Gå til innhold

Inspirert av tråden "rasistisk" psykiater

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Skrevet

Sjel har du selv om du er en ateist. Gud velsigne deg. :)

Eller som Ludvig fra Flåklypa sa:

"Gud velsigne Vårherre!"

Skrevet

''Vi må vel sørge for å finne et uttrykk som beskriver de som sier psykiatrisk pasient også når vi nå skal gå til kamp, eller hva mener dere?''

Vi må sørge for å finne på et annet ord for bonde også. Bonde har blitt et belastende ord.

Jæ.... bonde er et utrykk jeg hører ofte også av mine egne barn.

Bonde er et skjeldsord. Vi bør finne noe annet å erstatte det med.

"bestefaren min var bonde, faren min var gårdbruker. Selv er jeg agronom"

Skrevet

Eller som Ludvig fra Flåklypa sa:

"Gud velsigne Vårherre!"

*knegg*

hidi, the scorpion
Skrevet

Helt korrekt;))

På 1800-tallet, var bønder et foraktet folk (de ga jo bare føde til folk, men hadde ingen lysende kulturelle idèer), og de hadde slett ikke evne til å verdsette ulike kulturelle verdier, for de var jo i fjøset uansett......

Da Lenin snakket godt om bønder, ble de fort slavene hans.

Annonse

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

;-)

Jeg er visst bonde og " bondsk" iflg sønnen min:-)

Skrevet

Flere ting til sakslista ;-)

Husmor - hjemmeværende - hjemmearbeidende

Arbeidsløs - arbeidsledig - arbeidssøker

Klient - medlem - kunde (!!!!) - bruker (av Aetat / NAV)

Utlending - fremmedspråklig - minoritetsspråklig - person med ikke-etnisk norsk opphav

Fyllik - alkoholiker - alkoholskadd

Osv, osv...

Overvektig - kraftig - rundt - frodig - tjukk - former.

slank - tynn - mager - uthulet - syk - beinrangel.

Så kan en ha en evig diskusjon om hvilke ord som er best og verst å bli kallet.

Skrevet

Overvektig - kraftig - rundt - frodig - tjukk - former.

slank - tynn - mager - uthulet - syk - beinrangel.

Så kan en ha en evig diskusjon om hvilke ord som er best og verst å bli kallet.

Hehe ;-)

Skrevet

Jeg synes også de ter rasistisk å betegne kriminelle som psykiatrisk pasient. Man ville aldri kalt dem for somatisk pasient. Media er med på å forsterke fordommer mot psykiatriske pasienter når de lager sammenhenger mellom kriminalitet og psykiatrisk pasient. Ikke rart mange som har psykiske lidelser lever isolert. Ikke lett å stå frem når de forbindes med noe så negativt.

Skrevet

Jeg synes også de ter rasistisk å betegne kriminelle som psykiatrisk pasient. Man ville aldri kalt dem for somatisk pasient. Media er med på å forsterke fordommer mot psykiatriske pasienter når de lager sammenhenger mellom kriminalitet og psykiatrisk pasient. Ikke rart mange som har psykiske lidelser lever isolert. Ikke lett å stå frem når de forbindes med noe så negativt.

Kan legge til at man blir betegnet som yrkeshemmed og plassert sammen med psykisk utviklingshemmede hvis man ikke greier det normale livet i arbeidslivet hvis man har en psykisk lidelse. Det synes jeg er stigamtiserende og gjør ikke at man får det bedre med selvbilde og selvtillitt isåfall. Alle mennesker har ulike personligheter og egner seg til forskjellige ting. Å gi tilpasning og se på hva man har istedenfor det man ikke får til, vil være et skritt i riktig retning.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...