Gå til innhold

Den beste boka du har lest...

Anbefalte innlegg

candyqueen_83
Skrevet

En god bok (ikke nødvendigvis den beste) er Høytleseren av

Bernhard Schlink. Den fenget ihvertfall meg (men leste den på originalspråket - tysk).

Jeg syns den var helt grei. Spesiell. Men jeg leste den på norsk da.

• Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Bookworm

16

• morsan

4

• candyqueen_83

3

• Glimtipper

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Pleier å svare dette når jeg skal plukke ut "den beste boken" jeg har lest:

Jorge Bucay: 99 gullmynter - fabler og fortellinger for livet

Gjest Gulivar
Skrevet

Den har jeg i bokhylla, men jeg har ikke lest den enda - bør kanskje det?

Ja absolutt! :) Den beste boka jeg har lest!

Skrevet

En av mine favoritt bøker er Pappilon av Henri Charrière. Han skriver veldig fengslende. Men jeg syntes språket i boka er best på engelsk.

Den niende innsikt av James Redfield er også en bok som har fenget meg, men jeg ser at du ikke liker alternativ tankegang, så da er denne boken kansje litt for "høytsvevende" for deg, da den handler om skjebnen og dens merkelige sammentreffer. Boken har iallefall gitt meg større innsikt i meg selv. Han følgte på med den Tiende innsikt men den fenget ikke like mye.

Profetier av Bjørn Andreas Bull- Hansen er også en fengende bok, og han går her litt bort i fra den fantacy genren han er kjent for.

"Profetier - memoarer om John Thiersen" er en nådeløs skildring av vår egen samtid, der forfatteren tar oss med på en ferd i den menneskelige psykes irrganger og utfordrer de mest grunnleggende begrepene i vår eksistens. Gjennom Johns tekster tvinges leseren til å sette spørsmålstegn ved sin egen oppfattelse av virkeligheten. Boken gir en til tider svært detaljert skildring av både nær og fjern fremtid og er uten tvil en svært kontroversiell beretning. Gjennom Johns reise fremover i tidevervene blir vi med på en ferd i den menneskelige psykes irrganger, en ferd som utfordrer de mest grunnleggende begrepene i vår eksistens.

Forfatteren ønsker å påpeke at boken ble skrevet og utgitt før 11.september 2001. Skildringene av terrormistenkte bin Laden og de tragiske hendelsene den nevnte datoen står som en del av bokens fremtidsskildring.

"

Jeg anbefaler denne boken på det sterkeste.

Skrevet

Den har jeg lest, og synes den er oppskrytt...:-)

''Den har jeg lest, og synes den er oppskrytt...:-)''

Enig... Leste den leeenge etter at alle leste den (jeg er litt barnslig sånn, er noe veldig populært blir jeg litt trassig..) - men syntes til slutt jeg måtte.

Caloni Makaroni
Skrevet

Jeg har to favorittbøker - de blir jeg aldri lei av:

Kafka på standen av Haruki Murakami

American Gods av Neil Gaiman (ikke oversatt til norsk)

Disse må du få med deg!

Skrevet

Jeg har to favorittbøker - de blir jeg aldri lei av:

Kafka på standen av Haruki Murakami

American Gods av Neil Gaiman (ikke oversatt til norsk)

Disse må du få med deg!

Takk, noteres:-)

Gjest Kayia
Skrevet

Den har jeg lest, og synes den er oppskrytt...:-)

Enig. Han er litt... enkel syns jeg. Ikke overrasket da jeg leste at han er Märtha Louises favorittforfatter... ;-D

Skrevet

Enig. Han er litt... enkel syns jeg. Ikke overrasket da jeg leste at han er Märtha Louises favorittforfatter... ;-D

Hehe, nei nettopp - og han fikk også en veldig oppsving i Norge da - jeg på den andre siden blir sta og vil ikke lese:-)

Gjest Kayia
Skrevet

Hehe, nei nettopp - og han fikk også en veldig oppsving i Norge da - jeg på den andre siden blir sta og vil ikke lese:-)

Hva med Peter Høeg og Gert Nygårdshaug da? Liker begge veldig godt. :)

Skrevet

Jeg er egentlig ikke så glad i slike "den beste"-kåringer, rett og slett fordi jeg som regel vil la flere gå av med seieren:-) (Har en sønn som til tider stiller 1000 spørsmål om hva som er favorittartisten min, favorittmaten min osv osv... nuvel...)

Men et par bøker jeg ihvertfall kan anbefale, er "Kvinnen som kledte seg naken for sin elskede" av Jan Wiese, og Milan Kunderas "Tilværelsens uutholdelige letthet". Fantastiske bøker begge to.

Og så synes jeg at det å lese 1001 natt i Waldemar Brøggers seksbinds-oversettelse hører med til allmenndannelsen :-)

Skrevet

Enig.

Coelho generelt er rimelig oppskrytt, synes jeg. Tror de fleste som trives godt med han har litt alternativ tankegang. Jeg føler meg i hvert fall rimelig utilpass med både temaene og språket han bruker.

hmmmm... har fått boka for lenge siden men aldri giddet å begynne på den, og jeg får ikke akkurat mer lyst nå...;-)

Gjest Linnea79
Skrevet

Synes du fikk mange gode anbefalinger her. Var redd du kun ville få anbefalinger fra forfatterne Khaled Hosseini, Saabye Christensen og Anne B Ragde;-)

Forfattere jeg ellers vil anbefale er John Irwing (feks "Garps verden" og" til jeg finner deg")

Johan Harstads " Buzz Aldrin- hvor ble det av deg i alt mylderet" og Karin fossums "De gales hus" er også fine.

En bok som nesten er for "fæl" til å anbefale er Herbjørg Wassmos "Et glass melk takk". Den handler om menneskehandel og gjør vondt langt inni sjelen å lese, men gir deg likevel en skikkelig tankevekker.

Gjest togli
Skrevet

Akkurat nå er det nok Drømmehjerte av Samartin :)

candyqueen_83
Skrevet

Akkurat nå er det nok Drømmehjerte av Samartin :)

Den er knallfin. Elsker bøkene til Samartin :o))

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...