Gå til innhold

Bestille uten brød, samme pris?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg forstår hva du mener - har en datter med cøliaki. Vi skulle ønske vi slapp å lage så mye styr når vi skal ut og spise.

Dere sier - trenger dere å spise lunsj ute da?, Kan dere ikke bare spise noe annet?

Nei, vi TRENGER ikke å spise lunsj ute, men tenk om vi treffer noen som spør feks? Så må vi si nei pga at den ene har cøliaki? Eller lage styr med HVOR vi kan gå og spise? Been there to many times... orker ikke lenger å stå en halvtime og diskutere med betjeningen...

Selvfølgelig har vi også lyst til å være sosiale og det hadde vært så greit om det var et alternativ vi kunne spise og som vi faktisk ble mett av... uten at alt trengte å være så planlagt alltid...

Tar ikke du opp et helt annet tema enn trådstarter? Hun spør om man kan forvente prisreduksjon når man ikke spiser brødet som hører til retten, mens du snakker om problemene knyttet til å få tak i diettmat som fungerer. Det siste er jeg enig med deg i at ofte kan være vanskelig.

Fortsetter under...

• Svar 89
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mariaflyfly

4

• morsan

3

• Mary Poppins

3

• Glimtipper

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest glutenallergi
Skrevet

''Man kan ikke ta hensyn til alles dietter og liker ikke/kan ikke spise-ønsker.

Det synes jeg faktisk spisesteder er pent nødt til. Reduksjon i pris er nå én ting, men å være imøtekommende for ønsker fra gjestene er et must. Innen rimelighetens grenser så klart. :-)''

Men du skriver da virkelig et annet sted i denne tråden at du ikke spør om de har glutenfritt brød fordi du ikke stoler på at de skjærer det på en annen fjel. Da holder det jo ikke dersom spisestedet faktisk har glutenfritt brød¨heller... Hva forventer du egentlig av tilrettelegging og imøtekommenhet?

i dette svaret snakket jeg helt generelt.

Gjest glutenallergi
Skrevet

Nå har jeg tatt innkjøp for en kafe som serverte brød til mange av rettene sine og selv ikke det mørke landbrødet de serverte kostet mer enn 7 kroner per brød. At du da skal ha retten ti kroner billigere fordi de andre får to skiver av ett brød, aioli på eller ikke, blir feil. Det er kanskje snakk om 2-4 kroner. Kanskje du kan få en ekstra tomat? ;)

du har sikkert rett i det. Men de tar seg jo mye mer betalt enn 2 kr selv da, for å tjene på det de selger. Altså tjener de godt på å selge meg "luft". ;-)

Gjest glutenallergi
Skrevet

''Hva blir det neste rådet - gå et annet sted?''

Det ville i så fall være et godt råd

Er ikke alltid det går heller. men jeg forventer ikke at folk her kan sette seg inn i hvordan dette er.

Gjest glutenallergi
Skrevet

Dersom du er så allergisk at du ikke kan bestille glutenfritt brød selv om restauranten skulle ha det i tilfelle det blir brukt samme fjel, så ser ikke jeg på det som ufint å ha med eget brød. Bare forklar situasjonen så vil jeg tro de fleste spisesteder godtar det. Det jeg derimot synes er ufint er å forvente prisreduksjon for noen brødskiver.

Nå er ikke jeg noen glutenekspert, men det er vel de færreste stedene hvor salat er det eneste glutenfrie på menyen. Så det bør da være rom for å bestille en annen rett som ikke innebærer brød.

"Nå er ikke jeg noen glutenekspert, men det er vel de færreste stedene hvor salat er det eneste glutenfrie på menyen."

Enklete steder er det pasta, hamburger eller salat. Og det er ikke alltid det går an å gå et annet sted.

Gjest glutenallergi
Skrevet

Det er ditt eget valg å gå på cafe. Det er ikke nødvendig at en går på cafe for å spise lunsj. Spesielt ikke, når du vet, at du ikke tåler den maten, som blir servert.

