Gå til innhold

Huseier prylte innbruddstyv

Anbefalte innlegg

Gjest Megler Smekk
Skrevet

*sjokkert*

Du mener at det skal være lov - og tilogmed belønnet - å skade noen _kritisk_ for en kriminell handling av denne art - altså innbrudd, tyveri av _ting_?

(Om det virkelig var nødverge, at huseier ble truet på livet, stiller det seg jo anderledes, da, men dette vet man jo ikke noe om på dette stadiet.)

''(Om det virkelig var nødverge, at huseier ble truet på livet, stiller det seg jo anderledes, da, men dette vet man jo ikke noe om på dette stadiet.)''

Nettopp, akkurat det vet man ikke før det er for sent. Og da er det bedre å være føre var. Ellers er det du, eller din ektefelle eller barn, som risikerer å få en kniv i ryggen.

Om du er så bekymret for innbruddstyvers liv og helse anbefaler jeg at du oppfordrer dem til å slutte å begå innbrudd.

Fortsetter under...

• Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Katt-ja

10

• Axcia

7

• Lillemus

5

• løvinne71

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

''(Om det virkelig var nødverge, at huseier ble truet på livet, stiller det seg jo anderledes, da, men dette vet man jo ikke noe om på dette stadiet.)''

Nettopp, akkurat det vet man ikke før det er for sent. Og da er det bedre å være føre var. Ellers er det du, eller din ektefelle eller barn, som risikerer å få en kniv i ryggen.

Om du er så bekymret for innbruddstyvers liv og helse anbefaler jeg at du oppfordrer dem til å slutte å begå innbrudd.

''Om du er så bekymret for innbruddstyvers liv og helse anbefaler jeg at du oppfordrer dem til å slutte å begå innbrudd.''

*hehe, og plinger på glasset*

Skrevet

''Om du er så bekymret for innbruddstyvers liv og helse anbefaler jeg at du oppfordrer dem til å slutte å begå innbrudd.''

*hehe, og plinger på glasset*

Dere kan jo selvsagt mene hva dere vil, men slik selvtekt er faktisk ikke lovlig.

Gjest Megler Smekk
Skrevet

Dere kan jo selvsagt mene hva dere vil, men slik selvtekt er faktisk ikke lovlig.

Nødverge er ikke ulovlig.

Politiet sier i denne saken: "Det er stor sannsynlighet for at siktelsen vil frafalle, fordi mannen har forklart at han handlet i nødverg".

Skrevet

Blomster!

Jeg har ingen sympati med folk som er så frekke at de tillater seg å krenke andres privatliv og eiendom ved å gjøre innbrudd for å stjele.

De fortjener så absolutt å få møte sin "overmann" og oppleve den skrekken og ydmykelsen som ofrene ofte føler når man er utsatt for innbrudd.

Innbruddstyven hadde kun seg selv å takke for situasjonen han havnet i.

En omgang julig var fullt fortjent!

Skrevet

"Dere kan jo selvsagt mene hva dere vil, men slik selvtekt er faktisk ikke lovlig."

Det er ikke lov å begå innbrudd heller. Så innbruddstyven hadde selv skylden for situasjonen han havnet i.

Når man overrasker en innbruddstyv i sitt eget hjem, så er det jo liten tvil om at man handler i nødverge.

Det er bare sunn fornuft at man, under slike omstendigheter, forsvarer seg og sitt hvis man er istand til det.

Annonse

Skrevet

Du tar faktisk helt feil. Og godt er det! Nødverge er en paragraf i straffeloven.

'' § 48. Ingen kan straffes for Handling, som han har foretaget i Nødverge.''

Skrevet

Blomster!

Jeg har ingen sympati med folk som er så frekke at de tillater seg å krenke andres privatliv og eiendom ved å gjøre innbrudd for å stjele.

De fortjener så absolutt å få møte sin "overmann" og oppleve den skrekken og ydmykelsen som ofrene ofte føler når man er utsatt for innbrudd.

Innbruddstyven hadde kun seg selv å takke for situasjonen han havnet i.

En omgang julig var fullt fortjent!

Signeres.

Skrevet

"Dere kan jo selvsagt mene hva dere vil, men slik selvtekt er faktisk ikke lovlig."

Det er ikke lov å begå innbrudd heller. Så innbruddstyven hadde selv skylden for situasjonen han havnet i.

