Gå til innhold

Hvor lenge bor barna hjemme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg var ung, og slik jeg har inntrykk av at det er for de fleste her jeg bor nå, så bor barna hjemme til de er ferdige med videregående i hvertfall.

De betaler ikke for seg hjemme før de er ferdige med videregående.

Noen blir boende hjemme når de fortsetter å studere, hvis de studerer nært hjemmet. Noen betaler da litt for seg, andre ikke. Mange jobber ved siden av.

Jeg vil tro at om noen bor hjemme og jobber full tid, så betaler de for seg.

• Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

9

• tzatziki1365380058

4

• hidi, the scorpion

3

• Speak

2

Skrevet

Det kommer vel an på hvor i landet en bor! Her sør er det korte avstander, og VGS finnes inærheten av hjemmet for de felste, ergo bor nesten alle hjemme. Etter videregående skal mange gutter i militæret, ellers drar både gutter og jenter gjerne til en annen by for å studere.De som bor i byer med høyskoler og universitet, har vel 'ungene' boende hjemme disse åra også, hvis det går greit.

Å ta betaling for å bo hjemme har vel mye med hvor god råd foreldrene har. Og hvor mye tid studenten må bruke på studiene, noen tar det lett og kan jobbe mye ved siden av, andre må bruke det meste av tida på studier. Det her blir jo opp til hver enkelt familie.

Gjest sånn er det hos oss
Skrevet

Mine kommer til å kunne bo hjemme så lenge de vil så lenge de studerer. Men antar at de flytter etter videregående pga ønske om studier som ikke kan tas her i byen.

De bor (selvsagt) gratis hjemme ( I parentes fordi det selvsagt ikke er selvsagt for alle ;) )

Får ikke noen lommepenger hvis de jobber ved siden av og har nok med penger selv.

Gjest segunda
Skrevet

Mine barn har bodd hjemme til de var ferdig med videregående. Etter vg. har de reist vekk i perioder, men hatt et hjem hos meg som de kan komme til når de trenger. Den eldste er flyttet for godt og har nå jobb ved siden av høyere studier. Den andre studerer et annet sted, men kommer hjem i ferier og jobber. H*n betaler ikke noe hjem så lenge hun lever slik studenttilværelse og bor ikke fast her.

Skrevet

Jeg bodde hjemme til jeg var ferdig med videregående, og fikk lommepenger like lenge. Jeg valgte å flytte til en annen by da jeg begynte å studere, men hadde jeg valgt høyskolen i hjembyen hadde jeg fått bo gratis hjemme for å slippe å ta opp studielån. Jeg ville imidlertid ikke fått lommepenger mer :o) Og det hadde selvsagt blitt forventet at jeg bidro med husarbeidet (på samme måte som da jeg gikk på vgs).

Mine barn skal få ha det på samme vis, tenker jeg. Men det er leeeeenge til enda :o)

Gjest Elextra
Skrevet

I min verden er det vanlig at barn bor hjemme til de er ferdig med videregående. Noen bor lenger, og om de da studerer betaler de gjerne ikke for seg. Tjener de egne penger betaler de (selvfølgelig) for seg.

Uansett bør hjemmeboende barn hjelpe til i hjemmet.

Gjest Elextra
Skrevet

Det kommer vel an på hvor i landet en bor! Her sør er det korte avstander, og VGS finnes inærheten av hjemmet for de felste, ergo bor nesten alle hjemme. Etter videregående skal mange gutter i militæret, ellers drar både gutter og jenter gjerne til en annen by for å studere.De som bor i byer med høyskoler og universitet, har vel 'ungene' boende hjemme disse åra også, hvis det går greit.

Å ta betaling for å bo hjemme har vel mye med hvor god råd foreldrene har. Og hvor mye tid studenten må bruke på studiene, noen tar det lett og kan jobbe mye ved siden av, andre må bruke det meste av tida på studier. Det her blir jo opp til hver enkelt familie.

''De som bor i byer med høyskoler og universitet, har vel 'ungene' boende hjemme disse åra også, hvis det går greit.''

