Gå til innhold

Hvis ordet "angst" står i journalen din

Anbefalte innlegg

Gjest lett å bli stemplet
Skrevet

Jeg var tidligere plaget med angst i forskjellige situasjoner. Dette er snakk om flere år siden. Nå har jeg også noen fobier, men ikke noen som er så harde at de hindrer meg å leve livet på en helt normal måte. Jobber fullt og har et helt normalt velfungerende familieliv.

MEN... jeg har lagt merke til en sak hvis en lege leser ordet angst i journalen min. Kan ta som et eksempel nå nylig når jeg var til en lege i forbindelse med en ekstrakontroll under min graviditet. Der stod det på henvisningen mine tidligere sykdommer.... en av de var tydeligvis angst? Visste ikke at jeg hadde blitt stemplet som å ha angst som "tidligere sykdom". Da han leste dette virket det som han vinklet spørsmålene sine helt annerledes enn hvis ikke ordet angst hadde stått på henvisningen min.

Dette er bare så irriterende. Skal ikke mennesker som tidligere har kavet med angst bli spurt samme spørsmålene hos legen akkurat som "normale" mennesker. En blir tydeligvis stemplet og satt i bås med en gang... Jeg trengte ikke noen spesialtilpassede spørsmål.

Skrevet

Hei,

Men har du ikke tenkt på at legen nettopp forhører seg om det er noe han/hun må ta hensyn til? Det er vel heller tegn på at dette er en grundig og omsorgsfull lege, som gjør jobben sin?

Med vennlig hilsen

Gjest skinnet bedrar
Skrevet

Hei,

Men har du ikke tenkt på at legen nettopp forhører seg om det er noe han/hun må ta hensyn til? Det er vel heller tegn på at dette er en grundig og omsorgsfull lege, som gjør jobben sin?

Med vennlig hilsen

Du høres helt på jordet ut når det gjelder leger.

Skrevet

Du høres helt på jordet ut når det gjelder leger.

Jeg mangler nok ikke erfaring når det gjelder leger; et godt tips er å anta at leger gjør de gjør for å hjelpe, inntil det motsatte er bevist.

Med vennlig hilsen

Skrevet

jo, har merket den selv. da jeg flyttet til nytt sted forklarte jeg legen at jeg slet med både angst og depresjon. det var angsten som ble notert. slet lenge med å forklare at angsten var en følge av depresjonen (har gått såpass mye til leger og terapi at jeg visste dette). nådde gjennom etter en stund. om det er snakk om en ny lege, så er det vel bare fordi vedkommende vil finne ut hvordan ståa er per dags dato. skjønner det kan være irriterende dog. det er en merkelapp man ikke blir kvitt.

Gjest lett å bli stemplet
Skrevet

Hei,

Med vennlig hilsen

Det er mulig at legen ville mitt beste:) Det er ikke poenget i denne saken. Problemet blir at en blir målt ut fra et ord/tilstand som ble nevnt i journalen som et problem for mange år siden. Det er ikke rett at jeg skal bli målt ut fra dette for all fremtid.

Det er utrolig frustrerende. For eksempel hvis jeg kommer inn til en lege som henger seg opp i dette risikerer jeg å havne i "psykisk" båsen med en gang uansett hvilken plage jeg har. Stiv nakke... psykisk.... hodesmerter....psykisk.... magesmerter... psykisk osv. Dette er satt på spissen altså, men jeg har sett dette i mange tilfeller. Det var til og med en lege som mente at grunnen til at jeg følte meg tett i lungene hadde en psykisk årsak(hypokonder sikkert). Dette var vel og merke i den tiden da jeg var en del plaget med angst. Jeg byttet lege og hun fant ut at jeg hadde lett astma og fikk god hjelp av allergimedisiner.

:)

Gjest Fysisk vs. psykisk
Skrevet

Det er mulig at legen ville mitt beste:) Det er ikke poenget i denne saken. Problemet blir at en blir målt ut fra et ord/tilstand som ble nevnt i journalen som et problem for mange år siden. Det er ikke rett at jeg skal bli målt ut fra dette for all fremtid.

Det er utrolig frustrerende. For eksempel hvis jeg kommer inn til en lege som henger seg opp i dette risikerer jeg å havne i "psykisk" båsen med en gang uansett hvilken plage jeg har. Stiv nakke... psykisk.... hodesmerter....psykisk.... magesmerter... psykisk osv. Dette er satt på spissen altså, men jeg har sett dette i mange tilfeller. Det var til og med en lege som mente at grunnen til at jeg følte meg tett i lungene hadde en psykisk årsak(hypokonder sikkert). Dette var vel og merke i den tiden da jeg var en del plaget med angst. Jeg byttet lege og hun fant ut at jeg hadde lett astma og fikk god hjelp av allergimedisiner.

:)

Det at folk med en gammel psykehistorie underdiagnostiseres, skjer dessverre altfor ofte.

Min mor fikk et par klapp på skulderen, 2 paracet og ble oppfordret til å slappe av da hun oppsøkte lege. Hun hadde en forferdelig hodepine og smerter i nakken.

Hun holdt på å dø av hjerneblødning.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...