Gå til innhold

Arv

Anbefalte innlegg

Gjest isirkel
Skrevet

Selvfølgelig taper søsknene dine på at beløpet ikke indeksreguleres. Bare tenk på hvor mye renter man kunne ha spart ved å betale ned 400 000 kr rett på lånet?

Det vil jo bli mindre penger å fordele en gang i framtiden.

Men alternativet til søsken er jo ikke å få pengene NÅ. Alternativet er å få pengene når foreldrene våre dør, helt uavhengig av hva jeg får. Den argumentasjonen du benytter, er altså at de skal få pengene indeksregulert i stedet for regulert med rentene foreldrene mine får på sin investering, fordi JEG kunne hatt mulighet til å betale lån nå, eller investert. Dersom indeksregulering hadde blitt fulgt, så skulle altså jeg straffes økonomisk for å få penger nå, selv om DE ikke taper noe på at jeg får pengene nå. De får akkurat samme beløpet som de ville fått, uansett.

Den som får forskudd på arv, skal da ikke være ansvarlig for de andres alternativinntekt dersom foreldre hadde disponert eller investert annerledes. Det får da være måte på!

Uansett er saken ute av verden her, heldigvis, siden foreldre har bestemt seg for å dele ut. Stor stein falt fra min skulder!!

• Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hidi, the scorpion

4

• ariadne

2

• Katt-ja

2

• Lillemus

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest isirkel
Skrevet

Det var nok den beste løsningen ja. For å unngå strid mellom søsken - ikke minst! Men håper at dere alle forstår at dette er det som ER mest rettferdig.

Flaks at foreldrene deres har så mye penger at de kan dele ut såpass mye da :)

Ja, vi er heldige sånn.

Gjest isirkel
Skrevet

Men er det slik at arven totalt på dere hver er 400?

Hva hvis dine foreldre bruker opp mye da og det ikke er igjen 400 til de andre?

Nei, dette er jammen vanskelig så lenge en ikke vet alle detaljene tror jeg.

Men så lenge dine foreldre ønsker å dele ut arven og klarer seg godt alikavel så er det vel bare for dem å sette 400 inn på x antall konti til dem som ikke ønsker å ta dem i mot nå

Kan dere møtes på halvvegen da?Hvis uttdeling nå ikke går. Altså på midten mellom deg og dem vedr. renter og sånn?

Arven totalt er på mer enn 400000 pr barn, og nå har foreldrene mine bestemt seg for å dele ut enten søsken vil eller ikke, så da er saken løst. Heldigvis!!

Skrevet

Vel, loven er som den er.

Jeg har ikke til hensikt å følge loven, siden jeg synes det er urimelig. men det er sikkert en grunn til at den er sånn.

''Men jeg synes mine søsken er regelrett slemme, men det henger sammen med den sinnsyke situasjonen vi kom i, og svært liten støtte i den, enn med pengene. ''

Det ligger nok mye her, som du jo sier selv. Hvertfall har du gjennom innlegget fått fastslått at det hvertfall er to måter å se saken på. :)

Gjest Så utrolig mye rart innen tema arv
Skrevet

Arven totalt er på mer enn 400000 pr barn, og nå har foreldrene mine bestemt seg for å dele ut enten søsken vil eller ikke, så da er saken løst. Heldigvis!!

Meget fornuftige foreldre. Dem står det respekt av.

Veldig synd bare at slike situasjoner skal oppstå.

Klem til de to fra meg. Og må dere alle ha en god vår og sommer :)

Gjest Elextra
Skrevet

''Mine søsken mener at de, når arven skal gjøre opp, skal ha 400000 + renter før jeg får noe av rest-arven etter foreldrene mine.''

Dine søsken har rett. Hva du har brukt pengene til er irrelevant.

Men dine foreldre står jo fritt til å bestemme at beløpet ikke skal reguleres. Faktisk står de fritt til å bestemme at du ikke skal avkortes for dette beløpet mhp fremtidig arv.

Det må være utrolig sårt for foreldrene deres at dere kranger om dette, hadde det vært mine barn ville jeg vært fristet til å gi bort pengene til andre.

Gjest isirkel
Skrevet

''Mine søsken mener at de, når arven skal gjøre opp, skal ha 400000 + renter før jeg får noe av rest-arven etter foreldrene mine.''

Dine søsken har rett. Hva du har brukt pengene til er irrelevant.