Jeg vokste opp ikke så langt fra høyskoler og universitet, men det var temmelig vanlig å flytte på hybel mens man studerte, og heller ha en bijobb for å betale for dette. Sløseri, i manges øyne, men temmelig mange føler seg veldig ferdig med å bo hjemme hos foreldre når man er 18-19-20 år.

Skrevet

Jeg bodde hjemme til jeg var ferdig med videregående. FIkk ikke lov å jobbe da, fordi foreldrene mine mente skolen var mer enn jobb nok for meg (jeg var seriøs elev) og de ikke villle dessuten ikke venne meg til å ha et stort forbruk på ganske unødvendige ting, som masse kær, sminke, dyrt russeutsty osv. Jobbet litt i feriene heller, så jeg hadde lommepenger. De fleste av mine venner bodde hjemme på videregående, kun en som flyttet ut pga problemer i hjemmet. Hvis jeg hadde bodd hjemme lengre hadde jeg ikke måttet betale for meg, i alle fall ikke om jeg bare studerte og ikke jobbet ved siden av.

Skrevet

Nå har jeg bare smågutter så jeg snakker ikke ut i fra egen erfaring. Men i min omgangskrets er det helt vanlig at ungdommer bor hjemme til de er ferdig med videregående, og at de bor gratis. Noen jobber litt ved siden av for å skaffe seg lommepenger, andre gjør det ikke.

Hadde jeg bodd i en storby der en av mine gutter ville studere så hadde jeg ikke hatt noe problem med at studenten bodde hjemme og aldeles gratis. Det må jo være en kjempefordel å starte voksentilværelsen uten studielån. Jeg ville ikke hatt betaling for det om de evt hadde en liten jobb ved siden av heller. At de hjelper til hjemme er en selvfølge:-)

Skrevet

Nå har jeg bare smågutter så jeg snakker ikke ut i fra egen erfaring. Men i min omgangskrets er det helt vanlig at ungdommer bor hjemme til de er ferdig med videregående, og at de bor gratis. Noen jobber litt ved siden av for å skaffe seg lommepenger, andre gjør det ikke.

Hadde jeg bodd i en storby der en av mine gutter ville studere så hadde jeg ikke hatt noe problem med at studenten bodde hjemme og aldeles gratis. Det må jo være en kjempefordel å starte voksentilværelsen uten studielån. Jeg ville ikke hatt betaling for det om de evt hadde en liten jobb ved siden av heller. At de hjelper til hjemme er en selvfølge:-)

Enig.

Mary Poppins
Skrevet

Her er det helt vanlig at ungdommene bor hjem til man er ferdig på vgs, og jeg vet ikke om noen som har måttet betale or seg før etter endt vgs. Jeg vet om mange som har jobbet ved siden av vgs, men da for å ha litt ekstra lommepenger, og ikke for å bidra til matbudsjettet hjemme.

tzatziki1365380058
Skrevet

Jeg er vant med at ungdommen bor hjemme til de er ferdig med videregående, og at de ikke betaler for noe frem til da. OM de jobber, er det penger de kan bruke på seg selv.

Vi har tenkt å kjøre samme linjen for våre barn. Ikke at vi kaster dem ut etter videregående, men jeg håper - for deres del - at de har lyst til å flytte hjemmefra ganske raskt etter det. Det er sunt å stå på egne ben.

Jeg kommer ikke til å ta betaling for mat og hus dersom de bor hjemme, men jeg kommer til å tvinge dem til å spare hver måned. Gidder de ikke det, tror jeg vi kommer til å ta betaling, men spare disse pengene for dem.

For øvrig er jeg opptatt av at de av barna som ev velger å flytte hjemmefra skal få tilsvarende økonomisk støtte som de som velger å bli boende hjemme. Det skal være likt.

tzatziki1365380058
Skrevet

*host*

Hvem tar opp studielån på videregående?!

De som må flytte hjemmefra for å gå på videregående, og som ikke har foreldre som kan støtte dem økonomisk gjennom skoletida.

Kjenner til flere tilfeller.

tzatziki1365380058
Skrevet

*host*

Hvem tar opp studielån på videregående?!

