Gå til innhold

Ville du gått til en psykiater som er rasist?


tjohei

Anbefalte innlegg

Og fordi enkelte skriver et par tre hundre innlegg om dagen.

Ja? Det kalles effektivtet.

De innleggene du skrev (om å bruke statistikk som var åpenbart for noe helt annet) gjør jo at det ikke er så krevende å argumentere mot deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 312
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    81

  • PieLill

    22

  • hidi, the scorpion

    19

  • tjohei

    17

"Neger" er fremdeles en rase-benevnelse, i motsetning til hvit (og svart) som er hudfarger.

Feil. Dagens definisjon på neger er mennesker med svart eller brun hud som opprinnelig stammer fra Afrika sør for Sahara. Det har ingen ting med rase å gjøre.

Ellers har PK-ismen tatt helt overhånd når man går inn og sensurerer gamle og gode historier av Astrid Lindgren ("negerkongen Ibrahim Langstrømpe") og Thorbjørn Egner ("negergutten som var en ekte hottentott"). Dette er tydligvis for sterkt for dagens unge.

I sin tid leste vi om negerkongen Bongo i leseboken når jeg begynte på folkeskolen i 1951. Det var det ingen som tok skade av. Snarere tvert i mot. Og jeg slutter av prinsipp ikke å bruke n-ordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

"Neger" er fremdeles en rase-benevnelse, i motsetning til hvit (og svart) som er hudfarger.

''"Neger" er fremdeles en rase-benevnelse, i motsetning til hvit (og svart) som er hudfarger''

Det er ikke bare negerne som er svarte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil. Dagens definisjon på neger er mennesker med svart eller brun hud som opprinnelig stammer fra Afrika sør for Sahara. Det har ingen ting med rase å gjøre.

Ellers har PK-ismen tatt helt overhånd når man går inn og sensurerer gamle og gode historier av Astrid Lindgren ("negerkongen Ibrahim Langstrømpe") og Thorbjørn Egner ("negergutten som var en ekte hottentott"). Dette er tydligvis for sterkt for dagens unge.

I sin tid leste vi om negerkongen Bongo i leseboken når jeg begynte på folkeskolen i 1951. Det var det ingen som tok skade av. Snarere tvert i mot. Og jeg slutter av prinsipp ikke å bruke n-ordet.

Dagens definisjon av "neger" er den samme som før.

Du tar sikkert ikke skade av om folk kaller deg idiot (ref, det du skriver), men vi er høflige så vi gjør det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja? Det kalles effektivtet.

De innleggene du skrev (om å bruke statistikk som var åpenbart for noe helt annet) gjør jo at det ikke er så krevende å argumentere mot deg.

''Ja? Det kalles effektivtet. ''

Det er tydeligvis noen som ikke har annet å foreta seg enn å være på DOL 24/7. Dem om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo si det samme som du ville sagt hvis begge var hvite?

Med vennlig hilsen

''Du kan jo si det samme som du ville sagt hvis begge var hvite?''

Ja, da hadde man nok vært mer oppmerksom og lagt merke til at den ene er høyere enn den andre, eller har lengre hår el lign.

Apropos det å synes at folk fra andre "raser" ligner hverandre: Har du lest Simisola, krimbok av Ruth Rendell? Der skjer det bl a noe ... "spesielt" (vil ikke avsløre noe i tilfelle du el andree skal lese den) som er relatert til at hvite mennesker synes to personer av afrikansk opprinnelse er like hverandre...

Det er mer som skjer også. En god bok, men med en veldig trist bakgrunnshistorie, og absolutt ikke å anbefale som nattlig lektyre for en nybakt mor med nattvåk og masse hormoner...;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dagens definisjon av "neger" er den samme som før.

Du tar sikkert ikke skade av om folk kaller deg idiot (ref, det du skriver), men vi er høflige så vi gjør det ikke.

''Dagens definisjon av "neger" er den samme som før.''

Dagens definisjon av "neger" har ingen ting med rase å gjøre. Kun med utseende/hudfarge å gjøre.

Seks av ti nordmenn synes forøvrig det er greit å si "neger". Så flertallet er nok enig med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Du kan jo si det samme som du ville sagt hvis begge var hvite?''

Ja, da hadde man nok vært mer oppmerksom og lagt merke til at den ene er høyere enn den andre, eller har lengre hår el lign.

Apropos det å synes at folk fra andre "raser" ligner hverandre: Har du lest Simisola, krimbok av Ruth Rendell? Der skjer det bl a noe ... "spesielt" (vil ikke avsløre noe i tilfelle du el andree skal lese den) som er relatert til at hvite mennesker synes to personer av afrikansk opprinnelse er like hverandre...

Det er mer som skjer også. En god bok, men med en veldig trist bakgrunnshistorie, og absolutt ikke å anbefale som nattlig lektyre for en nybakt mor med nattvåk og masse hormoner...;-)

Hei,

Jeg har ikke lest den.

Vår hjerne (neurale nettverk) klassifiserer basert på kjennetegn den har lært. Så hvis du har vokst opp uten noensinne å se noen med skjegg, så vil du synes folk med skjegg ligner hverandre, fordi det hjernen din legger merke til er skjegget. Det blir feature som diskriminerer.