Du kunne ha tatt med deg din egen diett mat og spist denne på et egnet sted.

''Det er ditt eget valg å gå på cafe. Det er ikke nødvendig at en går på cafe for å spise lunsj. Spesielt ikke, når du vet, at du ikke tåler den maten, som blir servert.''

Det er nå engang slik at jeg også iblant bare MÅ ha mat, dessverre. Det hender også man glemmer lunsjen hjemme på kjøkkenbenken. Beklager at jeg er så innmari vanskelig.

Annonse

Gjest glutenallergi
Skrevet

''Det synes jeg faktisk spisesteder er pent nødt til. Reduksjon i pris er nå én ting, men å være imøtekommende for ønsker fra gjestene er et must. Innen rimelighetens grenser så klart. :-) ''

Og hvordan mener du spisestedene skal gå rundt da? Jeg kan være enig med deg i at større spisesteder bør ha retter på menyen som passer for de som ikke tåler gluten, eller for diabetikere. Men at alle som ønsker en vri på en rett fordi de ikke liker noe, eller heller vil ha noe annet i bytte, skal forvente å få akkurat det de vil ha, det tror jeg aldri du vil komme til å se.

Jeg skrev da vitterlig "innen rimelighetens grenser". :-)

Gjest glutenallergi
Skrevet

Jeg har ikke glutenallergi, men spiser ikke brød. Om jeg får servert det likevel, lar jeg det ligge. Har aldri falt meg inn å be om reduksjon....

nei, men det blir jo faktisk en litt annen situasjon. Jeg sitter ikke der og plukker ut andre ting jeg ikke liker, og synes jeg burde slippe å betale for det!

Gjest glutenallergi
Skrevet

Synes ikke det er rimelig med reduksjon i pris, men hadde kanskje spurt om det var mulig å heller få litt mer salat i stedet for brød.

Enig, skal begynne med det. :-)

Gjest glutenallergi
Skrevet

Har lest litt nedover her, og vil vel si at jeg synes dette med evt prisavslag blir litt for dumt.

Når man bestiller en rett på en restaurant, så har vel de fleste av oss opplevd at det kanskje følger med noe tilbehør man ikke er så begeistret for, eller ikke tåler.

Dette legger man da enten igjen, eller ber om å få maten uten. Men man forventer da ikke en prisreduksjon av den grunn??

Det er jo ditt eget valg hva du ønsker å bestille, og hva du ønsker å spise. Det ville blitt temmelig komplisert hvis man skulle begynne å trekke ifra noen kroner for hver ting gjestene ikke likte.

"gjest nr 1 skal ha pepperbiff, men uten brokkoli. derfor skal han betale 20kr mindre. Gjest nr 2 vil ikke ha kryddersmør til den bakte poteten, så hun skal ha 10 kr i rabatt osv.."

Nei, tror ikke det gitt....

jeg ser den, så jeg skal heller begynne å be om å få litt ekstra av det andre tilbehøret istedet. :-)

Gjest kinelle
Skrevet

i dette svaret snakket jeg helt generelt.

''Jeg spør ikke om de har glutenfritt brød, for jeg kan aldri vite om de evt skjærer opp dette på samme fjøl som vanlig brød. Det går dårlig.''

Skriver du ikke her at du generelt ikke spør om glutenfritt brød i tilfelle de bruker samme fjel? Er det noe jeg misforstår helt her?

Hva legger du egentlig i:

'' imøtekommende for ønsker fra gjestene er et must. Innen rimelighetens grenser så klart. :-)''

Hva er imøtekommenhet for deg? Du kan jo ikke spise brødet uansett om de har glutenfritt eller ikke pga fjelen. Dobbel porsjon salat? Det er salaten som koster, ikke brødet.

