Gå til innhold

Godkjenning av venner på FB

Anbefalte innlegg

Gjest Tussi m sløyfe
Skrevet

Så var jeg også en del av facebook verdenen. Litt skummelt, men mest spennende egentlig. Kjekt å se hvor mange "venner" som faktisk tar kontakt og det var heller ikke så skummelt å forespør venner og kjente som jeg trodde. De bekrefter meg som regel som venn veldig snart etterpå.

Allikevel henger jeg meg veldig opp i dem som IKKE legger meg til som venn..

Jeg har som nøkkelregel om at jeg aldri legger til venner jeg ikke kjenner så godt at jeg kunne tatt en prat med dem på gata om jeg traff dem. Og nå opplever jeg at et par av dem som jeg trodde jeg hadde en god kjemi med, ikke godkjenner meg som venn.

I noen tilfeller tenker jeg at det kan handle om at de er veldig lite aktive på facebook selv. Ser feks at noen legger meg til et par uker etterpå og det kommer da opp at "vedkommede er ny på facebook" og kan trenge forslag til nye venner...?! Kanskje de har være deaktiverte, men at de allikevel kan søkes frem?

Andre ganger kan det kanskje handle om at de rett og slett ikke er helt sikre på hvem jeg er, i og med at jeg ikke har lagt ut bilde av meg selv og at de derfor ikke tar meg på navnet alene. Det kan feks være snakk om venners venner som jeg prater med jevnlig på felles fester og sammenkomster, men som allikevel ikke har hengt seg opp i det fulle navnet mitt? (Har et ganske vanlig fornavn).

Spørsmålet mitt er hva som er den vanlige facebook kulturen i forbindelse med venneforespørsler på facebook?

Hva som skal til for at en ikke godkjenner en person som venn?

Jeg har mange kjekke og gode venner. De ca 250 vennene jeg har på facebook er venner/kjente jeg snakker med jevnlig og venner fra tidligere (barne-ungdom-og videregående skole).

Ser ikke på meg selv som upopulær og har såvidt jeg vet, ingen uvenner.

Er jo ganske teit av meg å henge meg opp i dette her som en annen fjortis, men klarer ikke la være. Noen av disse "vennene" er gjerne facebook venner med de fleste av mine nærmeste og jeg føler det er litt trist å bli utelatt. Er også for stolt til å sende en melding for å minne dem på hvem jeg er, i tilfelle de faktisk ikke ønsker å være vennen min- og dermed gjør jeg jo situasjonen mer ubehagelig for dem. Hos de fleste jeg har spurt og venter svar hos står det: "venter på svar for godkjenning". Betyr det at de ikke har ignorert meg? Hvordan ser jeg om noen har ignorert meg?

Huff, jeg har visst ikke godt nok selvbilde til å være på facebook..

Skrevet

Siden det står at de venter på å godkjenne, så har de nok ikke vært inne og sjekket venneforespørslene enda.

Bare ta det med ro du :)

Gjest Dolores77
Skrevet

Mange vil k un ha de aller nærmeste på sin facebookvenneliste,

det har jo litt med at en legger ut private bilder og meldinger,

og vil ha litt kontroll...

selv om du kanskje gikk i klasse med vedkommende for hundre år siden, så er det ikke sikkert vedkommende føler du er en av de aller nærmeste, trenger ikke bety vedkommende ikke liker deg.

Jeg har mange på vennelista nå, jeg skrev litt til de i begynnelsen, men så dabbet det av. man vokser jo fra hverandre, er begrenset hva man har til felles med en man gikk i klasse med for 20 år siden og nå bor milesvis i fra... så har jeg etterhvert mista oversikten over hvem jeg har på lista, så da "glemmer" jeg litt hvem jeg har på lista... så kan hende de føler det samme som meg,

og vi mister kontakta. Lurer på å slette en del av de mest perifere, kun beholde de jerg faktisk har kontakt med, kolleger og nære venner, men samtidig er det kjekt å få oppdateringer på tidligere klassekamerater - familieforøkelse osv :)

trenger jo ikke ha kontakt hele tia :)

Jeg har ei på lista jeg var ganske god venn med på ungdomsskolen, hun godtok meg som venn på fb, men når jeg har skrevet enten bildekommentar, wall eller post, har hun ikke svart, men ser hun svarer andre.... så vet ikke helt hva det er, om hun er sur på meg for noe eller hva... men hvorfor har hun meg på lista i så fall? Så føler litt for å slette henne.

