Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fast, når det er mulig, pensjonssparing, fond?

Gjennomsnittsnordmannen skal visstnok ha et par hundre tusen på bok og 100000 i fond. Stemmer dette med dere?

Vi forsøker å legge til side 5000 kr/mnd, men det butter av og til. Spesiellt de tre første månedene i året. Sparekontoen står i ca 150000 og nick jr. har spart ca 30000 av barnetrygda. Han er 7.

Vi har en del investert i forskjellige produkter ved siden av, med varierede hell, men de går hyggelig bra nå for tiden. Vi sparer ikke i fond.

• Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• tusseline

7

• nick

7

• cathlin

4

• EnolaGay

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest Elextra
Skrevet

Sparer ved å nedbetale gjeld.

Synes det er underlig at folk sparer på sparekonto om de samtidig har gjeld. Da tenker jeg selvfølgelig på sparing utover et buffer man trenger.

Gjest Dolores77
Skrevet

Gjennomsnittsnordmannen syns jeg virker som maks har 50000 på bok....

jeg og mannen min har hver rundt 110000, så vi har over 200000, pluss halve huset er nedbetalt, bilene har vi aldri hatt lån på, der har vi brukt av sparepenger (så vi kunne hatt enda mer på bok).

Skrevet

Sparer ved å nedbetale gjeld.

Synes det er underlig at folk sparer på sparekonto om de samtidig har gjeld. Da tenker jeg selvfølgelig på sparing utover et buffer man trenger.

Det har du selvfølgelig rett i, men bankpengene er nødpenger/penger til ditt og datt. Hvitevarer, møbler, utbedringer utendørs, etc. Det koster litt å ha de tilgjengelig, men det er ikke de store summene vi snakker om.

nick jr. sine penger har jeg ikke tenkt så mye over. Foreløpig så skal de ikke investeres.

Gjest Elextra
Skrevet

Det har du selvfølgelig rett i, men bankpengene er nødpenger/penger til ditt og datt. Hvitevarer, møbler, utbedringer utendørs, etc. Det koster litt å ha de tilgjengelig, men det er ikke de store summene vi snakker om.

nick jr. sine penger har jeg ikke tenkt så mye over. Foreløpig så skal de ikke investeres.

Ja, som jeg også sier i svaret mitt er det greit å spare til et slikt buffer, men utover det er det bedre å betale gjeld.

Lånet vårt er dessuten boligkreditt, så om vi får uforutsette store utgifter er det ikke noe problem å øke gjelden igjen. Det er mye mer økonomisk å spare på denne måten enn å ha pengene på separat sparekonto.

Vi sparer ikke til barna. De har sine konti hvor de har pengegaver etc., men utover det synes jeg det er greit at de ikke har store beløp på konto. Som kjent kan slike beløp begrense mulighetene for studielån/stipend når den tid kommer, og jeg ser også for meg potensielle krangler om bruken av pengene.

Om vi en gang skulle ønske å hjelpe dem med å finansiere bolig eller annet regner jeg med vi kan gjøre de da.

Skrevet

Ja, som jeg også sier i svaret mitt er det greit å spare til et slikt buffer, men utover det er det bedre å betale gjeld.

Lånet vårt er dessuten boligkreditt, så om vi får uforutsette store utgifter er det ikke noe problem å øke gjelden igjen. Det er mye mer økonomisk å spare på denne måten enn å ha pengene på separat sparekonto.

Vi sparer ikke til barna. De har sine konti hvor de har pengegaver etc., men utover det synes jeg det er greit at de ikke har store beløp på konto. Som kjent kan slike beløp begrense mulighetene for studielån/stipend når den tid kommer, og jeg ser også for meg potensielle krangler om bruken av pengene.

Om vi en gang skulle ønske å hjelpe dem med å finansiere bolig eller annet regner jeg med vi kan gjøre de da.

Der lettet du min samvittighet som mor noen kilo! Jeg har ikke tenkt over at sparebeløp kan ødelegge sjansen for studielån/stipend.

Mine har heller ikke store summer, jeg tenker at dersom det står litt der til de skal ha sertifikat, så har vi gjort en god nok jobb.

Gjest om 12 år
Skrevet

Der lettet du min samvittighet som mor noen kilo! Jeg har ikke tenkt over at sparebeløp kan ødelegge sjansen for studielån/stipend.

Mine har heller ikke store summer, jeg tenker at dersom det står litt der til de skal ha sertifikat, så har vi gjort en god nok jobb.

Mitt mål er en fin komfirmasjonsgave og bunad til datteren når hun komfirmeres.

Skrevet

Jr sine penger står på min konto, så de kommer ikke til å ødelegge noe som helst.

Jeg hadde et sånt kredittlån/flexilån helt til jeg oppdaget at det som tilsynelatende var billig med lav rente, var et lån med en rentetrapp som slo inn når man brukte over 80 % av kreditten. Siden lånets størrelse = det jeg trengte for huset, så ble det plutselig (og det "glemte" banken å fortelle) mye dyrere enn forventet.

Nå betaler jeg en fast sum på lånet som ikke varierer med renta. Summen ligger nesten 4000 over det jeg egentlig skal betale, så det blir en sparing det også. Dette er smart å gjøre nå når renta er lav og muligheten for å betale ned (i motsetning til å betale renter) på lånet er god.

