Gå til innhold

Skummelt med katteluke, ja!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har katt som er inn og ut _hele_tiden. Har tenkt tanken på katteluke, men ikke funnet noe egnet sted å plassere den. Ville ikke ødelegge fin, dyr utgangsdør. Men takk for tipset - verandadøren er jo perfekt. Er dritt lei av å stå opp flere ganger om natten fordi pus hyler og skal henholdsvis inn - ut - inn- ut zzzzzzzzzz (min mann sover selvsagt som en sten gjennom hele natten....)

''min mann sover selvsagt som en sten gjennom hele natten....''

Gjelder altså ikke bare babytiden!! ;-)

Skrevet

Vi har en med magnet, og den har fungert flott i flere år:-)

Vi har allerede mistet ett (vanlig) halsbånd, så om vi måtte skaffe nytt magnethalsbånd hver måned, hadde det blitt dyrt,-)

Skrevet

at gravingen blir mer intens med dør på kattedoen enn uten er helt forståelig. Det at katten graver over det den har gjort er instinkt.. Og når kattedoet har dør blir lukta mer intens, altså mer febrilsk graving for å få dekket til slik at lukta forsvinner... Det er min teori.

Har kun brukt plastbaljer(a la store vaskefat) til kattedo her i huset. Katten har tilgang på kattedo hele året for sikkerhets skyld... På vinteren foretrekker ho innedo istedet for å gjøre fra seg ute. På sommeren er det omvendt.

Har ingen erfaring med kattedør. Kunne egentlig ha tenkt meg en slik, men er skeptisk med tanke på varmetapet.

''Og når kattedoet har dør blir lukta mer intens, altså mer febrilsk graving for å få dekket til slik at lukta forsvinner... Det er min teori.''

Aha, det hørtes jo ikke usannsynlig ut! Jeg tenkte at det jammen var bra vi skaffet do med tak slik som hun sparker i vilden sky;-)

Skrevet

Jeg har forstått det slik at hun har meg "under opplæring". Hun ser visst på dette som en plikt, siden jeg ikke er i stand til å fange mus sjøl, var det en veterinær som forklarte.

Vi bor helt i skogkanten, så det er mus i hopetall rundt her. Æsj. Ikke visste jeg hvor mange varianter av mus det fantes, altså.

Vår tar med byttet inn om det er mulig, så jeg tipper ei katteluke hadde vært midt i blinken for pus. :-/

Fugl er forresten luksusmat har vi skjønt, de er vanskelige å få tak i - selv om hun sitter ved naboen fuglebrett og vokter i timesvis av gangen. He-he.

Korreksjon fra gårsdagens fangstoversikt: én mus til! Pent dandert - heldigvis _UTE_ - og med avgnagd hode.... *usj*

Skrevet

Katta vår var ganske liten da ho fikk luka, og forstod fort hvordan den virker. Veldig kjekt:-)

Da kan ho jo også være alene et par dager uten tilsyn.

vi hadde ikke katta vår da hun var lita...;-) Men hun har vært veldig greit og lærenem på det meste ellers, så jeg krysser fingrene for at det går bra med litt trening :-)

Hun går igjennom luka nå hvis vi holder opp klaffen eller dytter henne på klaffen, men å dytte selv skjønner hun ikke. Hun bare skraper...

Gjest Pus er kos!
Skrevet

Korreksjon fra gårsdagens fangstoversikt: én mus til! Pent dandert - heldigvis _UTE_ - og med avgnagd hode.... *usj*

*Grøss* Her kom pusen tidligere i dag ruslende med en musehale dinglende ut av kjeften...

Føler at katten gir meg litt vel mye info, liksom. Jeg er sjeleglad for at musene fanges og blir borte, men jeg trenger ikke SE det med mine egne øyen. Vil ikke vite, liksom.

:-/

Skrevet

at gravingen blir mer intens med dør på kattedoen enn uten er helt forståelig. Det at katten graver over det den har gjort er instinkt.. Og når kattedoet har dør blir lukta mer intens, altså mer febrilsk graving for å få dekket til slik at lukta forsvinner... Det er min teori.

Har kun brukt plastbaljer(a la store vaskefat) til kattedo her i huset. Katten har tilgang på kattedo hele året for sikkerhets skyld... På vinteren foretrekker ho innedo istedet for å gjøre fra seg ute. På sommeren er det omvendt.

Har ingen erfaring med kattedør. Kunne egentlig ha tenkt meg en slik, men er skeptisk med tanke på varmetapet.

''men er skeptisk med tanke på varmetapet.''

Jegt viler egentlig på at det blir noe voldsomt varmetap, med mindre man har en luke som står og blafrer. Det er to potensielle kilder til varmetap, og det ene er hvis det ikke er tett/trekker i kanten, og det andre er at selve overflata slipper inn mer kulde enn f eks en vindusrute.

Til nr 1: Vår luke blafrer ikke - den holdes på plass ved en magnet. Det er _nokså_ tett rundt kanten, men ikke 100%. Det er altså en ørsmal stripe rundt der det kan komme inn litt luft, men mindre enn det man slipper inn gjennom slike smale lufteluker som typisk er over mange vinduer.

Til nr 2 - kald overflate: Selve hullet er jo veldig lite, ca 15x15 cm. Når jeg kjenner på overflaten på luka (=gjennomsiktig plast), merker jeg at den føles kald å ta på - kaldere enn treverket på verandadøra, men ikke kaldere enn glassruta i samme dør eller andre vinduer i huset.

