Gå til innhold

En riktig DOL-mamma

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ligger på TV3.no

Nå har jeg sett episoden. Helt utrolig hvor lite jordnære folk kan være i forhold til sammenhengen mellom inntekt og forbruk!

Jeg er helt rystet!

• Svar 80
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• trollemor;o)

18

• morsan

8

• Mandolaika

7

• laban

6

Skrevet

Nå måtte jeg se på nett-tv jeg også og den damen var jo ikke riktig klok. Og hvis 2 voksne og 1 barn ikke klarer seg på 33 000 i mnd så er det noe alvorlig gærnt. Og hvorfor i all verden trengte de en femromsleilighet med ett barn? Og 9 kredittkort?

Det sier seg sjøl at damen var stormannsgal

''Nå måtte jeg se på nett-tv jeg også og den damen var jo ikke riktig klok. Og hvis 2 voksne og 1 barn ikke klarer seg på 33 000 i mnd så er det noe alvorlig gærnt. Og hvorfor i all verden trengte de en femromsleilighet med ett barn? Og 9 kredittkort?

Det sier seg sjøl at damen var stormannsgal''

Jeg måtte også se dette i kveld. Kan ikke fatte at det går an å leve sånn over evne. Og det var jo bare med nød og neppe hun gikk med på å måtte jobbe 2 dager i uka.

*uff så synd jeg synes på henne som må jobbe to dager i uka*

trollemor;o)
Skrevet

Nå har jeg sett episoden. Helt utrolig hvor lite jordnære folk kan være i forhold til sammenhengen mellom inntekt og forbruk!

Jeg er helt rystet!

ja, det er ubegripelig at det er mulig å ha slike holdninger.

trollemor;o)
Skrevet

''Nå måtte jeg se på nett-tv jeg også og den damen var jo ikke riktig klok. Og hvis 2 voksne og 1 barn ikke klarer seg på 33 000 i mnd så er det noe alvorlig gærnt. Og hvorfor i all verden trengte de en femromsleilighet med ett barn? Og 9 kredittkort?

Jeg måtte også se dette i kveld. Kan ikke fatte at det går an å leve sånn over evne. Og det var jo bare med nød og neppe hun gikk med på å måtte jobbe 2 dager i uka.

Men det verste er jo at de ikke greide å se hvor de skulle greie å kutte ned pengebruken...

Gjest men ille lell
Skrevet

''Jeg måtte også se dette i kveld. Kan ikke fatte at det går an å leve sånn over evne. Og det var jo bare med nød og neppe hun gikk med på å måtte jobbe 2 dager i uka.

*uff så synd jeg synes på henne som må jobbe to dager i uka* ''

Synes de var vondt å se på programmet :( men rett skal være rett, hun skulle jobbe full stilling som innebar 2 kveldsskift pr uke og noe helgejobbing

Skrevet

''Jeg måtte også se dette i kveld. Kan ikke fatte at det går an å leve sånn over evne. Og det var jo bare med nød og neppe hun gikk med på å måtte jobbe 2 dager i uka.

*uff så synd jeg synes på henne som må jobbe to dager i uka* ''

Synes de var vondt å se på programmet :( men rett skal være rett, hun skulle jobbe full stilling som innebar 2 kveldsskift pr uke og noe helgejobbing

Var det full stilling?

Men hun skulle få utbetalt 10.000 kr, og da var dette inkludert tillegg for helg og kveld? Synes ikke det hang sammen....

Det hang forøvrig ikke sammen det jeg sa heller, for 10.000 utbetalt for bare to dagers butikkjobb, var vel litt mye....

Gjest Shira :o)
Skrevet

Var det full stilling?

Men hun skulle få utbetalt 10.000 kr, og da var dette inkludert tillegg for helg og kveld? Synes ikke det hang sammen....

Det hang forøvrig ikke sammen det jeg sa heller, for 10.000 utbetalt for bare to dagers butikkjobb, var vel litt mye....

Jeg tolket det slik at hun hadde ca 8 tusen inn, siden hun tok ekstravakter på sykehuset. Tok hun butikkjobben ville det gi 18 tusen, dermed 10 tusen mer enn hva hun hadde hatt i snitt denne tiden i permisjonen fra butikkjobben.

Jeg var veldig fasinert over at det gikk an å forsvare så dyre kjøp, og i tillegg spørre om ikke bilen kunne finansieres med nytt mastercard lån.

Nå har jeg aldri hatt anledning til å kunne kjøpe så dyre ting, så jeg kan i grunnen ikke sette meg inn i det.

Håper at det gav dem en wake up call, og at familien nå har det bra økonomisk.

Skrevet

1000+ bleier koster litt, men hun forventet sikkert en ny bil, så da ble det nedtur. Stakkars gubbe, han har ikke helt skjønt hva han har rotet seg borti.

''Stakkars gubbe, han har ikke helt skjønt hva han har rotet seg borti.''

Kunne ikke vært mer enig med deg, nick. Mannen virket jo både sympatisk og fornuftig. Og stakkars han som har et forhold til denne bortskjemte, storforlangende isprinsessen...Hun ga meg grøsninger:-(

Skrevet

Det tror ikke jeg heller.