Dersom du må gå på spisesteder hvor salat er det eneste glutenfrie alternativet holder jeg fast på at du kan ta med et par medbrakte brødskiver og forklare situasjonen. Blir jo litt nysgjerrig på hva slags steder du MÅ spise. Dersom dette stedet ikke kan tilrettelegge for deg i forhold til dine forventninger hvorfor kan du ikke dra et annet sted? Har en venninne med glutenallergi og det er sjelden noe problem å finne noe glutenfritt på menyen.

Skrevet

nei, men det blir jo faktisk en litt annen situasjon. Jeg sitter ikke der og plukker ut andre ting jeg ikke liker, og synes jeg burde slippe å betale for det!

...men fra spisestedets synsvinkel spiller det jo ingen rolle om du ikke spiser brødet fordi du er allergisk eller fordi du ikke vil ha det av andre grunner. Brød er en billig måte å drøye et måltid på, og spisestedet sparer ikke mange kronene på å la være å legge ved brød.

Og får man noe annet i stedet for brød, f eks salat, er det ikke urimelig at spisestedet vil ha ekstra betalt for dette pga økte råvarekostnader og arbeidskostnader. Hvis de i et slikt tilfelle bare skal ta ekstra betalt fra dem som "ikke liker" brød eller "bare spiser lavkarbo", vil de nok begynne å kreve fremlagt legeattest fra alle dem som krever salat uten pristillegg fordi de sier de er allergiske...;-)

Gjest CableDrop
Skrevet

Jeg forstår frustrasjonen. Allikevel tenker jeg også at det fort kan bli komplisert for restauranten når de må endre prisen fordi noen ikke tåler brødet. Skal et prisavslag bare gjelde for de med glutenallergi, eller også fordi som bare ikke liker brødet, eller ikke har penger nok til å betale for hele retten?

Jeg har motsatt problem i matveien. Jeg tåler ikke salat noe særlig. Så jeg har måttet be dem droppe det. Jeg har heller bedt om å få ekstra av noe annet hvis det er mulig. For meg blir det helt feil å tenke at jeg skulle betale mindre fordi jeg ikke kan spise en del av retten.

Annonse

Gjest glutenallergi
Skrevet

...men fra spisestedets synsvinkel spiller det jo ingen rolle om du ikke spiser brødet fordi du er allergisk eller fordi du ikke vil ha det av andre grunner. Brød er en billig måte å drøye et måltid på, og spisestedet sparer ikke mange kronene på å la være å legge ved brød.

Og får man noe annet i stedet for brød, f eks salat, er det ikke urimelig at spisestedet vil ha ekstra betalt for dette pga økte råvarekostnader og arbeidskostnader. Hvis de i et slikt tilfelle bare skal ta ekstra betalt fra dem som "ikke liker" brød eller "bare spiser lavkarbo", vil de nok begynne å kreve fremlagt legeattest fra alle dem som krever salat uten pristillegg fordi de sier de er allergiske...;-)

Jeg svarte på forskjellen mellom det å la det jeg ikke liker *ligge igjen på tallerkenen*, kontra å på forhånd be dem lage retten *uten*.

Gjest kinelle
Skrevet

''Og får man noe annet i stedet for brød, f eks salat, er det ikke urimelig at spisestedet vil ha ekstra betalt for dette pga økte råvarekostnader og arbeidskostnader. Hvis de i et slikt tilfelle bare skal ta ekstra betalt fra dem som "ikke liker" brød eller "bare spiser lavkarbo", vil de nok begynne å kreve fremlagt legeattest fra alle dem som krever salat uten pristillegg fordi de sier de er allergiske...;-)''

*smiler*

Gjest glutenallergi
Skrevet

''Jeg spør ikke om de har glutenfritt brød, for jeg kan aldri vite om de evt skjærer opp dette på samme fjøl som vanlig brød. Det går dårlig.''

Skriver du ikke her at du generelt ikke spør om glutenfritt brød i tilfelle de bruker samme fjel? Er det noe jeg misforstår helt her?

