Gå til innhold

Møkkete hvite klær, finnes det håp??

Anbefalte innlegg

Hushjelpen

Sønnen i huset på 13 år har fått så mange stygge flekker på to av sine hvite (dyre) hettejakker... De skal jo være så store at de henger nedover fingrene, og der er de kjempemøkkete, + litt møkk på magen og armene, sølt brus ol...

Og min litt yngre datter har sokker, tights ol som har fått masse stygge brune flekker etter vår sand, jord ol.

Har nå vasket disse klærne på 95 grader, men fikk ikke bort alle flekker og all møkka!

Finnes det håp for disse klærne og fremtidige hvite plagg?

Er det noen "vidundermidler" som virkelig fungerer?

Kan jeg legge disse klærne i klor f.eks? Hva med disse litt gummi/plastikk merkene på klærne da, slike DC og WESC merker, vil de bli ødelagte i klor? De er jo en annen farge...

Er så lei av at klærne deres ser møkkete ut når de kommer fra vaskemaskinen!

Noen som har noen GODE husmortips som HJELPER!!

Fortsetter under...

Hushjelpen

Prøv å spraye biotex direkte på flekkene, og vask de etterpå.

Det har jeg gjort, tok noen av flekkene, men langtfra alle... Tok det som jeg tror er brus og sjokolade, men ikke det som jeg mistenker er jord og møkk...

Nå er jo disse plaggene vasket og da har kanskje det som ikke ble borte satt seg enda mer inn i plagget??

Funker det på gress, jord og sand?

Er det slik rosa boks?

Puttes i vaskemaskinene eller sprayes/smøres på flekkene?

Har du prøvd og funker det?

Det er sånn rosa boks ja og jeg har brukt det på både mine klær og minstemanns og det har funket det. Ikke alltid på mine, men alltid på hans. Og han er sånn som møkka hopper opp på vet du ;o)

Annonse

Gjest høstløv

Det har jeg gjort, tok noen av flekkene, men langtfra alle... Tok det som jeg tror er brus og sjokolade, men ikke det som jeg mistenker er jord og møkk...

Nå er jo disse plaggene vasket og da har kanskje det som ikke ble borte satt seg enda mer inn i plagget??

Jeg brukte grønnsåpe på grønske på klærne til ungene.

Gjest Tatjana

Gå inn på www.om.no og let deg fram til Flekkfjerningsguiden. Du må klikke på Kunnskap i menyen i venstre marg, deretter Tøyvask. og da finner du link til Flekkfjerningsguiden i høyre marg. Der finner du tips til å fjerne det meste av flekker.

Ellers har jeg brukt klorin på hvite plagg med flekker. Men da har jeg tatt litt klorin på en bomullsdott og behandlet bare flekken. Da skåner du evt trykk og mønster. Det er jo litt tidkrevende da.

Gjest qera

Prøv Vanish. Spray på flekkene en stund før vasking og bruk i tillegg Vanish pulver i vaskemaskinen. Forsvinner det ikke da, tror jeg du kan gi opp. Dette fungerer selvsagt best på ferske flekker, men jeg har fått fjernet gamle flekker også. Så det er verdt et forsøk.

filiokus81

Jeg legger flekkete tøy i bløt i varmt vann med Vanish i. Lar det gjerne ligge over natten, og hiver direkte i maskina etterpå. Pleier å få vekk utrolig mye. Helt hvite plagg legges i klor.

Hvis du hiver vanlige klær i maskina på 95 grader, er det vel neppe så skummelt å prøve med klor heller ;o) Overlever virkelig en jakke sånn behandling?

Annonse

Vanish. Jeg har en pen, hvit bluse som hadde en flekk som ikke gikk bort. Flekken hadde sikkert vært der lenge, fant den da jeg gikk gjennom klesskapet. Jeg kjøpte vanish, både det pulveret i rosa boks og flekkfjerningsspray som jeg sprutet på flekken. Flekken ble borte, og hvitvasken har aldri vært så hvit selv om jeg bruker omo for hvite klær. Nå er vanish fast følge i vaskemaskinen.

Jeg er nyfrelst, så tilgi begeistringen. :- )

Gjest verinoca

Vanish. Jeg har en pen, hvit bluse som hadde en flekk som ikke gikk bort. Flekken hadde sikkert vært der lenge, fant den da jeg gikk gjennom klesskapet. Jeg kjøpte vanish, både det pulveret i rosa boks og flekkfjerningsspray som jeg sprutet på flekken. Flekken ble borte, og hvitvasken har aldri vært så hvit selv om jeg bruker omo for hvite klær. Nå er vanish fast følge i vaskemaskinen.

Vanish, sa du?

;-)

Jeg har klart å fjerne noen gjenstridige flekker på hvitt tøy ved å blande ut vanlig hvvitvaskepulver med litt vann til en tykk pasta som jeg dekker flekken med og lar det ligge en stund og 'godtgjøre seg' før jeg hiver det i vaskemaskina.

Jeg ville vært svært forsiktig med klor - for mye av det gjør stoffet skjørt.

''Jeg er nyfrelst, så tilgi begeistringen. :- )''

Jeg er også med i Vanish-sekten *s*

''Jeg er nyfrelst, så tilgi begeistringen. :- )''

Jeg er også med i Vanish-sekten *s*

''Jeg er også med i Vanish-sekten *s*''

Ok, jeg skal handle over helgen. Men den funker best på bomull eller? Har en topp i et kunststoff som ble med i en 60-gradersvask en gang og har aldri vært så hvit som den engang var siden da...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...