Gå til innhold

Haster - Har man lov til å si til pasienter at

Anbefalte innlegg

Gjest dette lurer jeg på
Skrevet

Hvis man:

- jobber med pasienter, og i en sak er på et team med 1-2 andre, og man vet at den ene av disse har holdninger overfor en bestemt pasient, som man tenker ikke er forenelige med god fag-etikk (feks i drøftinger har vedk en svært fastlåst svart/hvitt holdning som ikke er bra for pasienten, og som influerer på avgjørelser, men som vedk skjuler veldig for pas. bak en overflatisk vennlighet)

- og hvis man har forsøkt å ta dette opp med vedkommende, og foreslått at vedk kanskje burde trekke seg fra saken, og få inn en mer nøytral behandler,

- og hvis og varsling oppad ikke blir godt mottatt på denne arbeidsstedet, slik at det ikke kan nytte å si fra

- vil man da kunne forsvare å si rett ut til pasienten, at Jeg kan ikke si så mye om det, men hvis jeg var i dine sko ville jeg bedt om at saksbehandler X ikke fortsetter i saken,

- og hvis pasienten svarer at ja han har hatt en følelse av at vedk saksbehandler er veldig negativt til ham, og takk for tipset han vil si fra om at han ikke ønsker at den saksbeh skal fortsette,

- og hvis man selv føler at man var etisk forpliktet til å si fra om dette til pasienten, fordi det var i så alvorlig grad,

- har man da likevel gjort noe ulovlig, i forhold til bedriften?

Gjest kaliumsorbat
Skrevet

Jeg tror det kommer an på hvordan du formulerer det det til pasienten. Det er vel ikke ulovlig å si noe om dine kollegaer til pasienten, men det er graden av info som er avgjørende. Kan du si det med minst mulig ord, og ikke uttrykke det bastant så er det det beste. Du kan si at du har en følelse av at denne personen kan være feil person for pasienten, at vedkommende bør velge en annen, og at pasienten heller bør velge en mere erfaren person som feks "kari". Hva om du kommer med en anbefaling til pasienten heller at du fraråder h*n noen?

Husker jeg var på sykehus og ventet på en konsultasjon fra en kirurg. En av sykepleierene sa rett ut til meg: ''denne kirurgen er utrolig ubehagelig og lite koselig, best om du ikke inngår i noen diskusjon med henne''" Så jeg var glad hun sa i fra, selv om jeg visste at hun kunne komme i bråk hvis jeg sa det videre hva hun sa.

Så du får prøve å uttale deg litt diffust. Hvis du får spørsmål om det senere så kan du si at du hadde mange tanker i hodet og forsøkte å formulere deg på en grei måte, men at det nok kom litt feil ut;)

Gjest lojalitet til hvem
Skrevet

Sånn i forhold til lojalitet, altså etisk så er det drøyt å si noe negativt om kollegaer.

Jeg ville sagt noe sånt som at "det er lov å be om å skifte saksbehandler dersom en opplever at samarbeidet ikke fungerer."

Snakk litt på generelt grunnlag og ikke si noe negativt om noen.

Hvorvidt du bryter noen lover vet jeg ikke, men dersom du er for åpen mot pasienten så kan du risikere å bli rimelig upopulær på jobben.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...