Line Skrevet 8. april 2010 Skrevet 8. april 2010 Hvilke lure fradrag kan man skrive på selvangivelsen? Jeg hadde det så klart i fjor, men nå er alt glemt... fyr løs da, folkens! Barnepass, kjøring til og fra jobb, særskilte sykdomsutgifter... What else? 0 Siter
Dorthe Skrevet 8. april 2010 Skrevet 8. april 2010 Husk å søke på skattelette pga liten skattevne. 0 Siter
Line Skrevet 8. april 2010 Forfatter Skrevet 8. april 2010 Husk å søke på skattelette pga liten skattevne. Hvordan gjør man det? 0 Siter
cathlin Skrevet 8. april 2010 Skrevet 8. april 2010 Husk å søke på skattelette pga liten skattevne. Hvilket punkt var det igjen? 0 Siter
lu30 Skrevet 8. april 2010 Skrevet 8. april 2010 Husk å søke på skattelette pga liten skattevne. Skal man ikke ha veldig lav inntekt for å få redusert skatteevne ? Leste om dette nylig, men la bare merke til at det ikke gjalt meg, dessverre Ha-ha men godt fornøyd jeg, med årets skatteoppgjør, skal bare plusse på særfradraget på sykdom, håpe på godkjennelse der og, så blir dette en kanon sommer. Line, les veiledningen som du har fått i posten, der står alt som du evt kan kreve fradrag for. 0 Siter
Gjest fra bergen Skrevet 8. april 2010 Skrevet 8. april 2010 Skal man ikke ha veldig lav inntekt for å få redusert skatteevne ? Leste om dette nylig, men la bare merke til at det ikke gjalt meg, dessverre Ha-ha men godt fornøyd jeg, med årets skatteoppgjør, skal bare plusse på særfradraget på sykdom, håpe på godkjennelse der og, så blir dette en kanon sommer. Line, les veiledningen som du har fått i posten, der står alt som du evt kan kreve fradrag for. ''Skal man ikke ha veldig lav inntekt for å få redusert skatteevne ?'' Jo. http://www.abcnyheter.no/node/82506 0 Siter
Dorthe Skrevet 8. april 2010 Skrevet 8. april 2010 ''Skal man ikke ha veldig lav inntekt for å få redusert skatteevne ?'' Jo. http://www.abcnyheter.no/node/82506 Nei, den er ikke så lav. Jeg har unger og har fått dette i nesten alle år. I hvert fall er det lurt å søke ellers så får man det ikke. 0 Siter
Atene Skrevet 8. april 2010 Skrevet 8. april 2010 Nei, den er ikke så lav. Jeg har unger og har fått dette i nesten alle år. I hvert fall er det lurt å søke ellers så får man det ikke. Når du er trygdet får du det automatisk. 0 Siter
Dorthe Skrevet 8. april 2010 Skrevet 8. april 2010 Når du er trygdet får du det automatisk. Det kommer an på størrelsen på trygda. Hvis du har 23000 i mnd i trygd får du det ikke, men har du 10-15000 så får man det. Men jeg aner ikke hvor grensa går. 0 Siter
Atene Skrevet 8. april 2010 Skrevet 8. april 2010 Det kommer an på størrelsen på trygda. Hvis du har 23000 i mnd i trygd får du det ikke, men har du 10-15000 så får man det. Men jeg aner ikke hvor grensa går. Alle som har rett til særfradrag har rett til skattebegrensning. Men slik skattebegrensningen fungerer, vil den ikke gi utslag for de høyere inntektene. Det kommer også an på fradragene, fordi man skatter ingenting av de første ca. 105000 i nettoinntekt, og deretter 55 % av det overskytende, frem til den skatten man egentlig skulle ha betalt er betalt - da går man over til vanlig ordning. De som ikke får særfradrag, eller kommer under et par andre regler, må søke særskilt og vurderes individuelt. http://www.lovdata.no/all/tl-19990326-014-078.html 0 Siter
cathlin Skrevet 8. april 2010 Skrevet 8. april 2010 Alle som har rett til særfradrag har rett til skattebegrensning. Men slik skattebegrensningen fungerer, vil den ikke gi utslag for de høyere inntektene. Det kommer også an på fradragene, fordi man skatter ingenting av de første ca. 105000 i nettoinntekt, og deretter 55 % av det overskytende, frem til den skatten man egentlig skulle ha betalt er betalt - da går man over til vanlig ordning. De som ikke får særfradrag, eller kommer under et par andre regler, må søke særskilt og vurderes individuelt. http://www.lovdata.no/all/tl-19990326-014-078.html Hva slags punkt er det man fører på selvangivelsen for å søke om dette? 0 Siter
Atene Skrevet 8. april 2010 Skrevet 8. april 2010 Hva slags punkt er det man fører på selvangivelsen for å søke om dette? Jeg regner med at du må skrive et separat brev. 0 Siter
