Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest dolberta
Skrevet

Nei

Vi lever fra måned til måned. Sparer ved å betale ned gjeld.

Burde spare,men liker reiser som gir barna (og oss) opplevelser.

Vi burde spare inn på mye. Gubben har dyr hobby, og jeg liker klær. Ungene får det de ønsker seg, men det er faktisk ikke så mye. Vet mange familier med dårligere råd enn oss, der ungene har mye mere leker og elektronikk/spill enn våre barn.

Hvis noe skulle skje, har vi en eiendom vi kan selge, så vi mister ikke huset vi bor i hvis en av oss blir arbeidsledige. Vi er også veldig godt forsikret.

Så jeg er nok ingen typisk Doler... Kredittkort har jeg også he he..

Me like You! :)

• Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• tusseline

7

• nick

7

• cathlin

4

• EnolaGay

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest Elextra
Skrevet

Du skrev:

"Ja, som jeg også sier i svaret mitt er det greit å spare til et slikt buffer, men utover det er det bedre å betale gjeld."

Lånet vårt er dessuten boligkreditt, så om vi får uforutsette store utgifter er det ikke noe problem å øke gjelden igjen. Det er mye mer økonomisk å spare på denne måten enn å ha pengene på separat sparekonto."

Hva baserer du dette på - at det er bedre å nedbetale gjeld enn å spare?

Sånn jeg ser det, så kommer dette an på flere ting. Det ene kan være hvor mye gjeld man har totalt, og i forhold til boligverdien, mao. gjeldsbyrden. En annen ting kan være personlige preferanser. Man vil rett og slett ha et visst gjeldsnivå og heller være mer fristilt økonomisk ved å ha større summer disponibelt på bank eller i fond. Så her er det ikke noe fasitsvar.

Du skrev:

"Vi sparer ikke til barna. De har sine konti hvor de har pengegaver etc., men utover det synes jeg det er greit at de ikke har store beløp på konto. Som kjent kan slike beløp begrense mulighetene for studielån/stipend når den tid kommer, og jeg ser også for meg potensielle krangler om bruken av pengene."

Dette kan man veldig enkelt løse ved å a) enten spare i foreldrene sitt navn B) spare i barna sitt navn, men sørge for å overføre sparepengene til foreldrene før barna blir 18 hvis man ønsker det.

''Hva baserer du dette på - at det er bedre å nedbetale gjeld enn å spare?''

Det vil alltid være høyere rente på lån enn på innskudd, ergo er det økomisk lønnsomt å begrense lån fremfor å spare i bank.

''Du skrev: "Vi sparer ikke til barna. De har sine konti hvor de har pengegaver etc., men utover det synes jeg det er greit at de ikke har store beløp på konto. Som kjent kan slike beløp begrense mulighetene for studielån/stipend når den tid kommer, og jeg ser også for meg potensielle krangler om bruken av pengene."

Dette kan man veldig enkelt løse ved å a) enten spare i foreldrene sitt navn B) spare i barna sitt navn, men sørge for å overføre sparepengene til foreldrene før barna blir 18 hvis man ønsker det.''

Jeg føler ikke behov for å spare til barna, jeg synes de skal lære seg å tjene penger selv. Kommer likevel muligens til å hjelpe dem noe med bolig, men da først ved kjøp.

Skrevet

''Vi forsøker å legge til side 5000 kr/mnd, men det butter av og til. ''

*ler så jeg griner* Kødder du?

Jeg har riktignok alltid penger igjen på kontoen når neste lønn kommer, men det er ikke alltid det er et firesifret beløp nei.

Men jeg har veldig lite i huslån nå så det er ikke noe problem å låne opp litt mer dersom jeg skulle trenge en slant som er mer enn jeg har på konto. Har noen kroner, men laaaaangt unna det du anslår.

Skrevet

Vi har vel ca to månedslønninger stående på konto i tilfelle det dukker opp uforutsette ting. Ellers sparer vi ved å nedbetale gjeld. Ungene har hver sin konto der besteforeldrene (hans foreldre) setter inn et lite beløp hver måned. Mine foreldre står for barneforsikring. Vi sparer ellers ikke til ungene.

Skrevet

''Hva baserer du dette på - at det er bedre å nedbetale gjeld enn å spare?''

Det vil alltid være høyere rente på lån enn på innskudd, ergo er det økomisk lønnsomt å begrense lån fremfor å spare i bank.

''Du skrev: "Vi sparer ikke til barna. De har sine konti hvor de har pengegaver etc., men utover det synes jeg det er greit at de ikke har store beløp på konto. Som kjent kan slike beløp begrense mulighetene for studielån/stipend når den tid kommer, og jeg ser også for meg potensielle krangler om bruken av pengene."

Dette kan man veldig enkelt løse ved å a) enten spare i foreldrene sitt navn B) spare i barna sitt navn, men sørge for å overføre sparepengene til foreldrene før barna blir 18 hvis man ønsker det.''

Jeg føler ikke behov for å spare til barna, jeg synes de skal lære seg å tjene penger selv. Kommer likevel muligens til å hjelpe dem noe med bolig, men da først ved kjøp.

