Gå til innhold

Hvor lenge bor barna hjemme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så lenge de går på skolen, ser jeg på ungdommen som hjemmeboende barn... som selvsagt bor gratis hjemme, skulle bare mangle!

• Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

9

• tzatziki1365380058

4

• hidi, the scorpion

3

• Speak

2

Skrevet

I mitt miljø bor de som regle hjemme til året de fyller 19 og er ferdige med videregående. De jeg kjenner betaler ikke noe hjemme, men hjelper til med husarbeide og får lommepenger.

Noen av de jeg kjenner fluytter i 1. eller 2. klasse på videregående fordi de går vgs i en annen by enn hjembyen vår.

Selv flyttet jeg da jeg var ferdig på gymnaset, men bodde hjemme i sommerferiene. Mannen min bodde hjemme til han var ferdig med 3 år på høyskole

Skrevet

Eldstemannen min som nå blir 28 fikk ikke barnetrygd det året han var 17 år. Da var det kun til 16.

Kanskje jeg bare drømte .. jeg må si jeg ikke var helt stø på min mors økonomi ;-)

Gjest ikke signatur i dag
Skrevet

Oj, er det 10 år siden det ble endret..? Jaja,- jeg ville ha sagt at det var max 3-4 år siden. Men sånn er det som regel...

Det ble endret pr. 31. mai 2000. Jeg fant stønadsbrevet med datoen.

Skrevet

Jeg vet ikke hva som er vanlig i dag da mine er for små til å flytte hjemmefra på mange år ennå. :o)

Det er over 20 år siden jeg gikk på vgs og det var kun de som måtte flytte fra et annet sted i landet for å gå på en bestemt linje som bodde på hybel, alle andre bodde hjemme, noe som vel vil si ca. 98% av elevene.

Skrevet

Hmm kanskje ikke så tidlig. Mente barnetrygden fremdeles var der til 18 da jeg gikk på videregående, og jeg hadde studielån.

Barnetrygd ble innført til barna ble 18 år den 31. mai 2000.

Det ble endret fra 16 til 18år.

Skrevet

Mine barn har bodd hjemme til de var ferdige med videregående, og dermed har de ikke hatt behov for studielån.

De to største hadde jobb og tjente penger til lommepenger, den minste har fått stipend og har tjent litt selv også.

Alle tre har tatt sertifikat da de ble 18 og de betalte selv halvparten av kostnadene ved dette.

*host*

Hvem tar opp studielån på videregående?!

Skrevet

*host*

Hvem tar opp studielån på videregående?!

Det vet jeg ikke, men ungdommene kan få studielån, hvis de søker Lånekassen, så det må da være noen som tar opp lån.

Skrevet

Det er vel ganske vanlig at de som går på videregående bor gratis hjemme.

Skrevet

Datteren min blir 28 og hun fikk barnetrygd til hun var 16, så ble reglene endret og hun fikk barnetrygd det året hun ble 18 i noen få måneder.

Akkurat som min eldste

Skrevet

Kanskje jeg bare drømte .. jeg må si jeg ikke var helt stø på min mors økonomi ;-)

LOL, det synes jeg ikke er så rart ;o)

Skrevet

Jeg trodde at max sats var mye høyere.

Nei, det er max så det er ikke så mye, men til stor hjelp når man har dårlig råd.

Skrevet

Nei, det er max så det er ikke så mye, men til stor hjelp når man har dårlig råd.

Ja, og nå er skolebøkene også blitt gratis og elevene får hver sin laptop.

Skrevet

Ja, og nå er skolebøkene også blitt gratis og elevene får hver sin laptop.

Det er jo bra, jeg har en liten en som jeg også skal få gjennom skolen så selv om jeg har fått gjennom de to eldste så er det greit å vite at det blir lettere

Gjest pardini
Skrevet

De bor hjemme så lenge de går på skole/studerer og ønsker det selv.

De bor selvsagt gratis så lenge de tar studiene alvorlig og følger normal studieprogresjon.

Skrevet

Her bor de hjemme til de er ferdig med videregående og vel så det. De som har fått studieplass i byen bor gjerne hjemme to-tre år mens de studerer, da sparer de penge og slipper å ta opp studielån. Hvorvidt de gjør noe hjemme varierer fra familie til familie, det samme gjelder betaling hjemme.

Skrevet

Jeg vet. Min får max pga min elendige inntekt;)))

''pga min elendige inntekt;)))''

Det ble liksom litt snålt med mange smiley'er etter den der...;-)

Gjest smartass
Skrevet

Vet ikke åssen d er nå, men jeg flytta hjemmenfra

da jeg var 19,

det samme gjorde søstra mi,

men broren min bodde hjemme og snylta til han var 25 mens han studerte og slapp å ta opp studielån - smartingen ;-)

Skrevet

''pga min elendige inntekt;)))''

Det ble liksom litt snålt med mange smiley'er etter den der...;-)

Var det ikke dobbelthake? ;)

Skrevet

Var det ikke dobbelthake? ;)

Ja, det er jo et tolkningsspørsmål! :-)

Er ":-))))" en forkortelse for :-):-):-):-), eller er det én smiley med multippel-dobbelthake av typen "må ha bokmerke for å finne igjen munnen"? ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...