Gjest En som ikke har tenkt seg på ski på leeenge Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 Hei, På søndag falt jeg i en bratt nedoverbakke da jeg gikk på langrennski. Kjente med en gang smere i venstre kne og litt oppover i låret. Kom meg ikke opp, og fikk heller ikke av meg skien, før jeg fikk hjelp. Med en gang jeg reiste meg opp, skalv jeg så mye i beina at jeg bare måtte sette meg ned igjen, men så klarte jeg å komme meg opp og gå tilbake til hytta. Det gikk ganske greit å gå, kjente litt smerte i kneet. Da vi kom tilbake på hytta hadde kneet hadde da hovnet litt opp. Vi kjørte hjem, og etter ca 2 timer i bil, kjente jeg noe var vondt og galt med kneet. Slet med å komme meg opp trappene, og klarte ikke tråkke ned med foten. Utover kvelden ble det bare vondere og vondere, og natten var helt forferdelig! Jeg dro til legevakten neste morgen, der legen kjente, bøyde og strakk på benet mitt (AU!), og tok røntgen. Røntgen utelukket brudd, men legen kunne ikke si med sikkerhet hva som var galt, i og med at skaden var så fersk, og all bevegelse var vond. Han skrev ut sykemelding for en uke for forstuving/ruptur/forstrekking som omfatter korsbånd i kne (jeg jobber i barnehage, så ikke mye jeg kan gjøre der når benet ikke fungerer). De ga meg støttebandasje og krykker. Nå har jeg tatt det med ro i to dager, holdt kneet høyt hevet og brukt krykker når jeg skal bevege meg rundt. Det gjør ikke lenger vondt hele tiden, men er veldig vondt og strekke ut og bøye kneet. Har prøvd å legge litt vekt på det noen ganger, men da gir det bare etter og knekker liksom litt sammen. Det kommer også litt knekkelyder fra inni kneet innimellom. Når kneet kommer i noen spesielle vinkler, fyker også smerte gjennom kneet. Kjenner smeren på siden og baksiden av kneet, og innimellom litt ovenfor. Jeg har aldri tidligere skadet kne, bein eller fot. Jeg lurer på om dere ut i fra de beskrivelsene jeg har gitt kan si noe mer om hva dere tror det kan være? Er det noe jeg kan gjøre for at det skal bli bedre. Tror dere det er korsbåndet? Bør jeg prøve å legge vekt på benet innimellom for å se hvor mye det tåler, eller skal jeg bare holde meg i ro en stund til? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/346046-kneskade/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
zellica Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 Du beskriver nøyaktig hvordan jeg hadde det da jeg syklet av og skadet kneet mitt. I mitt tilfelle viste det seg å være en leddbåndskade grad 3-4. Jeg dro desverre ikke til lege før det hadde gått en stund, og da var det for sent å sette igang fysikalsk behandling. Fysioterapauten sa at hvis jeg hadde kommet med en gang, kunne jeg ha blitt mye fortere bra. Jeg måtte gjennom en kikkhullsundersøkelse av kneet for å utelukke skade på korsbåndet, og det tok sin tid å få time til operasjon. Så jeg gikk vel et halvt års tid med denne skaden uten behandling. Så kanskje du skal ringe et fysikalsk senter og høre hva de sier? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/346046-kneskade/#findComment-2937578 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest En som ikke har tenkt seg på ski på leeenge Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 Du beskriver nøyaktig hvordan jeg hadde det da jeg syklet av og skadet kneet mitt. I mitt tilfelle viste det seg å være en leddbåndskade grad 3-4. Jeg dro desverre ikke til lege før det hadde gått en stund, og da var det for sent å sette igang fysikalsk behandling. Fysioterapauten sa at hvis jeg hadde kommet med en gang, kunne jeg ha blitt mye fortere bra. Jeg måtte gjennom en kikkhullsundersøkelse av kneet for å utelukke skade på korsbåndet, og det tok sin tid å få time til operasjon. Så jeg gikk vel et halvt års tid med denne skaden uten behandling. Så kanskje du skal ringe et fysikalsk senter og høre hva de sier? Takk for svar. Jeg bør vel ta kontakt med en fysio hvis det ikke blir bedre innen et par dager. Har fått oppfølgingstime hos legen neste mandag, to uker etter jeg var der første gang. Er det normalt å vente så lenge med dette? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/346046-kneskade/#findComment-2937675 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ariadne Skrevet 21. april 2010 Del Skrevet 21. april 2010 De gjør ikke noe med kneet i den første, akutte fasen. Men få deg time til MR så de kan se nærmere hva problemet er. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/346046-kneskade/#findComment-2937680 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.