Gå til innhold

Kjøpe meg inn i samboers hytte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er samboer med en mann som eier endel i verdi, og som kjøpte seg hytte for ca ett halvt år siden også. Jeg kunne tenkt meg at han ventet sånn at jeg fikk være med å betale halvarten av denne hytten, men min samboer ville ikke vente. Jeg kunne nemlig ikke være med på kjøpesummen da jeg driver med studier og ikke kan ta opp lån.

Typen min mener jeg kan kjøpe meg inn i hytta etterhvert, men jeg mener at den vil i løpet av de årene jeg har igjen å studere at den vil øke endel i verdi, siden vi skal pusse den opp, og utvide hytta endel. Jeg føler på en måte at det ikke ”lønner seg for meg” å være med å pusse opp hytta, siden jeg må skyte inn mere i lån den dagen jeg har råd til å være medeier.

Så klart kommer jeg til å pusse opp hytta osv, men det føles bare litt merkelig å være med å fikse på noe som vil øke kostnadene for meg, når jeg senere tar opp lån.

Eller tenker jeg bare bakvent, har aldri vært noe flink til å tenke økonomisk...

Noen som har noen innvendinger på dette?

Skrevet

Jasså, vi driver å planlegger skilsmissen allerede?

Vil du inn, så avtal prisen nå. Problem solved.

Gjest mallet
Skrevet

Du bør selvsagt ikke betale høyere pris for å kjøpe deg inn som følge av verdistigningen som skyldes oppgraderinger du selv har vært med å betale for. Men verdistigning som følge av generell stigning i markedet skal du selvsagt betale for, siden du har "sluppet unna" å betale renter på lån disse årene.

Foreslår at dere får vurdert hva verdien på hytten er nå. Når du kjøper deg inn en gang i fremtiden bruker dere denne verdien, pluss eventuell prosentvis verdiøkning for hyttemarkedet i samme område, som utgangspunkt.

Skrevet

Du må jo få kreditt for den verdiskapning du gjør ved ditt arbeid med oppussing. Dere kan f.eks. sette en verdi på hver arbeidstime du driver oppussing.

Et annet alternativ er at du om noen år kjøper deg inn for dagens salgsverdi korrigert for prisstigning, men ikke påplusset den verdistigning som skyldes oppussing.

Skrevet

Hva med å gjøre en skriftelig avtale nå. Din inngangbillett er halvparten av dagens kjøpesum + at du betaler halvparten av oppussingen etter hvert som den skjer.

Skrevet

Hva med å gjøre en skriftelig avtale nå. Din inngangbillett er halvparten av dagens kjøpesum + at du betaler halvparten av oppussingen etter hvert som den skjer.

Det vil han ikke, fordi han mener han taper på det.

Gjest Elextra
Skrevet

Det vil han ikke, fordi han mener han taper på det.

''Det vil han ikke, fordi han mener han taper på det.

''

Haha, må si alt ligger til rette for et langt og lykkelig samliv her ;)

Fra spøk til alvor: Om forholdet ikke er veldig seriøst, og dere ikke klart tar sikte på å "bli gamle sammen", kan jeg forstå ham.

Om han ikke vil avtale noe nå må du vel rett og slett bare unngå å legge penger i denne eiendommen.

Skrevet

''Det vil han ikke, fordi han mener han taper på det.

''

Haha, må si alt ligger til rette for et langt og lykkelig samliv her ;)

Fra spøk til alvor: Om forholdet ikke er veldig seriøst, og dere ikke klart tar sikte på å "bli gamle sammen", kan jeg forstå ham.

Om han ikke vil avtale noe nå må du vel rett og slett bare unngå å legge penger i denne eiendommen.

Neida, vi planlegger å bli gamle sammen;)

Han snakket noe om at jeg skal kjøpe meg inn til en verdi minus verdistigningen(noe jeg i bunn og grunn ville tjene på)

Gjest Elextra
Skrevet

Han snakket noe om at jeg skal kjøpe meg inn til en verdi minus verdistigningen(noe jeg i bunn og grunn ville tjene på)

''Han snakket noe om at jeg skal kjøpe meg inn til en verdi minus verdistigningen(noe jeg i bunn og grunn ville tjene på)

''

I så fall skjønner jeg ikke helt hva problemet er.

Men det kunne nok være greit å ha dette skriftlig før du skyter inn penger der på noen måte.

Skrevet

På hvilken måte er denne løsningen forskjellig fra den Speak foreslo? Bortsett fra at hun foreslo at du også skal betale halvparten av oppussingen. Hvordan kan han da foreslå dette, og samtidig ikke ville være med på hennes løsning?

Skrevet

På hvilken måte er denne løsningen forskjellig fra den Speak foreslo? Bortsett fra at hun foreslo at du også skal betale halvparten av oppussingen. Hvordan kan han da foreslå dette, og samtidig ikke ville være med på hennes løsning?

Er visst en liten differanse der som jeg ikke helt forstår.

Men skulle visst være positivt...

Skrevet

''Han snakket noe om at jeg skal kjøpe meg inn til en verdi minus verdistigningen(noe jeg i bunn og grunn ville tjene på)

''

I så fall skjønner jeg ikke helt hva problemet er.

Men det kunne nok være greit å ha dette skriftlig før du skyter inn penger der på noen måte.

Skriftelig er eneste løsningen. Det er jeg enig med deg i. Ho må gå til advokat og skrive en samboeravtale som også inneholder dette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...