Når man overrasker en innbruddstyv i sitt eget hjem, så er det jo liten tvil om at man handler i nødverge.

Det er bare sunn fornuft at man, under slike omstendigheter, forsvarer seg og sitt hvis man er istand til det.

''Det er ikke lov å begå innbrudd heller. Så innbruddstyven hadde selv skylden for situasjonen han havnet i.''

Godt poeng! Tror ikke Katt-ja tenkte på dette ;-)

Skrevet

Blomster overrekkes herved for skrekken og ubehaget ved å bli tvunget til å ty til vold.

Jeg vil si at en god omgang grusepryl kvalifiserer under "yrkesrisiko" når man velger den type arbeid. Følgelig har man ingen grunn til å klage. På samme måte som når man selv velger å klatre opp i en høyspentmast.

Skrevet

Han fortjener ikke blomster. Jeg er for at samfunnet straffer, ikke enkeltpersoner.

Om han fortjener straff kan jeg ikke uttale meg om med de sparsomme opplysningene jeg har tilgjengelig. Det overlater jeg til rettssystemet.

Skrevet

Blomster overrekkes herved for skrekken og ubehaget ved å bli tvunget til å ty til vold.

Jeg vil si at en god omgang grusepryl kvalifiserer under "yrkesrisiko" når man velger den type arbeid. Følgelig har man ingen grunn til å klage. På samme måte som når man selv velger å klatre opp i en høyspentmast.

Beste innlegg så langt ;-) "yrkesrisiko" - hehe, godt sagt! :-D

Gjest Megler Smekk
Skrevet

Han fortjener ikke blomster. Jeg er for at samfunnet straffer, ikke enkeltpersoner.

Om han fortjener straff kan jeg ikke uttale meg om med de sparsomme opplysningene jeg har tilgjengelig. Det overlater jeg til rettssystemet.

Hva mener du mannen skulle gjort da? Dette var langt ute på bondelandet hvor det kan ta lang lang tid før politiet kommer. Skulle han satt seg ned med en røyk mens han så på tyven tømme huset?

Annonse

Skrevet

Du tar faktisk helt feil. Og godt er det! Nødverge er en paragraf i straffeloven.

'' § 48. Ingen kan straffes for Handling, som han har foretaget i Nødverge.''

Jeg sa at selvtekt ikke er lovlig. Hvis det er nødverge er det pr. def. ikke selvtekt...

Skrevet

''Det er ikke lov å begå innbrudd heller. Så innbruddstyven hadde selv skylden for situasjonen han havnet i.''

Godt poeng! Tror ikke Katt-ja tenkte på dette ;-)

''Godt poeng! Tror ikke Katt-ja tenkte på dette ;-)''

Å, neeeiii, det jeg tenkte jeg ikke på altså... Særlig.

Gjest Melis34
Skrevet

Nå virket ikke linken,men selvsagt skal han ha blomster!!!

Hadde noen prøvd seg på noe her,skulle jeg da gjort alt i min makt å få gitt den jævelen,juling!!!

Gjest Megler Smekk
Skrevet

Nå virket ikke linken,men selvsagt skal han ha blomster!!!

Hadde noen prøvd seg på noe her,skulle jeg da gjort alt i min makt å få gitt den jævelen,juling!!!

Denne skulle virke: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostafjells/buskerud/1.7060339

Og her er en annen link: http://dt.no/nyheter/kritisk-for-innbruddstyv-1.5102277

"Etter det Drammens Tidende erfarer skal innbruddstyven ha vært bevæpnet med både kniv og balltre."

Mrs. Wallace
Skrevet

Jepp. Jeg synes man skal kunne forsvare egen eiendom og evt. familie ja. Politiet kommer jo ikke allikevel.

Hehe, jeg skal vedde på at hvis du hadde bodd i USA, hadde du vært NRA-medlem.

;p

Mrs. Wallace
Skrevet

''Jeg vil si at en god omgang grusepryl kvalifiserer under "yrkesrisiko" når man velger den type arbeid. ''

Hehe!

Gjest fattigmor
Skrevet

Min Nevø, som kom en fortvilet Dame til hjelp...som fikk juling på offentlig gate av typen sin, måtte erstatte en Tann på Bøllen,som han hadde gitt en midt i fleisen!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...