Gå til innhold

Flaut med hjemmesykepleie


Gjest pasienten i tjueåra

Anbefalte innlegg

Gjest pasienten i tjueåra

Jeg har forstått det, og mente på ingen måte at du er senil eller at du ikke har oversikt over hvilke medisiner du skal ta når. Men du spurte om hva multidose er og det er jo en del eldre som får multidose pga senilitet så da kommer det opp på googlesøk.

Det jeg mente var å forklare hva mulitdose var for jeg fikk inntrykk av at du ikke kjente til begrepet. Det jeg også skrev i innlegget var at jeg kjenner flere som selv henter multidose på apoteket, de er langtifra senile men har samme problematikk som deg.

Forsto det da :-)

Legen min er veldig opptatt av at jeg skal ta medisinene mine....

Moralpreken hver gang jeg ser han... Men samme hvor mange sykepleiere som er her... Jeg kunne ha latt være å ta den om jeg ville.

Jeg tar ikke truxalen hver kveld.... den skal liksom være beroligende, men jeg synes det er bortkastet å ta beroligendes når jeg er rolig og i fin form :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Adriana

    14

  • Sør

    5

  • frosken

    5

  • Nils Håvard Dahl, psykiater

    2

Mest aktive i denne tråden

Gjest kinelle

Forsto det da :-)

Legen min er veldig opptatt av at jeg skal ta medisinene mine....

Moralpreken hver gang jeg ser han... Men samme hvor mange sykepleiere som er her... Jeg kunne ha latt være å ta den om jeg ville.

Jeg tar ikke truxalen hver kveld.... den skal liksom være beroligende, men jeg synes det er bortkastet å ta beroligendes når jeg er rolig og i fin form :-/

Hvis de ikke ser på at du tar dem kan jeg ikke skjønne at det ikke er mulig at du selv henter medisinene et sted. Legen kan jo også ta hyppige bldoprøver som viser om du tar medisinene eller ikke. Hva med å foreslå jevnlige blodprøver for legen din så får han sjekket at du faktisk tar medisinene? Og at du til gjengjeld kan få for feks en uke ad gangen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pasienten i tjueåra

Hvis de ikke ser på at du tar dem kan jeg ikke skjønne at det ikke er mulig at du selv henter medisinene et sted. Legen kan jo også ta hyppige bldoprøver som viser om du tar medisinene eller ikke. Hva med å foreslå jevnlige blodprøver for legen din så får han sjekket at du faktisk tar medisinene? Og at du til gjengjeld kan få for feks en uke ad gangen?

Skal foreslå det neste gang...., Jeg svarer ærlig når han spør om medisinbruken. Ser ingen grunn til å lyve....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hvorforiallverdensvarerjegegentlig

Jeg får medisin i dosett fra hjemmesykepleien hver uke.

De er rimelig diskrèt her, vanlig klær ol.

Det jeg ikke synes veldig om er at det er mange forskjellige personer fra uke til uke (jeg har to timer/uka-vedtak også)

Da disse i "mitt team" ikke er på jobb kommer det andre, men de vil ikke jeg ha inn i hus- dette er en seksmannsbolig, alle samme inngang.

Noen av disse fra kommunen bærer dosetten i hånda - prøver ikke skjule den engang noe de visstnok er pålagt - i alle fall her jeg bor.

Håper dere finner en løsning da, men jeg skjønner egentlig at du trenger dem 3 ganger i uka. Du samler opp truxal og har impulsive hendelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje kan denne ordningen være med på å motivere deg til å ta mer ansvar selv og ikke utagere ved behov?

Synes det er forståelig at du ønsker deg ut av denne løsningen, men den er jo en ganske logisk konsekvens av valg du selv har tatt mange ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje kan denne ordningen være med på å motivere deg til å ta mer ansvar selv og ikke utagere ved behov?