FB er lett å bli paranoid av. Min erfaring er at du ikke skal ta det så seriøst. De som legger deg til som venn trenger ikke nødvendigvis se på deg som venn, mange legger til alle forespørsler de får og driter i hvem de har på lista, mens andre er mer selektive...

begge deler er kanskje like "ille"....

Gjest MayLynn
Skrevet

Jeg tror som du sier at de enten ikke har sett forespørselen din ennå, eller at de ikke husker hvem du er og venter til du har lagt ut bilde...

Har selv opplevd å bli "avvist" 2 ganger. Jeg spør ikke noen hvis jeg ser at de kun har 40 venner, men har de over 200 så regner jeg med at de, som jeg, legger til gamle og nye bekjente.

Jeg fikk vel egentlig bare bekreftet at hun ene som avviste meg ER veldig spesiell og at hun andre ikke har forandret seg siden vi var yngre... så tar ikke det særlig tungt.

Selv har jeg bare avvist totalt ukjente, men prøver alltid å finne ut hvem det er først.

Det går jo an å sortere vennene slik at noen ikke ser særlig mye av det du gjør...

Gjest Dolores77
Skrevet

Jeg tror som du sier at de enten ikke har sett forespørselen din ennå, eller at de ikke husker hvem du er og venter til du har lagt ut bilde...

Har selv opplevd å bli "avvist" 2 ganger. Jeg spør ikke noen hvis jeg ser at de kun har 40 venner, men har de over 200 så regner jeg med at de, som jeg, legger til gamle og nye bekjente.

Jeg fikk vel egentlig bare bekreftet at hun ene som avviste meg ER veldig spesiell og at hun andre ikke har forandret seg siden vi var yngre... så tar ikke det særlig tungt.

Selv har jeg bare avvist totalt ukjente, men prøver alltid å finne ut hvem det er først.

Det går jo an å sortere vennene slik at noen ikke ser særlig mye av det du gjør...

Ja, se der :) Ei jeg kjenner gjorde det samme, jeg hadde sendt forespørsel for lenge siden og glemt jeg hadde gjort det hehe :D men hun hadde hatt den på vent pga hun ikke kjente igjen meg, jeg hadde nytt etternavn og profilbildet var et babybilde av meg.

Så hadde jeg endret profilen og fått inn et bilde av meg,

og da hadde hun godkjent meg og skrevet en mail om at hun først nå så hvem det var, for jeg hadde nytt etternavn og hun skjønte ikke helt hvem jeg var :)

Så det kan ha sin logiske forklaring.

Selv er jeg ganske senil på navn og ansikter,

jeg har prøvd å komme på folk jeg har gått i klasse med og lagt til på facebook, så har jeg kjent igjen navn på deres lister igjen og lagt dem til. Jeg syns facebook er en fin måte for oss med alzheimer light å huske på gamle kjente :)

Er så flaut når folk spør hvem jeg har gått i klasse med, så husker jeg bare noen få navn hehe :) men sånn er det når folk flytter rundt omkring i landet og en mister kontakten.... facebook er ypperlig til å holde kontakten.

Forventer ikke bli bestevenn med alle på listen hehe, men artig å se hva gamle kjente driver med. Blir glad når jeg ser det skjer noe fint i livet deres, ekteskap, barn, jobb osv... :)

Skrevet

Ikke heng deg opp i slike ting!!! ;)

Jeg kjenner mange som ikke har sjekka FB-kontoen sin på både uker og måneder. Du kan ikke forvente at alle er der "hver dag" og sjekker om de har fått venneforespørsler.