Ok, da ser jeg at jeg ikke er oppdatert *rødme*. Man får visst ikke studielån for å gå på videregående lengre, men jeg kjenner til folk som fikk det i gamle dager... Da jeg var ung, for ca 100 år siden....

Gjest ikke signatur i dag
Skrevet

Ok, da ser jeg at jeg ikke er oppdatert *rødme*. Man får visst ikke studielån for å gå på videregående lengre, men jeg kjenner til folk som fikk det i gamle dager... Da jeg var ung, for ca 100 år siden....

De unge får studielån for å gå på videregående. Bare søk på www.laanekassen.no.

Det ene av mine barn er nettopp ferdig med videregående og h*n kunne få studielån.

Gjest Tatjana
Skrevet

De som må flytte hjemmefra for å gå på videregående, og som ikke har foreldre som kan støtte dem økonomisk gjennom skoletida.

Kjenner til flere tilfeller.

Du har rett.

De som ikke bor hjemme, har rett på grunnstipend, bostipend og lån.

De som bor hjemme, kan få grunnstipend og lån.

http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/vg/Dette-kan-du-fa/Bor-hjemme/

http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/vg/Dette-kan-du-fa/Bor-borte/

Skrevet

Min stesønn er første års lærling. Han bor hjemme hos mor, og betaler 1500,- i mnd. for det. Han bor nok hjemme en stund til vil jeg tro. (Han er 18)

Skrevet

Jeg er vant med at ungdommen bor hjemme til de er ferdig med videregående, og at de ikke betaler for noe frem til da. OM de jobber, er det penger de kan bruke på seg selv.

Vi har tenkt å kjøre samme linjen for våre barn. Ikke at vi kaster dem ut etter videregående, men jeg håper - for deres del - at de har lyst til å flytte hjemmefra ganske raskt etter det. Det er sunt å stå på egne ben.

Jeg kommer ikke til å ta betaling for mat og hus dersom de bor hjemme, men jeg kommer til å tvinge dem til å spare hver måned. Gidder de ikke det, tror jeg vi kommer til å ta betaling, men spare disse pengene for dem.

For øvrig er jeg opptatt av at de av barna som ev velger å flytte hjemmefra skal få tilsvarende økonomisk støtte som de som velger å bli boende hjemme. Det skal være likt.

Det med betaling/sparing synes jeg er fornuftig.

Gjest hadde jeg ikke hatt råd til
Skrevet

''For øvrig er jeg opptatt av at de av barna som ev velger å flytte hjemmefra skal få tilsvarende økonomisk støtte som de som velger å bli boende hjemme. Det skal være likt. ''

Høres fornuftig og rettferdig ut, men hvordan vil du i praksis gjøre dette? De som bor hjemme sparer jo myyyyye i forhold til de som skal betale leie, strøm, mat etc selv. Det kan jo fort bli snakk om mange tusen kroner... Du vil sponse de uteboende med cash kontant? i 5-10tusen kroners klassen?

tzatziki1365380058
Skrevet

''For øvrig er jeg opptatt av at de av barna som ev velger å flytte hjemmefra skal få tilsvarende økonomisk støtte som de som velger å bli boende hjemme. Det skal være likt. ''

Høres fornuftig og rettferdig ut, men hvordan vil du i praksis gjøre dette? De som bor hjemme sparer jo myyyyye i forhold til de som skal betale leie, strøm, mat etc selv. Det kan jo fort bli snakk om mange tusen kroner... Du vil sponse de uteboende med cash kontant? i 5-10tusen kroners klassen?

Hvis jeg ikke har råd til det, må den som bor hjemme betale for seg. Så enkelt er det. Så får jeg eventuelt fordele de pengene de hjemmeboende betaler, på hele flokken. Jeg skal i alle fall ikke ha noe av at ett av barna blir sponset med mange tusen, mens de andre ikke får noe fordi vi ikke har råd.

Nå har vi ikke en haug med unger, og vi har heller ikke dårlig råd. Og økonomien blr vel heller bedre enn dårligere etterhvert, så vi kan nok ha råd til dette hvis vi vil.

En helt annen ting, er jo at vi kanskje heller burde beholde pengene og slå oss løs på våre eldre dager... :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...