Gå til innhold

Barn som ikke eier noen ting

Anbefalte innlegg

Gjest jeg er i tvil
Skrevet

Trist, men realiteten for noen barn blant oss.

Guttungen har en gutt i klassen. Han kommer fra et annet land. Han har ikke ski, ikke skøyter, ikke sykkel - og blir på den måten en outsider. Det begrenser hans lek i forhold til de andre. Dette er en real gutt, snill, høflig, flink på skolen, kommer fra et godt hjem, men det skorter på pengeressurser fordi far ennå er student. Han er heller ikke optimalt kledd etter vind og vær.

Jeg har lyst til å gi gutten alt det han mangler. Men det kan jeg selvfølgelig ikke gjøre.

Er det en ok handling å prøve å skaffe tilveie brukt skiutstyr til denne gutten? Eller har jeg ikke noe med det å gjøre?

Gjest f eks dette
Skrevet

Det kan du vel gjøre? Det erjo måten ting blir gjort på.

Si f eks at du hadde noe liggende som du ikke bruker lengre, og at du tenkte kanskje de kunne bruke det. Om ikke, så hadde du likevel tenkt å kaste det.

Gjest høstløv
Skrevet

''Han er heller ikke optimalt kledd etter vind og vær.''

Det synes jeg er det verste, at barnet ikke er skikkelig kledd i vinternorge.

Tilby foreldrene brukte klær, slik at guttungen har klær å bruke i vårt kalde klima.

Begynn med å tilby litt, for da ser du reaksjonen til foreldrene.

Har du brukt sportsutstyr, som guttungen kan bruke, kan du tilby dette, foreldrene vil sikkert være takknemlige.

Gjest jeg er i tvil
Skrevet

''Han er heller ikke optimalt kledd etter vind og vær.''

Det synes jeg er det verste, at barnet ikke er skikkelig kledd i vinternorge.

Tilby foreldrene brukte klær, slik at guttungen har klær å bruke i vårt kalde klima.

Begynn med å tilby litt, for da ser du reaksjonen til foreldrene.

Har du brukt sportsutstyr, som guttungen kan bruke, kan du tilby dette, foreldrene vil sikkert være takknemlige.

Jeg har ingenting liggende av klær. Denne gutten er mye lengre enn min eldste sønn.

hidi, the scorpion
Skrevet

''Er det en ok handling å prøve å skaffe tilveie brukt skiutstyr til denne gutten? Eller har jeg ikke noe med det å gjøre?''

For et nydelig menneske du er;)))

Forsøk å kontakte guttens foreldre, å høre hva de sier! De vil helt sikkert forstå dine gode intensjoner;))

Gjest høstløv
Skrevet

Jeg har ingenting liggende av klær. Denne gutten er mye lengre enn min eldste sønn.

Har du venner eller bekjente, som kanskje har noen brukte klær, som du kan spørre om å få til å gi videre?

Skrevet

Har ikke slike fattige familier rett til å få dekket slikt utstyr av sosialkontoret? Mener jeg har hørt det et eller annet sted... Selv om familien ikke har penger, så skal ikke barna lide eller bli utestengt fra fellesskapet, mener jeg det står i en eller annen regel hos dem.

Skrevet

Meld deg på en av gruppene på facebook, for selges, kjøpes, gis bort.... i ditt område. Der kan det hende noen har noe å avse også. Husker ikke helt hva gruppene kalles, men det er noe i den duren.

Gjest socialworker
Skrevet

Har ikke slike fattige familier rett til å få dekket slikt utstyr av sosialkontoret? Mener jeg har hørt det et eller annet sted... Selv om familien ikke har penger, så skal ikke barna lide eller bli utestengt fra fellesskapet, mener jeg det står i en eller annen regel hos dem.

Sosialtjenesten skal spesielt være oppmerksom på barns situasjon.. Men det er nå ikke sikkert at denne familien er i kontakt med sosialkontoret noe særlig. Og for å få noe må man søke, dokumentere inntekter og utgifter osv..

Skrevet

Så flott at du bryr deg! Hør med foreldrene hans hvordan de ser på det først, noen mennesker føler seg faktisk sett ned på/nedverdiget hvis man gjør sånt uten å spørre først.

Mary Poppins
Skrevet

Jeg synes det er kjempefint at du bryr deg og vil hjelpe :)

Persille1365381127
Skrevet

Hos oss organiserer skolen innsamling av utstyr, slik at de alltid har til utlån til de som ikke har. Det fungerer veldig bra :)

Skrevet

Veldig følsomt det der, tror ikke skal komme dumpende på trappa med utstyr og klær til gutten akkurat.

Er jo ikke sikkert han vil ha ski og skøyter en gang;-)

En sykkel er nok helt sikkert veldig greit å ha, jeg ville invitert gutten med på sykkeltur og hvis det da naturlig fremkom at han ikke kunne fordi han ikke har sykkel så -hokus-pokus- har du en for mye i garasjen som han kan "låne" så lenge han har lyst.

Både sykkeltur og lån av sykkel ville jeg tatt med foreldrene også slik at de vet at det er greit at han plutselig har sykkel.

Det kan være veldig vanskelig og sårt å ta i mot hjelp så her gjelder det å trå varsomt, men du skal ha all mulig kred for at du bryr deg!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...