Gå til innhold

Dette skjønner jeg ikke (mail)

Anbefalte innlegg

Gjest datanek
Skrevet

Når jeg skal svare på en mail, skriver jeg vanligvis inn svaret ØVERST i mailen.

Men i mailboksen jeg har nå, skives svarene inn NEDERST i mailen. Hvordan forandre dette?

Mozilla Thunderbird heter mailprogrammet forresten.

Gjest høstløv
Skrevet

Du setter pekeren øverst i mailen og bruker "enter" tasten til å taste det forrige svaret nedover i mailen, og da får du plass til å skrive inn ditt svar på toppen.

Gjest Megler Smekk
Skrevet

''Men i mailboksen jeg har nå, skives svarene inn NEDERST i mailen. Hvordan forandre dette?''

Man skal alltid sette inn sitt eget svar _under_ den teksten man svarer på, på denne måten er det lettere for andre å se sammenhengen i teksten.

Såkalt "topposting", som Microsoft-programmene har en forkjærlighet for, bør man unnå.

Gjest høstløv
Skrevet

''Men i mailboksen jeg har nå, skives svarene inn NEDERST i mailen. Hvordan forandre dette?''

Man skal alltid sette inn sitt eget svar _under_ den teksten man svarer på, på denne måten er det lettere for andre å se sammenhengen i teksten.

Såkalt "topposting", som Microsoft-programmene har en forkjærlighet for, bør man unnå.

Jeg liker best at svaret kommer først i mailen, jeg svarer på, fordi det er det som er nytt.

Samtidig liker jeg også at svaret fra de jeg mottar e-mail fra kommer først, for jeg trenger ikke å lese gjennom hele korrespondansen, for å vite hva det svares på.

Gjest Megler Smekk
Skrevet

Jeg liker best at svaret kommer først i mailen, jeg svarer på, fordi det er det som er nytt.

Samtidig liker jeg også at svaret fra de jeg mottar e-mail fra kommer først, for jeg trenger ikke å lese gjennom hele korrespondansen, for å vite hva det svares på.

''Jeg liker best at svaret kommer først i mailen, jeg svarer på, fordi det er det som er nytt.''

Når det gjelder sitering er det som kalles «inline quoting» den mest naturlige og beste måten å sitere på.

http://www.linuxguiden.no/index.php/Sitering

''Samtidig liker jeg også at svaret fra de jeg mottar e-mail fra kommer først, for jeg trenger ikke å lese gjennom hele korrespondansen, for å vite hva det svares på.''

Hvis det svares på mer enn ett spørsmål blir dette veldig rotete.

Gjest høstløv
Skrevet

''Jeg liker best at svaret kommer først i mailen, jeg svarer på, fordi det er det som er nytt.''

Når det gjelder sitering er det som kalles «inline quoting» den mest naturlige og beste måten å sitere på.

http://www.linuxguiden.no/index.php/Sitering

''Samtidig liker jeg også at svaret fra de jeg mottar e-mail fra kommer først, for jeg trenger ikke å lese gjennom hele korrespondansen, for å vite hva det svares på.''

Hvis det svares på mer enn ett spørsmål blir dette veldig rotete.

Vi har hver vår måte å gjøre tingene på, og hvilken måte vi foretrekker betyr egentlig ingenting, såfremt e-mailen er forståelig skrevet.

Gjest Megler Smekk
Skrevet

Vi har hver vår måte å gjøre tingene på, og hvilken måte vi foretrekker betyr egentlig ingenting, såfremt e-mailen er forståelig skrevet.

Det er alltid en fordel å følge standarder.

Gjest høstløv
Skrevet

Det er alltid en fordel å følge standarder.

Det er veldig få som bruker Linux som operativsystem.

Standarden, du henviste til, var standarden på Linux.

Skrevet

Har aldri sett en mail med svar nederst... Bruker flere mailsystemer - og har brukt enda flere tidligere.

