Gå til innhold

Kaste tamponger i do?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du tror det er helt uten grunn at det settes opp skilt om at man ikke skal kaste slikt i do?

Jeg har bare et spørsmål til dere som insisterer på å kaste tampongen i do: Hvorfor?

Jeg har ikke "insistert" på noe som helst... Men de skiltene jeg stort sett ser, henstiller til å ikke kaste bind i do, ikke tamponger? Nå skal det sies at jeg veldig sjelden er på offentlige toaletter, da.

Gjest prust
Skrevet

Du tror det er helt uten grunn at det settes opp skilt om at man ikke skal kaste slikt i do?

Jeg har bare et spørsmål til dere som insisterer på å kaste tampongen i do: Hvorfor?

Rett og slett fordi det er mye enklere å bare dra i snora og slippe den ned i doen, i stedet for å pakke inn den blodige pakken i dopapir og kaste dette i søpla.

Gjest Elextra
Skrevet

Sånn tenker jeg også. Dersom dette er et problem for renseanleggene, ville de nok vøre raske med å komme med informasjon om dette.

Ja, egentlig rart det ikke er mer info om det. Men sakset fra ett avløpsverks infoskriv:

''Det finnes mye som ikke er direkte giftig, men som likevel ikke bør havne i kloakken. Strømpebukser, skurefiller, kondomer, bind, tamponger og bomullspinner skaper problemer ved at det fester seg i pumper og annet utstyr i renseanlegget. Dette kan føre til stopp i maskineriet, som da må repareres. Kattesand og røykstumper skal kastes i søpla, ikke i toalettskåla!

''

Gjest prust
Skrevet

Jeg har ikke "insistert" på noe som helst... Men de skiltene jeg stort sett ser, henstiller til å ikke kaste bind i do, ikke tamponger? Nå skal det sies at jeg veldig sjelden er på offentlige toaletter, da.

På de fleste skilt står det "bind" ja, men det hender de tar med "tamonger" også.

Usj, for et tema vi engasjerer oss i i kveld.....

Gjest prust
Skrevet

Ja, egentlig rart det ikke er mer info om det. Men sakset fra ett avløpsverks infoskriv:

''Det finnes mye som ikke er direkte giftig, men som likevel ikke bør havne i kloakken. Strømpebukser, skurefiller, kondomer, bind, tamponger og bomullspinner skaper problemer ved at det fester seg i pumper og annet utstyr i renseanlegget. Dette kan føre til stopp i maskineriet, som da må repareres. Kattesand og røykstumper skal kastes i søpla, ikke i toalettskåla!

''

Strømpebukser????!!!!

Har nå aldri tenkt tanken på å kaste strømpebukser i do...

Husker guttungen skylte ned en sokk en gang, det er vel eneste klesplagget som har gått den veien.

Men helt seriøst - et kloakkanlegg har jo filtere til å ta ut fremmedlegemer, og av ulike typer fremmedlegemer, så må da tamponger være noe av det minst uheldige.

Mary Poppins
Skrevet

Det er jo veldig mye enklere. Jeg synes rett og slett det er ekkelt å kaste den i søppelen.

Og som Prust nevner - den eneste grunnen til at jeg vet at den ikke burde kastes i toalettet er gjennom dol. Jeg har aldri hørt det ellers.

Skrevet

Nei, har jeg aldri gjort, og har alltid hørt at man ikke skal gjøre det.

Skrevet

Sånn tenker jeg også. Dersom dette er et problem for renseanleggene, ville de nok vøre raske med å komme med informasjon om dette.

Hvis du f.eks. googler "kloakk + tamponger" får du opp mange treff. Info fra ulike renseanlegg forteller om trøbbel med både tamponger og q-tips og bind - fordi disse tetter ristene deres raskt. Dessuten går kloakken ut et sted, og det er jo sånn passe hyggelig å få en brukt tampong flytende forbi badestranda.

Gjest Elextra
Skrevet

Selvfølgelig ikke...

Ja, jeg tenker også "selvfølgelig ikke", og stusser over alle som sier "selvfølgelig". Trodde det var alment kjent at en ikke skal kaste fremmedlegemer i do.

Skrevet

Strømpebukser????!!!!

Har nå aldri tenkt tanken på å kaste strømpebukser i do...

Husker guttungen skylte ned en sokk en gang, det er vel eneste klesplagget som har gått den veien.

Men helt seriøst - et kloakkanlegg har jo filtere til å ta ut fremmedlegemer, og av ulike typer fremmedlegemer, så må da tamponger være noe av det minst uheldige.

Filterne blir tette...

Skrevet

Ja, jeg tenker også "selvfølgelig ikke", og stusser over alle som sier "selvfølgelig". Trodde det var alment kjent at en ikke skal kaste fremmedlegemer i do.

Ja, ikke sant? Det er vel en grunn til at det står på bind- og tampongpakkene også, men etter det jeg ble fortalt sist gang dette var oppe, så står det ikke lenger advarsel på dem...

Skrevet

Enig!

*usj*

Gjest Istapp
Skrevet

Nei,en nabo gjorde det og tettet hele systemet. Unødvendig spør du meg...

Gjest verinoca
Skrevet

Det er jo veldig mye enklere. Jeg synes rett og slett det er ekkelt å kaste den i søppelen.

Og som Prust nevner - den eneste grunnen til at jeg vet at den ikke burde kastes i toalettet er gjennom dol. Jeg har aldri hørt det ellers.

Jeg sparer på tomme dorullhylser i dagene før mensen, og pakker den inn i papir og stapper det hele inn i hylsen. Finnes ikke ekkelt. :-)

Gjest verinoca
Skrevet

Jeg er i overgangsalderen og trodde jeg var ferdig med mens. Blødde sist i juni i fjor, men i dag fikk jeg kraftig mens. Blodet rant ned etter lårene selvom jeg hadde super super tampong og nattbind. Tampongene har gått rett i do i dag siden jeg hadde nok med å fly på do hver time til tross for møter, ellers hadde det sprutet blod overalt. Heldigvis tror jeg dette begynner å bli mindre nå, og jeg lover dolere at tampongen som er der nå skal ikke kastest i do......

Cyklokapron reduserer blødninger, og du kan få utleggene refundert.

Mary Poppins
Skrevet

Ja, ikke sant? Det er vel en grunn til at det står på bind- og tampongpakkene også, men etter det jeg ble fortalt sist gang dette var oppe, så står det ikke lenger advarsel på dem...

Nei jeg har aldri sett at det står på pakkene. Kanskje det er en grunn til det?

Skrevet

Jeg fikk til og med beskjed om at man helst ikke skulle bruke resirkulert dopapir, da til og med det kunne skape problemer med tett do. Og det var fra en kar som driver med tømming av septik.

Det sier vel seg selv at man ikke putter dingser som sveller i do. Jeg kjenner en del mennesker som bruker doen nærmest som søppelbøtte, og tømmer middagsrester og alt mulig annet rart i do. Og jeg skjønner ikke at det er mulig..

Skrevet

Jeg fikk til og med beskjed om at man helst ikke skulle bruke resirkulert dopapir, da til og med det kunne skape problemer med tett do. Og det var fra en kar som driver med tømming av septik.

Det sier vel seg selv at man ikke putter dingser som sveller i do. Jeg kjenner en del mennesker som bruker doen nærmest som søppelbøtte, og tømmer middagsrester og alt mulig annet rart i do. Og jeg skjønner ikke at det er mulig..

Det med dopapiret har det også vært reportasje om på tv husker jeg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...