Gjest Megler Smekk Skrevet 30. mars 2010 Skrevet 30. mars 2010 *sjokkert* Du mener at det skal være lov - og tilogmed belønnet - å skade noen _kritisk_ for en kriminell handling av denne art - altså innbrudd, tyveri av _ting_? (Om det virkelig var nødverge, at huseier ble truet på livet, stiller det seg jo anderledes, da, men dette vet man jo ikke noe om på dette stadiet.) ''(Om det virkelig var nødverge, at huseier ble truet på livet, stiller det seg jo anderledes, da, men dette vet man jo ikke noe om på dette stadiet.)'' Nettopp, akkurat det vet man ikke før det er for sent. Og da er det bedre å være føre var. Ellers er det du, eller din ektefelle eller barn, som risikerer å få en kniv i ryggen. Om du er så bekymret for innbruddstyvers liv og helse anbefaler jeg at du oppfordrer dem til å slutte å begå innbrudd. 0 Siter
Axcia Skrevet 30. mars 2010 Skrevet 30. mars 2010 ''(Om det virkelig var nødverge, at huseier ble truet på livet, stiller det seg jo anderledes, da, men dette vet man jo ikke noe om på dette stadiet.)'' Nettopp, akkurat det vet man ikke før det er for sent. Og da er det bedre å være føre var. Ellers er det du, eller din ektefelle eller barn, som risikerer å få en kniv i ryggen. Om du er så bekymret for innbruddstyvers liv og helse anbefaler jeg at du oppfordrer dem til å slutte å begå innbrudd. ''Om du er så bekymret for innbruddstyvers liv og helse anbefaler jeg at du oppfordrer dem til å slutte å begå innbrudd.'' *hehe, og plinger på glasset* 0 Siter
Katt-ja Skrevet 30. mars 2010 Skrevet 30. mars 2010 ''Om du er så bekymret for innbruddstyvers liv og helse anbefaler jeg at du oppfordrer dem til å slutte å begå innbrudd.'' *hehe, og plinger på glasset* Dere kan jo selvsagt mene hva dere vil, men slik selvtekt er faktisk ikke lovlig. 0 Siter
Gjest Megler Smekk Skrevet 30. mars 2010 Skrevet 30. mars 2010 Dere kan jo selvsagt mene hva dere vil, men slik selvtekt er faktisk ikke lovlig. Nødverge er ikke ulovlig. Politiet sier i denne saken: "Det er stor sannsynlighet for at siktelsen vil frafalle, fordi mannen har forklart at han handlet i nødverg". 0 Siter
løvinne71 Skrevet 30. mars 2010 Skrevet 30. mars 2010 Blomster! Jeg har ingen sympati med folk som er så frekke at de tillater seg å krenke andres privatliv og eiendom ved å gjøre innbrudd for å stjele. De fortjener så absolutt å få møte sin "overmann" og oppleve den skrekken og ydmykelsen som ofrene ofte føler når man er utsatt for innbrudd. Innbruddstyven hadde kun seg selv å takke for situasjonen han havnet i. En omgang julig var fullt fortjent! 0 Siter
løvinne71 Skrevet 30. mars 2010 Skrevet 30. mars 2010 Dere kan jo selvsagt mene hva dere vil, men slik selvtekt er faktisk ikke lovlig. "Dere kan jo selvsagt mene hva dere vil, men slik selvtekt er faktisk ikke lovlig." Det er ikke lov å begå innbrudd heller. Så innbruddstyven hadde selv skylden for situasjonen han havnet i. Når man overrasker en innbruddstyv i sitt eget hjem, så er det jo liten tvil om at man handler i nødverge. Det er bare sunn fornuft at man, under slike omstendigheter, forsvarer seg og sitt hvis man er istand til det. 0 Siter
Axcia Skrevet 30. mars 2010 Skrevet 30. mars 2010 Dere kan jo selvsagt mene hva dere vil, men slik selvtekt er faktisk ikke lovlig. Du tar faktisk helt feil. Og godt er det! Nødverge er en paragraf i straffeloven. '' § 48. Ingen kan straffes for Handling, som han har foretaget i Nødverge.'' 0 Siter
Axcia Skrevet 30. mars 2010 Skrevet 30. mars 2010 Blomster! Jeg har ingen sympati med folk som er så frekke at de tillater seg å krenke andres privatliv og eiendom ved å gjøre innbrudd for å stjele. De fortjener så absolutt å få møte sin "overmann" og oppleve den skrekken og ydmykelsen som ofrene ofte føler når man er utsatt for innbrudd. Innbruddstyven hadde kun seg selv å takke for situasjonen han havnet i. En omgang julig var fullt fortjent! Signeres. 0 Siter
Axcia Skrevet 30. mars 2010 Skrevet 30. mars 2010 "Dere kan jo selvsagt mene hva dere vil, men slik selvtekt er faktisk ikke lovlig." Det er ikke lov å begå innbrudd heller. Så innbruddstyven hadde selv skylden for situasjonen han havnet i. Når man overrasker en innbruddstyv i sitt eget hjem, så er det jo liten tvil om at man handler i nødverge. Det er bare sunn fornuft at man, under slike omstendigheter, forsvarer seg og sitt hvis man er istand til det. ''Det er ikke lov å begå innbrudd heller. Så innbruddstyven hadde selv skylden for situasjonen han havnet i.'' Godt poeng! Tror ikke Katt-ja tenkte på dette ;-) 0 Siter
