etterspørselen, ergo er lønnen lav. Dersom det blir stor mangel på sykepleiere, betyr det at etterspørselen blir større enn tilbudet, og lønnen vil øke."

I 2017 vet vi jo at det like gjerne kan ende med at "Dersom det blir stor mangel på sykepleiere, betyr det at helseinstitusjonene vil slite med underbemanning, og til slutt vil noen private bemannningsfirmaer importere personell fra lavkostland for å dekke etterspørselen, slik at lønnen kan holdes på dagens nivå eller synke."

Jeg er heller ikke økonom, så ovenstående er heller ikke noe fagsvar.  Men altså - ikke ta 7 år gamle kommentarer fra unge synsere for alvorlig.  (Jeg har ikke lest gjennom hele tråden, det gidder jeg ikke nå.)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/344005-likel%C3%B8nn/page/3/#findComment-3758005
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...