Gå til innhold

Arbeidsledighetstrygd, sykemelding og mammaperm.

Anbefalte innlegg

Gjest Mange spøgesmål
Skrevet

Hei. I desember 2008 ble jeg mor til en liten gutt. Jeg hadde da jobbet ett år og hadde dermed rett på foreldrepenger (jeg hadde ett års vikariat og vikariatet gikk ut samme måned som sønnen vår ble født). Permisjonen min var over i november 2009 og siden har jeg vært arbeidsledig (får utbetalt dagpenger utregnet etter de siste tre års inntekt). Nå har jeg blitt syk og skal snart til utredning. Legen snakket om at det var mulig å sykemelde seg selv om man mottar dagpenger. Stemmer det? Oppi det hele har jeg nylig oppdaget at jeg er uplanlagt gravid, til tross for bruk av prevensjon. Vi ønsker selvsagt å beholde barnet. Men har jeg da rett på foreldrepenger? Jeg har bare rett på dagpenger i 52 uker ettersom jeg har hatt lav inntekt de siste tre årene (i 2008 tjente jeg bra ettersom jeg jobbet, men årene før det var jeg jo student). Hvordan blir det da om jeg blir sykemeldt samtidig som jeg egentlig er arbeidsledig? "Utsettes" da retten til dagpenger (at dagpengene på en måte settes på vent mens jeg er sykemeldt) og at jeg dermed fremdeles har rett på en form for støtte etter at de 52 ukene er over? Det jeg egentlig lurer på er vel om jeg har rett på foreldrepenger. Og har mannen min rett på pappaperm? Det er vel en regel om at mor må ha jobbet minst 50% for at far skal ha rett på dette. Men hvordan blir det da om mor er arbeidsledig/sykemeldt? Har han fremdeles rett på det? Mange spørsmål, men håper du har noen svar.

• 1 måned senere...
Advokat Thomas Myran
Skrevet

Hei! Det er mange spørsmål men for lite informasjon. For å svare deg godt på dette, er jeg nødt til å vite alt helt detaljert, og det er vanskelig i en epost. Ta heller dette opp med ditt lokale NAV kontor, be om et møte, også kan de gå igjennom dette mens de ser tall, registreringer m.m. på skjermen. Thomas Myran Advokat

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...