Synes det er forståelig at du ønsker deg ut av denne løsningen, men den er jo en ganske logisk konsekvens av valg du selv har tatt mange ganger.

Så du mener at et slikt tiltak er en passe avstraffelse?

Jeg tror ikke at du hjelper trådstarter med denne type utsagn. Det skaper bare mer skam.

Jeg er mer enig med PieLill som forsøker å komme med en mulig løsning enn sånne "bare-skjerp-deg-innlegg" som du kommer med nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så du mener at et slikt tiltak er en passe avstraffelse?

Jeg tror ikke at du hjelper trådstarter med denne type utsagn. Det skaper bare mer skam.

Jeg er mer enig med PieLill som forsøker å komme med en mulig løsning enn sånne "bare-skjerp-deg-innlegg" som du kommer med nå.

Jeg tenker ikke at det skal være en form for avstraffelse, men at det er en naturlig konsekvens av valg trådstarter har gjort i en del krisesituasjoner.

Det forundrer meg av og til at enkelte tenker at de kan gjøre hva som helst uten at det får noen form for konsekvenser i forhold til hvordan man blir behandlet av omgivelsene. Hvis jeg var lege, så hadde jeg ikke ønsket å utstyre en person med medikamenter som gang på gang ble brukt til overdoser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsto det da :-)

Legen min er veldig opptatt av at jeg skal ta medisinene mine....

Moralpreken hver gang jeg ser han... Men samme hvor mange sykepleiere som er her... Jeg kunne ha latt være å ta den om jeg ville.

Jeg tar ikke truxalen hver kveld.... den skal liksom være beroligende, men jeg synes det er bortkastet å ta beroligendes når jeg er rolig og i fin form :-/

Jeg tenker det er bra at ikke hjemmesykepleien går inn i det å kontrollere at du tar pillene dine hver kveld. Hva skulle blitt neste trinn; at du måtte gape opp og vise at du ikke hadde gjemt pillene under tunga?

Den ordningen som legen din har organisert, begrenser sannsynligheten for at du impulsivt hiver innpå mye piller. Hvis du nå skal få tatt alt for mye, så må du samle gjennom lang tid, og det er noe annet en å være svært impulsiv.

Hvis du nå klarer å ta medisiner hver dag slik du skal, og evt. sørger for å ikke samle opp truxalen du ikke tar, så kan dere vel gradvis gå over til litt lengre intervaller mellom hver medisinutdeling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Legen kan helt klart sette dette vilkåret for å skrive ut medisiner til deg.

Siden du er i jobb er du vel mobil. Kanskje du kan hente medisinen tre ggr i uken på hjemmesykepleiens kontor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker ikke at det skal være en form for avstraffelse, men at det er en naturlig konsekvens av valg trådstarter har gjort i en del krisesituasjoner.

Det forundrer meg av og til at enkelte tenker at de kan gjøre hva som helst uten at det får noen form for konsekvenser i forhold til hvordan man blir behandlet av omgivelsene. Hvis jeg var lege, så hadde jeg ikke ønsket å utstyre en person med medikamenter som gang på gang ble brukt til overdoser.

Hadde jeg vært lege så hadde nok jeg også gjort noe for å forebygge at noen tar overdoser gang på gang.

Det er mer måten du skriver det på jeg reagerer på. Det virker som om du mener at trådstarter fortjener det hun nå opplever. Alle fortjener verdighet, selv om man har tatt gjentatte overdoser.

Det beste er kanskje å få hjelp med medisinene en periode, men da bør det oppleves som en hjelp og ikke en straff eller ydmykende behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hadde jeg vært lege så hadde nok jeg også gjort noe for å forebygge at noen tar overdoser gang på gang.

Det er mer måten du skriver det på jeg reagerer på. Det virker som om du mener at trådstarter fortjener det hun nå opplever. Alle fortjener verdighet, selv om man har tatt gjentatte overdoser.