Problemet er jo egentlig ikke at det finnes noen gærninger som er villige til å kjøpe dunjakker til 1700 til et bleiebarn dersom lommeboka deres flyter over. Men de fleste forstår at man ikke kan holde på sånn hvis man har _dårlig råd_.

Faren "trengte en vinterjakke", og den var på salg, men kostet fortsatt ganske mye - spesielt hvis man regner med at den ble tatt på kreditt og fort vil stige enormt i pris. Poenget er jo at voksne antakelig kan bruke den gamle jakka en vinter til, eller gå på loppemarked, dersom man har halvvert inntekten sin for en periode.

De var bare SÅ nær inkasso som fort ville tatt leiligheten, men moren ville ikke innrømme eller forandre på noe. Hun var hjemme i ulønnet perm, datteren i barnehagen med dunjakke. Hallo...

''Men de fleste forstår at man ikke kan holde på sånn hvis man har _dårlig råd_. ''

Nettopp.

Nå har ikke jeg sett akkurat dette programmet, men i de andre jeg har sett blir jeg helt oppgitt over å se alle folkene som mener at de bare "må" ha ditt&datt, selv om de har dårlig råd og forbruksgjelda stiger for hver måned som går.

Skrevet

''Men de fleste forstår at man ikke kan holde på sånn hvis man har _dårlig råd_. ''

Nettopp.

Nå har ikke jeg sett akkurat dette programmet, men i de andre jeg har sett blir jeg helt oppgitt over å se alle folkene som mener at de bare "må" ha ditt&datt, selv om de har dårlig råd og forbruksgjelda stiger for hver måned som går.

Du burde absolutt se det på nett-tv, tv3. Det er virkelig en studie verdt mht til mangel på bakkekontakt, kravmentalitet og evnen til å sette tæring etter næring.

Jeg synes det er et under at ikke økonomene bare sprakk og forlot hele dama.

Skrevet

Jeg holdt på å gå på baken, rett og slett. Her vil nok ikke luksusfellens eksperter klare å få til endring på sikt!

Skrevet

Nå måtte jeg se på nett-tv jeg også og den damen var jo ikke riktig klok. Og hvis 2 voksne og 1 barn ikke klarer seg på 33 000 i mnd så er det noe alvorlig gærnt. Og hvorfor i all verden trengte de en femromsleilighet med ett barn? Og 9 kredittkort?

Det sier seg sjøl at damen var stormannsgal

''Og hvorfor i all verden trengte de en femromsleilighet med ett barn?''

Det utrolige er jo når de ikke forstår at økonomien ikke tillater en slik levestandard, hva enten man snakker om store boliger eller dyre klær.

Men mener du at _enhver_ som har liten familie burde 'klare seg' med en liten leilighet - selv om økonomien tillater en mye større bolig?

Skrevet

Du burde absolutt se det på nett-tv, tv3. Det er virkelig en studie verdt mht til mangel på bakkekontakt, kravmentalitet og evnen til å sette tæring etter næring.

Jeg synes det er et under at ikke økonomene bare sprakk og forlot hele dama.

Jeg sjekket akkurat nå når reprisen går, men det ser ut til at programmet på søndag er et annet! Eller er det slik at det er to nye programmer hver uke??

Får nok heller satse på nett-TV - blir jo nysgjerrig etter å ha lest dette...:-)

Skrevet

Jeg sjekket akkurat nå når reprisen går, men det ser ut til at programmet på søndag er et annet! Eller er det slik at det er to nye programmer hver uke??

Får nok heller satse på nett-TV - blir jo nysgjerrig etter å ha lest dette...:-)

Det går bare et program i uka. Onsdager kl. 20.30. :-) Dette er program nr. 8, og det er veldig greit å se det på nett-tv. Jeg så det i ettermiddag, og ergres enda :-(

Skrevet

Det går bare et program i uka. Onsdager kl. 20.30. :-) Dette er program nr. 8, og det er veldig greit å se det på nett-tv. Jeg så det i ettermiddag, og ergres enda :-(

Men program nr 9 kommer på søndag og program 10 onsdag i neste uke. Det står iallfall her:

http://www.se.no/hva/?includeAll=1&query=luksusfellen

Skrevet

''Og hvorfor i all verden trengte de en femromsleilighet med ett barn?''

Det utrolige er jo når de ikke forstår at økonomien ikke tillater en slik levestandard, hva enten man snakker om store boliger eller dyre klær.

Men mener du at _enhver_ som har liten familie burde 'klare seg' med en liten leilighet - selv om økonomien tillater en mye større bolig?

Nei, jeg mener ikke det. Har man penger så må man sløse og kose seg så mye man vil, men er man blakk så bor man deretter og tar ikke opp lån på tre mill ;o)

Skrevet

Ok, skal prøve å få det til i løpet av helgen :-)

Ok:-) Bare stålsett deg:-)

Skrevet

Nettopp.

Standarden for hva man "må" ha, helst med én gang, har økt noe veldig.

I denne tråden fikk jeg høre at jeg kanskje bodde på et sted som var i overkant avslappet, siden jeg hevdet at det var den enkeltes og ikke "samfunnets" ansvar å sette tæring etter næring - f.eks. at man selv må avgjøre om man har råd til flatskjerm:

http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=3954788

Og jeg som har trodd at jeg bodde på et "fint" sted, jeg ble virkelig knekt av å høre at det er høyere standard andre steder!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...