Men dine foreldre står jo fritt til å bestemme at beløpet ikke skal reguleres. Faktisk står de fritt til å bestemme at du ikke skal avkortes for dette beløpet mhp fremtidig arv.

Det må være utrolig sårt for foreldrene deres at dere kranger om dette, hadde det vært mine barn ville jeg vært fristet til å gi bort pengene til andre.

Nå er situasjonen heldigvis løst, siden mine foreldre deler ut penger til alle nå.

Men generelt: Mine søsken har ikke rett, i lovens forstand, Alle her svarer at mine søsken har rett, men begrunnelsen for det er ikke basert på loven, men en eller annen moralsk oppfatning.

Hva som er rett og galt, moralsk sett, vil alltid være en diskusjon. Jeg mener det er moralsk rett å ta hensyn til barn/søsken som uforskyldt kommer i svært spesielle, ekstremt vanskelige situsajoner.

Jeg ville uten å nøle hjulpet et barn som mistet alt pga uforutsette hendelser, på bekostning av andre barn som klarte seg helt fint uten hjelp. Feks ville jeg uten å nøle hjulpet barn som feks ble arbeidsledig eller ufør, uten å tenke på at de andre, som hadde jobber, skulle ha like mye penger til slutt. Noe annet er om barnet setter ting over styr av "fri vilje".

Det er forresten ikke riktig at vi har kranglet om arv, heller. Men når det blir delt ut arv på forskudd, og det i utgangspunktet bare skulle deles ut til meg, skal det settes opp avtale mellom arvelater og arvtager. HVis det ikke blir gjort, kan arvtager faktisk hevde at pengene han/hun får, ble gitt som gavg, ikke arv. Det var i forbindelse med en slik avtale at dette kom opp. Det å ikke drøfte sånne ting når man deler ut forskudd på arv, vil i alle fall føre til konflikter på sikt.

Skrevet

Nå er situasjonen heldigvis løst, siden mine foreldre deler ut penger til alle nå.

Men generelt: Mine søsken har ikke rett, i lovens forstand, Alle her svarer at mine søsken har rett, men begrunnelsen for det er ikke basert på loven, men en eller annen moralsk oppfatning.

Hva som er rett og galt, moralsk sett, vil alltid være en diskusjon. Jeg mener det er moralsk rett å ta hensyn til barn/søsken som uforskyldt kommer i svært spesielle, ekstremt vanskelige situsajoner.

Jeg ville uten å nøle hjulpet et barn som mistet alt pga uforutsette hendelser, på bekostning av andre barn som klarte seg helt fint uten hjelp. Feks ville jeg uten å nøle hjulpet barn som feks ble arbeidsledig eller ufør, uten å tenke på at de andre, som hadde jobber, skulle ha like mye penger til slutt. Noe annet er om barnet setter ting over styr av "fri vilje".

Det er forresten ikke riktig at vi har kranglet om arv, heller. Men når det blir delt ut arv på forskudd, og det i utgangspunktet bare skulle deles ut til meg, skal det settes opp avtale mellom arvelater og arvtager. HVis det ikke blir gjort, kan arvtager faktisk hevde at pengene han/hun får, ble gitt som gavg, ikke arv. Det var i forbindelse med en slik avtale at dette kom opp. Det å ikke drøfte sånne ting når man deler ut forskudd på arv, vil i alle fall føre til konflikter på sikt.

Jeg vet at ett av mine søsken har fått store summer, og jeg tror det er notert av mine foreldre hvor mye og når. Jeg regner med at hvis dette skal tas hensyn til når vi arver, vil det indeksreguleres på et eller annet vis med en eller annen prosent. Noe annet ville jo være sært. Hvor stor den faktoren er, ville jeg ikke lagt meg opp i. Om det glemmes at det ene søskenet har fått disse summene (h*n var ikke i noen krise, såvidt jeg vet), ville jeg ikke giddet å minne noen på det. Det komiske her, er vel at det ene søskenet som har fått pengene, er den eneste av oss som ville orket - og kanskje også gledet seg over - å evt. ta den fighten for ikke å tape noe ;-)

Skrevet

Spiller ingen rolle i hvilken sammenheng du har fått arveforskudd eller hvordan du har valgt å bruke pengene. Arv er arv. Det virker urimelig at dette verken skal indeksreguleres eller renteberegnes. Jeg er mao. enig med dine søsken.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...