Det beste er kanskje å få hjelp med medisinene en periode, men da bør det oppleves som en hjelp og ikke en straff eller ydmykende behandling.

Jeg støtter frosken i dette. Det er ofte påfallende at de som utagerer gang på gang forventer at det ikke vil føre til reaksjoner (ikke straff!) fra omgivelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært lege så hadde nok jeg også gjort noe for å forebygge at noen tar overdoser gang på gang.

Det er mer måten du skriver det på jeg reagerer på. Det virker som om du mener at trådstarter fortjener det hun nå opplever. Alle fortjener verdighet, selv om man har tatt gjentatte overdoser.

Det beste er kanskje å få hjelp med medisinene en periode, men da bør det oppleves som en hjelp og ikke en straff eller ydmykende behandling.

Så hvordan ville du organisert det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært lege så hadde nok jeg også gjort noe for å forebygge at noen tar overdoser gang på gang.

Det er mer måten du skriver det på jeg reagerer på. Det virker som om du mener at trådstarter fortjener det hun nå opplever. Alle fortjener verdighet, selv om man har tatt gjentatte overdoser.

Det beste er kanskje å få hjelp med medisinene en periode, men da bør det oppleves som en hjelp og ikke en straff eller ydmykende behandling.

''Alle fortjener verdighet''

Hva mener du med verdighet i denne sammenhengen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Alle fortjener verdighet''

Hva mener du med verdighet i denne sammenhengen?

At hun får dra og hente medisinene et annet sted enn at de kommer hjem til henne f.eks.

Jeg har tatt overdoser før jeg også og godtar at dette får en konsekvens, men jeg slipper at hjemmesykepleien kommer på døra mi ved at jeg henter medisinene hos hjemmesykepleien eller på apoteket 1-2 ganger i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvordan ville du organisert det?

Som jeg sa til frosken: At hun får dra og hente medisinene et annet sted enn at de kommer hjem til henne f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At hun får dra og hente medisinene et annet sted enn at de kommer hjem til henne f.eks.

Jeg har tatt overdoser før jeg også og godtar at dette får en konsekvens, men jeg slipper at hjemmesykepleien kommer på døra mi ved at jeg henter medisinene hos hjemmesykepleien eller på apoteket 1-2 ganger i uka.

Enig at det er en ok løsning om hun evt. i stedet selv henter medisinene hos hjemmesyikepleien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg sa til frosken: At hun får dra og hente medisinene et annet sted enn at de kommer hjem til henne f.eks.

Hvis du leser nedenfor, så vil hun ikke det, fordi det er 1,5 mil i hver retning.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter frosken i dette. Det er ofte påfallende at de som utagerer gang på gang forventer at det ikke vil føre til reaksjoner (ikke straff!) fra omgivelsene.

Jeg har også tatt overdoser før og godtar at dette får konsekvenser, men jeg har fått være med på å bestemme litt selv slik at jeg bevarer min verdighet i dette. Jeg går og henter medisiner på apoteket eller hjemmesykepleien 1-2 ganger i uka.

Selv om noe får konsekvenser bør man kunne være med og styre litt selv slik at man ikke sitter igjen og føler seg tråkket på og straffet og føler enda mer skam enn man kanskje allerede gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du leser nedenfor, så vil hun ikke det, fordi det er 1,5 mil i hver retning.

Med vennlig hilsen

2,5 mil faktisk ;-)

Jeg så det og da tenker jeg at det går an å løse det på andre måter. Kanskje møtes på et mer nøytralt sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2,5 mil faktisk ;-)

Jeg så det og da tenker jeg at det går an å løse det på andre måter. Kanskje møtes på et mer nøytralt sted?

Jeg tror ikke det er på grunn av "vond vilje", men jeg tviler på at hjemmesykepleien har noe slikt sted, eller at de skal stå der og vente. Det er liksom grenser for hvor mye man kan forvente.

En annen sak er hvorfor det skal være flaut å få en sykepleier på besøk?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...