Nå svarte du egentlig ikke på mine argumenter ift. dine tidligere påstander, men det er greit ;)

Gjest Elextra
Skrevet

Nå svarte du egentlig ikke på mine argumenter ift. dine tidligere påstander, men det er greit ;)

''Nå svarte du egentlig ikke på mine argumenter ift. dine tidligere påstander''

Nå skjønner jeg ikke hva du mener.

Gjest hindøya
Skrevet

Mitt mål er en fin komfirmasjonsgave og bunad til datteren når hun komfirmeres.

Bunad er en kjempefin gave. Jeg fikk det til min konfirmasjon. Selv om det kanskje virker kjedelig så er det bunaden jeg sitter igjen med. Pengene er brukt opp på tull og smykkene er mistet, gammeldagse osv..

Skrevet

Jeg tror nick jr. er rikere som 7 åringer en det jeg noen gang kommer til å bli.

Vil dere adoptere meg?

Det kommer an på. Hva er skostørrelsen din?

Skrevet

Det kommer an på. Hva er skostørrelsen din?

37,5. Hvor mye får jeg for den?

Skrevet

''Nå svarte du egentlig ikke på mine argumenter ift. dine tidligere påstander''

Nå skjønner jeg ikke hva du mener.

Det jeg mener om temaet står i mitt tidligere innlegg. Jeg mener jeg der tilbakeviste påstanden din om at det eneste lure (eller "rette") er å nedbetale gjeld framfor å spare, samt påstanden om at det ikke var lurt å spare til barna.

Skrevet

Sambo sparer til pensjon, i tillegg har han en livsforsikring gjennom jobben slik at vi faar en utbetaling om han skulle falle fra.

Vi har ikke vaert i en posisjon til aa spare noe saerlig, men proever aa sette av noen tusen naa og da til litt stoerre innkjoep. Vi trenger fremdeles handle inn en del moebler og slikt. Vi proever aa ha en buffer paa ca. 10 000, som dekker store stroemregninger, vannregninger osv som kanskje kommer overraskende paa oss. Denne bufferen skal oekes etterhvert.

Guttungen har kun noen faa tusen i fond og det blir neppe mer med det foerste.

Gjest Elextra
Skrevet

Det jeg mener om temaet står i mitt tidligere innlegg. Jeg mener jeg der tilbakeviste påstanden din om at det eneste lure (eller "rette") er å nedbetale gjeld framfor å spare, samt påstanden om at det ikke var lurt å spare til barna.

''Jeg mener jeg der tilbakeviste påstanden din om at det eneste lure (eller "rette") er å nedbetale gjeld framfor å spare, samt påstanden om at det ikke var lurt å spare til barna.''

Tilbakeviste? Hehe, deg om det.

Skrevet

Jeg har omlag 200' på bok og jr ca 50'. Jeg investerer 1000,- i fond hver måned, og og har kjøpt litt aksjer. Har bare 800' i boliggjeld, og det er alt for lite i forhold til inntekt - det er ikke lønnsomt for oss å spare ved å betale ned gjeld. Her i huset snakker vi derimot om å kjøpe noe nytt og større for å unngå å betale så mye i skatt som vi gjør pr. i dag, eller kjøpe noe og leie ut.

Skrevet

''Jeg mener jeg der tilbakeviste påstanden din om at det eneste lure (eller "rette") er å nedbetale gjeld framfor å spare, samt påstanden om at det ikke var lurt å spare til barna.''

Tilbakeviste? Hehe, deg om det.

?

Gjest Elextra
Skrevet

?

Nå må vi snart bli ferdig med dette, men jeg har aldri kategorisk påstått at det ikke er lurt å spare til barna, jeg ga bare uttrykk for mine betenkeligheter med det, og de går først og fremst på det at jeg ønsker å lære barna å stå på egne ben økonomisk.

Når du sier du "tilbakeviser mine påstander" høres du svært bastant ut.

Men som sagt - end of story ;)

Skrevet

Nå må vi snart bli ferdig med dette, men jeg har aldri kategorisk påstått at det ikke er lurt å spare til barna, jeg ga bare uttrykk for mine betenkeligheter med det, og de går først og fremst på det at jeg ønsker å lære barna å stå på egne ben økonomisk.

Når du sier du "tilbakeviser mine påstander" høres du svært bastant ut.

Men som sagt - end of story ;)

;)

Skrevet

37,5. Hvor mye får jeg for den?

En halv time fotmassasje, rene føtter og 2 orgasmer.

Gjest Elextra
Skrevet

Bunad er en kjempefin gave. Jeg fikk det til min konfirmasjon. Selv om det kanskje virker kjedelig så er det bunaden jeg sitter igjen med. Pengene er brukt opp på tull og smykkene er mistet, gammeldagse osv..

''Bunad er en kjempefin gave. Jeg fikk det til min konfirmasjon. ''

Da jeg ble konfirmert som 14-åring var jeg tynn som en strek (trente mye, og hadde vel nærmest en 12-årings kropp). Om jeg hadde fått bunad, hadde den garantert vært for liten innen jeg var 20. Vet det legges inn ilegg til utsying, men det finnes grenser ;).

Skrevet

En halv time fotmassasje, rene føtter og 2 orgasmer.

Kult. Og etterpå er jeg offisielt adoptert?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...