Gå til innhold

Meldekort vanskelig?

Anbefalte innlegg

Gjest undrer meg på
Skrevet

Det er en del som klager på at de må sende meldekort for å få trygd. De skriver om det på facebook og nettby, snakker om det på bingoen og når de leverer tippinga si på butikken. Er det ikke litt ironisk?

• Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Colette

7

• double

5

• Bookworm

5

• tonie

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest undrer meg på
Skrevet

Nei, hvorfor det?

Skulle tro det var vanskeligere å spille bingo, tippe og navigere på facebook og nettby enn det er å fylle ut svaret på 5 enkle spørsmål hver 14. dag.

Gjest gileksnav
Skrevet

Nei, hvorfor det?

Fordi det er vanskeligere å levere tipping enn meldekort? Vel, ikke vet jeg, for jeg har ikke levert tipping, og det er mulig alt er ferdigutfylt nå, men alt nytt er vanskelig før man har lært det.

Skrevet

Det forekommer deg ikke at de som tipper ikke nødvendigvis er de samme som har vanskeligheter med meldekort?

Du tenkte ikke på det?

Med vennlig hilsen

Gjest gileksnav
Skrevet

Det forekommer deg ikke at de som tipper ikke nødvendigvis er de samme som har vanskeligheter med meldekort?

Du tenkte ikke på det?

Med vennlig hilsen

Hva mener du med det? Trådstarter skriver jo at de klager mens de leverer tippinga.

Gjest undrer meg på
Skrevet

Du tenkte ikke på det?

Med vennlig hilsen

Nå skrev jeg jo faktisk om de som tippet, spilte bingo og feks var på nettby og facebook...

Skrevet

Det er jo mange som ragerer på det som er nytt og uvant. Jeg satt senest i går på jobben og hjalp en ansatt med å fylle ut skjema for søknad om bostøtte. Han skjønte ingenting av det skjemaet.

Gjest undrer meg på
Skrevet

Det er jo mange som ragerer på det som er nytt og uvant. Jeg satt senest i går på jobben og hjalp en ansatt med å fylle ut skjema for søknad om bostøtte. Han skjønte ingenting av det skjemaet.

Er nok en del som automatisk får en slags sperre når de skal fylle ut skjema, ja.

Skrevet

Skulle tro det var vanskeligere å spille bingo, tippe og navigere på facebook og nettby enn det er å fylle ut svaret på 5 enkle spørsmål hver 14. dag.

Jeg er enig i at det er enkelt når en først har gjort det en gang, men den første gangen er ikke nødvendigvis enkel.

Har en gått på tidsbegrenset ufør før omleggingen, vil ikke meldekortene passe disse og svarene sier seg ikke selv.

Hva svarer en f.eks på spørsmålet om en har vært syk de siste fjorten dagene?

Skrevet

Nå skrev jeg jo faktisk om de som tippet, spilte bingo og feks var på nettby og facebook...

Greit, men tipping gjør man hvis man ønsker det, og lar være hvis man føler seg dårlig, for eksempel.

Meldekort er noe man *må* huske, for å få penger, og er vel egentlig ikke så mye annet enn mer byråkrati?

Med vennlig hilsen

Skrevet

Er nok en del som automatisk får en slags sperre når de skal fylle ut skjema, ja.

Ja, det finnes vel til og med en egen "skjemafobi":

http://www.p4.no/story.aspx?id=153311

Ikke at jeg tror at det er så mange som kommer inn under den kategorien når det gjelder meldingskort. Det er nok mer det at de føler seg mer overvåket og kontrollert av systemet.

Gjest undrer meg på
Skrevet

Jeg er enig i at det er enkelt når en først har gjort det en gang, men den første gangen er ikke nødvendigvis enkel.

Har en gått på tidsbegrenset ufør før omleggingen, vil ikke meldekortene passe disse og svarene sier seg ikke selv.

Hva svarer en f.eks på spørsmålet om en har vært syk de siste fjorten dagene?

Enig i at det ikke sier seg selv hva en skal svare på spørsmålene. Men når en vet hva en skal krysse så bør det være overkommelig for de aller fleste. At enkelte har helsemessige utfordringer som gjør det vanskelig har jeg forståelse for.

