Gå til innhold

Bestille uten brød, samme pris?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hmmm... det første jeg tenker, er: hva er nå egentlig verdien av et par brødbiter, da?

Det andre jeg tenker, er: jeg har diabetes. Da er det jeg som må finne ut hvilke retter som passer for meg. Ergo kan jeg ikke bestille mat med sukker i. Hvis jeg ber restauranten om å sløyfe noe sukkerholdig fra retten, er det "mitt problem", hadde ikke falt meg inn å be om reduksjon i pris...

Jeg ville vel heller tro at det var mengden mat som ble problemet - og ikke akkurat _verdien_ av brødbitene... En salat hvor det er beregnet et rundstykke eller to ved siden av, metter jo en del mer enn bare salaten.

• Svar 89
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mariaflyfly

4

• morsan

3

• Mary Poppins

3

• Glimtipper

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest glutenfritt
Skrevet

''ja, jeg visste jeg ville få idiotiske svar. ''

Hvorfor spør du da?

Ja. jeg begynner faktisk å lure. Man blir jo angrepet for de simpleste spørsmål, synes ikke det er spesielt hyggelig her inne mer. Helt seriøst.

Gjest glutenallergi
Skrevet

Jeg ville vel heller tro at det var mengden mat som ble problemet - og ikke akkurat _verdien_ av brødbitene... En salat hvor det er beregnet et rundstykke eller to ved siden av, metter jo en del mer enn bare salaten.

Ikke sant. Jeg endte opp med å spise mozarellasalat uten brød, og to skiver med aïoli på ville mettet en god del.

Jeg sitter ikke og gnur på verdien av brødbitene.

mariaflyfly
Skrevet

Ja. jeg begynner faktisk å lure. Man blir jo angrepet for de simpleste spørsmål, synes ikke det er spesielt hyggelig her inne mer. Helt seriøst.

Jeg synes ikke du blir angrepet på noen måte, men du fremstår som smålig som gidder å reflektere over hvorfor du må betale for en brødskive når du selv ikke vil ha den til den retten du bestiller.

Sånn, nå kan du godt føle deg angrepet.

Gjest glutenallergi
Skrevet

Jeg synes ikke du blir angrepet på noen måte, men du fremstår som smålig som gidder å reflektere over hvorfor du må betale for en brødskive når du selv ikke vil ha den til den retten du bestiller.

Sånn, nå kan du godt føle deg angrepet.

:-)

Direkte og begrunnet tilbakemeldinger er da bare bra.

Forstår at jeg kan fremstå som smålig, men det er jo ikke slik at jeg ikke _vil ha_ brødet. Men har de ikke noe annet som enkelt kan justeres til min diett så er ofte det enkleste å fjerne brødet. Er da retten mer eller mindre basert på brødet og man sitter igjen med litt salat, føler jeg meg litt snytt.

Neste gang skal jeg heller spørre om å få bytte, det må da være greit? Å heller få bittelitt mer mozarella eller salat enn brødet.

Skrevet

Ikke sant. Jeg endte opp med å spise mozarellasalat uten brød, og to skiver med aïoli på ville mettet en god del.

''Ikke sant. Jeg endte opp med å spise mozarellasalat uten brød, og to skiver med aïoli på ville mettet en god del.''

Men hvis du uansett ikke hadde tatt sjansen på å spise glutenfritt brød i restauranten fordi de kunne ha skåret det opp på samme fjøl som vanlig brød (jeg skjønner det altså) så bør du vel uansett bestille noe annet, evt. ta med eget brød hjemmefra og forklare hvorfor?

Gjest Megler Smekk
Skrevet

''Jeg ville vel heller tro at det var mengden mat som ble problemet - og ikke akkurat _verdien_ av brødbitene... En salat hvor det er beregnet et rundstykke eller to ved siden av, metter jo en del mer enn bare salaten.''

Men hvis du ønsker mer salat er dette faktisk dyrere for restauranten enn brød, og da må du regne med å betale _mer_ for maten.

Gjest glutenallergi
Skrevet

Det er fordi du har bestilt den retten etter eget valg. Man kan ikke ta hensyn til alles dietter og liker ikke/kan ikke spise-ønsker. Noen caféer yter litt ekstra service ved å bytte ut chipsen med salat, men det er ikke noe du kan forvente, i alle fall ikke mot reduksjon i pris. Da må du nesten gå på et sted som har buffetbord.