Det samme hvis du er oppvokst et sted hvor det bare var svarte. Ser du da en hvit person vil du huske at han er hvit. Ser du mange, vil du nok synes de ligner hverandre.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Ja? Det kalles effektivtet. ''

Det er tydeligvis noen som ikke har annet å foreta seg enn å være på DOL 24/7. Dem om det.

Jeg er både i full jobb, og studerer litt i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja? Det kalles effektivtet.

De innleggene du skrev (om å bruke statistikk som var åpenbart for noe helt annet) gjør jo at det ikke er så krevende å argumentere mot deg.

''De innleggene du skrev (om å bruke statistikk som var åpenbart for noe helt annet) ''

Det var statistikk som viste at jeg hadde rett. Og som jeg skrev, jeg stoler mer på en islamekspert som Vogt enn en anonym bessviter som ikke tåler å bli motsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Dagens definisjon av "neger" er den samme som før.''

Dagens definisjon av "neger" har ingen ting med rase å gjøre. Kun med utseende/hudfarge å gjøre.

Seks av ti nordmenn synes forøvrig det er greit å si "neger". Så flertallet er nok enig med meg.

Så hvis 8 av 10 nordmenn synes det var OK å kalle homofile for "sopere" (eller noe annet nedsettende) så ville det vært OK?

Og dagens definisjon av "neger" er selvsagt den samme som før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''De innleggene du skrev (om å bruke statistikk som var åpenbart for noe helt annet) ''

Det var statistikk som viste at jeg hadde rett. Og som jeg skrev, jeg stoler mer på en islamekspert som Vogt enn en anonym bessviter som ikke tåler å bli motsagt.

Du fikk kilden til tallene hos SSB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hidi, the scorpion

"Neger" er fremdeles en rase-benevnelse, i motsetning til hvit (og svart) som er hudfarger.

Og hva tror du motstandere av hvit rase kaller oss? I den gruppen finnes de som ikke er etniske afrikanere eller etniske australier, resten for dem er hvit rase....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis 8 av 10 nordmenn synes det var OK å kalle homofile for "sopere" (eller noe annet nedsettende) så ville det vært OK?

Og dagens definisjon av "neger" er selvsagt den samme som før.

''Så hvis 8 av 10 nordmenn synes det var OK å kalle homofile for "sopere" (eller noe annet nedsettende) så ville det vært OK?''

Vi snakker her om et ord som har vært i alminnelig bruk i lange tider og som folk flest oppfatter som er helt nøytralt ord.

''Og dagens definisjon av "neger" er selvsagt den samme som før.''

Som har ingen ting med rase å gjøre.

Fordommer knekkes forøvrig ikke med språkforbud.

Det neste blir vel at denne sangen sensureres: http://www.free-lyrics.org/Hellbillies/121309-P%C3%A5-%C3%85l-Stasjon.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva tror du motstandere av hvit rase kaller oss? I den gruppen finnes de som ikke er etniske afrikanere eller etniske australier, resten for dem er hvit rase....

Jeg ser ikke relevansen?

Om noen gjør noe dumt/fælt, betyr ikke det at vi skal gjøre det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Så hvis 8 av 10 nordmenn synes det var OK å kalle homofile for "sopere" (eller noe annet nedsettende) så ville det vært OK?''

Vi snakker her om et ord som har vært i alminnelig bruk i lange tider og som folk flest oppfatter som er helt nøytralt ord.

''Og dagens definisjon av "neger" er selvsagt den samme som før.''

Som har ingen ting med rase å gjøre.

Fordommer knekkes forøvrig ikke med språkforbud.

Det neste blir vel at denne sangen sensureres: http://www.free-lyrics.org/Hellbillies/121309-P%C3%A5-%C3%85l-Stasjon.html

Det handler ikke om hva "folk flest" mener, men om hva gruppen det gjelder mener. Nedsettende ord om homofile har også blitt brukt i lang tid, og akseptert av folk flest.

Din påstand om at betydningen av "neger" er endret er vås, og uten en eneste bekreftelse, eller kilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Hei,

Jeg har ikke lest den.

Vår hjerne (neurale nettverk) klassifiserer basert på kjennetegn den har lært. Så hvis du har vokst opp uten noensinne å se noen med skjegg, så vil du synes folk med skjegg ligner hverandre, fordi det hjernen din legger merke til er skjegget. Det blir feature som diskriminerer.

Det samme hvis du er oppvokst et sted hvor det bare var svarte. Ser du da en hvit person vil du huske at han er hvit. Ser du mange, vil du nok synes de ligner hverandre.

Med vennlig hilsen

Du har lest litt for mye hjerne og litt for lite "sunn fornuft";)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Det handler ikke om hva "folk flest" mener, men om hva gruppen det gjelder mener. Nedsettende ord om homofile har også blitt brukt i lang tid, og akseptert av folk flest.

Din påstand om at betydningen av "neger" er endret er vås, og uten en eneste bekreftelse, eller kilde.

''Din påstand om at betydningen av "neger" er endret er vås, og uten en eneste bekreftelse, eller kilde.''

Kildene bør være de som ble lært om den grusomme tragedien.

Har aldri oppfattet ordet "neger" som negativt i hele mitt liv. Da jeg vokste opp var ordet "araber" tusen ganger verre...

Om vi vil bruke ord negativt, og de gamle er gått ut på dato, så vil det alltids komme nye.

For det er en kamp mot mennesker mot mennesker, men menneskene så det bare ikke:((((

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...