Gjest undrer meg på
Skrevet

Ja, det finnes vel til og med en egen "skjemafobi":

http://www.p4.no/story.aspx?id=153311

Ikke at jeg tror at det er så mange som kommer inn under den kategorien når det gjelder meldingskort. Det er nok mer det at de føler seg mer overvåket og kontrollert av systemet.

Ja, tror det handler om motvilje i en del tilfeller og ikke manglende evne.

Jeg som jobber og får lønn blir kontrollert hele tida, må stemple inn og ut, skrive kalender på outlook om hva jeg gjør og hvor jeg er og får spørsmål om resultater og planer hele tida. Kan ikke se at jeg blir noe mindre kontrollert enn en midlertidig trygdemottaker? Men det er muligens selve endringen som er problematisk.

Skrevet

Enig i at det ikke sier seg selv hva en skal svare på spørsmålene. Men når en vet hva en skal krysse så bør det være overkommelig for de aller fleste. At enkelte har helsemessige utfordringer som gjør det vanskelig har jeg forståelse for.

Blir det vanskeligere nå begynner de å jobbe! :)

Unnskyld, jeg kunne ikke la være. Det var en dårlig, dårlig, ille dårlig spøk:)

Skrevet

tonie? Så hyggelig å se deg her igjen:-) Det var jammen lenge siden sist!

Gjest Shira :o)
Skrevet

Det er jo bare det at mange av oss ikke visste hva vi skulle krysse av på.

Meldekortet er ikke logisk utformet for meg som har hatt TU. Jeg klarte og lese meg opp på det, og fikk svart som jeg skulle, men det er jo ikke logisk at jeg skal registere meg som arbeidsøker også de neste 14 dagene?

Ikke logisk at jeg skal krysse av på at jeg har vært frisk de siste 14 dagene.

(Nå har mange vært på møte med NAV og fått vite slike ting, men det er flere av oss som aldri ble kallet inn til noe møte, men fikk enkelt formulert brev i posten, hvor det bare sto om MinID)

I tillegg snakket jeg med ei som kan mye om dette, men hun fikk problem med å fylle ut, jobber turnus, noe trygd, noe jobb, og meldekortet er ikke fleksibelt.

Dette er nok noe av årsaken til at folk gjerne i disse dager er litt frusterte. Så går det seg til, folk vet hva de skal krysse på.

Ikke sikkert de mesteret verken tipping eller FB i starten heller, jeg knotet fælt på med FB helt i begynnelsen, men det er det ikke rom for på meldekortet, for da får jeg ikke penger som jeg trenger til livsopphold.

Noen syter for alt, men akkurat med disse kortene, ja så var de ulogiske. Og NAV sine sider er ikke bare bare å navigere i for å finne hjelp. Komme igjennom på telefon var visstnok vanskelig i følge flere som hadde spørsmål, som jeg har snakket med.

Så selv om jeg fant ut av det selv, og vil mestre lett og sende meldekortene hver fjortende dag, så forstår jeg frustrasjonen til mange!

Skrevet

Ja, tror det handler om motvilje i en del tilfeller og ikke manglende evne.

Jeg som jobber og får lønn blir kontrollert hele tida, må stemple inn og ut, skrive kalender på outlook om hva jeg gjør og hvor jeg er og får spørsmål om resultater og planer hele tida. Kan ikke se at jeg blir noe mindre kontrollert enn en midlertidig trygdemottaker? Men det er muligens selve endringen som er problematisk.

Men jeg tror du glemmer at dette i utgangspunktet er folk som er syke/uføre, osv.?

Og en annen ting er at de nok føler seg mistenkeliggjort.

Med vennlig hilsen

Gjest livrea
Skrevet

nei, de søker varig ufør istedet :S

Skrevet

tonie? Så hyggelig å se deg her igjen:-) Det var jammen lenge siden sist!

Takk Colette! Hyggelig å se deg også. Bare en veldig kjapp liten gjestevisitt. Jeg er avvendt. Kjeder meg bare noe aldeles fryktelig i aften:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...