Gå til innhold

må konvertere hvis man gifter seg med en jøde?

Anbefalte innlegg

Gjest kaliumsorbat
Skrevet

Kjenner en norsk dame som har giftet seg med en mann fra Israel.Han er jøde. De bor nå i Norge. Hun har tatt hans navn, og jeg lurer på om hun i følge de jødiske reglene og tradisjon også må konvertere til jødedommen.

Vet dere noe om det? og vær så snil ikke start en annen debatt enn akkurat det jeg spør om;)

Skrevet

Den religiøse loven (halakha) tillater ikke ekteskap med ikke-jøder, blandingsekteskap er likevel svært vanlig i mange land i dag. Bortsett fra i staten Israel, som ikke har noen sivil ekteskapslovgivning, kan jøder da gifte seg uavhengig av jødisk lov.

Mange norske jøder er ikke gift i henhold til jødisk lov og mange er gift med ikke-jøder. Dette skaper få praktiske problemer for deltakelse i menighetens liv.

Saksa fra http://www.dmt.oslo.no/joededommen/artikler/bente-groth/ekteskapet-i-jodedommen.html

Skrevet

Så vidt jeg vet kan man ikke konvertere til jødedommen. Jøde er man født til. man kan ikke bli det. En person født av en jødisk kvinne er en jøde, ellers ikke. Har man jødisk far men ikke mor, er man ikke jøde. Jeg er ganske sikker på at det stemmer.

hidi, the scorpion
Skrevet

Så vidt jeg vet kan man ikke konvertere til jødedommen. Jøde er man født til. man kan ikke bli det. En person født av en jødisk kvinne er en jøde, ellers ikke. Har man jødisk far men ikke mor, er man ikke jøde. Jeg er ganske sikker på at det stemmer.

Det stemmer _ikke_ man kan fint konventere til jødedommen!

tzatziki1365380058
Skrevet

Så du ikke på "Sex og singleliv"?? Der fikk man all den kunnskap om ekteskap mellom jøder og andre som man kunne ønske seg :)

Og Charlotte måtte i alle fall konvertere.

Mary Poppins
Skrevet

Så du ikke på "Sex og singleliv"?? Der fikk man all den kunnskap om ekteskap mellom jøder og andre som man kunne ønske seg :)

Og Charlotte måtte i alle fall konvertere.

Hehe det første jeg tenkte da jeg jeg så trådtittelen var Sex og Singelliv ;-)

Gjest kaliumsorbat
Skrevet

Hehe det første jeg tenkte da jeg jeg så trådtittelen var Sex og Singelliv ;-)

Ser ikke på serien

hidi, the scorpion
Skrevet

Les svaret fra mariaflyfly nederst;)

Skrevet

En venninne var for noen år siden kjæreste med en jøde. Han sa da til henne at det var viktig for han og hans familie at han en dag skulle gifte seg med en som var jøde selv, fordi da ville deres barn også bli jøder fra fødselen av. Så det lå i kortene at dersom de to skulle ha en fremtid, måtte hun konvertere.

Jeg ser av sitatene til mariaflyfly unnder at blandingsekteskap "egentlig" ikke er tillatt, men at det praktiseres ofte, og at det ikke innebærer noen praktiske problemer.

Men basert på min venninnes historie, så vil det kanskje især for jødiske _menn_ være viktig at deres vordende ektefelle konverterer, for å sikre seg at barna fødes som jøder (hvis ikke antar jeg at de må vente til de blir eldre for så derfor evt å konvertere.) En jødisk kvinne vil derimot alltid bli mor til jødiske barn, selv om hennes mann ikke er jøde.

tzatziki nevner Sex & Singelliv, og jeg husker også godt konverteringer der :-) Og jeg mener bestemt at det der var viktig for mannen at kona var jøde nettopp pga barna.

hidi, the scorpion
Skrevet

En venninne var for noen år siden kjæreste med en jøde. Han sa da til henne at det var viktig for han og hans familie at han en dag skulle gifte seg med en som var jøde selv, fordi da ville deres barn også bli jøder fra fødselen av. Så det lå i kortene at dersom de to skulle ha en fremtid, måtte hun konvertere.

Jeg ser av sitatene til mariaflyfly unnder at blandingsekteskap "egentlig" ikke er tillatt, men at det praktiseres ofte, og at det ikke innebærer noen praktiske problemer.

Men basert på min venninnes historie, så vil det kanskje især for jødiske _menn_ være viktig at deres vordende ektefelle konverterer, for å sikre seg at barna fødes som jøder (hvis ikke antar jeg at de må vente til de blir eldre for så derfor evt å konvertere.) En jødisk kvinne vil derimot alltid bli mor til jødiske barn, selv om hennes mann ikke er jøde.

tzatziki nevner Sex & Singelliv, og jeg husker også godt konverteringer der :-) Og jeg mener bestemt at det der var viktig for mannen at kona var jøde nettopp pga barna.

Alle seriøse mennesker kan konventere til jødedommen, etter visse retningslinjer...

Alle jøder godtar konvertitter, men ikke alltid som ektefeller. Men tilogmed med de mest konservative jøder kan godta en konvertitt og tillate ekteskap mellom jøde og konvertitt.

Jødedommen er ikke evangiliserende, men den utelukker ingen fra å konventere;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...