cathlin Skrevet 8. april 2010 Skrevet 8. april 2010 Nei, den er ikke så lav. Jeg har unger og har fått dette i nesten alle år. I hvert fall er det lurt å søke ellers så får man det ikke. Hvordan søkte du? 0 Siter
Dorthe Skrevet 8. april 2010 Skrevet 8. april 2010 Alle som har rett til særfradrag har rett til skattebegrensning. Men slik skattebegrensningen fungerer, vil den ikke gi utslag for de høyere inntektene. Det kommer også an på fradragene, fordi man skatter ingenting av de første ca. 105000 i nettoinntekt, og deretter 55 % av det overskytende, frem til den skatten man egentlig skulle ha betalt er betalt - da går man over til vanlig ordning. De som ikke får særfradrag, eller kommer under et par andre regler, må søke særskilt og vurderes individuelt. http://www.lovdata.no/all/tl-19990326-014-078.html Men man må skrive hvert år at man ønsker skattefradrag for liten skatteevne ellers så får man det ikke og det står særskilt på utregningen etterpå antall kroner man har fått i skattebegrensning. I fjor glemte jeg å skrive det fordi mora mi døde den dagen selvangivelsen skulle leveres og da fikk jeg det ikke. Særfradrag for sykdomsutgifter og det vanlige særfradraget fordi jeg har uføretrygd fikk jeg. 0 Siter
Dorthe Skrevet 8. april 2010 Skrevet 8. april 2010 Hvordan søkte du? Du bare skriver det på side to der man skal skrive bemerkninger. 0 Siter
zellica Skrevet 8. april 2010 Skrevet 8. april 2010 Alle som har rett til særfradrag har rett til skattebegrensning. Men slik skattebegrensningen fungerer, vil den ikke gi utslag for de høyere inntektene. Det kommer også an på fradragene, fordi man skatter ingenting av de første ca. 105000 i nettoinntekt, og deretter 55 % av det overskytende, frem til den skatten man egentlig skulle ha betalt er betalt - da går man over til vanlig ordning. De som ikke får særfradrag, eller kommer under et par andre regler, må søke særskilt og vurderes individuelt. http://www.lovdata.no/all/tl-19990326-014-078.html Slik jeg har lest reglene om skattebegrensning, så gjelder ikke den ved TU. Bare varig ufør. Så da har det vel ingen hensikt for meg å forsøke, siden jeg hadde TU før jeg gikk over på AAP :-( 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 9. april 2010 Skrevet 9. april 2010 Men man må skrive hvert år at man ønsker skattefradrag for liten skatteevne ellers så får man det ikke og det står særskilt på utregningen etterpå antall kroner man har fått i skattebegrensning. I fjor glemte jeg å skrive det fordi mora mi døde den dagen selvangivelsen skulle leveres og da fikk jeg det ikke. Særfradrag for sykdomsutgifter og det vanlige særfradraget fordi jeg har uføretrygd fikk jeg. Særfradrag for liten skatteevne skal gis automatisk, hvis en har uførepensjon. 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 9. april 2010 Skrevet 9. april 2010 Slik jeg har lest reglene om skattebegrensning, så gjelder ikke den ved TU. Bare varig ufør. Så da har det vel ingen hensikt for meg å forsøke, siden jeg hadde TU før jeg gikk over på AAP :-( Du kan få skattebegrensning, hvis du har TU og er berettiget til særfradrag for uførhet. 0 Siter
Atene Skrevet 9. april 2010 Skrevet 9. april 2010 Men man må skrive hvert år at man ønsker skattefradrag for liten skatteevne ellers så får man det ikke og det står særskilt på utregningen etterpå antall kroner man har fått i skattebegrensning. I fjor glemte jeg å skrive det fordi mora mi døde den dagen selvangivelsen skulle leveres og da fikk jeg det ikke. Særfradrag for sykdomsutgifter og det vanlige særfradraget fordi jeg har uføretrygd fikk jeg. Nei, ikke hvis man kommer inn under reglene i 17.1. Jeg fikk det i flere år uten å skrive ett ord om at jeg søkte. 0 Siter
zellica Skrevet 9. april 2010 Skrevet 9. april 2010 Du kan få skattebegrensning, hvis du har TU og er berettiget til særfradrag for uførhet. Men hvis du leser gjennom reglene for skattebegrensning i linken jeg legger ved, står det at den omfatter uførepensjon, men ikke TU. http://www.skatteetaten.no/no/Bibliotek/Publikasjoner/Handboker/Lignings-ABC/Kapitler/S/?mainchapter=110925&chapter=110925#x110925 Er det noe annet dere mener da? Skulle så gjerne ha hatt noen flere fradrag, da jeg har lite utbetalt. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.