Per kvadratcentimeter er det nok større varmetap på denne lukeoverflata enn det er på moderne isolerglass. Men overflaten er jo ikke stor - mindre enn overflaten på standard type ventiler/lufteluke på veggen.

Min påstand er derfor at man ikke har mer varmetap her enn det man får ved et absolutt minstemål av lufting som bør foretas i en bolig. Og det å åpne døra for å slippe en katt ut og inn flere ganger om dagen gir jo også ganske mye varmetap. Luka gir kanskje varmetap "bittelite, men jevn og trutt", mens å slippe katten ut/inn døra gir varmetap "mye på én gang, men ikke hele tiden"! ;-)

Gjest Katteluke kan være underholdende
Skrevet

Det har variert. Noen tar den kjempelett og andre bruker litt tid.

Knøtten min nå brukte en tid med å skrape på luka før han torde å dytte den opp og gå ut. Vi måtte dytta ham i gjennom noen ganger

Han liker ikke å gå ut luka når det blåser ute. Hvis vi er hjemme så sitter han og skriker for at vi skal lukke opp døra i steden. Hvis vi "ikke hører ham" så tar han øra bakover og kniper øynene sammen og tar en for form rennafart. He he, blir sånt guffent dragsug når det blåser ute se *ler*

Vi kunne ikke ha sånn med lås og chip for bare vår katt. Han har sånn utrolig fart inn noen ganger så luka ville aldri klart å reagere. Men vi bor på landet så det går helt greit med vanlig luke. Vi har det på hytta også.

Og stæsj vi finner inne?

Jo, levende mus, døde mus, splætta mus, innvoller til mus, døde fugler levende fugler, små fugler, store fugler, firfisler uten hale, firfisler med hale.

Underholdene i allefall ;)

brilleslangen
Skrevet

Jeg har forstått det slik at hun har meg "under opplæring". Hun ser visst på dette som en plikt, siden jeg ikke er i stand til å fange mus sjøl, var det en veterinær som forklarte.

Vi bor helt i skogkanten, så det er mus i hopetall rundt her. Æsj. Ikke visste jeg hvor mange varianter av mus det fantes, altså.

Vår tar med byttet inn om det er mulig, så jeg tipper ei katteluke hadde vært midt i blinken for pus. :-/

Fugl er forresten luksusmat har vi skjønt, de er vanskelige å få tak i - selv om hun sitter ved naboen fuglebrett og vokter i timesvis av gangen. He-he.

''Jeg har forstått det slik at hun har meg "under opplæring". Hun ser visst på dette som en plikt, siden jeg ikke er i stand til å fange mus sjøl, var det en veterinær som forklarte.''

Ja det kan være noe i det. Ei kattemor bærer jo hjem slikt til kattungene sine for å læredem å fange selv...

Men jeg tror ikke det er bare det med min pus iallfall. For når min katt kom med fangst mjauet ho på en spesiell måte, med dyp(toneleie) gjjennomtrengende, høy(volum) kattestemme. Prøvde jeg å tadet ho hadde advarte ho med med dyp murring. Og hørte jegikke etter holdt ho nesten på å bite av meg fingrene. Så ho har holdningen"hold deg unna dette er mitt" De siste årene har ho kommet hjem med fangsten, men inntatt herremåltidet i garasjen

Like greit det synes jeg ;-)

Skrevet

Det har variert. Noen tar den kjempelett og andre bruker litt tid.

Knøtten min nå brukte en tid med å skrape på luka før han torde å dytte den opp og gå ut. Vi måtte dytta ham i gjennom noen ganger

Han liker ikke å gå ut luka når det blåser ute. Hvis vi er hjemme så sitter han og skriker for at vi skal lukke opp døra i steden. Hvis vi "ikke hører ham" så tar han øra bakover og kniper øynene sammen og tar en for form rennafart. He he, blir sånt guffent dragsug når det blåser ute se *ler*

Vi kunne ikke ha sånn med lås og chip for bare vår katt. Han har sånn utrolig fart inn noen ganger så luka ville aldri klart å reagere. Men vi bor på landet så det går helt greit med vanlig luke. Vi har det på hytta også.

Og stæsj vi finner inne?

Jo, levende mus, døde mus, splætta mus, innvoller til mus, døde fugler levende fugler, små fugler, store fugler, firfisler uten hale, firfisler med hale.

Underholdene i allefall ;)

''Knøtten min nå brukte en tid med å skrape på luka før han torde å dytte den opp og gå ut. Vi måtte dytta ham i gjennom noen ganger''

Skraping og dytting her også :-) Hun finner vel ut at hun må dytte selv etter en stund:-)

''He he, blir sånt guffent dragsug når det blåser ute se *ler*''

Ja jeg merker det de gangene jeg sitter på huk foran luka og holder den åpen for å lokke henne inn at det blir som en liten vindtunnel!

''Og stæsj vi finner inne?''

Ok, orker ikke sitere det!!! *he he*/*usj* Begynner nesten å angre på at vi fikk luke...;-) Men kanskje det at det er en luke som man ikke kan ta rennafart og løpe gjennom har en viss preventiv effekt? ;-) *krysser fingrene*

Skrevet

vi hadde ikke katta vår da hun var lita...;-) Men hun har vært veldig greit og lærenem på det meste ellers, så jeg krysser fingrene for at det går bra med litt trening :-)

Hun går igjennom luka nå hvis vi holder opp klaffen eller dytter henne på klaffen, men å dytte selv skjønner hun ikke. Hun bare skraper...

Jeg mener å huske at vi dyttet henne gjennom noen ganger først. Slik at ansiktet hennes lukket opp luka.

Det ordner seg sikkert:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...