Gå til innhold

Fengsel vs sykehjem


Gjest thara

Anbefalte innlegg

Gjest thara

Sitter å ser på Dagsrevyen og blir fly forbanna. De som sitter i fengsel i Norge har det mye bedre enn de eldre på sykehjem. Atpåtil er 70 prosent av de innsatte i Halden fengel utlendinger. Regjeringen burde skamme seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 201
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    65

  • ecbole

    10

  • frosken

    8

  • Orio

    8

Mest aktive i denne tråden

Så akkurat på dagsrevyen, og ventet bare på et innlegg som dette.

Standarden på sykehjem bør være bedre, men det betyr ikke at nye fengsler skal bygges med "dårlig" standard. Og det er faktisk soningskøer, så vi trenger flere fengselsplasser (eller kortere straffer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest thara

Så akkurat på dagsrevyen, og ventet bare på et innlegg som dette.

Standarden på sykehjem bør være bedre, men det betyr ikke at nye fengsler skal bygges med "dårlig" standard. Og det er faktisk soningskøer, så vi trenger flere fengselsplasser (eller kortere straffer).

Kortere straffer?? Straffene er vel milde nok fra før her i landet vet jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kortere straffer?? Straffene er vel milde nok fra før her i landet vet jeg.

Jeg har mange meninger om straffemetodene her i landet, men det var ikke poenget. Vi har soningskø, og sånn jeg ser det er det to åpenbare løsninger: flere fengselsplasser eller kortere straffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest oslobasse

Jeg har mange meninger om straffemetodene her i landet, men det var ikke poenget. Vi har soningskø, og sånn jeg ser det er det to åpenbare løsninger: flere fengselsplasser eller kortere straffer.

''flere fengselsplasser''

Hva med to fanger pr. celle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest oslobasse

Så akkurat på dagsrevyen, og ventet bare på et innlegg som dette.

Standarden på sykehjem bør være bedre, men det betyr ikke at nye fengsler skal bygges med "dårlig" standard. Og det er faktisk soningskøer, så vi trenger flere fengselsplasser (eller kortere straffer).

''men det betyr ikke at nye fengsler skal bygges med "dårlig" standard.''

Men er det nødvendig å bruke mer enn 6 millioner på kunst? Og trenger man 12 kvm celler med eget bad?

http://www.nettavisen.no/nyheter/article2846569.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest thara

Jeg har mange meninger om straffemetodene her i landet, men det var ikke poenget. Vi har soningskø, og sånn jeg ser det er det to åpenbare løsninger: flere fengselsplasser eller kortere straffer.

Selvfølgelig er det soningskø. Men det betyr ikke at de innsatte skal ha det bedre enn de på sykehjem. Og det er utrolig mange utlendinger i norske fengsler som kunne vært sendt til sin hjemlan for å sone der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest verinoca

''flere fengselsplasser''

Hva med to fanger pr. celle?

Det vil kanskje øke behovet for fengselsvakter..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest oslobasse

Det vil kanskje øke behovet for fengselsvakter..?

Blir uansett billigere enn å bygge flere fengsler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''flere fengselsplasser''

Hva med to fanger pr. celle?

To fanger pr celle vil jo gi flere fengselsplasser. Men det er ikke en løsning jeg går inn for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det soningskø. Men det betyr ikke at de innsatte skal ha det bedre enn de på sykehjem. Og det er utrolig mange utlendinger i norske fengsler som kunne vært sendt til sin hjemlan for å sone der.

Når det bygges nye fengsler i dag, hvilken standard synes du de skal legges på? Like dårlige/dårligere enn gamle, utrangerte sykehjem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest thara

''flere fengselsplasser''

Hva med to fanger pr. celle?

Akkurat. De eldre blir jo også stuet sammen flere på samme rom, eller på badet for den del, så hvorfor skal kjeltringene ha det noe bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest verinoca

Blir uansett billigere enn å bygge flere fengsler?

Sant nok. Men tenker på at to på cella kan bety mer bråk og trøbbel. Og vanskeligere forhold for de ansatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest verinoca

Akkurat. De eldre blir jo også stuet sammen flere på samme rom, eller på badet for den del, så hvorfor skal kjeltringene ha det noe bedre?

Vi får sørge for å begå en lovbrudd eller tre når vi blir gamle, så vi unngår eldrehjemmet og komemr i fengsel istedet. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest thara

Når det bygges nye fengsler i dag, hvilken standard synes du de skal legges på? Like dårlige/dårligere enn gamle, utrangerte sykehjem?

