Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke lure fradrag kan man skrive på selvangivelsen? Jeg hadde det så klart i fjor, men nå er alt glemt... fyr løs da, folkens!

Barnepass, kjøring til og fra jobb, særskilte sykdomsutgifter...

What else?

Skrevet

Husk å søke på skattelette pga liten skattevne.

Skrevet

Hvordan gjør man det?

Skrevet

Hvilket punkt var det igjen?

Skrevet

Skal man ikke ha veldig lav inntekt for å få redusert skatteevne ?

Leste om dette nylig, men la bare merke til at det ikke gjalt meg, dessverre :)

Ha-ha men godt fornøyd jeg, med årets skatteoppgjør, skal bare plusse på særfradraget på sykdom, håpe på godkjennelse der og, så blir dette en kanon sommer.

Line, les veiledningen som du har fått i posten, der står alt som du evt kan kreve fradrag for.

Gjest fra bergen
Skrevet

Skal man ikke ha veldig lav inntekt for å få redusert skatteevne ?

Leste om dette nylig, men la bare merke til at det ikke gjalt meg, dessverre :)

Ha-ha men godt fornøyd jeg, med årets skatteoppgjør, skal bare plusse på særfradraget på sykdom, håpe på godkjennelse der og, så blir dette en kanon sommer.

Line, les veiledningen som du har fått i posten, der står alt som du evt kan kreve fradrag for.

''Skal man ikke ha veldig lav inntekt for å få redusert skatteevne ?''

Jo.

http://www.abcnyheter.no/node/82506

Skrevet

''Skal man ikke ha veldig lav inntekt for å få redusert skatteevne ?''

Jo.

http://www.abcnyheter.no/node/82506

Nei, den er ikke så lav. Jeg har unger og har fått dette i nesten alle år. I hvert fall er det lurt å søke ellers så får man det ikke.

Skrevet

Nei, den er ikke så lav. Jeg har unger og har fått dette i nesten alle år. I hvert fall er det lurt å søke ellers så får man det ikke.

Når du er trygdet får du det automatisk.

Skrevet

Når du er trygdet får du det automatisk.

Det kommer an på størrelsen på trygda. Hvis du har 23000 i mnd i trygd får du det ikke, men har du 10-15000 så får man det. Men jeg aner ikke hvor grensa går.

Skrevet

Det kommer an på størrelsen på trygda. Hvis du har 23000 i mnd i trygd får du det ikke, men har du 10-15000 så får man det. Men jeg aner ikke hvor grensa går.

Alle som har rett til særfradrag har rett til skattebegrensning.

Men slik skattebegrensningen fungerer, vil den ikke gi utslag for de høyere inntektene. Det kommer også an på fradragene, fordi man skatter ingenting av de første ca. 105000 i nettoinntekt, og deretter 55 % av det overskytende, frem til den skatten man egentlig skulle ha betalt er betalt - da går man over til vanlig ordning.

De som ikke får særfradrag, eller kommer under et par andre regler, må søke særskilt og vurderes individuelt.

http://www.lovdata.no/all/tl-19990326-014-078.html

Skrevet

Men slik skattebegrensningen fungerer, vil den ikke gi utslag for de høyere inntektene. Det kommer også an på fradragene, fordi man skatter ingenting av de første ca. 105000 i nettoinntekt, og deretter 55 % av det overskytende, frem til den skatten man egentlig skulle ha betalt er betalt - da går man over til vanlig ordning.

De som ikke får særfradrag, eller kommer under et par andre regler, må søke særskilt og vurderes individuelt.

Hva slags punkt er det man fører på selvangivelsen for å søke om dette?

Skrevet

Hva slags punkt er det man fører på selvangivelsen for å søke om dette?

Jeg regner med at du må skrive et separat brev.

Skrevet

Hvordan søkte du?

Skrevet

Men man må skrive hvert år at man ønsker skattefradrag for liten skatteevne ellers så får man det ikke og det står særskilt på utregningen etterpå antall kroner man har fått i skattebegrensning. I fjor glemte jeg å skrive det fordi mora mi døde den dagen selvangivelsen skulle leveres og da fikk jeg det ikke.

Særfradrag for sykdomsutgifter og det vanlige særfradraget fordi jeg har uføretrygd fikk jeg.

Skrevet

Hvordan søkte du?

Du bare skriver det på side to der man skal skrive bemerkninger.

Skrevet

Slik jeg har lest reglene om skattebegrensning, så gjelder ikke den ved TU. Bare varig ufør.

Så da har det vel ingen hensikt for meg å forsøke, siden jeg hadde TU før jeg gikk over på AAP :-(

Gjest høstløv
Skrevet

Men man må skrive hvert år at man ønsker skattefradrag for liten skatteevne ellers så får man det ikke og det står særskilt på utregningen etterpå antall kroner man har fått i skattebegrensning. I fjor glemte jeg å skrive det fordi mora mi døde den dagen selvangivelsen skulle leveres og da fikk jeg det ikke.

Særfradrag for sykdomsutgifter og det vanlige særfradraget fordi jeg har uføretrygd fikk jeg.

Særfradrag for liten skatteevne skal gis automatisk, hvis en har uførepensjon.

Gjest høstløv
Skrevet

Slik jeg har lest reglene om skattebegrensning, så gjelder ikke den ved TU. Bare varig ufør.

Så da har det vel ingen hensikt for meg å forsøke, siden jeg hadde TU før jeg gikk over på AAP :-(

Du kan få skattebegrensning, hvis du har TU og er berettiget til særfradrag for uførhet.

Skrevet

Nei, ikke hvis man kommer inn under reglene i 17.1. Jeg fikk det i flere år uten å skrive ett ord om at jeg søkte.

Skrevet

Du kan få skattebegrensning, hvis du har TU og er berettiget til særfradrag for uførhet.

Men hvis du leser gjennom reglene for skattebegrensning i linken jeg legger ved, står det at den omfatter uførepensjon, men ikke TU.

http://www.skatteetaten.no/no/Bibliotek/Publikasjoner/Handboker/Lignings-ABC/Kapitler/S/?mainchapter=110925&chapter=110925#x110925

Er det noe annet dere mener da?

Skulle så gjerne ha hatt noen flere fradrag, da jeg har lite utbetalt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...