Jeg har en venninne på vennelista mi på FB. Hun mistolker alltid alt i verste mening og det er kjempeslitsomt for vennene hennes. Vi må veie våre ord med omhu og tenke over om hun kan tolke dette feil eller ikke. Noe å tenke på? ;)

Gjest folk er forskjellig :)
Skrevet

Mange vil k un ha de aller nærmeste på sin facebookvenneliste,

det har jo litt med at en legger ut private bilder og meldinger,

og vil ha litt kontroll...

selv om du kanskje gikk i klasse med vedkommende for hundre år siden, så er det ikke sikkert vedkommende føler du er en av de aller nærmeste, trenger ikke bety vedkommende ikke liker deg.

Jeg har mange på vennelista nå, jeg skrev litt til de i begynnelsen, men så dabbet det av. man vokser jo fra hverandre, er begrenset hva man har til felles med en man gikk i klasse med for 20 år siden og nå bor milesvis i fra... så har jeg etterhvert mista oversikten over hvem jeg har på lista, så da "glemmer" jeg litt hvem jeg har på lista... så kan hende de føler det samme som meg,

og vi mister kontakta. Lurer på å slette en del av de mest perifere, kun beholde de jerg faktisk har kontakt med, kolleger og nære venner, men samtidig er det kjekt å få oppdateringer på tidligere klassekamerater - familieforøkelse osv :)

trenger jo ikke ha kontakt hele tia :)

Jeg har ei på lista jeg var ganske god venn med på ungdomsskolen, hun godtok meg som venn på fb, men når jeg har skrevet enten bildekommentar, wall eller post, har hun ikke svart, men ser hun svarer andre.... så vet ikke helt hva det er, om hun er sur på meg for noe eller hva... men hvorfor har hun meg på lista i så fall? Så føler litt for å slette henne.

FB er lett å bli paranoid av. Min erfaring er at du ikke skal ta det så seriøst. De som legger deg til som venn trenger ikke nødvendigvis se på deg som venn, mange legger til alle forespørsler de får og driter i hvem de har på lista, mens andre er mer selektive...

begge deler er kanskje like "ille"....

''FB er lett å bli paranoid av. Min erfaring er at du ikke skal ta det så seriøst. De som legger deg til som venn trenger ikke nødvendigvis se på deg som venn, mange legger til alle forespørsler de får og driter i hvem de har på lista, mens andre er mer selektive... begge deler er kanskje like "ille"....''

Her var det mange sannheter, og et godt råd, nemlig å ikke ta det så seriøst.....

Gjest Dolores77
Skrevet

Ikke heng deg opp i slike ting!!! ;)

Jeg kjenner mange som ikke har sjekka FB-kontoen sin på både uker og måneder. Du kan ikke forvente at alle er der "hver dag" og sjekker om de har fått venneforespørsler.

Jeg har en venninne på vennelista mi på FB. Hun mistolker alltid alt i verste mening og det er kjempeslitsomt for vennene hennes. Vi må veie våre ord med omhu og tenke over om hun kan tolke dette feil eller ikke. Noe å tenke på? ;)

uff da, hun venninna di høres ut som ei venninne jeg har, ikke samme vel? Hehe :)

Og hun lurer på hvorfor vi gradvis mister kontakta... hun har jo seg selv litt å skylde.

Slitsomt med folk som tolker alt i verste mening...

Skrevet

uff da, hun venninna di høres ut som ei venninne jeg har, ikke samme vel? Hehe :)

Og hun lurer på hvorfor vi gradvis mister kontakta... hun har jo seg selv litt å skylde.

Slitsomt med folk som tolker alt i verste mening...

Godt mulig det er den samme, ja ;-P

Egentlig er det jo leit at enkelte har det på den måten. Det handler i bunn og grunn om lav selvfølelse og en slags oppfatning om at en ikke egentlig blir likt av andre. Selvoppfyllende profetier med andre ord... Selv synes jeg itt synd på venninna mi, så jeg sender henne innimellom en PM for å forklare grunnene til at den og den kanskje svarer slik og sånn. Da virker det som hun roer seg litt. Huff, ikke lett for den det gjelder :-(

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...