Hva legger du egentlig i:

'' imøtekommende for ønsker fra gjestene er et must. Innen rimelighetens grenser så klart. :-)''

Hva er imøtekommenhet for deg? Du kan jo ikke spise brødet uansett om de har glutenfritt eller ikke pga fjelen. Dobbel porsjon salat? Det er salaten som koster, ikke brødet.

Dersom du må gå på spisesteder hvor salat er det eneste glutenfrie alternativet holder jeg fast på at du kan ta med et par medbrakte brødskiver og forklare situasjonen. Blir jo litt nysgjerrig på hva slags steder du MÅ spise. Dersom dette stedet ikke kan tilrettelegge for deg i forhold til dine forventninger hvorfor kan du ikke dra et annet sted? Har en venninne med glutenallergi og det er sjelden noe problem å finne noe glutenfritt på menyen.

''Blir jo litt nysgjerrig på hva slags steder du MÅ spise.''

Ja, jeg skjønner at dette var frykteliog komplisert. Som jeg skriver til høstløv, det er nå engang slik at jeg også iblant bare MÅ ha mat, og det skjer at jeg dessverre glemmer igjen lunsjen min på kjøkkenbenken. Så da MÅ jeg iblant spise, og det er ikke alltid det passer å dra et annet sted. Sånn ER det bare.

Skrevet

Jeg svarte på forskjellen mellom det å la det jeg ikke liker *ligge igjen på tallerkenen*, kontra å på forhånd be dem lage retten *uten*.

Det var ikke lett å skjønne, men jeg har flere ganger bedt om "voksen-hamburger" til junior uten salat og dressing, og vi har alltid betalt full pris...

Gjest glutenallergi
Skrevet

Det var ikke lett å skjønne, men jeg har flere ganger bedt om "voksen-hamburger" til junior uten salat og dressing, og vi har alltid betalt full pris...

Ja, og om du betaler og ikke har noen motforestillinger mot det, så er det vel ikke noe problem.

Gjest kinelle
Skrevet

''Blir jo litt nysgjerrig på hva slags steder du MÅ spise.''

Ja, jeg skjønner at dette var frykteliog komplisert. Som jeg skriver til høstløv, det er nå engang slik at jeg også iblant bare MÅ ha mat, og det skjer at jeg dessverre glemmer igjen lunsjen min på kjøkkenbenken. Så da MÅ jeg iblant spise, og det er ikke alltid det passer å dra et annet sted. Sånn ER det bare.

''Ja, jeg skjønner at dette var frykteliog komplisert. Som jeg skriver til høstløv, det er nå engang slik at jeg også iblant bare MÅ ha mat, og det skjer at jeg dessverre glemmer igjen lunsjen min på kjøkkenbenken. Så da MÅ jeg iblant spise, og det er ikke alltid det passer å dra et annet sted. Sånn ER det bare.''

Det kompliserte er ikke at du også MÅ ha mat, men hva du forventer av spisestedet. Forstår fremdeles ikke hva du mente med at du skrev på generelt grunnlag, eller hva du forventer av imøtekommenhet på et spisested.

Gjest glutenallergi
Skrevet

''Ja, jeg skjønner at dette var frykteliog komplisert. Som jeg skriver til høstløv, det er nå engang slik at jeg også iblant bare MÅ ha mat, og det skjer at jeg dessverre glemmer igjen lunsjen min på kjøkkenbenken. Så da MÅ jeg iblant spise, og det er ikke alltid det passer å dra et annet sted. Sånn ER det bare.''

Det kompliserte er ikke at du også MÅ ha mat, men hva du forventer av spisestedet. Forstår fremdeles ikke hva du mente med at du skrev på generelt grunnlag, eller hva du forventer av imøtekommenhet på et spisested.

Du gjør dette fryktelig komplisert for deg selv. Poengene mine står i det første innlegget, så du kan slå deg til ro med det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...