Gjest datanek
Skrevet

Du setter pekeren øverst i mailen og bruker "enter" tasten til å taste det forrige svaret nedover i mailen, og da får du plass til å skrive inn ditt svar på toppen.

Går det ikke an å endre oppsettet, da? :-(

Gjest datanek
Skrevet

Går det ikke an å endre oppsettet, da? :-(

Jeg VIL ha topposting, som du kaller det. *hulk*

Skrevet

Dette er en smaks sak.

Gjest Megler Smekk
Skrevet

Det er veldig få som bruker Linux som operativsystem.

Standarden, du henviste til, var standarden på Linux.

''Det er veldig få som bruker Linux som operativsystem.

Standarden, du henviste til, var standarden på Linux.''

Det er aldri lurt å uttale seg om ting man ikke har greie på;) Dette er ikke en standarden som kun gjelder Linux, men en generell standard for epost, usenet og diskusjonsgrupper.

http://antibiomatika.net/usenet/quoting.html

Vi har som vært på nett siden tidlig nittitall vet dette...

Gjest Megler Smekk
Skrevet

Har aldri sett en mail med svar nederst... Bruker flere mailsystemer - og har brukt enda flere tidligere.

''Har aldri sett en mail med svar nederst...''

Veldig merkelig. Du har velg kun brukt programvare fra Microsoft da.

''Bruker flere mailsystemer - og har brukt enda flere tidligere.''

Høres ikke særlig sannsynlig ut.

Legg også merke til hvordan jeg har sitert i dette svaret. Hadde det vært særlig oversiktlig å legge inn svaret FØR den siterte teksten?

Gjest høstløv
Skrevet

Det er aldri lurt å uttale seg om ting man ikke har greie på;) Dette er ikke en standarden som kun gjelder Linux, men en generell standard for epost, usenet og diskusjonsgrupper.

Vi fikk vel den første datamaskin i hus på 1980 tallet, det var en commodore 64. Sønnene mine har vært med på å videreutvikle Linux, som operativsystem. Og den ene underviser i bruken av dette alternativ til Windows.

Gjest din nerd ;)
Skrevet

Usenet, ja. Helt klart. Der ville ikke noe annet fungere.

I mail til datanerder, ja. Helt klart. Der bør man følge slike standarder.

I mail til vanlige normale folk flest, som beklageligvis er windowsbrukere, så er det helt dødfødt å be om noe slikt. Microsoft lager sine mailprogrammer med topposing, og da blir det det som er standarden.

Jeg var en gang en nerd, og holdt på akkurat som deg. Etterhvert gir man opp. På Usenet følger jeg selvfølgelig fortsatt fornuftig vanlig skikk, og jeg tar meg også ofte i å svare å quote skikkelig i mailer når den inneholder flere avsnitt og jeg svarer på ett og ett. Aner ikke om mottakerne (altså de ikkenerdete mottakerne) liker det, de blir vel helst litt forvirret, men det var nå engang slik jeg ble oppdratt til å svare på mail, så det henger litt igjen. Dessuten er det himla praktisk for egen del, da jeg ser avsnittet jeg svarer på når jeg svarer :)

Men som sagt, jeg tror du har tapt kampen ute blant det normale gjengse vanlige folk.

Skrevet

''Har aldri sett en mail med svar nederst...''

Veldig merkelig. Du har velg kun brukt programvare fra Microsoft da.

''Bruker flere mailsystemer - og har brukt enda flere tidligere.''

Høres ikke særlig sannsynlig ut.

Legg også merke til hvordan jeg har sitert i dette svaret. Hadde det vært særlig oversiktlig å legge inn svaret FØR den siterte teksten?

''Høres ikke særlig sannsynlig ut.''

Sier du til min opplysning om at jeg bruker/har brukt mange mailsystemer... Med nesten 25 års ansiennitet i IT-bransjen, hadde det vært veldig usannsynlig at jeg _ikke_ har vært borti en del mailsystemer..... :-)

Jeg skal vel ikke påstå at jeg aldri har vært borti det for mange år siden, men da har jeg i så fall glemt det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...