Skrevet

Jeg sparer de månendene jeg kan, kommer an på hvor mye jeg må bruke på bursdager eller andre opplevelser.. setter av ca. 1000 - 2000 i mnd. Poden på 4,5 har 22 000,- på sparekonto.

Jeg har ikke noe bufferkonto nå, siden vi brukte 200 000,- hver av oss til total rehabilitering av leiligheten vi kjøpte i fjor..

For øyeblikket sparer jeg til bryllup neste år. :o) Men det ser ut til at det kommer et nytt familiemedlem i november, så det er alltid noe å bruke penga på.. :o)

Jeg har pleid å ha minst en mnd.lønn i hvert fall som buffer, tilfelle rottefelle.. De penga jeg brukte på opppussing hadde jeg på BSU og oppspart på kapitalkonto. så da ble alt tømt. Så synes egentlig jeg er flink til å spare, liker ikke bruke penger jeg ikke har. :)

Skrevet

Vi sparer både i fond og på konto; de som er på konto brukes med ujevne mellomrom, siden vi har nybygget hus og fortsatt er i oppjusteringsperioden. :-) Nå er det i hovedsak uteområdet som det styres med, og da hiver man i grunnen ut relativt store summer i slengen.

Normalt har vi en buffer på 50-80 000,- på konto, og fondene er vel verdt ca 200 000,-.

Ungene har kontoer i våre navn, med ca 10 000,- hver. Det er oppsparte gaver og slikt, barnetrygden havner på vår konto.

Skrevet

Jepp, sparer fast til både meg og jr. hver måned. Jeg har vel et par hundre tusen nå både på bok og i fond, jr nesten hundretusen.

Skrevet

Du skrev:

"Ja, som jeg også sier i svaret mitt er det greit å spare til et slikt buffer, men utover det er det bedre å betale gjeld."

Lånet vårt er dessuten boligkreditt, så om vi får uforutsette store utgifter er det ikke noe problem å øke gjelden igjen. Det er mye mer økonomisk å spare på denne måten enn å ha pengene på separat sparekonto."

Hva baserer du dette på - at det er bedre å nedbetale gjeld enn å spare?

Sånn jeg ser det, så kommer dette an på flere ting. Det ene kan være hvor mye gjeld man har totalt, og i forhold til boligverdien, mao. gjeldsbyrden. En annen ting kan være personlige preferanser. Man vil rett og slett ha et visst gjeldsnivå og heller være mer fristilt økonomisk ved å ha større summer disponibelt på bank eller i fond. Så her er det ikke noe fasitsvar.

Du skrev:

"Vi sparer ikke til barna. De har sine konti hvor de har pengegaver etc., men utover det synes jeg det er greit at de ikke har store beløp på konto. Som kjent kan slike beløp begrense mulighetene for studielån/stipend når den tid kommer, og jeg ser også for meg potensielle krangler om bruken av pengene."

Dette kan man veldig enkelt løse ved å a) enten spare i foreldrene sitt navn B) spare i barna sitt navn, men sørge for å overføre sparepengene til foreldrene før barna blir 18 hvis man ønsker det.

Gjest harikkenickfortiden
Skrevet

Jepp, sparer fast til både meg og jr. hver måned. Jeg har vel et par hundre tusen nå både på bok og i fond, jr nesten hundretusen.

du vet at hvis barnet ditt er under 18, og har over 75000, så skal det utnevnes formynder?

Skrevet

Vi har endel spart i diverse fond og noe i aksjer. Ellers har vi en felles låne/sparekonto. Det vi sparer går inn på den kontoen, og om vi trenger penger, så kan vi låne derfra - veldig kjekt.

Gjest spare spare spare
Skrevet

Vi sparer hver måned, ikke moe fast beløp, men det vi får til overs. Vi er bevisste på ikke å bruke fler penger enn vi får inn hver måned.

Vi er gjeldfrie og har enebolig, 2 biler og campingvogn, samt 400.000 i banken.

Skrevet

Jeg tror nick jr. er rikere som 7 åringer en det jeg noen gang kommer til å bli.

Vil dere adoptere meg?

candyqueen_83
Skrevet

Jeg sparer ca 1500 pr mnd til BSU, resten betaler jeg inn i desember. (20 000 pr år ). Overfører litt til sparekonto, hvis jeg har igjen noe når jeg får ny lønning.

Har ca 370 000 på vanlig sparing, og litt over 100 000 på BSU. Ingenting i fond.

Skrevet

du vet at hvis barnet ditt er under 18, og har over 75000, så skal det utnevnes formynder?

Jadda :)

Skrevet

Det blir ikke så veldig mye sparing på meg i mnd i og med at jeg er lærling enda, men det blir alltid penger igjen fra forrige lønning :)

Har bare sparekonto, og der har jeg ca 300 000...

Skrevet

Nei

Vi lever fra måned til måned. Sparer ved å betale ned gjeld.

Burde spare,men liker reiser som gir barna (og oss) opplevelser.

Vi burde spare inn på mye. Gubben har dyr hobby, og jeg liker klær. Ungene får det de ønsker seg, men det er faktisk ikke så mye. Vet mange familier med dårligere råd enn oss, der ungene har mye mere leker og elektronikk/spill enn våre barn.

Hvis noe skulle skje, har vi en eiendom vi kan selge, så vi mister ikke huset vi bor i hvis en av oss blir arbeidsledige. Vi er også veldig godt forsikret.

Så jeg er nok ingen typisk Doler... Kredittkort har jeg også he he..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...