EnolaGay Skrevet 30. mars 2010 Skrevet 30. mars 2010 Blomster overrekkes herved for skrekken og ubehaget ved å bli tvunget til å ty til vold. Jeg vil si at en god omgang grusepryl kvalifiserer under "yrkesrisiko" når man velger den type arbeid. Følgelig har man ingen grunn til å klage. På samme måte som når man selv velger å klatre opp i en høyspentmast. 0 Siter
....AV Skrevet 30. mars 2010 Skrevet 30. mars 2010 Han fortjener ikke blomster. Jeg er for at samfunnet straffer, ikke enkeltpersoner. Om han fortjener straff kan jeg ikke uttale meg om med de sparsomme opplysningene jeg har tilgjengelig. Det overlater jeg til rettssystemet. 0 Siter
Axcia Skrevet 30. mars 2010 Skrevet 30. mars 2010 Blomster overrekkes herved for skrekken og ubehaget ved å bli tvunget til å ty til vold. Jeg vil si at en god omgang grusepryl kvalifiserer under "yrkesrisiko" når man velger den type arbeid. Følgelig har man ingen grunn til å klage. På samme måte som når man selv velger å klatre opp i en høyspentmast. Beste innlegg så langt ;-) "yrkesrisiko" - hehe, godt sagt! :-D 0 Siter
Gjest Megler Smekk Skrevet 30. mars 2010 Skrevet 30. mars 2010 Han fortjener ikke blomster. Jeg er for at samfunnet straffer, ikke enkeltpersoner. Om han fortjener straff kan jeg ikke uttale meg om med de sparsomme opplysningene jeg har tilgjengelig. Det overlater jeg til rettssystemet. Hva mener du mannen skulle gjort da? Dette var langt ute på bondelandet hvor det kan ta lang lang tid før politiet kommer. Skulle han satt seg ned med en røyk mens han så på tyven tømme huset? 0 Siter
Katt-ja Skrevet 30. mars 2010 Skrevet 30. mars 2010 Du tar faktisk helt feil. Og godt er det! Nødverge er en paragraf i straffeloven. '' § 48. Ingen kan straffes for Handling, som han har foretaget i Nødverge.'' Jeg sa at selvtekt ikke er lovlig. Hvis det er nødverge er det pr. def. ikke selvtekt... 0 Siter
Katt-ja Skrevet 30. mars 2010 Skrevet 30. mars 2010 ''Det er ikke lov å begå innbrudd heller. Så innbruddstyven hadde selv skylden for situasjonen han havnet i.'' Godt poeng! Tror ikke Katt-ja tenkte på dette ;-) ''Godt poeng! Tror ikke Katt-ja tenkte på dette ;-)'' Å, neeeiii, det jeg tenkte jeg ikke på altså... Særlig. 0 Siter
Gjest Melis34 Skrevet 30. mars 2010 Skrevet 30. mars 2010 Nå virket ikke linken,men selvsagt skal han ha blomster!!! Hadde noen prøvd seg på noe her,skulle jeg da gjort alt i min makt å få gitt den jævelen,juling!!! 0 Siter
Gjest Megler Smekk Skrevet 30. mars 2010 Skrevet 30. mars 2010 Nå virket ikke linken,men selvsagt skal han ha blomster!!! Hadde noen prøvd seg på noe her,skulle jeg da gjort alt i min makt å få gitt den jævelen,juling!!! Denne skulle virke: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostafjells/buskerud/1.7060339 Og her er en annen link: http://dt.no/nyheter/kritisk-for-innbruddstyv-1.5102277 "Etter det Drammens Tidende erfarer skal innbruddstyven ha vært bevæpnet med både kniv og balltre." 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 30. mars 2010 Skrevet 30. mars 2010 Jepp. Jeg synes man skal kunne forsvare egen eiendom og evt. familie ja. Politiet kommer jo ikke allikevel. Hehe, jeg skal vedde på at hvis du hadde bodd i USA, hadde du vært NRA-medlem. ;p 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 30. mars 2010 Skrevet 30. mars 2010 Blomster overrekkes herved for skrekken og ubehaget ved å bli tvunget til å ty til vold. Jeg vil si at en god omgang grusepryl kvalifiserer under "yrkesrisiko" når man velger den type arbeid. Følgelig har man ingen grunn til å klage. På samme måte som når man selv velger å klatre opp i en høyspentmast. ''Jeg vil si at en god omgang grusepryl kvalifiserer under "yrkesrisiko" når man velger den type arbeid. '' Hehe! 0 Siter
Gjest fattigmor Skrevet 30. mars 2010 Skrevet 30. mars 2010 Min Nevø, som kom en fortvilet Dame til hjelp...som fikk juling på offentlig gate av typen sin, måtte erstatte en Tann på Bøllen,som han hadde gitt en midt i fleisen! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.