''Man kan ikke ta hensyn til alles dietter og liker ikke/kan ikke spise-ønsker.''

Det synes jeg faktisk spisesteder er pent nødt til. Reduksjon i pris er nå én ting, men å være imøtekommende for ønsker fra gjestene er et must. Innen rimelighetens grenser så klart. :-)

Gjest Hmmmmmmmmh
Skrevet

''Jeg synes jeg kan få litt reduksjon. Det er jo ikke mer jobb for dem å la være å legge med brød.''

Jeg er forvirret.... er det manglende metthetsfølelse eller manglende prisnedsettelse du reagerer på?

Gjest glutenallergi
Skrevet

''Ikke sant. Jeg endte opp med å spise mozarellasalat uten brød, og to skiver med aïoli på ville mettet en god del.''

Men hvis du uansett ikke hadde tatt sjansen på å spise glutenfritt brød i restauranten fordi de kunne ha skåret det opp på samme fjøl som vanlig brød (jeg skjønner det altså) så bør du vel uansett bestille noe annet, evt. ta med eget brød hjemmefra og forklare hvorfor?

Bestille noe annet - ja, men det ville jeg jo gjort om det var en mulighet. Tar ikke med mat hjemmefra, det virker bare ufint på meg.

Gjest Megler Smekk
Skrevet

''Jeg synes jeg kan få litt reduksjon. Det er jo ikke mer jobb for dem å la være å legge med brød.''

Jeg er forvirret.... er det manglende metthetsfølelse eller manglende prisnedsettelse du reagerer på?

''Jeg er forvirret.... er det manglende metthetsfølelse eller manglende prisnedsettelse du reagerer på?''

Jeg lurer på hvor stor prisnedsettelse vedkommende mener er riktig. Er det snakk om flere kroner?

Skrevet

Forresten,- dette får meg til å tenke på hvor vanskelig det var med spesialdietter før. En eldre slektning av meg var vegetarianer da jeg var barn - på tidlig 70-tallet - det var ikke enkelt med middag på kafeer... Salat var knapt nok "oppfunnet" - det som ble igjen når kjøttkakene var fjernet, var ikke stort til middag. Hvis hun var heldig var det en klatt med revne gulrøtter til.

Gjest glutenallergi
Skrevet

Må det være bare en av delene? Du forstår sikkert poenget. :-)

Gjest glutenallergi
Skrevet

''Jeg er forvirret.... er det manglende metthetsfølelse eller manglende prisnedsettelse du reagerer på?''

Jeg lurer på hvor stor prisnedsettelse vedkommende mener er riktig. Er det snakk om flere kroner?

Neida. 10 kr avslag kanskje. Men jeg har ikke kommet inn på antall kroner siden dette inviterer til diskusjon om verdien av 10 kr, og det er ikke poenget her.

Gjest Megler Smekk
Skrevet

Neida. 10 kr avslag kanskje. Men jeg har ikke kommet inn på antall kroner siden dette inviterer til diskusjon om verdien av 10 kr, og det er ikke poenget her.

''Neida. 10 kr avslag kanskje.''

Det får du ikke. Brødet koster kanskje restauranten en krone eller to i innkjøp.

''Men jeg har ikke kommet inn på antall kroner siden dette inviterer til diskusjon om verdien av 10 kr, og det er ikke poenget her.''

Hva er poenget da?

Gjest glutenallergi
Skrevet

''Neida. 10 kr avslag kanskje.''

Det får du ikke. Brødet koster kanskje restauranten en krone eller to i innkjøp.

''Men jeg har ikke kommet inn på antall kroner siden dette inviterer til diskusjon om verdien av 10 kr, og det er ikke poenget her.''

Hva er poenget da?

Er det aïolo på koster det mer. Er det hjemmebakt koster det mer.

Onsdag1365380628
Skrevet

Men du fikk jo mer av noe annet.

Jeg snakker kun om å ta vekk noe uten å erstatte med noe annet.

''Men du fikk jo mer av noe annet''

Ja 3 skiver tomat....

Gjest glutenallergi
Skrevet

''Men du fikk jo mer av noe annet''

Ja 3 skiver tomat....

Som en trøst er tomat i det minste sunnere enn brød :-)

Skrevet

10 kroner er prisen for et helt brød.

Gjest glutenallergi
Skrevet

10 kroner er prisen for et helt brød.

Om det er aïoli på eller hjemmebakt koster det nok litt mer. Jeg skal heller be om å få litt mer salat istedet for brødet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...