Selvfølgelig blir alt nytt når nytt bygges.... Men de trenger jo ikke å bygge luksushoteller når de ikke har råd til å bygge/pusse opp sykehjem, sykehus og skoler her i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''men det betyr ikke at nye fengsler skal bygges med "dårlig" standard.''

Men er det nødvendig å bruke mer enn 6 millioner på kunst? Og trenger man 12 kvm celler med eget bad?

http://www.nettavisen.no/nyheter/article2846569.ece

Fengselet kostet 1,3 milliarder. Da er ikke kunst for seks millioner mye.

Jeg ville synes det var rart om det ble bygget nye fengsler uten egne bad for hver celle. Det samme gjelder pleiehjem og barnevernsinstitusjoner, men saken er at mange av institusjonene ble bygget for mange år siden, og vi kan ikke la det som var standard den gang da være avgjørende for hvilken standard vi skal bruke i dag.

12 kvadratmeter er ikke så veldig mye. Jeg er ikke så kjent med fengselslivet, så jeg vet ikke hvor mye tid som må tilbringes på cella, men jeg synes ikke 12 kvadratmeter høres veldig mye ut.

Det er meningen at straffen ved fengselsstraff skal bestå i frihetsberøvelsen, ikke i forholdene innenfor murene.

Når det gjelder to fanger pr celle kan det oppstå sikkerhetsproblemer, noen er for eksempel fengslet for vold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig blir alt nytt når nytt bygges.... Men de trenger jo ikke å bygge luksushoteller når de ikke har råd til å bygge/pusse opp sykehjem, sykehus og skoler her i landet.

Hva er det ved fengselet i Halden som tilsvarer luksushotell i standard?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fengselet kostet 1,3 milliarder. Da er ikke kunst for seks millioner mye.

Jeg ville synes det var rart om det ble bygget nye fengsler uten egne bad for hver celle. Det samme gjelder pleiehjem og barnevernsinstitusjoner, men saken er at mange av institusjonene ble bygget for mange år siden, og vi kan ikke la det som var standard den gang da være avgjørende for hvilken standard vi skal bruke i dag.

12 kvadratmeter er ikke så veldig mye. Jeg er ikke så kjent med fengselslivet, så jeg vet ikke hvor mye tid som må tilbringes på cella, men jeg synes ikke 12 kvadratmeter høres veldig mye ut.

Det er meningen at straffen ved fengselsstraff skal bestå i frihetsberøvelsen, ikke i forholdene innenfor murene.

Når det gjelder to fanger pr celle kan det oppstå sikkerhetsproblemer, noen er for eksempel fengslet for vold.

''Fengselet kostet 1,3 milliarder. Da er ikke kunst for seks millioner mye''

Et interiør som bærer preg av komfort, er ikke virkelige straffeanstalter, men gir premiering og ferieopphold for kriminelle i stedet for velfortjent straff.

Aldershjem uten et minimum av komfort for de som virkelig fortjener det, er i virkeligheten straffeanstalter.

Regjeringens opplegg passer bakvendtland etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest oslobasse

Fengselet kostet 1,3 milliarder. Da er ikke kunst for seks millioner mye.

Jeg ville synes det var rart om det ble bygget nye fengsler uten egne bad for hver celle. Det samme gjelder pleiehjem og barnevernsinstitusjoner, men saken er at mange av institusjonene ble bygget for mange år siden, og vi kan ikke la det som var standard den gang da være avgjørende for hvilken standard vi skal bruke i dag.

12 kvadratmeter er ikke så veldig mye. Jeg er ikke så kjent med fengselslivet, så jeg vet ikke hvor mye tid som må tilbringes på cella, men jeg synes ikke 12 kvadratmeter høres veldig mye ut.

Det er meningen at straffen ved fengselsstraff skal bestå i frihetsberøvelsen, ikke i forholdene innenfor murene.

Når det gjelder to fanger pr celle kan det oppstå sikkerhetsproblemer, noen er for eksempel fengslet for vold.

Ved å bygge mindre celler uten bad kunne man få plass til langt flere fanger for samme pris. Dette ville bli mindre konfortabelt for fangene, men det burde man tenkt på før man begikk den kriminelle handlingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Fengselet kostet 1,3 milliarder. Da er ikke kunst for seks millioner mye''

Et interiør som bærer preg av komfort, er ikke virkelige straffeanstalter, men gir premiering og ferieopphold for kriminelle i stedet for velfortjent straff.

Aldershjem uten et minimum av komfort for de som virkelig fortjener det, er i virkeligheten straffeanstalter.

Regjeringens opplegg passer bakvendtland etter min mening.

Kan du si litt mer konkret hvordan interiøret "bærer preg av komfort"? Og hvor ukomfortabelt bør det være å sitte i fengsel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...