alwaysme Skrevet 10. april 2010 Skrevet 10. april 2010 Ble noe inspirert av en tråd på et annet forum, og nå lurer jeg litt på hvor lenge barna faktisk bor hjemme og blir behandlet som barn. Når ungene begynner på videregående er det jo for mange vanlig å flytte på hybel/internat. De får eget stipend, og det er vel relativt vanlig at de tar seg en tilleggsjobb en eller annen plass. (kiosk, butikk, bensinstasjon, sykehjem, renhold, fjøsavløser etc) Har inntrykk av at det er vanlig også blandt de som bor hjemme, og gjøre noe til gangs, for å tjene noen grunker, ihvertfall til lommepenger. I enkelte tråder her, får jeg inntrykk av noe annet. Dvs at det er vanlig at ungdommen bor hjemme og ikke betaler for seg/legger i litt til mat etc. Hva er vanlig i ditt miljø i disse dager? 0 Siter
Katt-ja Skrevet 10. april 2010 Skrevet 10. april 2010 Det er vel ikke så veldig vanlig at man flytter hjemmefra før man er ferdig på videregående - med mindre man bor slik til at det er tungvint å bo hjemme... At de tar en ekstrajobb og tjener litt lommepenger er vel forholdsvis vanlig - men det er ikke alltid så enkelt å få slike jobber. 0 Siter
meg__123! Skrevet 10. april 2010 Skrevet 10. april 2010 Jeg betalte ikke for å bo hjemme, og gudskjelov for det. 0 Siter
Holmes Skrevet 10. april 2010 Skrevet 10. april 2010 For å sitere Per Inge Torkildsen: Dagens unge kan sammenlignes med Jesus. De bor hjemme til de er 30, og gjør de noe er det et mirakel. 0 Siter
Gjest ikke signatur i dag Skrevet 10. april 2010 Skrevet 10. april 2010 Mine barn har bodd hjemme til de var ferdige med videregående, og dermed har de ikke hatt behov for studielån. De to største hadde jobb og tjente penger til lommepenger, den minste har fått stipend og har tjent litt selv også. Alle tre har tatt sertifikat da de ble 18 og de betalte selv halvparten av kostnadene ved dette. 0 Siter
Gjest Nickløsheletia Skrevet 10. april 2010 Skrevet 10. april 2010 Paa landsbygda hvor det kanskje ikke finnes videregaaende skoler i alle bygder, er det vanligere aa flytte paaa hybel naar de er ferdig med ungdomskolen. I Oslo, hvor leieprisene er skyhoeye er det mest vanlig at de bor hjemme til de er ferdig med videregaaende. Noen har jobb ved siden av, noen har ikke. 0 Siter
Dorthe Skrevet 10. april 2010 Skrevet 10. april 2010 Her bor ungene hjemme til de er ferdig med videregående. Mine fikk rundt 1000 kr mnd i stipend og det fikk de beholde til månedskort, kontantkort til mobilen og klær. Mat betalte jeg, men klær fikk de bare til jul og bursdag hvis det ikke var noe prekært. 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 10. april 2010 Skrevet 10. april 2010 Her bor ungene hjemme til de er ferdig med videregående. Mine fikk rundt 1000 kr mnd i stipend og det fikk de beholde til månedskort, kontantkort til mobilen og klær. Mat betalte jeg, men klær fikk de bare til jul og bursdag hvis det ikke var noe prekært. Samme her;) Bare at satsene er økt til ca 1500 pr. mnd:) 0 Siter
Gjest ikke signatur i dag Skrevet 10. april 2010 Skrevet 10. april 2010 Samme her;) Bare at satsene er økt til ca 1500 pr. mnd:) Satsene på stipend til ungdom i videregående er behovsprøvd i forhold til foreldrenes inntekt. 0 Siter
Dorthe Skrevet 10. april 2010 Skrevet 10. april 2010 Satsene på stipend til ungdom i videregående er behovsprøvd i forhold til foreldrenes inntekt. Men det hidi skriver er maxsats i dag, det jeg skriver er maxsats for 8 år siden. 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 10. april 2010 Skrevet 10. april 2010 Satsene på stipend til ungdom i videregående er behovsprøvd i forhold til foreldrenes inntekt. Jeg vet. Min får max pga min elendige inntekt;))) 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 10. april 2010 Skrevet 10. april 2010 Men det hidi skriver er maxsats i dag, det jeg skriver er maxsats for 8 år siden. Så ikke ditt svar før mitt svar:) Men det du skriver er helt korrekt, selvfølgelig;)) 0 Siter
Dorthe Skrevet 10. april 2010 Skrevet 10. april 2010 Mine barn har bodd hjemme til de var ferdige med videregående, og dermed har de ikke hatt behov for studielån. De to største hadde jobb og tjente penger til lommepenger, den minste har fått stipend og har tjent litt selv også. Alle tre har tatt sertifikat da de ble 18 og de betalte selv halvparten av kostnadene ved dette. Man får ikke studielån for å gå på videregående lenger. Det ble det slutt med omtrent da barnetrygden økte fra 16 til 18 år. 0 Siter
Dorthe Skrevet 10. april 2010 Skrevet 10. april 2010 Så ikke ditt svar før mitt svar:) Men det du skriver er helt korrekt, selvfølgelig;)) Men vi svarer jo helt paralellt og helt likt ) 0 Siter
tiliti Skrevet 10. april 2010 Skrevet 10. april 2010 Man får ikke studielån for å gå på videregående lenger. Det ble det slutt med omtrent da barnetrygden økte fra 16 til 18 år. Hmm kanskje ikke så tidlig. Mente barnetrygden fremdeles var der til 18 da jeg gikk på videregående, og jeg hadde studielån. 0 Siter
Dorthe Skrevet 10. april 2010 Skrevet 10. april 2010 Hmm kanskje ikke så tidlig. Mente barnetrygden fremdeles var der til 18 da jeg gikk på videregående, og jeg hadde studielån. Eldstemannen min som nå blir 28 fikk ikke barnetrygd det året han var 17 år. Da var det kun til 16. 0 Siter
Gjest ikke signatur i dag Skrevet 10. april 2010 Skrevet 10. april 2010 Eldstemannen min som nå blir 28 fikk ikke barnetrygd det året han var 17 år. Da var det kun til 16. Datteren min blir 28 og hun fikk barnetrygd til hun var 16, så ble reglene endret og hun fikk barnetrygd det året hun ble 18 i noen få måneder. 0 Siter
Gjest ikke signatur i dag Skrevet 10. april 2010 Skrevet 10. april 2010 Man får ikke studielån for å gå på videregående lenger. Det ble det slutt med omtrent da barnetrygden økte fra 16 til 18 år. Minstesønnen min kunne fått studielån da han gikk på videregående, han gikk på yrkesfaglig studieretning og sluttet i fjor. 0 Siter
Gjest ikke signatur i dag Skrevet 10. april 2010 Skrevet 10. april 2010 Men det hidi skriver er maxsats i dag, det jeg skriver er maxsats for 8 år siden. Jeg trodde at max sats var mye høyere. 0 Siter
Katt-ja Skrevet 10. april 2010 Skrevet 10. april 2010 Datteren min blir 28 og hun fikk barnetrygd til hun var 16, så ble reglene endret og hun fikk barnetrygd det året hun ble 18 i noen få måneder. Oj, er det 10 år siden det ble endret..? Jaja,- jeg ville ha sagt at det var max 3-4 år siden. Men sånn er det som regel... 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.